Koska kerrotte töihin raskaudesta?

Clue

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla on sellainen tilanne, että olisi ensi maanantaina eka neuvola ja töistä pitäis olla pois. Sit lisäksi viikon päästä alkaa sellainen kahden viikon "rankka" jakso töissä, missä saatan joutua olemaan useamman tunnin paikoillani ja syömättä, veikkaan, että voisi tulla huono olo ja vähän jo jännittää etukäteen että perunko neuvolan ja miten noista kahdesta viikosta selviän.
 
Pomolle olen jo kertonut. Taisi olla rv 8 kun kerroin. Pakko oli kertoa kun on niin paljon ollut ja tulossakin kaikkia käyntejä mm. neuvola ollut , labrakäyntejä jo useampi takana, parissa ultrassakin jo käyty. Kaikki käynnit kun olen saanut käydä työajalla, niin vähän olisi ollut hankala keksiä mitään syitä. Kolme työkaveria tietää, jotka läheisimpiä ja yhteistä työhistoriaa takana jo yli 13 vuotta. Muulle työyhteisölle kerron vasta myöhemmin...ehkäpä kesäloman jälkeen. Mahaa voi olla siinä vaiheessa vaikea piilotella.
 
Mulla tosiaan nykyinen esimies vaan on... köh. Lapseton uranainen, jolta ei paljon lämpöä heru koskaan. Siksi ei huvita puhua mitään, ei varsinkaan ennen nt-ultraa. Ittellä todella epävarma olo tästä edelleen vaikka syke jo näkynyt, mutta keskenmenon pelko takaraivossa.
 
Täällä mietin että millo kerron. Syyskuussa alkaa taas työt jotenka silloin maha jo varmaa näkyy. Taikka käyn jo aikaisemmin sanomassa että odotan lasta.
 
Mulla ultra viimeisenä lomapäivänäni. Jos siellä kaikki ok, julkistan lähimmälle esimiehelleni sekä työkavereilleni/alaisilleni. En halunnut ennen ultraa sanoa, etten turhaan luo kenenkään kesälomaan yms mitään epävarmuustekijöitä. :)
 
En aio kertoa ennen lomaltapaluuta, syyskuussa töihin paluun jälkeen on viikko rakenneultraan, mahan näkymisestä riippuen kerron jo töihin mennessä tai sit rakenneultran jälkeen. Mulle se sijaisen rekrytointi ja perehdytys kuitenkin kaatuu, onhan siinä vielä kolmisen kuukautta ennen äitiysloman alkua
 
Kerron varmaan joskus rakenneultran jälkeen, jollei maha paljasta ennen. Lapsettomuushoidoista olen kertonu jo aiemmin,kun tuli niin paljon poissaoloja ja hoidot/lääkitykset vaikutti mielialaan ja jaksamiseen niin paljon. Pomo reagoi kyllä tosi kivasti mun tuhertaessa itkua hormoonihuuruissa, totesi työn olevan vain työtä ja lupasi järjestää niin, että pääsen kulkemaan toisella paikkakunnalla hoidoissa ja kauheesti toivotti tsemppiä ja jaksamisia.:)
 
mulla on kohta parin viikon loma, jonka jälkeen on viikkoja ~12 ja toivottavasti ultrakin niillä hujakoilla. sen jälkeen ajattelin kertoa esimiehelle ja lähimmälle tiimille jos kaikki on hyvin, loput kuulkoon/huomatkoon sitten omia aikojaan.
 
Rousbe ja äitiliini, onpa teillä ihanat pomot! Jos kaikissa työpaikoissa ois yhtä perhekeskeisesti ajattelevaa väkeä, niin ei kenenkään tarttis pohtia voiko tehdä lapsia ja saatais Suomessa syntyvyys taas nousuun! Ja muutenkin, väitän että työpaikkojen ilmapiirillä perheasioiden suhteen on iso vaikutus ylipäätään siihen, miten ihmiset lapsia hankkiviin ja jo lapsiarkea eläviin suhtautuu. Nykyinen ilmapiiri on aika kurja, eikäpä nuo hallituksen päätökset ja sieltä poliitikoilta lähtevät keskustelunavaukset perheasioissa nyt ainakaan kannusta perhekeskeisempään ajatteluun. Niiiiin puusilmäistä ja lyhytkatseista, kun uusia veronmaksajiahan tässä tehtaillaan!

Joo, sori :D Mutta Cluen alkuperäiseen huoleen: oisko sun mahdollista vaikka sanoa, että sulla on lääkärikäynti? Kuuluuko teillä TESin mukaan neuvolakäynnit työajalla käytäviin? Se kantsii tarkistaa eka niin sitte voi hyvin pyytää terkkarilta lapun käynnistä ilman mitään merkintöjä miksi oot ollu siellä, eihän se työnantajalle kuulu.
 
Yhdelle työkaverille oon kertonut, varapomolle (suunnittelee työlistat) oon kans kertonut että saa vähä suunnitella vuoroja paremmin. Jännittää kuinka nopeeta juorut lähtee liikkeelle, vai onnistunko pitää salassa ekaan ultraan joka on 17.8:wink
 
Tuli kerrottua jo viikolla 8 koska olin poissa töistä pahoinvoinnin takia. Hyvä että tuli kerrottua kun töissä tullut irtisanoutumisia ja vaikuttavat työhöni.
Pomo suhtautui hyvin vaikka sanoi että tämä suurempi shokki kuin irtisanoutumiset. Ahdisti kyllä kun kyseli kauanko olen äitiyslomalla....
 
Kerron 4 viikon päästä kesäloman jälkeen...vaikka eihän sitä kukaan velvoita ilmoittamaan vielä.
 
Tarkoitus olisi kertoa ensiviikon torstaina. Silloin on se tasan 3kk äitiysloman alkuun. Pienoinen paniikki iski kun tajusin viimeviikolla, että kohta tuler kiire ja se tyyppi jolle pitäisi kertoa on lomalla..
 
Tarkoitus olisi kertoa ensiviikon torstaina. Silloin on se tasan 3kk äitiysloman alkuun. Pienoinen paniikki iski kun tajusin viimeviikolla, että kohta tuler kiire ja se tyyppi jolle pitäisi kertoa on lomalla..

En näistä äitiyts lomista oikein tiedä, mutta jäötkö sinä aikaisesda vaiheessa äitiyslomalle?
 
Sama 2kk ilmoitusvelvollisuus koskee myös isyysvapaiden alkua. Tietysti tässä on se, ettei koskaan voi tietää milloin lapsi syntyy ja isyysvapaa ei voi alkaa ennen lapsen syntymää, mutta käsittääkseni se ilmoitus pitää sitten tehdä 2kk ennen laskettua aikaa.

Meillä molemmilla kerroilla ollu semmonen tilanne, että mies on pystyny järjestää muilla tavoin vapaata siihen synnytystä edeltävään aikaan, niin on ollut apuna jo ennen kuin vauva on tullut. Tällä kertaa ei sitä mahdollisuutta ole, niin täytyy itekin opiskella miten toi ilmottaminen menee.
 
Mä ajattelin kertoa nt-ultran jälkeen lähiesimiehelle raskaudesta. Olin reilun viikon sairauslomalla uhkaavan keskenmenon vuoksi ja ajattelin, että kerron siinä samassa miksi oli tuo sairausloma. Mahaa turvottaa jo niin paljon, että pakko käyttää tosi löysiä paitoja töissä, ettei työkaverit ala epäilemään. Kohdun kokohan ei ole iso, mutta turvotus on ollut minulla tosi kovaa. Johtuu varmaan myös suolistosairaudestani.
 
Kerron ens vk kun pomo palaa töihin. Teen vaan pari vuoroa viikossa hoitovapaan ohessa niin helppo ollut piilotella kun työvaatteetkin rennot :) Mutta odotan kyllä, että pääsen kertomaan eikä tartte enää piilotella :)
 
Takaisin
Top