Koska kerrotte muille raskaudesta?

En oikein tiedä, milloin kerrotaan ja kenelle. Toisaalta haluaisin kertoa lähimmille ystäville jo nyt, jotta mahdollisen keskenmenon kohdalla olisi pienempi kynnys avautua aiheesta ja saada tukea. Mut toisaalta kallistutaan enemmän siihen, että odotellaan ainakin varhaisultraan asti. On jotenkin turvallinen ja mukava olo pitää tämä vielä jonkun aikaa vain meidän välisenä salaisuutena❤️

Mutta muille, eli molempien vanhemmille yms ajateltiin kertoa varmaan vasta jossain viikoilla 12+, ellei hiukan myöhemminkin. Katsotaan nyt ensin, miten raskaus etenee ja kuinka vaikeaksi salailu käy. 😂 Ei haluta hirveää hössötystä heti ympärille.

Työpaikalla kertomista venytän todennäköisesti muutamastakin syystä mahdollisimman pitkälle. 😅 Jännitän, että tieto vaikuttaisi jollain tapaa, jos vaikka aukeaa nykyistä kiinnostavampi pesti talon sisällä. Vaikka eihän se tietenkään saisi vaikuttaa, mutta ei sitä voi olla ajattelematta.

Mun äiti ja veli tulee käymään rv 15 tai 16 ja sillon sitten kerrottaisiin niille jos kaikki menee hyvin! Siitä parin viikon päästä ollaan menossa puolison perheen luokse ja kerrotaan niille. Samalla reissulla muillekin sukulaisille varmaan. :)

En muista mitä oon jo kirjoittanut tänne mutta sisko sai soiton heti, ja moni kaveri viestin. Jos pystyy, niin yritän hoitaa sukulaiset alta pois ennen kuin kerron töissä, harrastuksissa ja koulussa!

Tuntuu myöhäiseltä tuo rv16, siihen on ihan sika pitkä aika. Mutta toisaalta aikaiselta kun siitä on vielä melkein puoli vuotta laskettuun aikaan. 😅

Tällä hetkellä molempien parhaat kaverit tietävät sekä mun kaksi siskoa, töissä oli myös pakko kertoa lähimmille työkavereille koska he ois pian muutenkin arvanneet (mm. miksi minä, kahvikissa en otakaan enempää kahvia kuin yhden kupillisen)

Muut perheenjäsenet ym. saavat tiedon 12+ viikoilla kunhan tiedetään että kaikki on mennyt siihen asti hyvin 😊

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, mutta haluaisin kertoa omille vanhemmilleni ja parille parhaalle kaverille varmaan varhaisultran jälkeen.
Aiemmin oon kertonu heille melkein heti jo positiivisen testin jälkeen, mutta nyt tuntuu että haluan venyttää kertomista. Toki mahdollisesta keskenmenostakin kertoisin, joten siinä mielessä ei haittaisi.

Puolison vanhemmille ja sisaruksille perheineen kerrotaan varmaan vasta myöhemmin (ehkä 12+) kun välit on kyllä hyvät mutta ei niin välittömän läheiset kuin oman perheeni kanssa. 😊

Töissä olisi ehkä sopiva hetki kertoa maalis-huhtikuun vaihteessa kun kehityskeskustelut osuisi aika hyvin kohdalle. 😅 Toisaalta olis kiva venyttää sitäkin mahdollisimman myöhäiseen, mutta toisaalta tiedän et jos jään pois loppukesästä niin mulle tarvitaan syksyksi korvaaja projektiin jossa oon tiiviisti mukana.

Miehelleni kerroin heti ja olen miettinyt kertovani yhdelle läheisimmistä ystävistäni, jotta hyvissä ja huonoissa tilanteissa olisi joku jonka kanssa puhua mieheni lisäksi. Muille ajattelimme kertoa vasta ensimmäisen ultran jälkeen, mutta saa nähdä kuinka kauan tästä malttaa olla hissukseen.

Tällä hetkellä mä olen ainoa joka tietää 😅 Kerron miehelle tänään. Asutaan töiden takia viikot eri paikkakunnilla ja halusin pari päivää varmistella, että onko raskaus todella totta😄 Saa nähdä mitä sanoo, ei olla varsinaisesti yritetty raskautua, muttei toisaalta ehkäistykään.
Luultavasti siskolle ja yhdelle ystävälle kerron heti sen jälkeen kun miehelle, vähän jännittää kertoa osalle perheestä, koska välillä jos vitsilläkin puhuttu vielä yhdestä lapsesta, on vastaanotto ollut aika kolea.

Mä olen määräaikaisessa työsuhteessa ja se päättyy ennenkuin äitiysloma alkaa, mutta työssä on väkivallan uhkaa jonka takia täytyy kyllä tiimille jossain kohti jutella, että jään tietyistä tilanteista pois. Ehkä jo aiemmin jos pahoinvointi alkaa vaikuttaa päivän aikana.

Niin ja tärkeimpänä, mulla on 13 ja 6 vuotiaat lapset joille jännittää myös kertoa 😅 Teini ei varsinkaan ole varmaankaan ainakaan heti kättelyssä mielissään tästä 🙈 Mutta jokatapauksessa odotan vähintään sinne np-ultraan ennenkuin kerron.

Kertominen onkin kovasti mietinnän alla. Miehelle näytin testiä heti, kun kömpi ylös sängystä. En osaa harrastaa mitään miehen yllättämistä lahjoilla tms., kun se on ainoa ihminen, jonka kanssa voi jutella yrittämisestä ja raskaudesta. Pakko siis päästä kertomaan heti, ettei tarvi pitää itellään vaan 🤭

Viimeksi kerrottiin reilun parin viikon kuluessa molempien perheille. Siinä oli sopivasti äitienpäivä ja pahoinvointikin oli jo alkanut, niin haluttiin, että edes perheille voi suoraan sanoa aina pahoinvoinnin syyksi, jos mä en johonkin pysty. Ja ajateltiin, että keskenmenokin haluttaisiin heidän kanssa jakaa.

Kerrotaan varmaan nytkin perheille aika nopeesti, esikoinen on vasta reilu 1v ja jos pahoinvointi iskee, niin kaikenlainen apu on seuraavien viikkojen aikana tervetullutta. Toisaalta perhepiirissä on just ollut tosi iso menetys, niin ei haluaisi kyllä kuormittaa ketään lisää, jos kaikki ei menekään hyvin. Mutta toisaalta sekään ei oo meidän käsissä tai meidän syy, jos jotain käykin.

Naikille muille kertomista odotellaan varmaan sinne ekan ultran jälkeen, jos vaan mahdollista.

Takaisin