Koska kerrotte muille raskaudesta?

En oikein tiedä, milloin kerrotaan ja kenelle. Toisaalta haluaisin kertoa lähimmille ystäville jo nyt, jotta mahdollisen keskenmenon kohdalla olisi pienempi kynnys avautua aiheesta ja saada tukea. Mut toisaalta kallistutaan enemmän siihen, että odotellaan ainakin varhaisultraan asti. On jotenkin turvallinen ja mukava olo pitää tämä vielä jonkun aikaa vain meidän välisenä salaisuutena❤️

Mutta muille, eli molempien vanhemmille yms ajateltiin kertoa varmaan vasta jossain viikoilla 12+, ellei hiukan myöhemminkin. Katsotaan nyt ensin, miten raskaus etenee ja kuinka vaikeaksi salailu käy. 😂 Ei haluta hirveää hössötystä heti ympärille.

Työpaikalla kertomista venytän todennäköisesti muutamastakin syystä mahdollisimman pitkälle. 😅 Jännitän, että tieto vaikuttaisi jollain tapaa, jos vaikka aukeaa nykyistä kiinnostavampi pesti talon sisällä. Vaikka eihän se tietenkään saisi vaikuttaa, mutta ei sitä voi olla ajattelematta.

Mun äiti ja veli tulee käymään rv 15 tai 16 ja sillon sitten kerrottaisiin niille jos kaikki menee hyvin! Siitä parin viikon päästä ollaan menossa puolison perheen luokse ja kerrotaan niille. Samalla reissulla muillekin sukulaisille varmaan. :)

En muista mitä oon jo kirjoittanut tänne mutta sisko sai soiton heti, ja moni kaveri viestin. Jos pystyy, niin yritän hoitaa sukulaiset alta pois ennen kuin kerron töissä, harrastuksissa ja koulussa!

Tuntuu myöhäiseltä tuo rv16, siihen on ihan sika pitkä aika. Mutta toisaalta aikaiselta kun siitä on vielä melkein puoli vuotta laskettuun aikaan. 😅

Tällä hetkellä molempien parhaat kaverit tietävät sekä mun kaksi siskoa, töissä oli myös pakko kertoa lähimmille työkavereille koska he ois pian muutenkin arvanneet (mm. miksi minä, kahvikissa en otakaan enempää kahvia kuin yhden kupillisen)

Muut perheenjäsenet ym. saavat tiedon 12+ viikoilla kunhan tiedetään että kaikki on mennyt siihen asti hyvin 😊

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, mutta haluaisin kertoa omille vanhemmilleni ja parille parhaalle kaverille varmaan varhaisultran jälkeen.
Aiemmin oon kertonu heille melkein heti jo positiivisen testin jälkeen, mutta nyt tuntuu että haluan venyttää kertomista. Toki mahdollisesta keskenmenostakin kertoisin, joten siinä mielessä ei haittaisi.

Puolison vanhemmille ja sisaruksille perheineen kerrotaan varmaan vasta myöhemmin (ehkä 12+) kun välit on kyllä hyvät mutta ei niin välittömän läheiset kuin oman perheeni kanssa. 😊

Töissä olisi ehkä sopiva hetki kertoa maalis-huhtikuun vaihteessa kun kehityskeskustelut osuisi aika hyvin kohdalle. 😅 Toisaalta olis kiva venyttää sitäkin mahdollisimman myöhäiseen, mutta toisaalta tiedän et jos jään pois loppukesästä niin mulle tarvitaan syksyksi korvaaja projektiin jossa oon tiiviisti mukana.

Miehelleni kerroin heti ja olen miettinyt kertovani yhdelle läheisimmistä ystävistäni, jotta hyvissä ja huonoissa tilanteissa olisi joku jonka kanssa puhua mieheni lisäksi. Muille ajattelimme kertoa vasta ensimmäisen ultran jälkeen, mutta saa nähdä kuinka kauan tästä malttaa olla hissukseen.

Tällä hetkellä mä olen ainoa joka tietää 😅 Kerron miehelle tänään. Asutaan töiden takia viikot eri paikkakunnilla ja halusin pari päivää varmistella, että onko raskaus todella totta😄 Saa nähdä mitä sanoo, ei olla varsinaisesti yritetty raskautua, muttei toisaalta ehkäistykään.
Luultavasti siskolle ja yhdelle ystävälle kerron heti sen jälkeen kun miehelle, vähän jännittää kertoa osalle perheestä, koska välillä jos vitsilläkin puhuttu vielä yhdestä lapsesta, on vastaanotto ollut aika kolea.

Mä olen määräaikaisessa työsuhteessa ja se päättyy ennenkuin äitiysloma alkaa, mutta työssä on väkivallan uhkaa jonka takia täytyy kyllä tiimille jossain kohti jutella, että jään tietyistä tilanteista pois. Ehkä jo aiemmin jos pahoinvointi alkaa vaikuttaa päivän aikana.

Niin ja tärkeimpänä, mulla on 13 ja 6 vuotiaat lapset joille jännittää myös kertoa 😅 Teini ei varsinkaan ole varmaankaan ainakaan heti kättelyssä mielissään tästä 🙈 Mutta jokatapauksessa odotan vähintään sinne np-ultraan ennenkuin kerron.

Kertominen onkin kovasti mietinnän alla. Miehelle näytin testiä heti, kun kömpi ylös sängystä. En osaa harrastaa mitään miehen yllättämistä lahjoilla tms., kun se on ainoa ihminen, jonka kanssa voi jutella yrittämisestä ja raskaudesta. Pakko siis päästä kertomaan heti, ettei tarvi pitää itellään vaan 🤭

Viimeksi kerrottiin reilun parin viikon kuluessa molempien perheille. Siinä oli sopivasti äitienpäivä ja pahoinvointikin oli jo alkanut, niin haluttiin, että edes perheille voi suoraan sanoa aina pahoinvoinnin syyksi, jos mä en johonkin pysty. Ja ajateltiin, että keskenmenokin haluttaisiin heidän kanssa jakaa.

Kerrotaan varmaan nytkin perheille aika nopeesti, esikoinen on vasta reilu 1v ja jos pahoinvointi iskee, niin kaikenlainen apu on seuraavien viikkojen aikana tervetullutta. Toisaalta perhepiirissä on just ollut tosi iso menetys, niin ei haluaisi kyllä kuormittaa ketään lisää, jos kaikki ei menekään hyvin. Mutta toisaalta sekään ei oo meidän käsissä tai meidän syy, jos jotain käykin.

Naikille muille kertomista odotellaan varmaan sinne ekan ultran jälkeen, jos vaan mahdollista.

Meillä on ollut jo sen verran pitkä projekti hedelmöityshoitojen kanssa, että olen siitä avoimesti jakanut monille ystäville, perheelle ja myös muutamalle työkaverille. Minä en osaa pitää näin suuria asioita salassa, niin olen kertonut plussasta taas kaikille 😄 tykkään osaltani normalisoida näitä asioita eli hedelmöityshoitoja, keskenmenoja, onnistumisia jne. Monet ystäväni ovat samassa elämäntilanteessa myös saamassa/ yrittämässä perheenlisäystä tai saaneet lähivuosina. En kuitenkaan missään somessa raskutta julista ennen kuin ollaan selvemmillä vesillä, eli joskus rakenneultran jälkeen.

Mullaki on pari kaveria joille oon kertonut aiemmista keskenmenoista, joten saatan niille kertoa plussastakin nyt jo kun nähdään lähipäivinä. 🥰

Mulla ei tosiaan itsellä oo vielä lapsia, mutta puolisolla on kaksi (11 ja 15v). Eilen juteltiin heille kertomisesta, mut varmaan sit rakenneultran jälkeen vasta jos en nyt ala jatkuvasti oksentaan viikko tolkulla.😅 Mut heille kertominen jännittää kyllä tosi paljon! Uskon kuitenki et ottavat sen ihan hyvin, sylittelevät ja leikittävät nuorempia serkkujakin aina ❤️

Tällä hetkellä tietää nyt miehen lisäksi mun sisko ja pari mun ja miehen yhteistä ystävää. Tajusin kyllä tänään töissä että mulla saattoi jäädä yksi raskaustesti vähän huonoon paikkaan kylppäriin, niin saa nähdä huomaako teini ja joudutaanko käymään keskustelu aiemmin kun suunnittelin 😂

Muokattu viimeksi:
Me ollaan miehen kanssa kerrottu läheisimmille ystäville. Minä lisäksi lähimmille työkavereille ja esimiehelle. 😊 Perheille sitten rv12 tienoilla, jos sinne asti päästään. Historiassa exän kanssa kkm ja nykyisen kanssa kaksi kemiallista ja yksi keskenmeno 7kk sisään, ja nyt menossa rv8+0 neljännen yrityksen kanssa. Olen ennemmin halunnut kertoa ystäville mahd.pian, jotta saan myös tarvittaessa tukea, jos tämäkin menisi kesken.

Epävarmuus ja tämä odottelu osaavat olla aika raastavia, vaikka jotenkin on luottavaisempi fiilis kuin aiemmissa. Haluaisin toitottaa koko maailmalle, että meille on vihdoin tulossa vauva 😍 (toivottavasti!)

Milloin te muut aiotte kertoa työpaikalla vai oletteko jo kertoneet? Minä olin ajatellut odottaa rakenneultraan mutta luulen että kerron jo aiemmin nt-ultrien jälkeen että saa työajalla käydä neuvolat.

Milloin te muut aiotte kertoa työpaikalla vai oletteko jo kertoneet? Minä olin ajatellut odottaa rakenneultraan mutta luulen että kerron jo aiemmin nt-ultrien jälkeen että saa työajalla käydä neuvolat.
Mä yritän varmaan pitkittää mahdollisimman pitkälle töissä kertomista😄 Meillä aika joustavat työajat, niin pystyy käymään neuvolat omalla ajalla. Viimeks kerroin just nt-ultran jälkeen muistaakseni, ja kävin sitten kaikki sen jälkeen olevat käynnit työajalla.

Mä oon tätä yrittäny tässä pähkäillä :D Mulla on viikon päästä kehityskeskustelu (rv9+5) ja siellä tehdään mun tän vuoden tavotteet. Tiiän, että mulla alkais elokuussa yks iso projekti ja syksyllä ois ainakin yks työreissu tiedossa. Ois jotenkin helpompaa kertoo jo nyt heti, kun tehdä sitten kaikki suunnitelmat uusiksi muutaman viikon päästä. Mutta sitten taas toisaalta ei haluais vielä kertoa:Grimacing Face:

Mä oon tätä yrittäny tässä pähkäillä :D Mulla on viikon päästä kehityskeskustelu (rv9+5) ja siellä tehdään mun tän vuoden tavotteet. Tiiän, että mulla alkais elokuussa yks iso projekti ja syksyllä ois ainakin yks työreissu tiedossa. Ois jotenkin helpompaa kertoo jo nyt heti, kun tehdä sitten kaikki suunnitelmat uusiksi muutaman viikon päästä. Mutta sitten taas toisaalta ei haluais vielä kertoa:Grimacing Face:
Äh ymmärrän niin tän! Mulla on myös vähän samanlainen tilanne. Ahdistaa kun ei voi vielä kertoa, mutta silti multa vaadittaisiin nyt vastauksia syksylle/loppuvuoteen osuvaan koulutukseen ja projektiin liittyen. 🫠 Oon huono valehtelemaan ja olen vaan koittanu sivuuttaa aiheet. Saisimpa pitkitettyä näitä jotenki maaliskuun lopulle nii sit ois ees nt-ultra takana ja toivottavasti vähän varmempi fiilis.

Mä jouduin kertomaan lähiesihenkilölle töissä jo nyt, koska oon ainoa joka tekee mun työtä ja meilläkin on syksyllä alkamassa iso projekti ja organisaatiouudistus myös, jossa mulla on isohko rooli. Lisäksi oo joutunut nyt jo olemaan yksittäisiä päiviä pois ja kyseli niistä, niin en osamnut valehdellakaan 😄

Sanoin kuitenkin, että vasta nt-ultran jälkeen katsotaan kertomista muulle johtoryhmälle.

Äh ymmärrän niin tän! Mulla on myös vähän samanlainen tilanne. Ahdistaa kun ei voi vielä kertoa, mutta silti multa vaadittaisiin nyt vastauksia syksylle/loppuvuoteen osuvaan koulutukseen ja projektiin liittyen. 🫠 Oon huono valehtelemaan ja olen vaan koittanu sivuuttaa aiheet. Saisimpa pitkitettyä näitä jotenki maaliskuun lopulle nii sit ois ees nt-ultra takana ja toivottavasti vähän varmempi fiilis.
Sama, toivoin et ois nt:ssä ennättänyt käydä, mut meillä kehityskeskustelut pitää käydä helmikuun loppuun mennessä niin eipä ennätä. Pitää jutella miehen kanssa, mitä mieltä se on. Jouduin kyllä viime keskenmenon takia olemaan aika paljon pois (en sillopin sanonut syytä), mietin että jos ne nyt tulee vaikka puheeksi niin ehkä sanon sitten. Vaikeita asioita.

Mäkin heräsin nyt vähän kinkkiseen tilanteeseen, tajusin että ollaan parin viikon päästä menossa häihin, jonne ruokavaliot on jo tietenkin ilmoitettu aikoja sitten. Ei olla kerrottu vielä suvulle tästä, eikä hääpari lukeudu niiden joukkoon keille kerrottaisiin ensimmäisenä muutenkaan.

Nyt pitäisi siis päättää, kerrotaanko ja saadaan vähintäänkin tietää millaiset ruokajärjestelyt siellä on ja osaa sitten varautua, vai ei kerrota ja improvisoidaan.

Jos ei kerrota, voi olla että pitää sitten kysyä jokaisesta ruuasta lisätietoja, tai jos en kysy niin en uskalla sitten syödä mitään. 😅

NT on ärsyttävästi KAHDEN PÄIVÄN päästä häistä - ei ollut aiempia aikoja saatavilla. Eli häiden ajan pitäisi vielä esittää sukulaisille, ettei ole raskaana. Ei haluttaisi kertoa ennen sitä ultraa, ehkä odotettaisiin mieluusti myös NIPT (tulosten saantiin menee vielä pari viikkoa ultrasta).

Mitä tekisitte? 😅

Mäkin heräsin nyt vähän kinkkiseen tilanteeseen, tajusin että ollaan parin viikon päästä menossa häihin, jonne ruokavaliot on jo tietenkin ilmoitettu aikoja sitten. Ei olla kerrottu vielä suvulle tästä, eikä hääpari lukeudu niiden joukkoon keille kerrottaisiin ensimmäisenä muutenkaan.

Nyt pitäisi siis päättää, kerrotaanko ja saadaan vähintäänkin tietää millaiset ruokajärjestelyt siellä on ja osaa sitten varautua, vai ei kerrota ja improvisoidaan.

Jos ei kerrota, voi olla että pitää sitten kysyä jokaisesta ruuasta lisätietoja, tai jos en kysy niin en uskalla sitten syödä mitään. 😅

NT on ärsyttävästi KAHDEN PÄIVÄN päästä häistä - ei ollut aiempia aikoja saatavilla. Eli häiden ajan pitäisi vielä esittää sukulaisille, ettei ole raskaana. Ei haluttaisi kertoa ennen sitä ultraa, ehkä odotettaisiin mieluusti myös NIPT (tulosten saantiin menee vielä pari viikkoa ultrasta).

Mitä tekisitte? 😅

Jos siellä on buffet-tyyppinen ruokailu niin söisin niitä mitkä näyttää turvalliselle, eli ei raakaa kalaa/lihaa ja pehmeitä juustoja. Kuitenkin ihan absoluuttisesti vältettäviä ruokia on tosi vähän:No Evil Monkey: Tai riippuu tietty, että miten tarkkaan rajoituksia haluaa noudattaa.

Jos siellä on buffet-tyyppinen ruokailu niin söisin niitä mitkä näyttää turvalliselle, eli ei raakaa kalaa/lihaa ja pehmeitä juustoja. Kuitenkin ihan absoluuttisesti vältettäviä ruokia on tosi vähän:No Evil Monkey: Tai riippuu tietty, että miten tarkkaan rajoituksia haluaa noudattaa.
Katseltiin pitopalvelun instagramista, että joissain häissä ainakin ollut pääruoka-annokset tarjoiltuna, ja risottoa parmesaanilla. Parmesaani on yleensä pastöroimatonta.. Mutta ei tiedetä, onko kaikki tarjoiltuja annoksia, vai vaikka kokonaan buffet, ja pitäis kysyä että saataisiin tietää. Sit taas ilman raskaudesta kertomista tuntuu hassulta kysyä sellaista asiaa. 😅

Mä vaan nään jo sieluni silmissä sen tilanteen kun tuodaan risotto eteen ja tajuan etten voi syödä sitä ja mietin vaan kuumeisesti et esitänkö että syön vai miten oikein pääsen tilanteesta 🥲 puolison sisarukset istuvat todennäköisesti samassa pöydässä ja joku tulee varmasti kysymään asiasta aika pian jos ruoka ei uppoa..

Takaisin