Koska kerrot raskaudesta muille?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ce
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ollaan aikaisin kerrottu raskaudesta. Siskolleni ja kollegalleni kerroin jo rv 7, pojalleni myös niihin aikoihin. Mies kertoi äidilleen ja sisaruksilleen rv 8 ja samoihin aikoihin minä äidilleni ja isälleni. Siitä eteenpäin ollaan kerrottu sukulaisille ja kavereille aina sopivan tilanteen tullen. Mutta esim. Facebookissa emme ole vielä asiaa julkistaneet.
 
Onko kukaan kertonut raskaudesta esim. facessa?
Mä aattelin et ehdottomasti ei. Muutenkin sinne päivitykset jäänyt tosi vähiin nykyään. Mutta, nyt eilen tuli jotenkin joku ihmeen halu laittaa sinne joku kuva vauvan vaatteesta jollain kivalla tekstillä... En laittanut, vielä...

Tuli muuten infottua läheisiä/kavereita eilen raskaudesta, kuka nyt rivien välistä ymmärsi. Meillä piti olla 40-50 hlö hääjuhlat heinäkuussa, mutta me peruttiin ne juhlat. Mua niin ahdisti eikä kiinnostanut ja tuntui liian pakolliselta. Mikälie päähänpisto helmikuussa oli ne juhlat?! No lähetettiin viesti jossa kerrottiin että nyt ei järkätä juhlia kun matkaan tuli pieni muuttuja ;) naimisiin mennään mutta todella pienimuotoisesti.
Helpotus!!!
Kyllä nyt rv 15 voi jo mun mielestä kertoa, töissäkin toi maha ei jää huomaamatta ja nyt jouduin eräästä tehtävästä kieltäytymään raskauden takia.
 
Mä kerroin heti NP-ultran jälkeen suvulle ja pomolle sekä muutamalle valikoidulle työkaverille. Sitä aiemmin tiesi vain mies ja pari kaveria, jotka yrittää samaan aikaan... Siskoni kyllä kertoi arvanneensa jutuistani aiemmin, mut odotti kiltisti mun kertovan itse. :)

Facebookissa ei oo vielä edes onnistunut liittymään mihinkään vauvanvaatekirppiksiin tms. ku tavallaan se olisi kertomista, ku on esikoinen tulossa...
 
Mie en facebookkiin muutenkaa ikinä päivitä mitää ni en raskauttakaan siellä julkista. Kavereissa on myös sellasia jotka lapsettomuudesta kärsii, toisista tiedän ja varmasti myös sellasia joista en tiedä, niin raskauspäivityksen teko olis vähän niinku hierois sitä niiden naamalle. Ymmärrän kyllä niitä jotka enemmän facebookkia käyttää et jos haluu vaikka jonkun kivan kuva arvotuksen julkasta :)

Miulla ne tuttavat tietää ketä oon sattunu nyt näkemään, sitä mukaan oon kertonu kasvotusten keneen oon törmänny. Tai siis tää pömppis puhuu puolestaan :grin

IceQueen rv 15+1
 
Olen varjellut uutista vielä isommalta joukolta, facessa en olekaan (se olisi viimeinen paikka tälle, mielestäni). Perheenjäsenet, pomot ja pari työkaveria tietää, ja muutama ystävä joiden kanssa istuttu iltaa ja olin skumpatta. Olen vältellyt soittelemasta ihmisille muutoinkaan kuulumisia, koska salaisin omat todella tärkeät kuulumiset vielä tässä vaiheessa.
Pömppis paljastaa täälläkin tilanteen, jos vain ilkeisivät kysyä. Itse en halua julistaa, koska yhtä usealle joutuu sit kertomaan, jos lasta ei tulekaan maailmaan. Pitkän pitkän yrityksen jälkeen mitään ei pidä itsestäänselvyytenä. Toivotaan vain parasta jatkoa meille ja kaikille!
Katjusha ja Pikku-Iippo rv. 15+1
 
13+4 ja vasta mies ja mun äiti tietää. Tekis mieli kertoa jo kaikille, mut ehkä just toi, että sit jos jotain sattuukin niin yhtä monelle pitää kertoa se ikävä uutinen. Se pelko tulee varmasti just sieltä kun on kärsiny lapsettomuudesta..

Haluisin kertoa vasta 7.7 jälkeen kun silloin on rakenneultra, mut saa nähdä pysyykö tää pömppis sinne asti salassa. Pitäis olla jotain löysiä paitoja lenkilläkin.. Tällä viikollakin mietin kaverin kanssa lenkillä et kaveri varmaan mietti mielessään et miten oon mahan päästäny tälläseks :D Ei nyt edes vielä ole kovin iso maha, mut just siltä näyttää et on lihonu ;)
 
En mä ole koskaan facebookissa ilmoitellut raskaudesta enkä siis aio tälläkään kertaa kertoa. Lapsen synnyttyä olen asiasta ilmoittanut ja laittanut vauvasta kuvankin kun mulla on siellä kavereina esim äitini iäkkäämpiä sukulaisia niin sitten tieto kulkee sieltä heille ja näkevät kuvankin.

Mies sanoi mulle eilen että mun maha näyttää ihan raskausmahalta että en kuulemma näytä siltä että oisin vaan läski :grin Mutta jos mulla on takki päällä niin ei musta vielä näe että olen raskaana.

Rv16+5
 
Onko kukaan kertonut raskaudesta esim. facessa?
Mä aattelin et ehdottomasti ei. Muutenkin sinne päivitykset jäänyt tosi vähiin nykyään. Mutta, nyt eilen tuli jotenkin joku ihmeen halu laittaa sinne joku kuva vauvan vaatteesta jollain kivalla tekstillä... En laittanut, vielä...

Minä julkaisin instassa ultrakuvan, mut faceen laitan vasta jossain vaiheessa sit kuvan, kun on jo iso masu. Itsestäni kuvan siis. Niin saa siitä sit loput päätellä, mitä on meneillään. :P
 
Meillä on kerrottu nyt lähimmälle perheelle. Kavereistani vain harvat ja valitut tietävät. Tosin vatsa on käsittämättömän iso näille viikoille, ehkä se on vain pelkkää läskiä... Myös tissit ovat jo kasvaneet ja kyllä, näytän siltä, että olisin jollain kuudennella kuulla raskaana. Tämä kaikki kolmessa viikossa. Nyt viikot 15+5.
 
Minä julkaisin instassa ultrakuvan, mut faceen laitan vasta jossain vaiheessa sit kuvan, kun on jo iso masu. Itsestäni kuvan siis. Niin saa siitä sit loput päätellä, mitä on meneillään. :p

Mäkin ajattelin laittaa kesällä jonkun pallomahakuvan itsestäni vaikkapa rakenneultran jälkeen. Mulla jäänyt muuton takia kaikki kaverit toiselle paikkakunnalle ja face on nykyään ainoa paikka mitä kautta tulee kuulumisia vaihdettua. En jaksa jokaiselle erikseen kirjoitella uutisia niin pääsee helpommalla, kun julkaisee vaan yhden kuvan. Mun facekaverit kuitenkin suurin osa sellaisia, joille nää uutiset muutoinkin haluaisin kertoa niin tuntuu ihan luontevalta kertoa jossain vaiheessa siellä.

Muutoin meillä tietää kummankin vanhemmat ja sisarukset, meiän lapset tietysti ja aivan lähimmät ystävät. Töissä jo muutama tietää kanssa.

Mulla kanssa tää maha jo ihan reippaan kokoinen. Mulla vatsa on luonnostaan melko litteä, mutta en ole koskaan jaksanut mitään vatsalihaksia jumppailla ja ekan lapsen kohdalla ne vatsalihakset varmaan erkaantunut niin, ettei tässä sitten paljoa tarvi, et vatsa pullahtaa esiin.
 
Meille tuli tänään ilmoitus yhteistoimintaneuvotteluista ja sekoitin pakkaa paljastamalla raskaudentilani työkavereille. Ihan hyvin tää meni, vaikka tulevaisuus onkin epävarma työn jatkumisen suhteen.
Pallomahaani oli jo salaa ihmetelty.
Toivotaan tervettä raskautta kaikille!
Katjusha rv. 15+5
 
Mulla on ollut tosi vaikeaa edes itse hyväksyä uutta tilannetta vaikka raskaus onkin toivottu. Paras ystävä on ainoa joka on tiennyt jo plussaa saakka. Muilta haluaisin salata asian mielellään kesän yli. Äidille kuitenkin "jäin kiinni" kuin hän oli tarjoamassa minulle kävelylenkin varrelle sattuneesta punkkibussista uusintarokotetta. :hilarious: Aloin täyttämään potilaskaavaketta kunnes huomasin kohdan missä kysytään onko mahdollisesti raskaana (ei saa ottaa rokotetta). Juutuin tähän kohtaan ja aloin selittelemään että ei nyt teekkään mieli pisteltäväksi. Äiti tietty tajusi mutta ymmärsi myös hienotunteisesti jättää asian ainakin toistaiseksi siihen :Heartred Tosin totesi että "kyllä sä viime aikoina oot aika turvoksissa ollut".
 
Mä oon ajatellut Facebookiin laittaa raskaudesta jotain jossakin vaiheessa. Ehkä rakenneultran jälkeen. Kuopusta odottaessani laitoin mahakuvan itsestäni ru:n jälkeen. :)
 
Mä en kyllä voi enää pitkään tuttavilta salailla, olen sillä tavalla edestä raskaana. Lökövaatteiden kanssa ei huomaa, mutta äitiysmekkojen kanssa selän kaari ja mahakumpu piirtyvät esiin. Näytän siltä että olisin kuudennella kuulla.
 
Madeline, mä en tajua mitä mulle tapahtuu - täällä on kans 6 kk maha. Kaikki pitkät (yli 170) ihmiset sanoo, ettei niillä paljon mahaa erottanut. Täällä on sellanen tyttömaha, että ei paremmasta väliä! Lähtökohtaisesti bmi 21, eli ei pitäis muuta pyöreyttä olla.
Katjusha rv. 15+6
 
Mä olen miettinyt, että aprillipäivä olisi aika hyvä kertoa joillekin :wink
Saisivat miettiä, onko vai ei.

Kerroin pikkusiskolleni aprillipäivänä, sanoi että soitappa uuelleen huomenna Äidille jouduin kertomaan rv 8, kun oltiin lomamatkalle lähdössä porukalla. Mummulle kerrottiin äitienpäivänä, joka oli saman päivänä kuin np-ultra, jossa kaikki oli hyvin ja viikkoja oli silloin 12+5

Nyt viikkoja on 16+5 ja alkaa sen verran reilusti massu näkyä, että taitaa olla aika muillekki ruveta kertoilee elleivät jo ite mukamas sitä huomaa..
 
Jouduin kiusalliseen tilanteeseen, jossa mun oli pakko kertoa anopille, vaikka ei ihan vielä oltais haluttu.

Positiivista oli se, että anoppi näytti ilahtuvan uutisesta!

Muuten ollaan kerrottu tasan esikoiselle, kun se oli huolissaan mun terveydestä ja luuli, että mulla on joku sairaus, kun oon ollu niin pahoinvoiva ja väsynyt.
 
Meillä oli suunnitelmana ensin kertoa isovanhemmille ennen muuta sukua. Ei mennyt ihan putkeen, kun viikonloppuna oli juhlia.. Isoäiti ottaa lanteilta kiinni ja kysyy koskas se H-hetki on, jota komppaa yks tädeistä, että ei tarvi rikospoliisi olla huomatakseen et oot ottanu ruuan kanssa viinin sijasta vettä. Kerroin heille (mun yks säännöistä oli, että jos joku kysyy, niin en rupee sepittämään mtn ylimäärästä) ja sanoin ettei oo julkinen tieto vielä, että kerrotaan itse. Nooh, isoäidillä ei vissiin ollu kuulolaitetta joten hän innokkaana juhlien jälkeen selitti tätä isoisälle sekä mun toiselle tädille. Kauhulla vaan odotan, että jos mun toinenkin isoäiti saa tästä tietää ilman että me ollaan hänelle itse saatu kertoa..

Mut ei siis menny meidän suunnitelmat ihan putkeen..
 
Tähän mennessä emme ole kertoneet kuin vasta noille terveydenhuollon ammattilaisille ja pari viikkoa sitten kerroin esimiehelleni, kun tiesin että yhteinen työmatka on tulossa.

Nyt on kuitenkin perheenjäsenille ja suvulle kertominen lähellä kun siskoni on tulossa kylään muutamaksi päiväksi. Omasta mielestä 17+ pömppis ei ole enää peiteltävissä, mutta esim. töissä ei vielä kukaan ole kysynyt tai ääneen ihmetellyt.

En ole halunnut markkinoida raskautta vielä kun usein ei edes tunnu siltä että olisin raskaana ja silloin kun tuntuu, on koko asia minulle ja miehellekin niin yksityinen, että emme kaipaa kenenkään kommentteja tai edes onnitteluja. Mitä pidemmälle päästään ihan kahden kesken, sitä paremmin ehtii valmistautumaan itse uuteen elämänvaiheeseen. Katsotaan miten käy.
 
Meillä miehen vanhemmat ei vielä tiedä. Minulla alkaa jo olemaan huono omatunto asiasta, mutta kun näemme niin harvoin, eikä mieskään ole ottanut asiakseen kertoa :sorry: Jotenkin muutenkin välit jääneet vähän etäisiksi heidän kanssaan. Oma äitini tiesi heti, kun olin testin tehnyt ja pari hyvää ystävää. Niin siis mies tiesi ensimmäisenä. :grin
Eilen piti kertoa pomolle, koska hän soitti kysyäkseen jo alustavasti suunnitelmiani hoitovapaan suhteen. Minulla loppuu hoitovapaa syyskuun viimeinen päivä. Pääsinpä sanomaan, että en ole ihan heti töihin tulossa. Kovasti pomo onnitteli ja kuulosti ilahtuneelta. Esikoisen kohdalla en ilmoittanut facessa ollenkaan raskaudestani, vasta syntymän jälkeen vauvan kuva ja että lapsi ollaan saatu. Toisaalta ehkä tekisi mieli tässä raskaudessa laittaa joku masukuva syksymmällä :rolleyes:

Rv 17+1
 
Takaisin
Top