Korona ja synnytys

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tukihenkilöiden läsnäoloa on rajoitettu synnytyksissä useissa sairaaloissa.
Lue artikkeli aiheesta koskien HUS-aluetta täältä!

Pohdintoja aiheesta? Entä miten korona ja poikkeustila vaikuttaa sinun synnytykseesi?
 
Sympatiat niille, ketkä joutuvat tahtomattaan selviytyä synnytyksestä ja/tai sairaala-ajasta ilman tukihenkilöä :sad001 Ymmärrän toki miksi linjaus on tehty.

Ei voi muuta sanoa, kuin että onneksi suunniteltu sektio oli 5 viikkoa sitten ja laskettu aika maaliskuun alussa. Sektioon ei olisi mies päässyt, eikä olisi ollut vauvan kanssa sitä 9 tuntia jonka olin valvontaheräämössä.
 
toivon sydämmestäni että kun aikani tulee synnyttää niin mies saisi olla normaalisti mukana. nyt rv 22 ja 7.8. LA.
 
itselläni laskettuaika kesäkuussa. toiveena on sektio koska edellisessä synnytyksessä sain traumoja tapahtumista. tämä rajaus eriarvoistaa vanhemmat keskenään sekä synnyttäjät toisistaan sillä sektio on myös synnytys ja tarvetta tukihenkilön läsnäololle on myös sektion aikana.

ymmärrän että tällä pyritään suojelemaan hoitohenkilökuntaa mutta miten tämä tulee loppujen lopuksi vaikuttamaan pitkällä aikavälillä? tuntuu että tätä ei ole otettu huomioon päätöstä tehdessä että äidin ja vauvan välinen sekä isän ja vauvan välinen kiintymys suhde on vaarassa näiden päätösten takia. itse olen tästä päätöksestä hyvin masentunut ja huolissani ja jopa eilen illalla paniikissa toivoin etten olisi raskaana. Mielestäni tällainen horjuttaa luottamusta suomen terveydenhuollon järjestelmään että rajoitetaan näin ihmisten oikeuksia ottamatta huomioon kaikkia vaikutuksia mitä tällä on. lisäksi hoitajien työtaakka lisääntyy ja useat synnyttäjät voivat kokea yksinäisyyttä synnytyksen aikana jos isät rajataan pois. puolison tai tukihenkilön tuki on kultaakin kalliimpi synnytyksessä.
 
Asialla on monta puolta.

1. Hyvä, että näin on päätetty. Vähemmän huolta koronan tarttumisesta vastasyntyneisiin. Siitäkin olen kuullut, että jotkut aikoivat synnyttää mieluummin kotona kuin lähteä sairaalaan, koska sairaalassa ravaa niin paljon puolisoita ja perheen lapsia, jotka ravatessaan tartuttelevat. Nyt heillä on ainakin turvallisempi olo koronan suhteen.

2. Isän kannalta ikävää. Toisaalta kerkiää sitä lasta hellimään kotonakin.

3. Sektioäitien ja -vauvojen kohdalla mietityttää, miten homma hoituu. Onko hoitajia sitten enemmän, jotta saavat autettua kaikkia sektioäitejä lapsen kanssa, monella on vahvoja lääkkeitä päällä, eikä sellaista äitiä saa jättää huolehtimaan vauvasta yksin, ja toisaalta imettääkin (tai ainakin pumpata) pitäisi parin tunnin välein... tässä auttaminenhan on yleensä ollut isän tehtävä.

4. Ei siitä niin kauaa ole kun tämä oli ihan normaalia toimintaa, minun syntyessäni ei isillä ollut synnäreille mitään asiaa. Kun säännöt muuttuivat, moni äiti kauhisteli sitä, että ainakaan he eivät sinne miestä halua, ja miehet yhtälailla eivät halunneet sinne. Omat vanhempani eivät edelleenkään ymmärrä, mitä miehet synnärillä tekevät, eli miehen poissaolo synnäriltä ei jäänyt heitä kaivertamaan.

5. Se älytön meteli, joka puolisoista yms. osastolla tuli, oli rasittavaa, etenkin niissä neljän hengen huoneissa, jossa puolisoiden läsnäollessa oli 12 henkilöä yhtäaikaa. Varmasti mukavampaa näin.
 
itselläni laskettuaika kesäkuussa. toiveena on sektio koska edellisessä synnytyksessä sain traumoja tapahtumista. tämä rajaus eriarvoistaa vanhemmat keskenään sekä synnyttäjät toisistaan sillä sektio on myös synnytys ja tarvetta tukihenkilön läsnäololle on myös sektion aikana.

ymmärrän että tällä pyritään suojelemaan hoitohenkilökuntaa mutta miten tämä tulee loppujen lopuksi vaikuttamaan pitkällä aikavälillä? tuntuu että tätä ei ole otettu huomioon päätöstä tehdessä että äidin ja vauvan välinen sekä isän ja vauvan välinen kiintymys suhde on vaarassa näiden päätösten takia. itse olen tästä päätöksestä hyvin masentunut ja huolissani ja jopa eilen illalla paniikissa toivoin etten olisi raskaana. Mielestäni tällainen horjuttaa luottamusta suomen terveydenhuollon järjestelmään että rajoitetaan näin ihmisten oikeuksia ottamatta huomioon kaikkia vaikutuksia mitä tällä on. lisäksi hoitajien työtaakka lisääntyy ja useat synnyttäjät voivat kokea yksinäisyyttä synnytyksen aikana jos isät rajataan pois. puolison tai tukihenkilön tuki on kultaakin kalliimpi synnytyksessä.
Jos isän ja vauvan suhde tästä vaarantuu, niin ei se olisi vahvoilla ollut normaalioloissakaan!

Ymmärrän kyllä huolen ja harmituksen etenkin sektiosynnytysten kohdalla, mutta on kuitenkin kaikkien etu, että kätilöt, äidit ja vauvat pysyvät mahdollisimman terveinä. Olisi todella kurjaa synnyttää niin, että kaikki kätilöt ovat kotona karanteenissa.
 
Olen täysin samaa mieltä Suski75:n kanssa.

Tilanne on poikkeustilanne ja silloin sen mukaan edetään. On toki kurjaa että monet joutuvat poikkeustilanteessa synnyttämään, mutta eniten tässä suojellaan niitä jotka tautia eivät voi vain ohimennen sairastaa. En halua sitä itselleni, enkä todellakaan vauvalleni joka syntyy touko/kesäkuun vaihteessa.

Enkä halua sitä kotiin puolisolleni tai vanhemmille lapsilleni. Pysyn kotona ja kun synnytys tulee, jos rajoitukset on edelleen voimassa niin menen synnyttämään yksin. En voi ottaa edes kotiin ketään ulkopuolista hoitamaan vanhempia lapsia koska en halua kenenkään muun tuovan tautia meille vahingossa kotiin niin että meidän vauvan kanssa kotiutuessa täällä olisi ekana päällä korona.

Harmillista miehen puolesta, mutta mies on tässä se joka vähiten kärsii kuitenkin. Kyllä itse sen tuen tarvitsisin mutta kun tällainen tilanne on päälle tullut niin ei auta itku markkinoilla. Taysissa on sama kuin HUSin alueella ja pyritään että äiti ja vauva kotiutuu mahdollisimman pian. Itse pyrin pääsemään kotiin niin pian kuin mahdollista vauvan kanssa mikäli poikkeustila on edelleen päällä. Pääsen itse toipumaan kotona "puhtaassa" ympäristössä ja isä ja veljet pääsevät tutustumaan vauvaan :)
 
En voi itse muuta sanoa että oon hyvin pahoillani asiasta ja LA aika osuu ensi kuuhun. Kovin olisi tukihenkilö eli mies tärkeä olla mukana. Ymmärrettävää kaikki rajoitteet enkä siis ihmettele asiaa ja hyvin mahdollista että rajoite on pidempäänkin. On pääasia kuten esille tuotiin että terveinä pysytään ja hoitohenkilöstöä suojellaan ❤️
 
Itse olen kaksi viimeisintä lasta synnyttänyt niin, ettei ollut puolisoa tai ym tukihenkilöä ollenkaan sairaalassa mukana. Puoliso oli yli 200 km päässä kotona isompien lasten kanssa. Keskimmäistä synnyttäessä olin useamman päivän käynnistelyssä,ennen kuin synnytys alkoi. Viime synnytys alkoi keskellä yötä keskitalvella. En missään nimessä olisi halunnut, että mies lähtee pimeässä ja liukkaalla väsyneenä keskellä yötä ajamaan yli 200 km, ei olisi varmaan kuitenkaan synnytykseen kerennyt. Viimeksi olin vastasyntyneen kanssa kolmen hengen huoneessa. Yhden äidin mies ja n. 2v mukelo hengaillivat siellä koko päivän ja se ihan hirveää. Olisi halunnut mieluusti itsekin torkahtaa välillä, eihän se 2v siellä ahtaassa sairaalahuoneessa viihtynyt. Sitten oli huutoa, rattaat ja kasseja tukkimassa tien kokoajan. :mad:
Minusta linjaus on järkevä tilanteeseen nähden. Muutenkin tilanne on sellainen, että monessa asiassa on hankaluutta ja paljosta pitää väliaikaisesti luopua, minusta kaikkeen muuhun nähden tämä ei ole iso asia.
 
sitä en ymmärrä miten tämä on kaikkien etu jos mietitään mm tukihenkilön vaikutusta sunnytysmasennuksen vähentämiseen ja synnytytraumojen vähentämiseen. edelleen onko mietitty tarkkaan hoitajien näkökulmasta kuormittavuutta.

ja isällä on vanhempana oikeus lapseen myös eikä pelkästään äidillä. joten tämä tosiaan eriarvoistaa vanhemmat.
 
Ihan hyvä rajaus.
Ymmärrän kyllä niitä muitakin tilanteita. Kaksi vuotta sitten marssittiin pienen mutkan kautta suoraan saliin (siis tarkistettiin ensin että missä vaiheessa synnytystä ollaan) ja salista mies saattoi meidät osastolle ja lähti kotiin, koska oli ilta, tunnin ajo vielä kotiin ja seuraavana aamuna töihin. Meillä tosin oli oppikirjamainen synnytys enkä tarvinnut apua normaaleissa toimissa.
Mun mielestä jo se, että saa olla siinä synnytystilanteessa mukana, on se tärkein. Ja jos on synnyttänyt jo aiemmin, tietää mitä seuraavina päivinä tapahtuu niin varmaan on nopea kotiutuskin sitten suunnitelmissa. Ensisynnyttäjillä toki eri tilanne.

Kuinka paljon se äiti menettää siitä äiti-lapsisuhteen muodostamisesta, jos joku vieras tuo sinne koronatartunnan ja tartuttaa äidin? Tuore äiti voi joutua olemaan useita viikkoja erossa vastasyntyneestä (ainakin sen kaksi viikkoa). Ja se pahin mahdollinen vaihtoehto: joku tuo osastolle koronaviruksen ja se tarttuu vastasyntyneeseen. Siinä voi sitten miettiä, että oliko niiden isien ja lapsen sisarusten hengailu siellä osastolla vauvan hengen arvoista?
 
Aivan kohtuuton päätös. Mikäli tukihenkilö on samassa taloudessa asuva isä, niin eiköhän sitä koronaa silloin sairasta molemmat. Muiden perheenjäsenten ja vierailijoiden käyntejä on rajoitettu jo aikaisemmin ja se mielestäni kohtuullista, ei isovanhemmat muutenkaan nyt missään voi liikkua.

Toivottavasti on varauduttu riittävällä hoitajien määrällä osastolla, eiköhän tämä juuri tästä syystä kaadu koko linjaus. Toivottavasti ei tarvitse mitään sattua ennen sitä... Ylen artikkeli tältä päivältä ainakin antaa husista todella imartelevan kuvan.
 
Mutta eihän hätäsektioonkaan pääse puoliso mukaan? Jos nyt on poikkeustila, se on poikkeustila. Silloin kaikki ylimääräinen kontakti mahdollisesti tautia kantavaan poissuljetaan. Jos sektiossa on hoitohenkilökuntaa paikalla esim 4 kerrallaan, niin onhan se täysin eri asia kuin se että synnytyksessä on hoitohenkilökuntaa 1 kerrallaan. Hoitohenkilökuntaa ei saa altistaa koronalle. Synnytykseen saa osallistua vain täysin terve puoliso / tukihenkilö ja silloinkin on rajoituksena mm ettei huoneesta saa poistua. Ei tämä eriarvoista ketään sen enempää mitä synnytys on nytkään, äiti synnyttää ja äidin ja vauvan terveys on 1. Sitten tulee isä / puoliso / tukihenkilö. Harmillista mutta tällä mennään koska on pakko.
 
sitä en ymmärrä miten tämä on kaikkien etu jos mietitään mm tukihenkilön vaikutusta sunnytysmasennuksen vähentämiseen ja synnytytraumojen vähentämiseen. edelleen onko mietitty tarkkaan hoitajien näkökulmasta kuormittavuutta.

ja isällä on vanhempana oikeus lapseen myös eikä pelkästään äidillä. joten tämä tosiaan eriarvoistaa vanhemmat.
Synnytyksen jälkeistä masennusta voi hoitaa. Synnytys on jo lähtökohdiltaan hyvin epätasa-arvoinen tapahtuma, isä ei synnytä.
 
Mutta eihän hätäsektioonkaan pääse puoliso mukaan? Jos nyt on poikkeustila, se on poikkeustila. Silloin kaikki ylimääräinen kontakti mahdollisesti tautia kantavaan poissuljetaan. Jos sektiossa on hoitohenkilökuntaa paikalla esim 4 kerrallaan, niin onhan se täysin eri asia kuin se että synnytyksessä on hoitohenkilökuntaa 1 kerrallaan. Hoitohenkilökuntaa ei saa altistaa koronalle. Synnytykseen saa osallistua vain täysin terve puoliso / tukihenkilö ja silloinkin on rajoituksena mm ettei huoneesta saa poistua. Ei tämä eriarvoista ketään sen enempää mitä synnytys on nytkään, äiti synnyttää ja äidin ja vauvan terveys on 1. Sitten tulee isä / puoliso / tukihenkilö. Harmillista mutta tällä mennään koska on pakko.

Ei pääse ei, eikä pääse osastollekaan. Osastolla ollaan sektion jälkeen yleensä 3-5 päivää, eli isä näkee lapsensa sitten vasta kotiutumisen jälkeen. Itselleni tulossa suunniteltu sektio näillä näkymin, harmittaa minua paljon, isää enemmän. Mitenhän lapsen oikeudet tai oma itsemääräämisoikeus tai oikeusturva toteutuu. Mikseivät vaan testaa koronan varalta jos epäilevät että oireetonta kantajaa, jotta tästä voisi tehdä inhimillisen kokemuksen. Husille isot miinukset tästä. Sääli, että yksityisiä synnytyssairaaloita ei enää ole, olisimme valmiita maksamaan paljon siitä että saisi viettää tuon ajan yhdessä kuitenkin kun kyseessä ainoaksi jäävä lapsi.
 
Muokattu viimeksi:
Mikseivät vaan testaa koronan varalta jos epäilevät että oireetonta kantajaa, jotta tästä voisi tehdä inhimillisen kokemuksen. Husille isot miinukset tästä.
Testituloksen valmistuminen kestää yli vuorokauden, ja koronan alkuvaiheessa saattaa tulla virheellinen negatulos, vaikka koronaa sairastaakin oireettomana. Ei sairaalalla ole resursseja ottaa sinua ja miestä sinne karanteeniin ensin viikoksi, sitten testata teitä, odottaa tuloksia pari päivää ja sen jälkeen vasta tehdä sektio. Jos teidät päästäisi välissä pois, saatatte saada tartunnan poissaollessanne, joten siksi pitäisi olla kaiken aikaa valvotussa karanteenissa. Epärealistinen ehdotus.

Ei normaalioloissakaan mies pääse hätäsektioon mukaan.
 
Kukaanhan ei ole kyseenalaistanut, etteikö perheelle olisi tärkeää saada olla yhdessä ensihetket ja varmasti toivomme, että kokemus olisi kaikille hyvä.

Koronaa emme tilanneet, mutta täällä se on ja isoja ja pieniä uhrauksia joudumme sen vuoksi kaikki tekemään.
 
Tilanne on kyllä että jokainen kärsii, tavalla tai toisella. Mua pelottaa ihan eniten tuen tarve jolla on iso merkitys, ei välttämättä pääse pois ihan heti, jota tietysti haluaisi varsinkin kun henkinen tuki on veks. Ensisynnyttäjä kun on, en yhtään enää tiedä mitä ajatella/odottaa, mutta tarvitsee varmasti kysyä apua neuvolasta sitä apua tarvii varmaan kysyä. Käy puolisoidenkin vuoksi sääliksi asia vaikka sen ymmärtääkin että tartuntariski vähenee. Elämässä vaan ei usein näitä tilaisuuksia koe.

Kuten ylhäällä joku jo toi esille ei Koronaa kukaan tilannut. Toivottavasti asiat alkaa kääntymään toiseen suuntaan pikkuhiljaa rajoitusten myötä ja saadaan ihania vauva hetkiä kaikki ❤️
 
Mun mielestä kamala tilanne ensimmäisen lapsen saaville. Mulle ja miehelle oli ekan kanssa tärkeää opetella yhdessä sairaalassa vauvan hoitoa + vauva tarvitsi verensokeri seurantaa ja itse en pääsyt kipeän selän takia sängystä ylös.
Omalla kohdalla jos vielä korona aikaan synnyttäisin niin mies ei tulisi muutenkaan kuin saliin. On mennyt heti hakemaan isommat lapset hoidosta kotiin ja minut + vauvan sairaalasta kun polikliiniset synnytykset ja toivon seuraavankin olevan.
 
Takaisin
Top