Korona ja raskaus

Itse taidan kallistua siihen, että otan kolmannen rokotteen vasta toisen kolmanneksen alkaessa. Olen esikoisen kanssa vielä perhevapaalla ja kontaktit meillä on tosi vähäiset.
 
Tulin ottaneeksi kolmannen rokotteen tällä viikolla, kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Jos olisin tiennyt, olisin odottanut toiselle kolmannekselle.

Sinänsä korona ei juuri pelota ja raskaus korona-aikana on myös tuttua. Maskia joudun käyttämään töissä, ja käytin myös edellisessä raskaudessa ihan äitiysloman alkuun asti, en kokenut erityisen vaikeaksi. Olen opettajana yläkoulu+lukiossa ja se ero edelliseen raskauteen on nyt, että koulussa on ollut oppilailla jonkun verran tartuntoja. Etäkoulusta on tietty aika paljon puhuttu, saa nähdä tuleeko.
 
Tutkijat suosittelevat, että koronarokotus kannattaa ottaa raskaana pikaisesti, missä vaiheessa raskautta tahansa. Lue VAU.fi:n etusivujuttu:
https://www.vau.fi/raskaus/missa-va...taisi-ottaa-juuri-nyt-suosittelevat-tutkijat/
Nyt kiinnostaa kyllä toi keskenmenoriski. Onko se tämän erikoistuvan lääkärin Kia Lammen sanomaan perustuva? Tuo tutkimus mikä tuohon yhteen artikkeliin oli linkattu ei puhunut mitään keskenmenoriskistä. Ihmettelen tota keskenmeno lausumaa koska Duodecim terveyskirjasto kirjoittaa näin:

"Toistaiseksi ei myöskään ole mitään näyttöä siitä, että tartunta vaikuttaisi hedelmällisyyteen tai lisäisi keskenmenon riskiä. Lisääntyneistä sikiöhaitoista tai epämuodostumista ei ole viitteitä."

Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01290
 
Nyt kiinnostaa kyllä toi keskenmenoriski. Onko se tämän erikoistuvan lääkärin Kia Lammen sanomaan perustuva? Tuo tutkimus mikä tuohon yhteen artikkeliin oli linkattu ei puhunut mitään keskenmenoriskistä. Ihmettelen tota keskenmeno lausumaa koska Duodecim terveyskirjasto kirjoittaa näin:

"Toistaiseksi ei myöskään ole mitään näyttöä siitä, että tartunta vaikuttaisi hedelmällisyyteen tai lisäisi keskenmenon riskiä. Lisääntyneistä sikiöhaitoista tai epämuodostumista ei ole viitteitä."

Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01290
Kysyn asiaa. Ainakin Nature Medicinessä oli
julkaistu tutkimus, jossa todettiin keskenmenon riskin lisääntyneen rokottamattomilla koronaan sairastuneilla naisilla: https://www.forbes.com/sites/zachar...specially-for-unvaccinated-women-study-finds/
Edit. Tässä puhutaankin kohtukuolemasta.
 
Muokattu viimeksi:
Kysyn asiaa. Ainakin Nature Medicinessä oli
julkaistu tutkimus, jossa todettiin keskenmenon riskin lisääntyneen rokottamattomilla koronaan sairastuneilla naisilla: https://www.forbes.com/sites/zachar...specially-for-unvaccinated-women-study-finds/
Ei tuossakaan tutkimuksessa puhuta keskenmenoista. Stillbirth on kohtukuolema eikä keskenmeno eli sikiö on ohittanut keskenmeno ajan jos puhutaan kohtukuolemasta. Keskenmeno on sinne viikoille 22 asti ja sen jälkeen kohtukuolema tai keskosena syntynyt. Mä olen etsinyt noista keskenmenoista aika paljon tietoa enkä ole löytänyt suomeksi tai englanniksi mitään lähdettä joka sanoisi että keskenmenoriski on suurentunut vaan kaikkialla sanotaan että ei ole. Esim moni Suomen sairaanhoitopiiri tiedottaa näin ja tosiaan toi duodecim myös.
 
Ei tuossakaan tutkimuksessa puhuta keskenmenoista. Stillbirth on kohtukuolema eikä keskenmeno eli sikiö on ohittanut keskenmeno ajan jos puhutaan kohtukuolemasta. Keskenmeno on sinne viikoille 22 asti ja sen jälkeen kohtukuolema tai keskosena syntynyt. Mä olen etsinyt noista keskenmenoista aika paljon tietoa enkä ole löytänyt suomeksi tai englanniksi mitään lähdettä joka sanoisi että keskenmenoriski on suurentunut vaan kaikkialla sanotaan että ei ole. Esim moni Suomen sairaanhoitopiiri tiedottaa näin ja tosiaan toi duodecim myös.
Niimpä onkin! Joka tapauksessa, palaan kun saan vastauksen toimituksesta. :Winking Face:
 
Ei tuossakaan tutkimuksessa puhuta keskenmenoista. Stillbirth on kohtukuolema eikä keskenmeno eli sikiö on ohittanut keskenmeno ajan jos puhutaan kohtukuolemasta. Keskenmeno on sinne viikoille 22 asti ja sen jälkeen kohtukuolema tai keskosena syntynyt. Mä olen etsinyt noista keskenmenoista aika paljon tietoa enkä ole löytänyt suomeksi tai englanniksi mitään lähdettä joka sanoisi että keskenmenoriski on suurentunut vaan kaikkialla sanotaan että ei ole. Esim moni Suomen sairaanhoitopiiri tiedottaa näin ja tosiaan toi duodecim myös.
Kiitos huomioista:Smiling Face With Smiling Eyes:
Nyt on artikkelin lähteisiin lisätty artikkeli viimevuotisesta tutkimuksesta: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0255994
Käsittääkseni joissain ulkomaisissa lähteissä aiheesta on puhuttu enemmän, mutta tutkimus aiheesta on vielä hyvin alkuvaiheessa.
 
Mua pelottaa rokote. Mulla aiemmin keskenmenoja ja lapsettomuutta. En haluais mitään riskiä nyt ottaa ja haluaisin odottaa, että 12 viikkoa on täynnä ennen kun otan ekan rokotteen. Ahdistaa ihan kamalasti! Oon sote alalla, joten voi olla että työt loppuu 1.2. sen takia että jätän vielä ottamatta rokotteen..
 
Otin kolmannen rokotteen noin viikko sitten, noin 3+3, tein juuri rokotuspäivän aamuna ensimmäisen hyvin haalean positiivisen raskaustestin. Rokotuksen ottaminen hieman mietitytti, mutta järjellä ajateltuna tässä tautitilanteessa rokotteen ottaminen tuntui huomattavasti pienemmältä riskiltä kuin koronaan sairastuminen ilman kunnollista rokotesuojaa. Edellisestä rokotteesta oli kuitenkin jo yli 5 kuukautta...

Soitin teratologiseen tietopalveluun vielä ennen rokotusta, ja siellä saadut tiedot vahvistivat päätöksen ottaa rokote.

Saapa nähdä kuinka monta rokotetta tähän raskausajalle mahtuu jos sama suunta jatkuu :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Nyt kun raskaana olevat on vielä nostettu riskiryhmään, niin rokotteita varmaan tarjotaan tiheämmin kuin muille.
 
Otin kolmannen rokotteen muutama viikko sitten. Tehtiin meidän 2v:lle eilen positiivisen koronatestin. Itse heräsin tänään aamulla kurkkukipuun. Tein negatiivisen testin eilen. Ajattelin aamulla testailla taas jos olis Koronaa
 
Otin kolmannen rokotteen muutama viikko sitten. Tehtiin meidän 2v:lle eilen positiivisen koronatestin. Itse heräsin tänään aamulla kurkkukipuun. Tein negatiivisen testin eilen. Ajattelin aamulla testailla taas jos olis Koronaa

Kai tiedät, että raskaana olevien pitäisi päästä pcr-testiin? Vaikka kotitestit näyttäisi negaa, kävisin varmistamassa. tsemppiä!
 
Kai tiedät, että raskaana olevien pitäisi päästä pcr-testiin? Vaikka kotitestit näyttäisi negaa, kävisin varmistamassa. tsemppiä![/QUOTE

Hyvä tietää. Oon vaan niin väsynyt, että ei yhtään tekis mieli lähteä minnekään testeihin
Ehkä sitä vois huomenna soitella testiaikaa.
 
Mulla kotitesti näytti positiivista. Soittelin neuvolaan ja sanoivat, että ei tarvitse mennä viralliseen testiin.
 
Tässä alkuraskaudessa ei sitten ilmeisesti ole sitä tukosvaaraa? Mun kaveri sai verenohennuslääkkeet heti positiivisen tuloksen tultua, mutta oli yli puolenvälin raskaana. Mulla kans tänään kotitesti posi.
 
Takaisin
Top