Korona ja raskaus

Olen ottanut kaksi koronarokotusta ja todennäköisesti haen tammi-helmikuussa kolmannen. Maskia käytän hyvin vähän, oikeastaan vain jos pakollista. Pienellä paikkakunnalla ruuhkia on helppo välttää.
 
Olen ottanut kaksi koronarokotusta ja todennäköisesti haen tammi-helmikuussa kolmannen. Maskia käytän hyvin vähän, oikeastaan vain jos pakollista. Pienellä paikkakunnalla ruuhkia on helppo välttää.

Mites sen kolmannen kanssa nyt oikein on, saako sen vaikka ei kuulu riskiryhmään? Koitin oman kaupungin sivuilta lueskella, mutta informaatio siellä oli jotenkin tosi sekavaa…
 
Ei hermostuta erityisemmin. Tämä on jo toinen korona-ajan raskaus.
 
Mites sen kolmannen kanssa nyt oikein on, saako sen vaikka ei kuulu riskiryhmään? Koitin oman kaupungin sivuilta lueskella, mutta informaatio siellä oli jotenkin tosi sekavaa…

Paikkakunnilla on varmaan eri aikatauluja. Täällä saa nyt varata aikoja yli 60 v. joilla 3 kk toisesta rokotuksesta, isälleni just eilen varasin ajan.

Tämän hetken tiedon mukaan oma vuoro on viikoilla 2 ja 3, eli silloin täällä pitäisi olla vuorossa kaikki yli 18 v. joilla yli 4 kk toisesta rokotuksesta. :Grinning Face:
 
Työskentelen itse terveydenhuoltoalalla ja tulen saamaan rokotukset etulinjassa. Maskia käytän töissä koko ajan ja myös kaupassa käynnin ajan. Ei pelota korona. Lähinnä mietityttää, miten jaksan pitää maskia jatkuvasti, kun muutenkin hengästyttää
 
Mulla varattuna aika kolmosrokotteelle viikon päähän.
Mulla tuli nyt vasta 4kk kakkosrokotteesta täyteen, joten luultavasti otan kolmosrokotteen vasta helmikuun puolella jossain vaiheessa.
 
Mulla tuli nyt vasta 4kk kakkosrokotteesta täyteen, joten luultavasti otan kolmosrokotteen vasta helmikuun puolella jossain vaiheessa.

Minä myös pohdin, että pitäisikö jättää hiukan myöhemmäksi, viikolla 5 tulee puoli vuotta kakkosesta, mutta päätin nyt ottaa pikimmiten alta pois. Meidän kunnassa pistetään isolla volyymilla kahden viikon ajan ja sitten ei taas tiedä milloin on tarjolla.
 
Minä myös pohdin, että pitäisikö jättää hiukan myöhemmäksi, viikolla 5 tulee puoli vuotta kakkosesta, mutta päätin nyt ottaa pikimmiten alta pois. Meidän kunnassa pistetään isolla volyymilla kahden viikon ajan ja sitten ei taas tiedä milloin on tarjolla.
Varmasti kannattaa ottaa, kun niitä on tarjolla :smiling-eyes:
Me saadaan työterveyden kautta ja uskoakseni ajanvaraus tukkeutuu näin alkumetreillä, joten parempi senkin vuoksi odotella hetki.

Mulla oli edellisessä keskenmenneessä raskaudessa sama probleema tässä alussa, eli kakkosrokote olis ollut ajankohtainen, mutta samalla ei haluaisi ihan alkuviikoilla ottaa (ihan oman mielenrauhani vuoksi). Heti kun ultrassa 7+ todettiin, että alkiolla ei ole selvitymismahdollisuuksia, painelin samana päivänä ottamaan sen kakkosrokotteen.
 
Mulla osui nyt just koronan sairastuminen tähän hedelmöitys-/ kiinnittymishetkeen. Toivottavasti ei nyt aiheuta enempää ongelmia tai jää pitkittyneenä päälle. Pohjalla on kuitenkin kaksi rokotetta.
 
Tää on itselle jo toinen raskaus korona-aikana, joten ehtinyt jo vähän turtua. Ja siitä olen onnellinen, että tällä toisella kertaa ei varmasti ole yhtä kovia rajoituksia sairaaloissa kuin 5/20, joka taisi olla ainut kk koko epidemian aikana, että kaikki vierailut oli kielletty.

Maskia käytän aktiivisesti ja esim. kaupassa käynnit ollaan vaihdettu siihen, että tilataan ruoka kotiin (toki isompien ostosten tilaamista aiotaan jatkaa koronam jälkeenkin, kun on niin kätevää). Töissä meillä on etätyösuositus, joten pitkälti teen hommia kotoa käsin ja käyn työpaikalla vaan harvakseltaa.

Olen tällä viikolla menossa ottamaan kolmannen rokotteen, kun edellisestä tuli 4kk täyteen ja haluan sen äkkiä alta pois. Edellisellä kerralla mulla alkoi kohdunulkoinen oireilla muutama päivä rokotteen jälkeen. Näin jälkikäteen ajateltuna varmasti hyvä, ettei ollut normaali keskenmeno kyseessä, niin uskaltaa ihan hyvillä mielin ottaa taas rokotteen.
 
Kolmas koronarokote lihassa. En halunnut siirtää yhtään, kun tauti kurkkii nurkan takana. Esikoisen ystäviä on uuden vuoden jälkeen sairastunut jo ainakin viisi ja hänelle tuli eilen ilmoitus karanteenista, vaikka on rokotettu. Oireeton ainakin vielä.

Pelottaa sairastuminen ja karanteeni eniten sen vuoksi, että joutuisin perumaan ekan neuvolan ja ultran.
 
Mä vielä mietin tässä että milloin haen kolmannen rokotteen. Ultra olis parin päivän päästä. Itse teen etätöitä, mutta lapset ovat koulussa ja harrastuksetkin pyörivät tästä viikosta eteenpäin taas ja puoliso ei voi tehdä etätöitä, vaan kohtaa ihmisiä päivittäin. Edellisestä rokotteesta on nyt 4kk ja viikko.

Olis kiva kun ei tarttis mahdollisen loppuraskauden aikana ottaa enää uutta rokotetta, mutta ilmeisesti tätä kolmatta joutuis lykätä jopa maaliskuulle, jotta olis se puoli vuotta täynnä syyskuussa. Inhottavaa kun pitää miettiä kaikkea tämmöstä, etenkin kun on muutenkin pelko raskauden jatkumisesta :loudlycrying:
 
Onkohan tästä Omicronista vielä tietoa, onko erityisen vaarallinen raskaana oleville vai ei? Tähän mennessä kai Delta oli ja muut ei niinkään erityisesti. Varmaankaan tästä ei vielä tiedetä, kun ei niin tiedetä vaarallisuudesta muutenkaan.. Eli kolmannen rokotteen ajankohta itselläkin mietinnässä.
 
Onkohan tästä Omicronista vielä tietoa, onko erityisen vaarallinen raskaana oleville vai ei? Tähän mennessä kai Delta oli ja muut ei niinkään erityisesti. Varmaankaan tästä ei vielä tiedetä, kun ei niin tiedetä vaarallisuudesta muutenkaan.. Eli kolmannen rokotteen ajankohta itselläkin mietinnässä.

Epäilen mulla olleen hieman voimakkaammat oireet raskauden takia. Kuitenkin oltiin ihan normaalin oireiston puitteissa verrattuna influenssan oireisiin. Muilla lähipiirissä vaan se 1vrk kuume ja muuten ei mitään. Itsellä oli 3vrk kurja olo (kuume, säryt, kurkkukipu, tukkoisuus, vaikea nukkua) ja sen päälle kunnon flunssa.
 
Muakin mietityttää kolmas rokote.. ottaako heti vai odotella maaliskuuhun, jolloin kakkosrokotteesta puolivuotta
 
Neuvola terkka sanoi, että alkuraskaudessa korona on turvallisin sairastaa (versus loppuraskaus), joten ajattelin nyt ainakin odottaa sen kolmannen kanssa vielä. Katsotaan sitten keväämmällä, mikä tilanne on. Vaikeita valintoja.
 
Huomenna kolmas rokote. Vähän hirvittää ottaa sitä näin alkuraskauden aikaan, mutta luotan asiantuntijoihin, joiden mukaan rokotteen voi ottaa milloin vaan ja tauti on raskaana oleville selkeästi huonompi vaihtoehto. Aion kuitenkin ottaa hyvin rauhallisesti viikonloppuna ettei mitään jälkioireita ilmaantuisi, edellisen rokotteen jälkeen läksin tyhmänä lenkille ja sitten olinkin kuumeessa pari päivää.
 
Mua myös mietityttää sekä koronan sairastaminen että kolmannen rokotteen ottaminen alkuraskaudessa. Jos nyt olisin keski tai loppuvaiheilla niin ottaisin ehdottomasti rokotteen heti koska se on oikeesti vaarallinen ison mahan kanssa, mutta nyt alkuraskaudessa en mielellään ottaisi rokotteita. Oon hakenut tietoa ja korona ei ainakaan ennen omikronia ollut aihettanut keskenmenoja tai sikiövaurioita. Ja sitten kun kolmannen rokotteen teho hiipuu n. 10 viikossa niin mikä se hyöty nyt loppupeleissä on ottaa nyt kun ei se taas loppuraskaudessa auta enää... Sairastettu korona taas voisi antaa parempaa suojaa loppuvaiheeseen... Mutta joo, suositus on ottaa rokote raskauden kaikissa vaiheissa niin en nyt halua että kukaan mun puheiden takia jättää ottamatta.
 
Takaisin
Top