Rokote on aika vaikea aihe. Raskaus lisää siihen vielä oman lisänsä. Eikä kukaan voi sitä päätöstä toisen puolesta tehdä. Itse puntaroin asiaa juuri plussanneena ja otin rokotteen vielä samalla viikolla. Silloin oli juuri muuttunut niin, että raskaana olevat voivat ottaa rokotteen niin halutessaan. Nyt jälkeen päin olen lukenut vielä lisää rokotteesta/koronasta ja raskaudesta ja olen tyytyväinen päätökseen ottaa rokotteen.
Minä kuljen kuitenkin junalla useamman kerran viikossa Helsinkiin töihin. Toki en ruuhkaisimpaan aikaan. Lisäksi ompelijana minulla on asiakaskohtaamisia, joissa ei voi turvaväliä pitää. Toki asiakkaita ei nyt niin paljoa käy, että kokisin sen kovin suurena riskinä. On kuitenkin riksialttiimpia ammatteja, enemmän esim. kaupoissa ja terveydenhuollossa niitä kohtaamisia tulee, mutta deltta kuitenkin tarttuu melko helposti.
En osaa koronassa pelätä niitä pahimpia vaihtoehtoja, vaikka raskaus lisääkin riskejä (tukokset, hengitysvaikeudet, ennen aikainen synnytys). Enemmän pelkään kovaa yskää ja korkeaa kuumetta.
Neuvolassa ei enempää keskusteltu aiheesta, mutta terveydenhoitaja kysyi, olemmeko molemmat ottaneet rokotteen. Ja totesi, että on hyvä, että rokotteet on otettu.
Ymmärrän kuitenkin hyvin, että rokote pelottaa ja sen ottamista pitääkin puntaroida. Emme kuitenkaan tiedä kummankaan, rokotteet tai koronan, pitkäaikaisvaikutuksista vielä tarpeeksi.