Korona ja raskaus

En aijo ottaa rokotetta ellei ole ihan pakko. Sain silloin sikapiikistä rokotereaktion ja meinasin menettää raskauden. Tällä on paljon hurjemmat tilastot kuin sikapiikillä ja mulla on jo kolme menetettyä raskautta. Joulukuussa mittasin deet ja niissä oli petraamisen varaa vaikka olen syönyt suosituksia enemmän deetä. Syksyllä varmaan otan uuden mittauksen. Tavoite saada d-vitamiini sinne sadan kieppeille. Ja tottakai myös sinkki ja cee ehkäisee sairastumasta vakavasti viruksiin.
 
Mä en uskalla ottaa rokotetta D:
Kaveri asuu Australiassa ja siellä koronarokotteet on kielletty raskaanaolevilta ja raskautta lähikuukausina suunnittelevilta. Juurikin siitä syystä, että rokotteen teho on epävarma, sen toimintamekanismista ei ole tarpeeksi tietoa ja siitä miten vaikuttaa sikiöön:bookworm:

Itseä harmitti jo se, ettei mies voinut olla mukana punktion aikana ja yksin piti olla läpi koko prosessin. En halua yksin joutua käymään läpi neuvolakäyntejä ja synnytystä. Täällä on välillä rajoitettu puolison mukanaolemista rajustikin.
 
Itseä harmitti jo se, ettei mies voinut olla mukana punktion aikana ja yksin piti olla läpi koko prosessin. En halua yksin joutua käymään läpi neuvolakäyntejä ja synnytystä. Täällä on välillä rajoitettu puolison mukanaolemista rajustikin.
Mä myös menin yksin punktion läpi. Siellä oli tosi mukavat hoitajat, mikä toi turvaa. Mutta olis se oma mies vierellä ollut ihana.
 
Tätä olen kyllä puntaroinut kauan. Tuntuu, että on olemassa kaksi huonoa vaihtoehtoa, rokotus ja sen mahdolliset komplikaatiot sikiölle, tai pahimmassa tapauksessa vakava koronatauti sairaalareissuineen. Tällä hetkellä kallistun siihen, että otan rokotteen toisella kolmanneksella elokuun alussa. Pelkään liikaa menetystä muutenkin, niin en halua ottaa riskiä vielä alkion/sikiön ollessa näin pieni.

Työskentelen sote-alalla ja asun HUS-alueella, joten rokottautuminen olisi varmasti järkevää.
 
Mä otin rokotteen eilen ja nyt kaduttaa. Sain aika kovat oireet siitä; kuumetta, päänsärkyä, lihassärkyä, huonovointisuutta ja kurkkukipua. Pelottaa että kuume aiheuttaa jotain sikiölle. :sad001
 
Mä otin rokotteen eilen ja nyt kaduttaa. Sain aika kovat oireet siitä; kuumetta, päänsärkyä, lihassärkyä, huonovointisuutta ja kurkkukipua. Pelottaa että kuume aiheuttaa jotain sikiölle. :sad001
Saako oireita hoitaa paracetamolilla? lämmönnousu on tosiaan pahasta. :sad001
 
Ainakin minulle rokottaja sanoi että voi ottaa parasetamolia, jos nousee kuume (olin silloin juuri plussannut ja sanoi siis että raskauden aikana parasetamoli olisi ok rokotuksen jälkeen). Varmaan on samat ohjeet? Tai ainakin voinee soittaa jonnekin ja varmistaa?

Tosi kurjaa että sait oireita @viikunakakku :sad001
 
Mä otin rokotteen eilen ja nyt kaduttaa. Sain aika kovat oireet siitä; kuumetta, päänsärkyä, lihassärkyä, huonovointisuutta ja kurkkukipua. Pelottaa että kuume aiheuttaa jotain sikiölle. :sad001

Voi ei, toivottavasti kuume laskee nopeasti. Paljon tsemppiä! :Heartred
 
Otin rokotteen samana päivänä kun plussasin. Virallisessa ohjeessa luki vielä silloin, ettei suositella ja raskaaksi tuloa syytä välttää seuraavat pari kuukautta. Onneksi päivittivät ohjeen ja sain mielenrauhan. Sairastin koronan silloisen yksivuotiaani kanssa hyvin todennäköisesti silloin ennen kuin epidemiasta varsinaisesti edes puhuttiin tammi-helmikuussa 20. Ei ollut mitään testejä edes vielä tms. Järkyttävä 6 viikon tauti, josta en meinannut millään toipua.

Toinen lapseni, joka sairastaa kaiken mahdollisen, on nyt sairastanut sen kahdesti. Jälkimmäinen oli kevyempi versio, mutta ihan yhtä pitkään kesti tointua.
 
Mä ehdin myös ekan rokotteen saamaan just ennen plussatestiä, joten käyn varmaan tokankin piikin hakemassa kunhan päästään ekan kolmanneksen yli. Siihen saakka käytän maskia ja käsidesiä totuttuun tapaan ja välttelen ihmispaljoutta sujuvasti. Tauti on sen verran arvaamaton ja armoton että teen sen mikä omissa käsissä on tartunnan välttääkseni.
 
Mä aion myös odottaa elokuun alkuun, jolloin toinen kolmannes alkaa. Jännittää kyllä, että saisin viruksen tai altistuisin ennen ensimmäistä ultraa/seulontaa. Jätän väliin kesäkokoontumisia ja yritän olla tosi varovainen. Mietin myös voinko lähteä työmatkalle toiseen maahan syyskuussa, ennen tehostusrokotuksen saamista.
 
Tätä olen kyllä puntaroinut kauan. Tuntuu, että on olemassa kaksi huonoa vaihtoehtoa, rokotus ja sen mahdolliset komplikaatiot sikiölle, tai pahimmassa tapauksessa vakava koronatauti sairaalareissuineen. Tällä hetkellä kallistun siihen, että otan rokotteen toisella kolmanneksella elokuun alussa. Pelkään liikaa menetystä muutenkin, niin en halua ottaa riskiä vielä alkion/sikiön ollessa näin pieni.

Työskentelen sote-alalla ja asun HUS-alueella, joten rokottautuminen olisi varmasti järkevää.

Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tämän, samat ajatukset ja pk-seudulla sote-alalla olen. Punnitseminen on ollut vaikeaa, mutta kallistun nyt myös elokuussa rokotukseen. Taannoin olin nuhainen, jolloin kerkesi käydä kaikki mahdolliset kauhuskenaariot koronan suhteen ja sikiön kehitykseen ja se vahvisti päätöstäni. Onneksi ei ollut nuhaa kummempaa.
 
Olen ongelmoinut toista rokotusta tässä kesän mittaan. Ensimmäisenhän otin juuri kun olin tehnyt haalean plussan. Hyvä ystäväni sai nyt ensimmäisestä rokotuksesta huolimatta koronan (ilmeisesti lapsen kautta). Hänellä oli yli viikon ajan kuumetta ja oli huonommassa kunnossa, vaikka kotona pärjäsikin. Olen alkanut päätyä siihen, että taidan kuitenkin ottaa toisen annoksen syyskuun alussa, kun ensimmäinen kolmannes on takana. Yli viikon kuume raskaana ei myöskään kuulosta kivalta...
 
Varasin ensi viikolle eli 13+3 ekan rokotuksen. Pitänee muistaa hetimiten ottaa parasetamolia ettei kuume yllätä.
 
Otin ensimmäisen rokotteen huhtikuussa ja toisen heinäkuussa, kuulun riskiryhmään. Pitkään puntaroin uskallanko ottaa toista rokotetta, kun raskauduin, mutta päädyin tulokseen, että parempi ottaa. Tarkistin vielä viimeisimmät suositukset hoitajalta ennen piikkiä.
En halua koronaa raskaana + riskiryhmäläisenä. Toivottavasti oli oikea päätös. :sorry:
 
Mä en edelleenkään tiedä mitä teen tän rokotuksen suhteen. Tartuntaluvut nousee, kohta alkaa esikoisella taas päivähoito ja aina välillä pitää pakosti jossain käydä vaikkei töissä olekaan... Haluaisin kysyä lääkärin mielipidettä, mutta siihen käyntiin on vielä melkein kaks viikkoa ja jo senkin ajan odottaminen vähän jännittää. o_O
 
Rokote on aika vaikea aihe. Raskaus lisää siihen vielä oman lisänsä. Eikä kukaan voi sitä päätöstä toisen puolesta tehdä. Itse puntaroin asiaa juuri plussanneena ja otin rokotteen vielä samalla viikolla. Silloin oli juuri muuttunut niin, että raskaana olevat voivat ottaa rokotteen niin halutessaan. Nyt jälkeen päin olen lukenut vielä lisää rokotteesta/koronasta ja raskaudesta ja olen tyytyväinen päätökseen ottaa rokotteen.

Minä kuljen kuitenkin junalla useamman kerran viikossa Helsinkiin töihin. Toki en ruuhkaisimpaan aikaan. Lisäksi ompelijana minulla on asiakaskohtaamisia, joissa ei voi turvaväliä pitää. Toki asiakkaita ei nyt niin paljoa käy, että kokisin sen kovin suurena riskinä. On kuitenkin riksialttiimpia ammatteja, enemmän esim. kaupoissa ja terveydenhuollossa niitä kohtaamisia tulee, mutta deltta kuitenkin tarttuu melko helposti.

En osaa koronassa pelätä niitä pahimpia vaihtoehtoja, vaikka raskaus lisääkin riskejä (tukokset, hengitysvaikeudet, ennen aikainen synnytys). Enemmän pelkään kovaa yskää ja korkeaa kuumetta.

Neuvolassa ei enempää keskusteltu aiheesta, mutta terveydenhoitaja kysyi, olemmeko molemmat ottaneet rokotteen. Ja totesi, että on hyvä, että rokotteet on otettu.

Ymmärrän kuitenkin hyvin, että rokote pelottaa ja sen ottamista pitääkin puntaroida. Emme kuitenkaan tiedä kummankaan, rokotteet tai koronan, pitkäaikaisvaikutuksista vielä tarpeeksi.
 
Minulle myös edellisessä raskaudessa keväältä lääkäri sanoi että raskaana olevalle suosittelee ehdottomasti FFP2-maskia ja mieheni kanssa olemme sitten käyttäneet vain niitä ne kerrat kun jossain pitää käydä.
Se tosin on vielä enemmän sellainen koppa ja meinasin tukehtua, kun kävelin rappuset se päässä, mutta itsellä ainakin vähän edes lisännyt turvallisuuden tunnetta.
 
Olen menossa tänään, rv:lla 14, ensimmäiseen rokotukseen. Olen lukenut niin paljon asiantuntijoiden lausuntoja aiheesta, että oloni on varma rokotuksen suhteen. Siitä ei tiedetä olevan mitään haittaa (ellei kuulu ryhmään joka ei lääkärien ohjeesta rokotetta voi ottaa), kun taas taudin sairastaminen voi olla todella vaarallista. Ymmärrän kyllä hyvin että silti voi haluta olla ottamatta rokotuksen. Itsekään en ehkä ottaisi jos voisin eristäytyä raskauden ja synnytyksen ajaksi koronalta paitsi itseäni ja lasta, myös muita ympärilläni olevia suojellakseni, mutta se ei vain ole mahdollista. Helsingin yliopiston immunologian professori Seppo Meren mukaan, jos ei ole saanut rokotusta, niin sairastumisriski on 16-kertainen (HS 3.8.). Ja kuolleisuus sairastuessa paljon korkeampi.

Huomaan, että julkisissa tiloissa ihmiset liikkuvat yhä enemmän maskitta, mikä tuntuu todella ahdistavalta. Jopa ensimmäiseen ultraan mennessäni odotustilassa oli maskiton pariskunta. Pelotti ja tuntui pahalta, että nämä odottajat olivat tulleet maskitta juuri siihen tilaan, jossa oli haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä sekä terveytensä uhalla työskentelevää henkilökuntaa. Tietenkin on mahdollista, että heillä kummallakin olisi maskin käytön estävä tila. Kerroin asiasta henkilökunnalle ja lähetin vielä palautetta HUS:ille. Toivoisin että he puuttuisivat hanakammin maskittomuuteen vastaavissa tilanteissa, vaikka en tiedäkään onko heillä laillisia valtuuksia siihen.
 
Muokattu viimeksi:
Minua jännittä rokotus, ja olenkin arponut sen ottamisen kanssa :banghead: kun ei koronakaan raskausaikana mikään leikin asia ole. Seurailen toistaiseksi tilannetta ja katson, tuleeko raskausajan rokotuksista lisää tutkimusta. Nyt ainakin ensimmäinen kolmannes on takana, niin sitä myöten on ainakin turvallisemmilla vesillä rokotuksen suhteen.
 
Takaisin
Top