Korona ja raskaus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Mä olen tällä hetkellä hoitovapaalla esikoisen kanssa, joten lähikontakteja on melko helppo välttää. Ruokatilaus tulee kerran viikossa, kaupassa käydään rauhalliseen aikaan jos pitää täydentää jotain. Maskit käytössä julkisissa tiloissa. Puoliso saa tulla mukaan neuvolaan, mutta sitten tulisi myös tuo pieni lapsi, joten taidan selvitä neuvolakäynneistä yksin. Ensikäynnin sain varattua etäyhteydellä

Menen takaisin töihin elokuussa ja työssä paljon lähikontakteja, joten täytyy olla varovainen.

Mitäs mieltä muut ovat, meinaatteko ottaa koronarokotuksen raskausaikana? Mulla olisi nyt mahdollista varata ikäryhmän puolesta.
 
Minä varasin rokotusajan niin, että ehtisin tehdä plussan ennen rokotusta, jos olisin raskaana. No nyt on plussatesti tehty ja rokotusaika lauantaina.

THL:n ohjeet ovat juuri muuttuneet raskaanaolevien rokotuksista niin, että raskautta yrittäville ja raskaana oleville suositellaan rokotusta/ei ole este ottaa rokotusta. Raskaus lisää riskiä sairastua vakavaan koronatautiin. Eli näillä tiedoilla taidan olla lauantaina rokotettavana.
 
Vähän samoilla linjoilla. Mä plussasin tiistaina, rokotusaika on nyt ensi perjantaille kuitenkin. Edellinen raskaus meni siis kesken, mutta täytyy yrittää luottaa siihen ettei tällä ole sen suurempaa vaikutusta keskenmenoriskiin kun sellaista ei tutkimuksissa ole ilmennyt. En halua sairaalahoitoon loppuraskaudessa :nailbiting:
 
Mulle sanottiin neuvolasta, että täällä ei rokoteta raskaana olevia, mutta toki tuo THL:n linjaus muuttui sen jälkeen kun neuvolaan soitin. Täytyy kysyä ensimmäisellä neuvolakäynnillä että vieläkö kaupungilla on sama linjaus ja ehkä sitten varata rokotusaika jos linjaus on muuttunut. Tällä hetkellä olen etätöissä eli kontaktit vähäisiä, ja uskon että syksylläkin saa olla vielä kotona töissä suurilta osin.
 
En taida ottaa raskausaikana. Pari päivää testin teon jälkeen aukesi mun ikäryhmän rokotusajat.

Mä oon nyt hoitovapaalla ja töihin palaan kesän jälkeen. Siellä riski tietenkin altistua mutta toivotaan parasta ettei tulis mitään, kun siellä ei tähänkään mennessä ole ollut kertaakaan koronaa, ei työkavereilla eikä asiakkailla.
 
mäkin varasin heti maanantaina ajan ensi viikolle kun ne varattavaksi tuli. sitten tiistaina plussasin ja peruin ajan. en uskalla itse vielä näin alussa ottaa. en tiedä uskallanko koko raskauden aikanakaan. tai sitten ottaa myöhemmin raskaana ollessa kun on jo sitten enemmän tutkimustietoakin saatavilla :) ja olen siis täysin sitä mieltä, että jokainen tekee päätökset itse eikä ole mitään oikeita tai vääriä tapoja! mutta itsellä näin.
 
Ajattelin ottaa ensimmäisen kolmanneksen ylityksen jälkeen, ihan että jää varmempi olo. Nyt jännitän liikaa keskenmenoa muutenkin, niin en halua ottaa ns mitään ylimääräistä. Mutta koen kanssa, että itse korona on pahempi riski kun mitä rokotteesta voisi tulla.
 
Otin rokotteen samana päivänä kun tein ensimmäisen haaleaaakin haaleamman haamuplus-testin. Itse koin että se koronatauti on isompi riski sit myöhemmin. Kesälomien jälkeen kuitenkin paluu ns normaaliin toimistoarkeen.
 
Aion ottaa rokotteen maanantaina. Enemmän pelottaa koronatartunta kuin koronarokote. Soitin vielä teratologiseen palveluun ja kysyin, että onko 1. kolmanneksella riskisempää ottaa rokote kuin myöhemmillä. Vastaus oli, että tutkimus ei ole toistaiseksi osoittanut, että olisi enemmän tai vähemmän riskistä, joten tältä pohjalta päätin rokotteen ottaa.
 
Mulla olisi ollut rokotusaika tällä viikolla, mutta peruin sen viikko sitten kun plussasin. Vaikka THL:lta tuli tuore ohjeistus, niin en silti usko että aion ottaa rokotusta raskausaikana.
 
Sain ensimmäisen rokotteen vuorokauden kuluttua yhdynnästä, josta raskaus sai alkunsa. Ei siis tietoisesti ole yritetty lasta, vaan enemmänkin periaatteella "tulee jos on tullakseen". Toinen rokotusaika olisi noin rv15 alussa. En vielä tiedä mitä teen sen suhteen. Vähän jännittää mutta toisaalta tuo ensimmäinen rokotekin on jo vaikuttanut kehossa heti raskauden alusta. Ehkä se toinen rokote ei sitten olisikaan enää niin iso juttu, kun ekakin on saatu just samoihin aikoihin kun raskaus alkoi. Noh, katsotaan nyt päästäänkö sinne asti, turha vielä stressata niin pitkälle.
 
Mä lykkäsin nyt kuitenkin vielä rokotusta. Haluan enemmän tutkimustietoa asiasta, tai keskustella neuvolalääkärin kanssa. Ammattini puolesta tulee kyllä lähikontakteja kun sosiaalialalla ollaan. Mutta katsotaan, en vielä tee päätöstä kun hermoilen muutenkin koko raskautta.
 
Kävin lauantaina ottamassa. Kyllä sinne meno jotenkin jännitti, mutta en oikeastaan keskenmenoa pelkää sen takia. Ehkä pidemmän aikavälin juttuja enemmän. Mutta taas toisaalta nekin yleensä on niin harvinaisia...
 
Mulla on rokotusaika huomenna. Enemmän pelottaa korona kuin komplikaatiot, joten päätin nyt mennä kuitenkin ottamaan. Oon aineenopettaja, joten kontakteja tulee työpäivän aikana tosi paljon eikä niitä oikein voi vähentää tai välttää. Raskaana olevia on jo paljon maailmalla menestyksekkäästi rokotettu että sen puoleen näyttää kyllä hyvältä.
 
Miten muuten neuvoloissa on korona huomioitu? Tai saako kumppani tulla käynneille mukaan? Meillä ainakin toivotettiin molemmat tervetulleiksi..
 
Otin rokotteen samana päivänä kun tein ensimmäisen haaleaaakin haaleamman haamuplus-testin. Itse koin että se koronatauti on isompi riski sit myöhemmin. Kesälomien jälkeen kuitenkin paluu ns normaaliin toimistoarkeen.

Täällä aivan sama tilanne! :)
 
Takaisin
Top