Korona ja raskaus

Alcyone, Toivottavasti jokin ratkaisu löytyisi! Itsekin astmaa sairastava eli riskiryhmää, mutta sillä erotuksella että pärjään tällä hetkellä ilman lääkitystä. Voin kyllä kuvitella miten hankalaa tuo on sinulle. :sad001 Eikö olisi mitään korvaavaa tapaa hoitaa työtehtäviä tms toisia toimenkuvia?
 
Alcyone, Toivottavasti jokin ratkaisu löytyisi! Itsekin astmaa sairastava eli riskiryhmää, mutta sillä erotuksella että pärjään tällä hetkellä ilman lääkitystä. Voin kyllä kuvitella miten hankalaa tuo on sinulle. :sad001 Eikö olisi mitään korvaavaa tapaa hoitaa työtehtäviä tms toisia toimenkuvia?
Itse asiassa mun työtä pystyy tekemään varsin hyvin etänäkin, mutta kaikkien edellytetään tulevan toimistolle töihin. Muista vaihtoehdoista ei voida edes keskustella, vaikka olen ottanut asian puheeksi monta kertaa. Yritän siksi työterveyden kautta saada tähän jotain tolkkua. Työsuojeluasiat on mulle tuttuja, mutta ärsyttää vängätä asioista, jotka pystyisi helposti sopimaan jos vaan olisi tahtoa siihen. :bored:
 
Selvittelin asioita myös työterveyden puolesta.
Käytän töissä suusujaa ja muitakin suojia kun hoitoalalla olen, jos ilmenee meille yksikköön korona niin laittavat mut heti erityisäitiysrahalle. Siihen asti menen näillä. Lapset koulussa ja mies töissä. Yritän muutenkin välttää kauppoja ja tilaan ruuat noutopisteelle suoraan takakonttiin. Kahteen kertaan jo tämän aikana ollut karanttenissä että kyllä ne kumminkin työn puolesta ovat tarkkoja asiasta.
Toivon parasta ja pelkään pahinta, eipä juuri voi muuta kun olla itse tarkka käsihygienian kanssa ja puhua lasten kanssa asiasta ja hyvin ne on seurannut itse kans uutisia ja ovat tietoisia. Koulussa tarkat rajat ja hygienia ainakin viime viikolla oli.
 
Itse sairastin myös taudin ensimmäisen aallon mukana, itselle ei ollut niin paha. Toki keuhkot oli kipeämmät kuin koskaan, mutta esim. kuume ei noussut ollenkaan ja kotona meni helposti koko aika. Miljoona kertaa helpompaa kuin raskausaika tähän mennessä. Ehkä juuri taudin ´helppouden´ takia en osaa sitä juurikaan pelätä, vaikka matkustella ei tee mieli sillä kotisohva sen parantamiseen oli just paras. Ja isovanhempia ei tee mieli tavata, sillä heille en tautia halua mistään hinnasta!
Silloin tuo testaaminen oli mielestäni tosi omituista, minut testattiin vain koska olin ollut tiedettävästi tekemisissä henkilön kanssa joka oli ollut Italiassa (hänellä ei mitään oireita tai epäilyksiä taudin suhteen missään kohtaa). Kun taas eräs tuttavani, joka oli huomattavasti minua huonommassa kunnossa ja oireiden mukaan paljon todennäköisempi sairastaja, sai vain luvan olla kotona ja VÄLTELLÄ esim. kaupassa käyntiä, ja hänen taloudessaan asuvat saivat jatkaa arkeaan täysin normaalisti. Onneksi ovat alkaneet testailemaan ahkerammin!
Aluksi ajattelin vain, että ompas hyvä kun tauti tuli sairastettua saman tien alta pois, mutta nyt kun kuullut että sepäs saattaakin tulla uudestaan niin romahtipas nekin ilot. Etenkin, kun jonkinlaista keskenmenon (okei, ennenaikaisen syntymisen) riskiä on väläytelty niin mielelläni myös pysynkin täällä kotioloissa niin pitkään kuin mahdollista.
 
Mekin epäiltiin sairastaneemme lievempi muotoisen version, tosin aika kaukaa haettua.
Mutta miehen töissä oli epäilys taudista ja siellä juuri Italiasta palannut kollega.
Mulla alkoi todella oudot oireet, päänsärkyä ja väsymystä. Sitten oli vain pienesti lämpöä, sellaista sahaavaa. Mutta keuhkoissa tuntui olevan jtn outoa. Sain todella kuivia yskäkohtauksia, ja tuli oikein verenmaku suuhun välillä. Keuhkojen alueella tuntui myös todella selittämätöntä painetta. Miehellä oli lievempänä.
Toki saattoi olla mikä tahansa pöpö, en sillä. Olo oli vaan niin outo. Sitä kesti kaikkineen kai 3 viikkoa.
Veljelläni oli suht samat oireet ja heillä töissä myös oli näitä tapauksia. (Kollegoja oli saapunut juuri mm Kiinasta)
 
Miitu niin olen käsittänyt, että suurin osahan näistä sairastavista sairastaa sen paljon miedompana vesiona mitä esim. media antaa ymmärtää. Tauti kesti tosiaan mullakin ärsyttävän kauan, niinkuin teilläkin useamman viikon. Itsekin pelkäsin että mitä jos se miehelle tulee (astma), mutta hän oli vähä oireisempi kuin minä. Toki häntä ei testattu, määrättiin vain karanteeniin mutta uskoisin että kerta se minulla oli niin pakostakin hänellä se oli olla. Hieman lämpöä, kurkkua kutitti ja astma tuntui vaikeammalle. Mutta ei mitään mahdotonta kuitenkaa.
 
Mä oon ollut viikon verran karanteenissa neljän seinän sisällä, kun töissä tuli altistuttua virukselle. Tartuntatautivirastosta sanottiin että veritulppariski nousee jos korona iskee raskaana olevalle ja näin ollen saa jotain piikkejä jos raskaana koronan saa.. tosin hänkään ei osannut sanoa että miltä viikolta eteenpäin se riski kasvaa, että tarviiko näin alkuraskaudessa sellaisia.. Mutta tuloksia odotellessa, niin katsotaan miten käy.. Toisaalta jos näin vähin oirein koronasta selviäis, niin mielelläni sen nyt sairastaisin..
 
Tuo veritulppa riski olikin uusi juttu. Mihinköhän perustuu?
Millaisia oireita sinulle on?
Toivottavasti ei koronaa olisi ja eristyskin vain varotoimi. :)
 
Veritulppariski perustuu siihen että sairastaessa makaa pitkiä aikoja paikoillaan, jolloin varsinkin jalkojen laskimoverenkierto häiriintyy. Raskaana olevilla joillain saattaa estrogeenin tuotto lisätä myös veritulppariskiä. Itse sain aikanaan e-pillereistä tulpan ja nyt joudun varoiksi pistämään hepariiniä päivittäin, juurikin estrogeenistä johtuen.
 
Kiva kun osasit vastata, minä kun en olis osannut :angelic:
Mulla ei oikeestaan oo kauheesti oireita.. nuhaa, päänsärkyä ja vatsa sekasin.. mutta tänään tai huomenna tulee testitulokset niin saa nähdä onko se tarttunut mulle vai ei.. Epäilen kyllä..
 
Pidetään Cami peukkuja että ei olisi koronaa!! :smiley-angelic003
 
Eri synnytyssairaalat ovat tänään tiedottaneet puolisoiden ja tukihenkilöiden läsnäolorajoituksista, lisää voi lukea täältä.
 
Täälläkin yritetään vältellä tautia, mutta hankalaahan se on, kun kuitenkin pitää asioita hoitaa ja mies liikkuu työn puolesta aktiivisesti ihmisten ilmoilla. Ultrassa harmitti kovasti, kun mies ei päässyt mukaan, hänelle tämä kun on ensimmäinen ja todennäköisesti ainoa lapsi. Tästä syystä päätinkin varata vielä yksityisen ultran, vaikka toki rahaa viekin, sillä sinne saa puolisokin tulla mukaan. Näin hänkin pääsee paremmin osaksi odotusta.
 
Ihana juttu että saitte ultran järjestymään niin että mieskin pääsee mukaan! :Heartred On se niin ainutlaatuista ja etenkin jos ensimmäistä ja vieläpä viimeistä kertaa. :)
 
On kyllä ainutlaatuinen kokemus ja tekee miehellekin paljon todemmaksi raskauden. Toivottavasti koronatilanne sallii nyt enemmän vielä helpotuksia näihin raskausajan käynteihin ja synnytykseen liittyviin rajoituksiin täällä pääkaupunkiseudullakin tässä tulevina kuukausina.
 
Kävipä tuuri, kun eka ultra sattui just tälle viikolle, kun HUSissa avattiin pääsy tukihenkilöille! Mies oli tosi innoissaan, kun tähän saakka raskaus näkyy sille lähinä mun kiukkuisuutena :) Sai vähän jotain positiivistakin kokemusta.
 
Menisittekö elokuussa häihin johon tulossa kuitenkin reilusti yli 50 henkeä? Kurjaa joutua miettimään tämmöisiä. Mutta näin raskaana ollessa ei haluis ottaa yhtään ylimääräisiä riskejä.
 
Menisittekö elokuussa häihin johon tulossa kuitenkin reilusti yli 50 henkeä? Kurjaa joutua miettimään tämmöisiä. Mutta näin raskaana ollessa ei haluis ottaa yhtään ylimääräisiä riskejä.

En varmaan menisi.
Meillä olisi rippijuhlat tulossa, mutta matka täytyisi taittaa junalla/busseilla ja muutenkin isommat pippalot, niin on meidän kohdalla pakko varmasti jättää välistä.
Nimenomaan nyt raskaana en halua ottaa lainkaan riskiä ja vielä lasten kanssa.
 
En varmaan menisi.
Meillä olisi rippijuhlat tulossa, mutta matka täytyisi taittaa junalla/busseilla ja muutenkin isommat pippalot, niin on meidän kohdalla pakko varmasti jättää välistä.
Nimenomaan nyt raskaana en halua ottaa lainkaan riskiä ja vielä lasten kanssa.

Tähän mäkin taidan kallistua. Ne kuitenkin sisätiloissa jne että turvaväliä hankala pitää. Ja jouduttaisiin myös yöpymään hotellissa.

Eikä vissiin suositellakkaan menemään yli 50 hengen yksityistilaisuuksiin. Ainakaan tällä hetkellä.
 
Takaisin
Top