Kokoarvio

Täällä päijät-hämeessä ei tehdä painoarvioita ilman syytä. Myös tarjonta vaikuttaa sf-mittaan. Toki myös lapsen koko ja vesimäärä.
 
Mä en oo saanu minkäänlaista kokoarviota vaikka viikkoja on jo 37+3. Tuntuu kummalliselta mennä pusertamaan pienokainen ulos vailla mitään arviota mahtuuko se tulemaan ulos vai ei.. SF menee alakäyrällä, voisko siinä olla syy ettei asiasta kannata huolestua? Täytyy ottaa neuvolassa puheeksi ylihuomenna.
 
Mulla on sf menny keskikäyrällä, mutta vauvasta veikattu esikoisen painoista (n.4,5kg)
 
Miule tehtiin koko arvio samalla, kun käytiin tsekkauttamassa lapsivesien määrä. Silloin oli viikkoja 35+5 ja painoa Möykyllä oli 3,2 kg. Lääkäri antoi suoraan kontrolliajan ja ensi viikolla nähdään käynnistetäänkö synnytys ennenaikaisesti (joka kyllä minulle passaisi vallan mainiosti). Ihme, että teillä muilla kenellä on isompi vauva tulossa ei ole puhuttu käynnistyksestä. Vai onkohan tämä taas kuntakohtaisia asioita?
 
Mulla sf tosi korkealla yli yläkäyrän ja olen menossa kokoarvioon vajaan kahden viikon päästä kun viikkoja 35+4 , tämän lisäksi vauva on perätilassa joka saattaa selittää ison sf mitan, mene ja tiedä, sittenhän se selviää. Itse kyllä tunnen että olis iso tulossa kun maha tuntuukin painavalta, ihan niinkuin viime raskaudessakin
 
mulla sairaalakäynti tällä viikolla inshaAllah ni pitää muistaa kysyä painoarviota yms ja varmistella vielä tuota sukupuoltakin ku sairaalas paremmat laitteet ku tk:ssa ja lääkäriki varmaa vähä erilainen ku tuo mikä mulla oli tk:ssa joka teki kaikkensa että mentäs sen klinikalle. sitte saaki kuulla ekaa kertaa sydänäänetki inshaAllah ultralla ku en ol kertaakaa saanu kuulla niitä vielä. mulla tunne että tästä tulossa ehkä sellai 3,7kg ku vatsa on pienempi ku esikkoa oottaessa, painoa ja pituutta varmaa on kyl kiitettäväst jo nyt neidillä koska hänet tuntee vatsan päältä niin selvästi ellei satu oleen selällää makuulla ku tulee suppari jolloin ei tunne.
 
Ultrattu just ja painoa sanoi olevan 2864g rv34+5.
Eli laskettunapäivänä olis n.3800g.
Mulla ei kohdunsuulla ollu mitään muutoksia, eli ei ole kovin ajoissa tulossa. Hitto mä varmaan synnytän vasta loppiaisena jonkun 4200g... Onks pakko jos ei haluu??
 
Höpsistä!!
Mulla ei esikoisesta mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä rv 36. Ei ollut laskeutunut ja paikat kaikki visusti kiinni ja kiinteät. Lääkäri vielä totesi, että yliaikaiskontrollissa nähdään, mutta niinpä vaan synnytys alkoi ykskaks rv 38, joten ei sitä koskaan tiedä.
Hyvin harvalla ensisynnyttäjällä on rv 34 mitään muutoksia kohdunsuulla :)
 
Mä voin lohduttaa että isot ja kauan mahassa viihtyneet ovat ainakin mulla ollut helppohoitoisia vauvoja. Syövät ja nukkuvat paljon. Ovat lisäksi helppoja käsitellä kun on mistä ottaa kiinni eikä tule sitä pelkoa/tunnetta että tää menee rikki kun pukee vaatteita vauvalle.
 
Näinpä! Meillä pienikokoiset ja ennen ls:ta syntyneet vauvat on olleet tosi itkuisia. Kahdella koliikki. Kolmas huusi yöt vielä 10kk iässä. Samoin imetys on ollut tosi takkuista alkuun, kun eivät ole jaksaneet imeä kunnolla. Painoa pitänyt kytätä ja herättää 2,5h välein syömään ympäri vuorokauden 1 kk ikään asti. Mein kakkonen on meidän mittapuulla ollut tosi helppo :) mutta hän olikin yli 3kg syntyessään :)
 
Miul oli iso ja "yliaikane" vauva, joka huus kaiken aikaa, nukku max 1h kerrallaan 9 kuiseksi. Eli joka lähtöön noita vauvoja on. :)
 
Meillä esikoisesta sf oli koko ajan yläkäyrän tietämillä vaikka maha oli pieni. Ultran perusteella veikkasivat että suht normaalin kokoinen tulee. Tyttö oli kuitenkin pikkasen alle -2 käyrän kun syntyi että oli tosi pieni. Tarkimman koko arvion tekivät kätilöt mahan päältä ihan käsituntumalla kun synnytys oli käynnistynyt. Veikkasivat 150g tarkkuudella oikein.

Tämän toisen neidin sf mitta taas on just just alakäyrällä mut ultran mukaan koko olisi suurinpiirtein sama. Saa sitten nähdä minkä kokoinen tulee. Maha on taas pieni ja nyt vasta on ulkopuoliset uskaltaneet kysellä on meille tulossa toinen :grin

Painoa esikoisesta tuli 7kg mutta paino tippui alussa 5kg eli 2kg mentiin plussalle. Tässä raskaudessa paino ei tippunut yhtään alussa ja on noussut nyt 1kg.

Lantio mulla on kuulemma tilava.. yritän ottaa tämän kohteliaisuutena..:p
 
Ite oon käyny kontrollissa viikolla 32 ja nyt viikolla 36+1 suuren lapsivesimäärän ja epäilyn isosta vauvasta takia. Nyt viime käynnillä vauva oli n. 3080g ja arvioitu koko laskettuun aikaan on n.3800g. Mentiin kuulemma vähän yli keskikäyrän, vaikkakin sf huitelee yläkäyrän yläpuolella.
 
Kävin ultrassa (taas) keskiviikkona rv 35+4 ja lääkäri kertoi kasvun olevan edelleen ihan keskikäyrillä (2,5kg silloin), vaikka sf-mitta huiteleekin yläkäyrän yläpuolella. Eli ainakaan omalla kohdallani tuo sf-mitta ei kerro mitään vauvan koosta. Lapsiveden määrä oli normaali ja istukka korkealla.:)
 
Vähän lohduttaa toi winnie:)! Mullakin sf-mitta menee korkealla yli yläkäyrän ja ultra olisi ens torstaina ja olen kyllä stressannut sitä vauvan kokoa...no kohta tulee tuomio, ei millään malttais odottaa että saa tietää!
 
Mulla se yläkäyrän yläpuolella huitelu tarkoitti myös reilua vauvaa...
Tai siis itse koen että 3,8kg-4kg on esikois-tytöstä reilu kokoarvio!
Yleensä seuraavat on vielä isompia...
 
Niinhän ne Anjuska yleensä on. Mun vauvat on ollut n.250g aina edellistä isompi,joten sen mukaan mulla olis nyt tulossa n.4.6 kiloinen tonnikeijukainen
:grin
 
Takaisin
Top