Kokemuksia keltarauhashormoneista?

Larissa

Tietävä tietäjä
Hei arvon leidit!

Minkälaisia kokemuksia teillä on keltarauhashormoneista, esim. Terolut, Primolut ja Lugesteron? Miksi on määrätty, onko tullut sivuoireita ja auttoivatko plussaamaan? :)

Muutama keskustelu aiheesta löytyi, mutta olivat joko niin vanhoja tai sellaisessa osiossa, jossa keskustelu ei juuri etene, että ajattelin uuden ketjun perustaa aiheesta. Toivottavasti joku jaksaa vastailla :)

Itse aloitan tässä kierrossa ensimmäisen Terolut-kuurini. Vuoden verran on ollut hormonaalinen ehkäisy pois. Kierrot ovat onneksi säännölliset ja ovulaatio labrojen ja ultran mukaan tapahtuu, mutta loppukierrosta on inhottavaa tiputteluvuotoa jopa viikon verran ennen menkkoja :sad001 Pahimmilaan vuodan siis 2 viikkoa putkeen :mad: Tähän siis sain nyt viimein kolmen kuukauden kuurin Terolutia. Jos ei tilanne korjaannu ja plussaa ala kuulumaan niin syksyllä mietitään ehkä jatkoa tutkimuksille (aukiolotutkimus, letrozol ja miehen simppatutkimukset). Lääkärin mielipide oli, että tiputtelu haittaa kiinnittymistä, joten pelkkä terolut saattaa olla ratkaiseva apu plussan saamiseen :joyful:
 
Muokattu viimeksi:
Hyppään nyt tännekin keskustelmaan kehoituksestasi! :)

Mulle määrättiin tosiaan nyt Primolut ja ensimmäinen pilleri menee sitten suuhun 8.6. Eli kuukautisten tasaamiseen, kun on ollut Cerazetten jälkeen hyvinkin epäsäännölliset.
Lääkäri myös sano että ei haittaa raskaaksi tulemiseen.

Että toivottavasti tässä olis oma ratkaisu. :)
 
Jee, kiva että tulit tänne seuraksi :) Itse en vielä tarkkaan tiedä milloin pääsen aloittamaan terot, kun pitää odotella se ovis ensin. Joskus 9.-12.6. välillä kuitenkin :) Päästään sitten vertailemaan mahdollisia sivuoireita :D
 
Larissa, mulle tuli teroista kyllä sivuoireita: viluntunnetta, päänsärkyä, rinnat arat. Lyhentyneeseen kiertoon se ei kuitenkaan vaikuttanut sitä pidentävästi. Lugeista tuli suun kautta otettuina voimakkaampia oireita: väsymystä, huimausta, päänsärkyä, rintojen turpoamista ja pingotusta, alavatsajomotuksia ja munasarjanippailuja (=kaikenmaailman raskausoireita) alakautta otettuna viime kierrossa ilmavaivoja ja vatsan turvotusta, alavatsaoireet, päänsärkyä joinakin päivinä, rintojen turpoaminen+pingotus. Alakautta otettuna myös sotkee aika paljon kun ne kapselin kuoret tulee ulos.Toivon Larissa et terot toimii sulle ( voivat toimiakin tuohon tiputteluvuotoon ihan hyvin)
 
Kiitos Rosann, kun jaksoit tänne(kin) kerrata kokemuksiasi! Monet on mm. Raskaaksi 2014- ja Raskaaksi 2015- ketjuissa kertoneet kokemuksiaaan teroista, lugeista ja primoista, mutta ajattelin että olisi kätevämpää, jos aiheesta löytyisi kokemuksia saman otsakkeen alta :) Saa nähdä miten mulla noi terot toimii...
 
Muokattu viimeksi:
Kube, joko ehdit aloittaa Primolutit? Itse aloitan terot varmaan huomenna tai ylihuomenna. Jännittää jo :grin Mietin, että taidan ottaa lääkkeen aina illalla ennen nukkumaan menoa, sillä jos tulee sivuoireita niin ne saattaisi silloin olla enemmän päällä yöllä eikä häiritä päivällä :grin
 
Joo Primot alotettu maanantaina jo ja päätin kanssa popsia illalla näitä. Lähinnä syystä että tulee varmasti otettua suunnilleen samoihin aikoihin.
Vielä ei mitään erikoista kropassa ole huomattu.

Jännän äärellä eletään nyt.
 
Minä olen pariin eri kertaan käyttänyt Terolutia kierron tasaamiseksi, yleensä kevään/kesän kynnyksellä on tullut tarve niihin aikoihin lisääntyneen stressin takia. Oireena ollut "loppumaton" kuukautisvuoto, eli ensin on normaalit kuukautiset, jotka jäävät pienesti tiputtelemaan viikoksi tai kahdeksi. Melko rasittavaa. Terolutilla on yhden kierron aikana tasaantunut aina. En muista, että olisi ollut mitään haittavaikutuksia, olin vaan tyytyväinen kun kierto tasaantui.

Tiputtelun aikaan oli follikkeleja vaikka muille jakaa, eli mulla meni ihan sekaisin kroppa keltarauhashormonista tai sen puutteesta, miten lie asia ollut silloin. Kypsyviä munasoluja näkyi kunnon ryppäänä ja ovulaatio oli kivulias... Gynen mukaan on mahdoton sanoa, raskautuisinko vai en kun oli semmoiset rypäleryppäät follikkeleja. Tuohon aikaan ei edes tullut yritettyä raskautumista, mutta puheissa oli miehen kanssa että pian yritetään ja säikähdin, että keltarauhashormonin epäsuhdalla toiminnalla olisi jotain vaikutusta. Ei ollut ja nyt on rv 36+ menossa, heti tärppäsi kun yritykselle annettiin lupa (vaikka se päätyi keskenmenoon, niin seuraava sitten jäi matkaan ja sekin tärppäsi heti kun saatiin uudestaan yrittää) (:
 
Kiitos, kun jaksoit kertoa kokemuksistasi Aiarana! Ja mukava kuulla, että olet onnellisesti raskaana ja jo loppusuorakin häämöttää :)

Kube, miten paljon sun primoissa on tota hormonia? Jotenkin muistelisin, että ne on tujumpaa tavaraa kuin terot...

Tänne taisi vihdoin ovis saapua tänään, joten huomenna illasta aloitan terolutit :) Eli jännän äärellä eletään kohta täälläkin :grin
 
Nyt pääsen itsekin kertomaan omia kokemuksia teroista, 3 päivää olen nyt niitä syönyt :) isoin oire on voimakas jomotus vasemmassa munasarjassa aina muutaman tunnin ajan lääkkeen ottamisen jälkeen. Siis tuntuu että munis räjähtää :/ Onneksi kipu loppuu aina päivän ajaksi (otan lääkkeen illalla). Toinen selkeä oire on poskien kuumotus, mutta se ei ole häiritsevää :) Aika vähäiset on sivuoireet onneksi noin muuten eli aika lailla samaa kuin mitä olisi loppukierrosta muutenkin. Päällimmäisenä ehkä tissikipu ja lämpöjen nousu.
 
Mun Primoissa on noretisteroniasetaattia 10mg.

Tän kierron pillerit kohta popsittu ja itellä en sitten tiedä johtuuko tosiaan lääkkeistä vai onko joku muu tekijä, mutta tunnemyrskyssä olen vähän elänyt. Muuten en fyysisiä tuntemuksia ole huomannut.
 
Viimeinen terolut heitetty nassuun tänään. Menossa siis kp 27/27-31 ja dpo 10. Eipä nämä tabut auttaneet mun tiputteluun :shifty: Joko annostus on liian pieni tai sitten ei vaan imeydy suun kautta otettuna (e-pillereiden kanssa oli samaa ongelmaa). Ensi viikolla on soittoaika naistenklinikan lääkärille niin pyydän seuraavaksi lugesteronit käyttöön :grin Teroissa (ja primoissa) on laktoosia, joten ihan siitäkin syystä ottaisin mieluummin luget jatkossa. :)
 
Nyt on sitten lugesteronit olleet käytössä 3 päivää ja olen ollut tyytyväinen. Vielä ei ole tuhruttelua näkynyt, yleensä tässä vaiheessa on jo jotain. Toivottavasti ei alakaan :wink Sivuoireita ei ole juurikaan teroluteihin verrattuna. Tissit on ehkä normaalia kipeämmät ja enemmän turvoksissa. Ja onhan toi lääkeaineen valuminen hieman rasittavaa, mutta mieluummin otan sen kuin tiputtelun! Viikon päästä pääsee testaamaan ja sitten tietää, että täytyykö luget lopettaa vai piirtyykö se kauan odotettu plussa tikkuun :wink

Kube, mitä sulle kuuluu? Onko primot toimineet sulle?

Larissa kp 23/27-30, dpo 5, yk 13
 
Larissa: mullakaan ei alakautta otettuna enää tule lugeista oireita, mikä on hyvä- hyvä että sait heti kunnon annoksen. Kyllä uskon että se toimii!
 
Rosann, saitko ensin ohjeen ottaa niitä suun kautta? Musta se on vähän kummaa edes ohjeistaa niin, kun alakauttahan se lääkeaine imeytyy paremmin ja paikallisesti :) Ja näemmä sivuoireitakin tulee monille vähemmän alakautta otettuna.
 
Noni toinen 10päivän kuuri vedetty ja ihan varmana sain äklö oksetusolon haitta/sivuvaikutuksena. Päätäkin särkenyt useammin mitä normaalisti.
No jos tuon kolmannen kierron sitten kärsii ennenku kokeilen josko kuukautiset tulis jo ilman lääkkeitä. :)
 
Täältä löytyi tällainenkin ketju, jos joku tätä lukee vielä, niin kopsaan kyssärini tännekin:

Kysymyksiä Lugesteronista:
Otatteko alakautta vai suun kautta? Onko suurta eroa kummin päin tekee? Onko teille tullut jotain selkeästi oireita lugeista (uusia, vahvempia kuin aiemmin), mitä?

Aloitin kokeeks nyt lääkärin ehdotuksesta luget, jota ehdotti siis tiputteluun ja osittain myös mahd. kiinnittymisen tueksi.

Ei tullut kysyttyä kumpaa kautta pitäs ottaa..Aloitin sitten alakautta, mutta tuntuu vähän hankalalta ja vaikka laitan yöksi, jotain valuu päivällä vielä pois...onko normaalia? Aloitin puolikkaalla annoksella (lääkäri sano ok) nyt alkuun, eli illalla 200 mg.

Muuten ei mielestäni toistaiseksi mitään ihme oireita, mut eilen oli pakko laittaa ennen kymmentä nukkuun (1-2 h normaalia aiemmin) ja nyt voisin pistää päikkäreille jo! Nuokun vaan.. Oon siis vaan 2 kapselia vasta käyttänyt, eikai vielä pitäs hirveesti oireita olla/laitoin 9 maissa eilen illalla ja alakautta..? Tällä viikolla ei vielä mitään liikuntaakaan harrastettu, mikä vois väsyttää.

Jos johtuu lugeista ja jatkuu, niin en kyl tällasta väsymystä jaksa joka kierrossa :sad001
 
MrsBee, mulle luget ei tuoneet mitään vaikeita sivuoireita, tärkeimmät olen listannut tuossa yllä. Väsymystä ei ollut yhtään normaalia enempää. Itse olen ottanut alakautta 200 mg 2 kertaa päivässä. Alakautta otettaessa vaikutus on paikallinen, teho parempi ja sivuoireita kuulemma vähemmän. Lääkkeen valuminen on normaalia. Joskus valuu vielä päivä viimeisen lugen jälkeenkin. Ehkä sulla on alkuun kovat sivuoireet jotka helpottaa kun keho tottuu? Väsymys on aika normaali keltarauhashormonin oire. Tai sitten olet raskaana :wink minkä ohjeen sait lugen aloitukseen eli mikä kp aloitat ja milloin lopetat? Itse aloitan dpo 3 (3 päivää ovulaation jälkeen) ja lopetan dpo 14 jos raskaustesti näyttää negaa. Jos taas tulee plussa niin lugeja jatketaan rv 9-12 asti.

Mulle ei pelkät luget tuoneet plussaa vaikka loppukierron tiputtelun sainkin niillä kuriin. Nyt on käytössä letrozol + lugesteron. Letroilla pyritään siis parantamaan ovulaatiota vaikka ovuloin kyllä luomunakin.

Tsemppiä :)
 
Kiitos Larissa vastauksesta!

Ohje oli lh+4 aloittaa, ymmärsin että tarkoittaa dpo3. Unohdin nyt kauanko oli tarkoitus jatkaa, n. 10 pv muistaakseni. Ohje oli 2 x 200 mg mut käynnillä gyne sanoi, että voi olla puolikaskin ja tällä aloitin.

Täytyy katsoa miten tää jatkuu. Toki aikaista vielä vetää johtopäätöksiä, mutta jos johtuu näistä, en tiedä onko vaiva sen arvoinen...:confused: Vaikka mielellään se viisikin päivää kestävä tuhru jäis pois + jos auttaisi mahdollista kyytiläistä pysymään matkassa.

Ja joo tietty tuo raskaus tuli itsellekin mieleen, mutta näin aikaisin tuntuu vain toiveajattelulta..:rolleyes: Onneks kohta pääsee kotiin! Piti hakea toinen kpp kahvia tälle päivää, vaikka olen yrittänyt vähentää..muuten ei pysy silmät auki:D
 
Takaisin
Top