Kokemuksia Jorvista?

Itsekin olen menossa Jorviin kesällä synnyttämään toista lastani. Jorviin menen siksi, että se on lähinnä ja tuttu. Ja nyt toisen kohdalla osaan vaatia apua ja opastusta, ensimmäisen kohdalla sen joutui oppimaan kantapään kautta, viikossa kerkesi. Vaikka jäikin ensimmäisen kohdalla vähän p***a maku suuhun, kun kukaan ei opastanut tipan vertaa, vaikka meidän pieni syntyi ennenaikaisesti 36 + 0 ja olisi tarvinnut erityishuolenpitoa heti alusta alkaen. Osaltaan syytän opastuksen puutetta siitä, että meidän neiti joutui lastenosastolle yhdeksi yöksi sokeriarvojen laskemisen takia, kun en saanut opastusta syöttämiseen tai edes siihen, kuinka usein ennenaikaista alle kolmekiloista pitäisi syöttää, kun ei lapsi itse vaatinut tissiä vaan halusi ainoastaan nukkua. Vasta seuraavana päivänä osastolle vuoroon tullut kätilö heräsi tähän asiaan, ja itsekin aloin tajuta että kaikki pitää erikseen tajuta pyytää.
 
Poikamme syntyi 9.5. Jorvissa ja jatkan samalla linjalla kuin aiemmin. Pätevät hoitajat, kätilöt ja lääkärit. Suosittelen Jorvia lämpimästi kaikille! Jos joskus raskaudun uudelleen, menen varmasti Jorviin.
 
Jorvissa on yksi lapsi synnytetty ja menen kohta uudestaan. Itse olen kaikkien puudutteiden ystävä, joten pidin siitä että sain epiduraalin ilman "taistelua", ja synnytyksestä jäi hyvät fiilikset :wink Eipä siellä kyllä henkilökuntaa paljon näkynyt, että kiirettä piti ja ruuhkaa oli. Kaikkea pitää muistaa itse vaatia, muuten saattaa jäädä kokonaan ilman ohjausta.

Kätilö oli mukava, hoitsuista ainoastaan yksi oli sellainen jonka kanssa ei synkannut, mutta näitähän löytyy joka paikassa. Isän piti erikseen pyytää ohjausta vaippojen vaihtoon, samoin minun kun pääsin taas tolpilleni. Kylvetystä ei Jorvissa ilmeisesti opeteta, joka on vähän sääli. Mutta tärkeinpänä on vaan muistaa pyytää apua ja neuvoja kun ne hoitsut joutuu välillä menemään tukka putkella niin ei ole aikaa tulla erikseen kädestä pitelemään ja kysymään vointia. Se on kuitenkin sairaala, ei hotelli niin monet asiat saa/joutuu ihan itse tekemään. :wink
 
Oma mielipide Jorvista on vähän sitä ja tätä...
Ensin eivät millään uskoneet, että ensisynnyttäjänäkään en voinut odottaa " aamuun kun ei kiirettä ole" Kielsivät tulemasta " turhaan ", kun puoli tuntia aikaisemmin alkaneet supistukset eivät olleet riittävän säännöllisiä.
Odottelin tunnin verran ja soitin uudelleen kun alkoi verenvuoto. Vasta sitten suostuivat ottamaan " näytille".

No, ehdin sentään sairaalaan juuri ja juuri ennen synnytystä. ( kirjattu sisään 23:46 ja tyttö maailmassa 0:50)
Mitään kivunlievitystä en ehtinyt saada. Kätilö oli todella tympeä, jotenkin oli sellainen tunne, että olisi halunnut saada homman päätökseen tosi nopeasti, vaikka vauhdilla synnytinkin... Jossain vaiheessa oli pyytämässä paikalle leikkauslääkäriä - en edes saanut tietää miksi.

Osastolla laitettiin vauva vierelle ja kehotettiin imettämään kun vauva haluaa. Olin ihan hukassa, kun en tiennyt olisiko lapsi pitänyt herättää syömään vai mitä olisi pitänyt tehdä... Maitoa ei tullut tipan tippaa ja vauva vain enimmäkseen nukkui ensimmäisen aamuyön. Tukea imetykseen en saanut ollenkaan, mitä ihmeellisimpiä asentoja kyllä käskivät kokeilemaan ( videolta! ) Kenelläkään ei tuntunut olevan aikaa, ja jouduin itse pyytämään apua, kun tyttö oli nälkäinen, mutta maitoa ei tullut. Pullosta käskettiin syöttää parin tunnin välein, mutta jouduin itse hakemaan kirkuvalle lapselle lisämaitoa pulloon ja kuljeskelemaan ympäri käytäviä huutava vauva sylissä, jotta samassa huoneessa olleet äiti ja vauva saivat nukkua.

Onneksi oli yksi ( vanhemman puoleinen ) kätilö, joka jopa ehti viipyä paikalla sen hetken, että neuvoi vauvan putsaamista. Tämä sama ihminen tajusi kysyä, tarvitsenko _lisää_ särkylääkettä repeämäkipuihin. No, enhän ollut saanut mitään lääkettä yhtään mihinkään, mitä tämä ihana kätilö kauhisteli ihan avoimesti. Kätilö otti lapsen hetkeksi hoitoon, kun kerroin, etten ollut nukkunut yli vuorokauteen. Sain siis nukkua jopa neljä tuntia...

Tämä henkilö hommasi meille myös perhehuoneen, vaikka se ei ilmeisesti ole tapana, jos perhehuoneeseen ei heti pääse. Helpotti aivan mahdottomasti, kun pääsin käymään rauhassa suihkussa, uskalsin hakea ruokaa ilman pelkoa siitä, että vauva tänä aikana alkaa kirkua. Ja mieskin sai tutustua vauvaan kaikessa rauhassa.

Summa summarum: kiireisessä Jorvissa pitää osata pitää puoliaan.
 
Olen synnyttänyt Naistenklinikalla ja käynyt 2 ultraa siellä, muuten olenkin sitten Jorvissa rampannut niin paljon että kanta-asiakaskortin voisin saada.

Mulla siis toista raskautta seurattu polilla ja seurataan edelleen, olen käynyt päivystyksessä synnärin puolella, ja olen nähnyt kaikenlaista kätilöä ja lääkäriä. Ja kaikenlaista siellä onkin, pääasiassa ovat mielestäni tosi mukavia, asiallisia ja tehokkaita. Muutama yliasiallinen mahtuu joukkoon ja kuulemma yksi tosi lahopääkätilö (joka ilmeisesti ei toimi kauhean tärkeissä tehtävissä) :grin mutta ihan ilolla olen sinne menossa. Lääkärit konsultoivat vanhempia lääkäreitä herkästi jos ovat itse epävarmoja, mikä minusta on kauhean hieno juttu.

Itsekin uskon että kokemukset synnytyssairaalasta ovat henkilökohtaisia ja voivat vaihdella eri ihmisillä paljon. Olen vähään tyytyvä ja vaatimaton :rolleyes:

Tutustumiskäynti oli todella kiva, suosittelen jos siihen vielä kerkeää, sehän loppuu ja korvataan videotutustumisella nyt ihan pian o_O
 
On muuten sääli, että tutustuminen korvataan videolla. Videolta harvemmin pääsee kysymään lisää, ja kyllä ne videot on tehty yleensä aika ruusuisiksi.
 
Katselin ihan mielenkiinnosta ja oman työn näkökulmasta ne videot ja mun mielestä ne oli aika hyvät. Videot ei vaan korvaa sitä tutustumiskäyntiä paikan päälle. Mun mielestä se tuo äidille turvallisuudentunnetta kun näkee minne on menossa jo etukäteen. Tosin nykyään ainakin Hus-alueella synnytyspaikka usein muuttuu sulkujen takia.

Ja vielä tohon Jorvi-asiaan niin itsellä on viimeisin synnytys Jorvista ja on pelkkää hyvää sanottavaa. Erittäin hyvää hoitoa sain ja henkilökunta oli todella ystävällistä. :)
 
10 pistettä muuten, mutta 6b:llä on 1 ihan hirveä kätilö, ei minkäänlaista kiinnostusta työhönsä tai sympatiaa hoidettavia kohtaan. Muut olikin sitten aivan upeita, vaikka kova kiire onkin niin ovat silti ystävällisiä ja osaavia :) ruoka on pahaa, kannattaa olla evästä mukana :D
 
Takaisin
Top