Kokemuksia hormonikierukasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Entä miten ootte kokeneet kierukan asennuksen ja poiston? Ja onko joku joskus poistanut itse kierukkaa?
Mulle ei oo mikään hormonaalinen ehkäisy sopinut ja erikoissairaanhoidossa ehdotettiin kierukkaa. Sanoin kuitenkin, että en kyllä uskalla edes koittaa. Entä jos päänuppi sekoisi yhtä pahasti kuin vaikka ehkäisyrenkaasta? Kun se kierukka pitäisi sit HETI saada pois. Itsekö sitten pitäisi lähteä sitä pois repimään?
Ja tosiaan, kuinka kivuliasta se asennus ja poisotto voi olla?

Entä miten ootte kokeneet kierukan asennuksen ja poiston? Ja onko joku joskus poistanut itse kierukkaa?
Mulle ei oo mikään hormonaalinen ehkäisy sopinut ja erikoissairaanhoidossa ehdotettiin kierukkaa. Sanoin kuitenkin, että en kyllä uskalla edes koittaa. Entä jos päänuppi sekoisi yhtä pahasti kuin vaikka ehkäisyrenkaasta? Kun se kierukka pitäisi sit HETI saada pois. Itsekö sitten pitäisi lähteä sitä pois repimään?
Mulla on yäk kokemuksia, kun asennus meni pahasti pieleen. Oli mennyt "läpi/ liian syvälle" kohdun limakalvosta/seinämästä tms. No, ehkäpä siksi asennuskin oli sangen kivulias. Seurauksena kolmen kuukauden kivut menkat ja lopulta tulehdus, joka vaati sairaalareissun suonensisäisine antibiootteineen. Kierukka jouduttiin poistamaan anestesiassa.
Onneksi ko gyneen erikoistumassa ollut kovakätinen (ehkäisy vastainen?) lääkäri vaihtoi erikoistumisalaansa psykiatriaan!
Itse en uskaltaisi moista poistaa, jos en olisi yksin eristyksissä autiolla saarella.

Mä aloin ekaa kierukkaa katua melkein jo asennus päivänä, vauvakuumeen takia. Itse laittaminen ei ollut kovin kivuliasta. Olin muistaakseni ottanut buranaa tätä ennen. Annoin kierukan kuitenkin olla 4kk ja muistaakseni ihan seuraavalle viikolle sai sitten lopulta poistoajan. Langat oli leikattu liian lyhyiksi ja ne oli kadonnut jonnekkin. Lähti sitten hakemaan jotain "erikoistyökaluja" ja 5min meni poistamisessa. Tämä ei täysin kivutonta ollut.
Tokasta kierukasta olisi myös poistoajan saanut tosi nopeasti, itsellä oli vaan silloin joku ajatus että haluan sen vasta x kuussa pois. Langat oli pitkät (ne tunsi hyvin itsekkin) ja poistaminen kesti varmaan alle minuutin ja oli kivutonta. Tämän olisi varmasti halutessaan saanut nypättyä itsekkin pois, mutta en kyllä sitä silti itse tekisi

Mulla on asennettu kierukka kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla on vaan ollut sellaista nippailua ja menkkamaista juilintaa asennuksen aikana ja jälkeen. Toisella kerralla ehkä vähän enemmän sattui kuin ekalla, en sit tiedä johtuiko siitä että synnytyksestä oli vain 6kk ja ekalla kerralla pari vuotta. Olen ohjeiden mukaan ottanut särkylääkettä ennen toimenpidettä. Kerran on siis myös poistettu kierukka ja siinäkin vaan pientä nippailua. Todella nopeasti on toimenpiteet hoituneet. Mulla on onneksi sattunut hyvät ja asiantuntevat lääkärit ja hoitajat, joiden kanssa heitetty läppää toimenpiteiden aikana.

Ensimmäinen kierukka laitettiin kuopuksen syntymän jälkeen jälkitarkastuksessa enkä yhtään muista millainen kokemus oli. Ei kai sitten pahemmin sattunut, kun kai se olisi jäänyt mieleen. Nyt kun vaihdettiin kuparikierukka hormonikierukkaan ei kukaan muistanut sanoa kipulääkkeistä etukäteen (tai sitten unohdin jos sanottiinkin) eli en ollut ottanut mitään etukäteen. Ennen toimenpidettä lääkäri antoi kipulääkkeitä, mutta taisi olla vähän turhaan. Missään vaiheessa ei nimittäin sattunut. Ei poisto, ei uuden asennus, ei jälkikäteen. Toimenpiteen teki lääkäriopiskelija (lääkärin ohjeistamana). Mutta ehkä kivuttomuus johtuikin siitä, jos opiskelija oli epävarmuuttaan ekstra-varovainen.

Hormonikierukan toimivuudesta (vuodon vähentämiseksi) taitaa olla vähän aikaista sanoa. Ainakin toivottavasti, sillä sen jälkeiset menkat on kestäneet kohta kaksi viikkoa jos tiputtelu lasketaan.

Takaisin