Kokemuksia hormonikierukasta

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Koska saan hormonikierukan, kiinnostaa, millaisia kokemuksia teillä siitä on? Onko kuukautiset jääneet pois? Jos ei ole, miten on käyttäytyneet? Onko vaikuttanut mielialoihin?
 
Mulla ehti olla ennen viimeisintä raskautta varmaan n. 8v. ja laitoin uudelleen, kun synnytyksestä oli kulunut n. puoli vuotta. Mulla ei oo ikinä ollut mitään ongelmia, pelkkää positiivista vaan. Kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois.
 
Mulla on ollut nyt noin puoli vuotta. Ensimmäiset noin kaksi kuukautta oli tosi ärsyttäviä hormonioireita, tukka rasvottui alle vuorokaudessa ja finnejä oli todella paljon. Myös tiputtelua kesti useamman viikon. Sitten ne hiljalleen helpotti ja enää ei ole mitään. Kuukautiset eivät ole jääneet kokonaan pois, mutta vuoto on tosi niukkaa, vuotaa vain 2-3 päivää ja pelkällä pikkuhousunsuojalla pärjäisi.
 
Tokan lapsen synnytyksen jälkeen oli 4kk. Menkat ei jäänyt kierukasta (ja imetyksestä) huolimatta pois, mutta oli ihan vaan pientä tiputtelua. Kierukasta (Mirena) ei ollut mitään sivuvaikutuksia.
Kolmosen jälkeen kierukka oli 10kk ja sama juttu, menkat tuli säännöllisesti pienenä tiputteluna. Joka kuukausi ei välttämättä edes olisi tarvinnut mitään suojia.
Aion kyllä hormonikierukan ottaa taas kun lapsiluku tuntuu täydeltä.
 
noin neljänneksellä vuodot jää kokonaan pois ja itse kuuluin niihin. Viiteen vuoteen ei mitään vuotoja, ja tämä heti siitä päivästä kun kierukka (mirena) laitettiin. Ehkä kerran puolessa vuodessa joku punertava vuoto pyyhkiessä ja thats it. Kierukka vaikuttaa pääasiassa paikallisesti ja siinä on pelkkä keltarauhashormoni joten mielialaoireita ei tuu siinä määrin kuin esim yhdistelmäehkäisyllä. oma kiertohan pyörii valtaosalla ihan normaalisti ovulaatioineen päivineen kierukan kanssa joten siihen liittyviä oireita voi edelleen olla.
Itse tykkäsin kierukasta niin paljon että halusin sen jätettävän paikalleen vaikka ehkäisyn takia ei enää ollut tarvetta 😁
 
Hyvä ketju! Hormonikierukkaa asennetaan myös tasoittamaan vaihdevuosioirehdintaa, silläpä mietin että tämä rasti voi olla minullakin edessä joskus. Kun kokemusta on miten hormonit lähtevät viemään naista tässä +40v, silloin pitää joko hommata vauva tai tasoittaa hormoneilla mielialaa, normaaliolo on melkoista vuoristorataa.
 
Kiitos vastauksista! Otanta on pienehkö, mutta sen perusteella olen toiveikas. Kierukka siis asennetaan niagara-kuukautisten vähentämiseksi.
 
Mulla on ollut hormonikierukka yli 4 vuotta. On ollut huoleton, vuodot jäi alun jälkeen kokonaan pois. Oma ajatus oli, että otan sterilisaation (olin 44v kun kävin jälkitarkastuksessa nuorimmaiseni synnyttyä), mutta sen saaminen ei käynyt noin vaan ja olisi pitänyt mennä toiselle paikkakunnalle. Otin sitten hormonikierukan, kun lääkäri sitä suositteli ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen.
 
Mulla oli hormoni kierukka ja mä tykkäsin. Aluksi oli vuotoa ja maha turposi muutamaksi päiväksi. Alun vuodon jälkeen menkat loppuivat. Muuta hormonaalista ehkäisyä en enään huolisikaan.
 
Miten teillä, joilla on aiemmin ollut vaikea akne, on iho reagoinut hormonikierukkaan?

Mietin hormoni- ja kuparikierukan välillä. Oon koko ikäni kärsiny eri asteisesta aknesta(jota on hoidettu vahvoilla lääkkeilläkin), ja iho on joistain kohtaan ihan arpeutunut, että en tiedä uskallanko ottaa riskiä, että naama räjähtää hormonikierukan takia. Tavallaan mielummin ottaisin runsaammat menkat kuin naaman täyteen kipeitä paiseita.
 
Miten teillä, joilla on aiemmin ollut vaikea akne, on iho reagoinut hormonikierukkaan?

Mietin hormoni- ja kuparikierukan välillä. Oon koko ikäni kärsiny eri asteisesta aknesta(jota on hoidettu vahvoilla lääkkeilläkin), ja iho on joistain kohtaan ihan arpeutunut, että en tiedä uskallanko ottaa riskiä, että naama räjähtää hormonikierukan takia. Tavallaan mielummin ottaisin runsaammat menkat kuin naaman täyteen kipeitä paiseita.
Mä söin 19 vuotiaana Roaccutan kuurin kun mikään muu hoito ei ollut tehonnut, kaikkea oli kokeiltu 13 vuotiaasta eteenpäin. Olisi silloin pitänyt ylläpitää ihon kuntoa e pillereillä, mutta vauvakuume oli sen verran kova että yritys aloitettiin heti kun lääkkeen vaikutus kokonaan ohi. Jonkin verran tuli näppyjä takaisin, arpia myös jäi nuoruudesta naamaan, mutta ei ole tilanne enää sen jälkeen mennyt niin pahaksi missään välissä, että uutta lääkekuuria olisin harkinnut. Mulla Mirenasta tuli EHKÄ vähän näppyjä, kuten myös aina alkuraskauksistakin. Toki myös ennen menkkoja tulee myös, että en nyt varmaksi pysyty sanomaan mikä johtuu mistäkin. En siis näin 31v ole kokoaan aknesta vieläkään eroon päässyt, mutta se ei enää niin paljon häiritse elämää.
 
Miten teillä, joilla on aiemmin ollut vaikea akne, on iho reagoinut hormonikierukkaan?

Mietin hormoni- ja kuparikierukan välillä. Oon koko ikäni kärsiny eri asteisesta aknesta(jota on hoidettu vahvoilla lääkkeilläkin), ja iho on joistain kohtaan ihan arpeutunut, että en tiedä uskallanko ottaa riskiä, että naama räjähtää hormonikierukan takia. Tavallaan mielummin ottaisin runsaammat menkat kuin naaman täyteen kipeitä paiseita.
Kirjoitinkin tuolla aiemmin, että pari kuukautta kierukan oton jälkeen naama oli hirveä. Mulla myös akne ollut jossain mielessä aina ja ihan tavalliset hormonivaihtelut siihen vaikuttaa kans. Mutta itsestään sitten tasaantui ajan kanssa, nyt naama on pääsääntöisesti oikeinkin inhimillisen näköinen, vain kuukautisten aikaan tulee muutamia finnejä.
 
Miten teillä, joilla on aiemmin ollut vaikea akne, on iho reagoinut hormonikierukkaan?

Mietin hormoni- ja kuparikierukan välillä. Oon koko ikäni kärsiny eri asteisesta aknesta(jota on hoidettu vahvoilla lääkkeilläkin), ja iho on joistain kohtaan ihan arpeutunut, että en tiedä uskallanko ottaa riskiä, että naama räjähtää hormonikierukan takia. Tavallaan mielummin ottaisin runsaammat menkat kuin naaman täyteen kipeitä paiseita.
Mä en huomannut et ois vaikuttanut. Finnit pysy samanlailla ku ennenkin🫤
 
Mä mietin kannattaako sitten joskus kierukka laittaa vai jatkaa tableteilla, toisaalta en haluaisi mitään ylimäärästä kehoon oleskelemaan, mutta sitten jos tietäis että kierukalla ei ois mitään haittoja, voisin ottaa. Aiemmin siis en mitään hormoneja ole halunnut syödä mutta todetun endometrioosin takiaa pitää sitten aloittaa kun raskaus/yrittäminen ei enää ole ajankohtaista
 
Kaikista pillereistä kun siis jotain haittaa ollut, mutta eipä sitä kierukastakaan voi tietää tuleeko haittaa, sen lopettaminen sit taas kun ei ole niin helppoa kuin pillereiden
 
Kierukan hormonimäärät on pillereihin verrattuna pienemmät, joten sillä usein on vähemmän hormoneista johtuvia haittavaikutuksia. (Kysyin tästä kun kierukka asennettiin ja lääkäri sanoi, että yleensä ei vaikuta esim. mielialaan, koska hormonimäärä on pieni. Ilmeisesti pienempi määrä riittää, koska on paikallinen.) Siinä mielessä voisin kuvitella sen olevan parempi, jos pillereistä on tullut haittavaikutuksia. Mutta toisaalta ihmiset on yksilöitä.
 
Kierukan hormonimäärät on pillereihin verrattuna pienemmät, joten sillä usein on vähemmän hormoneista johtuvia haittavaikutuksia. (Kysyin tästä kun kierukka asennettiin ja lääkäri sanoi, että yleensä ei vaikuta esim. mielialaan, koska hormonimäärä on pieni. Ilmeisesti pienempi määrä riittää, koska on paikallinen.) Siinä mielessä voisin kuvitella sen olevan parempi, jos pillereistä on tullut haittavaikutuksia. Mutta toisaalta ihmiset on yksilöitä.
Joo 🤔 Pitää miettiä, kyllähän se houkuttais jos ois tosiaan vähemmän haittoja, tullut mm. tiputteluvuotoa, turvotusta, limakalvojen kuivuutta eri valmisteista
 
Mulla päivastainen kokemus, eli jouduin vuoden jälkeen lopettamaan kierukan käytön. Laitoin tokan lapsen jälkeen. Ei ollut mitään akne tmv ongelmaa vaan menkat muuttui älyttömiksi. Ne tuli kahden viikon välein, vuotaen kaksi viikkoa kuin seula. Tosi rasittavaa oli. Nyt kolmannen jälkeen tehty sterilisaatio, niin menkat on noin 1kk kierrolla. Eli jotain häikkää tuossa oli. Muistaakseni se oli Mirena.
 
Mulla päivastainen kokemus, eli jouduin vuoden jälkeen lopettamaan kierukan käytön. Laitoin tokan lapsen jälkeen. Ei ollut mitään akne tmv ongelmaa vaan menkat muuttui älyttömiksi. Ne tuli kahden viikon välein, vuotaen kaksi viikkoa kuin seula. Tosi rasittavaa oli. Nyt kolmannen jälkeen tehty sterilisaatio, niin menkat on noin 1kk kierrolla. Eli jotain häikkää tuossa oli. Muistaakseni se oli Mirena.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Varmasti nämäkin sopii osalle ja osalle ei.
 
Takaisin
Top