Kivut ja vaivat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Närästys: Kova on täälläkin, mulla on pohjilla vielä refluksitauti mutta nyt tää on jotain ihan kauheeta. Siskolla on sama vaiva ja hän sai viimeisellä kolmanneksella syödä jo reseptilääkettä, en vaan muista mitä se oli.

Selkäkivut: Minä jäin nyt sairaslomalle selkäkipujen takia, pieniä apuvinkkejä voin antaa: makoile lattialla selällään tyyny pään alla niin että nostat jalat 90 asteen kulmaan joko tuolille tai sohvalle. Tää on ohje jota käytin jo ennen raskautta ja moni fyssari sekä lääkäri on suositellut. Tässä selkä pääsee oikeasti rennoksi. Toinen vinkki on sitten nukkuessa tyyny polvien väliin; rentouttaa lantiota. Fyssari suositteli lisäksi että nukkumaan mennessä olen jonkin aikaa tuossa ensinmainitussa asennossa, tosin teen sen sängyssä lukiessa; kolme isoa tyynyä jalkojen alle.

Pariviikkoa sitten sunnuntaina heräsin armottomaan kipuun pohkeessa.
Kärsin siitä sitten päivän ajan ja totesin että ei maanantaina töihin tällä jalalla lähdetä, saatika ajella autolla.
Isäntä kuskiksi ja päivystykseen, sieltä lähetteellä maanantai aamuna äippäpolille laskimotukos epäilynä, kun arvot olivat hieman koholla. Katseltiin ensin LyyyliJohannesta ja kaikki oli pikkuisella hyvin.
Onneksi jalastakaan ei löytynyt mitään, röntgenlääkäri epäili kivun johtuvan ihan normaalista suonenvedosta, jolloin jalka on jäänyt ilman happea ja oireilee edelleen. Paripäivää siinä meni siihen, että kipu lievittyi. Torstaina töissä alkoikin sitten selkä ja oikea pakara kipuilla.
Tänään alkoi sitten miullakin selkävaivojen takia sairasloma, iskiasta epäillään. Ei kärsi pitkään istua, eikä seisoakkaan, kävellä saa nilkuttaen.
Meillä ei tälläviikolla ole neuvolalääkäriä ollenkaan, joten neuvolan täti kirjoitti kolmepäivää.
Perjantaille sain sovittua sitten puolikkaan pekkasen, onneksi on ymmärtäväinen työnjohtaja.
Ensiviikon keskiviikkona olis vihdoin se neuvolalääkärin aika. Neuvolasta kun olivat sitämieltä, että käy päivystyksestä lisää saikkua ja keskiviikkona neuvolalääkäri kirjoittaa sitten lisää, taitaa tulla pitkä sairasloma.

Nivusrepäisyt alusta saakka ja krampit vatsassa
Suonenvedot jaloissa yöllä
Närästystä jonkin verran
Hartiat, niskat ja selkä menee hieman jumiin kun ei voi liikuntaa harrastaa normaalisti. Tosin mies hoitaa hieronta puolen joka toinen ilta <3

Onhan näitä vaivoja, mutta ei vie onnea odotuksesta lainkaan

Tässä on minun vaivojeni lista rv:lla 27:
- suu kuivuu öisin ihan koppuraksi syljenerityksen vähennyttyä (toisaalta en sitten myöskään hikoile enää lainkaan!)
- suonenvetoja tulee öisin jotakuinkin joka kerta kun sääriä liikauttaa, onneksi ei kovin kivuliaita
- selkä on tohjona kantamishommien jäljiltä, jokainen askel vasemmalla jalalla sattuu, kävelyni on ihan samanlaista kuin Martti Ahtisaaren lyllerrys
- närästää melkeinpä joka kerta n. tunnin päästä syömisen jälkeen, onneksi ei ole nämäkään olleet kamalan kivuliaita toistaiseksi! rennie auttaa
- vähitellen alkaa vatsa painaa keuhkoa ja ahdistaa hengitystä semminkin jos istuu vähän lysyssä
- pissitippoja karkailee aivastaessa tai jos liikaa nauraa

Häpyluun liitoskipuja ei ole enää ollut, eikä ylenpalttista väsymystä (olen aika energinen itse asiassa!) eikä pahoinvointia. Oksennusrefleksi on kyllä herkässä jos ajattelenkin jotain oksettavaa, niinkuin hammasharjaa syvällä suussa tai juopon oksennusta tänään lauttakopin lattialla (suomenlinnalaiset odottivat lauttaa tihkusateessa ja tuulessa torilla grrr).

Voiko ylenpalttisen tunteellisuuden laskea vaivaksi? Ja pääsinpä minäkin kokemaan sitä kirjallisuudessa mainittua elämänmuutospaniikkia tässä yhtenä päivänä, vaikka MITÄÄN en vaihtaisi oikeasti pois. "Olenko tehnyt hirveän virheen.... mitä tästä tulee.... mitä jos en haluakaan tätä lasta.... mitä jos kadun...". No, ehkä on hyvä että uskaltaa nämäkin ajatella ja tuntea.

minuakin vaivaa elämänmuutos paniikki ja mies ei ymmärrä sitä yhtään , eikä jaksa kuunnella ja se tietenkin saa minut entistä enemmän paniikkiin!!! :D nyt sitten ihme ja kumma soitti töistä ja puoli tuntia sen kanssa juttelin kaikkia asioita elämän muutokseen liittyen!!! mutta en sieltä kyllä hirveesti helpotusta saanut. no mutta helpotti kun sain avautua ilman että tulisi huutoja tai luurin lyöntiä korvaan... :D

Suonen vedot ovat olleen kanssa riesana.. aamulla ei pääse kävelemään kun kummatkin pohkeet ihan muussina.. tosi kivuliaita ovat nuo olleet!! :(

vauveli työntää itseään tuonne oikean kylki luun alle jonnekkin ja se ei kyllä tunnu kivalle... millonkahan keksii työntää itseään vasemman kylki luun alle jotka syyskuussa murtui.. mietin muuten että mitenkähän kylki kestää ponnistusta synnytyksessä :) ai jai..

muuten olen kyllä ollut virkeä, niin hiiva on yleinen vaivani varmaan johtuu korkeista sokereista...

sitten tuntuu välillä kun lonkkia repis irti kun ala selkään sattuu, mietin että supistuksetkin voivat tuntua ala selkä kipuna mutten tiedä miten erottaa supistuksen ja tavallisen selkäkivun.

Mulla
-aivan hillitön väsymys 24/7 zzz...zzzz..kohta töihinzzz..
- Mikään vesi ei hillitse tätä janoa..suu on koppura
- Suonenvetoja tulee öisin ehkä 1 kertaa viikossa..yleensä pitkän työpvä jälkeen
- Niemttömän pää on puutunut..välillä myös keskari
-supistelee ku kävelee ylämäissä tai töissä ku on

Jaksaa jaksaa töitä..ei jaksa ei jaksa, jaksaa jaksaa, ei jaksa ei jaksa, jaksaa ei!! Tavote vielä 7 työpvä..tän hetkinen olotila "Jos tän ja huomisen vielä vetäis pää kainalossa?" virallisesti 2,5vko jäljellä...ei ikinä!

Onkohan tää nyt ihan normaalia kun on kauheen paha olo [:'(]. Eilen illalla oli kans ja silloin oli muutenkin tosi tukala olo, hellitti kuitenkin lopulta. Nyt on paha olo ja vatsaa 'kivistää', en osaa sitä muutenkaan kuvailla. Ei koko ajan kivistä mutta semmoisinä nipistyksen kaltaisina tuntuu. Mikähän tähän auttais? Ihan normaalin aamupalan söin ja beebe potkii normaalisti. 

Mulla on kans viime aikoina palannut takas ajoittainen etova olo. Vielä ei ole kuitenkaan ylös tullut mikään ruoka, mutta oksettavalta on silti tuntunut. Luulen että johtuu siitä että vatsalaukku alkaa olla jo sen verran ahtaalla, että ruuansulatuksella on haastetta. Pitää koittaa vaan syyä sopivan kokoisia annoksia. Aamuteen olen muuten joutunut tän takia jättämään pois, teemukillisesta kun alkoi tulla todella paha olo.

Mulla on kanssa viime aikoina ollut aina välillä kuvottava olo. Vähän samanlainen tosiaan kuin alkuraskaudesta, mutta ei niin paha. Ja itse oon huomannut, että pitää syödä tosi pieniä annoksia kerrallaan. Aamupalankin syön kahdessa osassa. Toisaalta musta tuntuu että mulla on nykyään koko ajan NÄLKÄ. [:@] Haluaisin vaan syödä ja syödä, mikä on kamalaa kun niin ei voi tehdä. Oon tehnyt jääkaapin täyteen ruokaa ja herkkuja, mikä kanssa kertoo siitä että vähän nälättäis. [:D]

Mulla kanssa välillä vähän kuvottaa ja närästys alkaa olla joka öinen "kaveri". Onnex Rennie auttaa, ainakin vielä toistaiseksi. Lisäksi vasen lonkka on alkanut juilimaan kävellessä. Töissä istuminen tietokoneen edessä alkaa olla tuskaa ja onkin pakko nousta jaloittelemaan vähän väliä. Muuten menee ihan hyvin. [:D]

mulla on vaivana ihan hirveet pohjekrampit.. en osaa sanoa ovatko suonenvetoja vai lihas kramppeja.. ihan patti nousi jalkaan kun niin kiristi... huusin täysiä 6 aikaan aamulla.. aijai aijai auta auta, sattuu sattuu :D mies oli vieressä... varmaan naapurit ihmettelee että mitä täällä tapahtuu siihen aikaan aamulla!! :) veet valu silmistä... voiko synnytys kivut olla vielä pahempia.. paska jos tulee tuollanen kramppi synnytyksen aikanakin niin huh huh!!! mies vaan sanoi että nouse seisomaan, mutta heti kun liikahdin vähänkään niin heti uudestan kramppas.. hain apteekista emgesania jos se auttaisi edes vähä... olis ollu kyllä miehen apu tarpeen mutta ei suostunut hieromaan pohjetta että olis lihas vähä rentoutunu...

noi krampit on kyllä ihania..onneks ei ihan noin kovia taida mulla olla kuin luckyllä.. Ja onneks aika harvoin. Onko muilla alavatsakipua? tai sellasta vähän ku ois joku virtsatulehus et johonkin niinku virtsajuttuun? (anatomia jääny koulussa vähän toisaalle..) sattuu..mut vaan hetkellisesti.. Hankala selittää mut parina päivänä on ollu vaikee ihan liikkua ku tuntuu et joku virtsaputki katkeaa..kuitenkaan neukkulan testeissä ei oo mitään tulehukseen viittaavaa.. 

Alavatsakipuja on tännekin ilmaantunut. Mutta kuulemma ei tarvitse huolestua, kun ovat hetkellisiä... mikä ei tee niistä yhtään mukavampia.

Ja selkä alkaa jumittaa ihan tosissaan töissä istumisesta. Enää olis 4 viikkoa kestettävää, joten kai sen kestää vaikka hampaat irvessä...

lucky87 myötätuntoa löytyy täältä! Mulla aloitti noi kramppailut kesähelteillä ja jatkuu yhä [:(][:@] Onneksi ne tuntuu nyt olevan "uhkailuja" eli ehdin tekemään jotain, ennen kuin kramppaa ihan kokonaan. Yhteensä molemmat jalat on menneet kramppiin varmaan viitisen kertaan...

Magnesium ei ole miulla suuremmin auttanut, kokeilen nyt merisuolaa. ( Syön hyvin vähäsuolaista ruokaa muutenkin) Vedenjuontikaan ei tunnu auttavan.

Öisin olen pitänyt villasukkia, sittemmin lisäsin myös pyjaman housut sekä lisäpeitteellä nostin jalkoja 3-5 cm ylemmäs. ( Veri tulee paremmin poiskin jaloista)

Kuuma-kylmä kylpyjä en ole päässyt toteuttamaan, mutta huljutellut viileällä ja lämpimällä vedellä. En varmaan ole tehnyt riittävän kauan... veden tuhlausta ;)

Kävely auttaa verenkiertoon, ja kesällä kipeillä krampanneilla pohkeilla pystyi juoksemaan agilityradalla kyllä koiran kanssa, mutta lämmittely ja jäähdyttely oli tuskaa. Eli kilpavietti auttaa :D

Nyt kokeilen merisuolaa. En löytänyt kiteinä, joten on jauheena, mutta imeytyy nopeammin. Käytän vähän suolaa ja makealle olen tosi perso ;) joten suolaa tuskin käytän nytkään liikaa.

Lonkkakipu oikealla on myös riesana ollut huhtikuusta asti, nyttemmin jo pahemmin. Ei pysty juoksemaan ja kävelykin on tuskaa ajoittain.

Ja se väsymys.. ajoittain tuntee olonsa jopa pirteäksi. Sunnuntaina olin niin poikki, ettei edes sohvalla makoilu tuntunut hyvältä, mutta piristyin koirien kanssa ulkotreeneissä huomattavasti. Joskus mieli pitää vain saada virkeäksi ja kroppa seuraa mukana [:D]

Voi kamalaa nyt se vissiin alkaa kun olen koko ajan ollut sillä mielellä että loppuun saakka kunnon lenkillä ja ei mulle mitään vaivoja tuu niin nyt sitten kolmas uneton yö takana kun liitos kivut on niin kamalia.. neuvolassa vaan sanovat että koita olla tekemättä mitään mutta kahden koiran ja ison asunnon omistajana me kuoltas paskaan jos en mitään tekisi.. ja koirat hyppis seinill...
Voikun se jäiskin sitten vaan siihen mutta nyt on koko ajan niin kamala närästys päällä että... mua ei normaalisti ikinä närästä niin nyt tuntuu että vois oksentaa kun närästää niin paljon..ja nuo pää kivut.. vaikka ne kuinka tutkii niin ei löydy syytä ja saikkua vaan kirjottaa kun ei enää särkylääkkeetkään auta...

toivottavasti tää on ohi menevää mutta niinhän nuo kaikki mua pelottelee että pahenee vaan nuo vaivat... kyllä mulla pää leviää jos pitää aikasemmin äippä lomalle jäädä jonku vaivan takia mutta pahalta vaikuttaa.....

siinä mun purkaus tältä päivältä :D

Kaikkialta tuli luettua että raskaana olo on niin ihanaa, silloin ollaan elämämme parhaassa kunnossa. Iho voi hyvin, on reipas ja aikaansaava olo yms yms. Ei kukaan sitten kertonu että raskaana ollessa voi voida vielä pahemmin kuin ennen. Hittolainen. Itse ainakin voin huonommin kuin koskaan ennen. On niitä suppareita, vatsa on koko aika ihan sekaisin ja en oikein minnekään uskalla lähteäkään sen takia ja muutenkin huono olo vaivaa päivittäin. Iho on paljon kuivempi kuin ennen ja selkääkin särkee enemmän kuin ennen. Eli siis elämäni kunnossa, kyllä joo.. [:)]

Entäs ne kaikki synnytykseen liittyvät.. Paikat voi revetä, voi käydä niinkin että joutuu synnyttää luomuna kun lääkärit ei ehdi antaa kunnolla lääkkeitä.. Jälkivuodot, nänniongelmat, kivut ja kolotukset.. Ollaan me kaikki kyllä vähän hulluja kun tähän aletaan mutta eiköhän se kuitenkin loppujen lopuksi ole sen arvoista. Ja kai sitä joutuu kokemaan nämä ihanuudet vielä toistekin jos haluaa sisaruksen pienelle. [:D]

Taas on pari päivää ollu ihme alavatsakipuja..mitäs ne nyt sit tarkotti? tai en tiiä onko vatsa vai onko se sit enemmän toi virtsarakkoon liittyvää tunnetta.. vähän niinku kivistää virtsarakkoo ja 5min välein saa olla vessassa..Kuulostaa ihan pissi tulehukselta mut mulla kyllä tulee joka kerta pissiä ja helpottaa heti sen jälkeen. Kai toi vauva sit vaan jotenkin painaa sitä rakkoo kun vähänkin sisältää jotain.

Mulla taasen alkoi eilen illalla alaselkä juilimaan ja tänään hyvä, että olen päässyt työtuolista ylös, kun sattuu niin vietävästi. Aamulla oli neuvola, mutta tuuraava neukkutäti (oma oli lomalla) ei ollut mitenkään huolestunut asiasta. Totesi vaan, että kuuluu asiaan. Höh.

Liikkuminen auttaa,  kunhan vaan ensin pääsen ylös ja seisaalleen. Mietin mistä tämä voisi johtua ja vahva arvaus on, että la-su välisestä yöstä, kun "vanha ystäväni" närästys muisti taas mua. Tosi kiva herätä siihen, että suu on täynnä oksennusta/sappinestettä ja lisää tulee. [:'(]  Niin vauhdilla pomppasin sängystä ylös, että oli onni, että koira ei tällä kertaa nukkunut mun puolella lattialla sängyn vieressä. Se oliskin vielä puuttunut, että olisin kompastunu koiruuteen matkalla vessaan. [;)]  Närästys olis voinut olla sen jälkeen pienin mun murheista. Loppuyö meni puoli-istuvassa asennossa könöttäessä, välillä selällään ja välillä vuorotellen molemmilla kyljillä. No, eipä ihme jos alaselkä nyt kettuilee. Toivottavasti pikkuhiljaa helpottaa.

Laitoin tän jo fb:n ryhmään, mut laitan nyt tännekin..
Mullahan on kaikki mahdolliset kivut ja vaivat, joten en nyt kaikkea jaksa luetella. [:D] Yksi mikä on tullut nyt uutena, on kutina. Nyt jo kolmatta päivää sietämätön kutina koko kropassa, myös kämmenissä ja jalkapohjissa. Rasvailut ei auta mitään. Viime yönä puolen tunnin välein heräsin raapimaan itseäni. Tänään soitin neuvolaan ja sain lähetteen verikokeisiin, tutkiivat maksa- ja sappiarvot. Toivotaan, että kaikki ok, ettei ole raskaushepatoosia tai mitään sellaista. Ja kiva ois joku helpotus tähän löytää, tulen hulluksi tän kutinan kans! [:@]

sitähän ainakin oireet hyvin meinais... mutta toivottavasti ei ole mitään sellasta..

Takaisin