Kivut ja vaivat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mun vaivat onki ihan ihania... kun istun illalla sohvalla niin oikean puolen kylkiluiden alle alkaa koskee...Todella kiusallista... pitkälleen meneminen helpottaa oireita... No sitten kun kaaduin kyljelleen ja kaksi kylkiluuta murtui niin tämä vaiva estää menemään selälleen koska vas puolen kylki luiden kohdalle tulee ns. paine kipu ja tuntuu kuin luut oikein venyisivät toisistaan erilleen... ainut huolen aihe tässä on se että kaatumisen jälkeen en ole tuntenut pienen potkuja kuin kerran päivässä pienen hetken vain, ennen tunsin potkut usean kerran päivässä... mutta onneksi huomenna on neuvola... täytynee varata lääkärille aikaa että hän katsoo että kaikki on kunnossa.

Kävin tänään fyssarilla ja sain paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita. Kummasti kolmen lapsen äiti osasi antaa parempia neuvoja kuin yksikään mies tähän asti [;)].
Ohjeeksi sain myös käydä tästedes neuvolalääkärillä työterveyshuollon sijaan. Pitänee totella, ei vaan oo kauheen hyvät kokemukset tullu vielä noista neuvolalääkäreistä kun oon niille koittanu selästä puhua: ensimmäinen sivuutti ihan täysin ja paasasi vain ettei saa aloittaa uudestaan tupakointia raskauden jälkeen, toinen sanoi että 'sun selkä olis varmaan ihan yhtä kipee ihan ilman pullistumiakin' ja that's it. Tosin en ole vielä käynyt ihan asioikseen selän takia, jospa sitten saa parempaa tulosta [:)]

Ärsyttttäääää! Kurkku on ollu tosi kipeänä muutaman päivän ja olo on kuin olis 40 astetta kuumetta mut mittari näyttää normi lämpöä...Velliä on vaan pitänyt syödä kun tuntuu et muut ei mee kurkusta alas. Öisin heräilly inhottavaan limaiseen yskään ja tuohon kurkkukipuun kun ei pysty nieleskelemään...

Selkäkin tuntuu taas jumivan, pakko käydä päivittäin ulkona kävelemässä et helpottais ees hetkeks. Mitenköhän sit loppuvaiheessa kun nyt on jo yhtä tuskaa. En tänään meinannu saada pyykkejä koneesta kun vihlo niin pirusti...

No katellaan nyt viikonloppu miten menee ja lähen sit maanantaina työterveyteen hakemaan droppeja jos tuo kurkku ei hellitä. Apteekissa kun kävin niin ei ne osannut myydä tähän muutakuin panadol hottia...

Voin lohduttaa, että mä oon flunssassa jo kuudetta viikkoa... En kylläkään ole ollut petipotilaskunnossa yhtään päivää, mutta räkää on joka paikka täynnä, ääni kärisee ja kurkku on muutenkin karhea. Nyt alan olla tähän tautiin sen verran kypsä, että käyn maanantaina arvauskeskuksessa. Jos ne suostuis ottamaan nieluviljelyn, ultraamaan poskiontelot ja kurkkaamaan korvat, niin vois olla varma, ettei tämä pitkittyminen johdu mistään sellaisesta.

Ihanasti toissapäivänä alkoi oireilla hiivatulehdus ja tänään kävin hakeen lääkettä vaivaan.. on kyllä inhottava vaiva ja vaikka oon ennenki sitä "sairastellu" tuntuu että nyt tuli miljoona kertaa pahempana..
Onneksi tuo voide on tehokas ja kutina tms loppu samantien :)

Muuten ei hirveesti oo ollu vaivoja, joskus jostain vihlaisee ja välillä koskee johonki kohti mahaa vähän mutta johtunee kasvavasta mahasta :)

Mulla on uutena vaivana ilmaantunut häntäluun kipeytyminen istuessa, tai en tiiä onko se nyt justiin häntäluu vai mikkä pukamat siellä alkaa vaivata ([8|][&o]) mutta joka tapauksessa ei pysty enää normaalisti pitkään istumaan esim. töissä, kun alkaa takapuoli kipeytymään. Tuntuu sitten kävellessäkin kipeeltä. Kiva. Pitääköhän viedä "uimarengas" töihin työtuolille [8|]

Sitten ne sydämen muljahdukset jatkuu. Ja selällään maatessa tai puoli-istuvassa asennossa henkeä alkaa ahdistaa helposti. 

Voi että valittamisesta voi välillä nauttia!

Mulla on selkä niiiiin kipeä, alaselkä siis. Tuntuu, että se oikeasti katkeaa. Onneksi jooga auttaa vähän ja venyttely. Niin kauan ku pysyy liikenteessä eli jaloillaan kaikki on hyvin, mutta jos erehtyy istumaan, loppupäivä on pilalla. Ystäväni suositteli osteopaattia, jolta hän sai avun koviin liitoskipuihin. Pitääpäs miettiä ja kattoa. Onneksi muuten kaikki on hyvin

wii, valittaminen on ihanaa! [:D] ja tässä vaiheessa saadaan ihan hyvällä syyllä valittaa kun ei ihmiset voi oikein vastaankaan väittää, vaan saadaan kaikilta vaan myötätuntoista kohtelua [:D]
Toivotaan vaan ettei kivut ja vaivat ylly ihan mahdottomiksi loppua kohden[&o]

Mulla on nyt raskausaikana on ollut jonkinlainen flunssa noin 2 viikon välein. Siis viikon tai pari ehtii olla teveenä välissä kun alkaa taas tulla nuhaa, yskää, kurkkukipua tms. Ainuttakaan särkylääkettä en kuitenkaan ole ottanut, koska kuume ei ole korkeaksi noussut.

Hiivatulehdus on myös ollut useita kertoja nyt raskausaikana ilonani, aiemmin oli paljon harvemmin. Nyt se on tullut noin 1-2kk välein seksin jälkeen. Mielummin sitten on harrastamatta seksiä kuin kärsii noista hiivatulehduksista.

Selkäkivut ovat vaivanneet silloin tällöin. Kuukausi sitten vaivasi päivittäin. Silloin selkäkipuun heräsi aamuisin, kipu helpotti kun lähti lenkille koiran kanssa. Selkäkipu väheni kun lopetin selälläni nukkumisen. Eilen ja tänään jalat ovat olleet ihan "muussina". Aivan kuin olisi ollut shoppailemassa 8 tuntia tai tehnyt 10 tuntisen päivän seisoma työtä, vaikken ole paljoakaan seissyt. Eilen illalla tuntui ettei jalat enää kanna lainkaan. Olisi voinut hetkenä minä hyvänsä lysähtää lattialle. Tänään jalat (lähinnä jalkapohjat) kipeytyivät jo iltapäivällä. Siihen mennessä olin kävellyt ulkona yhteensä noin tunnin, sekä seissyt ruuanlaiton ajan, eli reilun tunnin ajan. Mietityttää vaan että, jos tällaista on jo noin 5 lisäkilon kanssa, niin mitä on sitten viimeisten raskaus viikkojen ajan kun painoakin on jo reippaasti enemmän. Onko kellään vinkkejä jalkakipuihin? Muilla samaa vaivaa?

Mulla nuo sydämmen muljahtelut on vähentyny, mutta sama muuten sadepilven kanssa et jos makaa selällään niin alkaa henkeen jotenki ottaa! Tuntuu oudolta et nyt jo! Ei kai se kohtu vielä niin iso ole? Vai johtuisko se sit siitä ku selällään ei sais maata että äiti kyllä tuntee jos tuntuu pahalta jne..? Ei oo järin mukava tunne. sydänkin alkaa sillon hakkaamaan kovemmin..

Eipä tuohon jalka kipuun varsinaista ihme lääketä ole tammivauva.. et ite seisomatyötä teen ja ennen ois helposti menny joku kiireinen 10 h mut nyt 6h meinaa jo kivut olla sietämättömät. Pahimmat on just hiljaset 6h kun joutuu käytännössä vaan seisomaan tai löntystelemään. Jos sais kokoajan reippaasti liikuttaa jalkoja niin ois parempi. Pistän sen tän nousevan elopainon piikkiin. Mut kantsii kokeilla tukisukkia ainaku vähänki enempi joutuu jaloillaan olemaan ja sit ku pääsee rentoutumaan niin kintut taivasta kohti. Sillon se kipu vasta tuntuukin (ainakin mulla) mut sit vähän aikaa kun saa niitä veriä sieltä vierimään pois niin jaksaa jo paljon paremmin.

Yks päivä kävelin (ehkä joku 3-4km) niin loppusuoralla oli pakko hiljentää vauhti tosi hitaaks (joku 1km/h) koiratki rupes jo kattoo että mitä mä teen. Pisti vaan niin kovasti mahaa ja otti jalkoihin (olin sitä ennen pakannu koko päivän) Kunto on vaan niin huono ilmeisesti. Mummot vaan paineli reippaasti meikäläisen ohi kun laahustin menemään. [:D] Oli vielä semmonen säkki päällä ettei maha näy niin ihmetteli varmaan taas miten nuoriso on rappiolla [:D]

Muuten oon kyllä jotenkin päässy tosi helpolla! Oon miettiny että millon se sit kostautuu. Et töissä teen kaikkee mitä ennenkin, kannan painavia tavaroita yms.. Neukkulan mukaan jos ei tunnu pahalta niin ei pitäs haittaakaan olla ja ei tunnu mitään ku sillei rauhassa nostelee eikä remmo menemään niinku ennen vanhaa.. Maha on kyllä tänään ollu ihan sekasin..varmaan tää stressi vatsa alkaa taas toimi ja se et ku ei kerkee syödä oikein terveellisesti..

Eipä tähän jalkakipuun mitään vippaskonstia taida olla. Pitää kai vaan yrittää istua/maata aina kun on mahdollista. Täytyy vaan tottua ajatukseen ettei enää jaksa seistä ja kävellä samallalailla kuin ennen. Onneksi koulussa istutaan koko päivä ja töissä istutaan, seistään ja kävellään sopivassa suhteessa [:)] Itsekin ajattelen että jalkapohjien kivut johtuvat nopeasti nousseesta painosta. Toivottavasti jalat eivät koko ajan vaan kipeydy nopeammin mitä pidemmälle raskaus etenee.

Välillä on tuntunut kireyttä ja pientä kipua alavatsassa, uskoisin niiden olevan supistuksia. Supistusten tunnetta on tullut koiran kanssa lenkkeillessä. Tänään kävelin reipasta tahtia kauppaan, jonne matkaa on ehkä noin 400 metriä, matkan viimeisillä metreillä alkoi vatsaan pistämään. Samallalailla kuin joskus aiemmin jonkun pitkän juoksemisen yhteydessä. Jo nytkö kunto alkaa pettämään? [&:]

Mulla kans nyt pari päivää sit alko toi häntäluun kipeytyminen istuessa.. mistä lie johtuu.. :S Voiko se johtua siitä painopisteen muuttumisesta..? Vaikuttaako se edes ku istuu..? [:D] 

Mulla on selkä ihan järkyttävän kipeä, töissä varsinkin vaikee olla.. Viikon-pari nyt kärsiny tästä ja joka päivä tuntuu vaan pahenevan ja pahenevan. Työterveyshoitajan mielestä "normaali raskaus ei aiheuta mitään selkävaivoja" ja tartteis kuulema lääkärin lausunnon että selässä on jotain "oikeeta" vikaa, ennen ku hyö voivat mitenkään auttaa.. Just.

Töissä taas käyty reilun kolmen viikon kotona oleilun jälkeen, ja ylläri ylläri selkä on ihan jumissa [:(].
Ajattelin mennä nyt viikko kerrallaan kun pidän seuraavina viikkoina pari pitkää viikonloppua, käytän siis talvilomapäivät pois. Jospa tässä ei ihan vielä tarvitse jäädä kokonaan kotiin, mutta pahalta vaikuttaa että joutuu lopussa sairaspäivärahalle, firma maksaa 6 kk:n ajalta 75 päivän saikkupalkat ja jos nyt jäisin niin jäis melkein 20 päivää yli...

Eli jokainen päivä nyt minkä kykenen olemaan töissä vähentää päiväraha-aikaa ja saan siis oikeaa palkkaa, toivotaan että pystyn olemaan mahdollisimman paljon töissä vaikka just nyt ei todellakaan hyvältä näytä.

heka: Ota yhteys neuvolalääkäriin niin saat varmaan toisen mielipiteen. Mulla on nyt kaksi raskaana olevaa kaveria selän takia sairaslomalla loppuajan (loppusyksystä lasketut) vaikka kummallakaan ei ole koskaan ennen ollut minkäänlaista vaivaa selässä. Työterveyshoitajasi ei ole ihan ajan tasalla selkäasioissa näköjään. Tsemppiä, nää selkäkivut on niin viheliäisiä vaivoja [:@]

rozie: Maanantaina on neuvolassa käynti, täytyy siinä mainita asiasta. Moni on kyllä valittanu tuosta työterveyshoitajasta, ei kuulema ota kenenkään vaivoja tosissaan, varsinkaan nuorten.. Mutta noo, jospa se tästä. 

kummaruin tänään vähän vauhdikkaammin ja selkä ei siitä oikeen tykännyt... tiedättekö voiko käyttää esim mobiaattia tai kylmägeeliä tämmösiin vaivoihin. En pysty kunnolla istumaan, seisomaan enkä kävelemään, missään asennossa ei ole hyvä olla kun juilii vasenta puolta selästä ja se säteilee koko jalkaan [:@] Oon ollut hieman varovainen nyt noiden "lääkevoiteiden" ja muidenkin lääkkeiden kanssa... muuten olo on vallan mainio, pientä pahoinvointia ja närästystä lukuun ottamatta...mitä lääkettä muuten voi ottaa närästykseen?

Vasta liityin palstalle ja heti ensimmäisenä olen valittamassa vaivojani. [:D] Mulla alkoi elokuussa tosi pahat liitoskivut, jotka nyt on onneksi jo vähän helpottaneet. Olivat tosiaan niin pahoja, että en voinut kävellä juuri lainkaan ja istuminen esim. työtuolissa tuntui tosi pahalta. Nyt pystyn taas käymään lenkillä, mutta kovin montaa tuntia en voi istua, mikä vähän tuppaa haittaamaan työn tekoa.

Toinen vaiva (joka valitettavasti vain tuntuu pahenevan) on närästys. Pyysin siihen apua jo vajaa kuukausi sitten neuvolalääkäriltä, joka kuitenkin käski yrittää pärjätä apteekin käsikauppalääkkeillä. Renniestä ei ole juuri mitään apua ja toinen kokeilussa ollut lääke, Alsucral, ei myöskään ole auttanut. Tällä hetkellä tilanne on se, että sitten viimeisen neuvolakäynnin paino on tippunut kilon, koska en pysty syömään kunnolla. Pitää katsoa tosi tarkkaan mitä syö, syödä pieniä annoksia ja illalla lopettaa syöminen 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa. En kyllä kestä, jos mun pitää elää tammikuuhun asti pelkällä kasvissosekeitolla. [:(]

Konna86: Rennietä saa syödä huoletta, samoin tuota Alsucralia (joka ei ole periaatteessa närästyslääke). Apteekista osaavat varmasti sanoa, onko vielä jotain muita.

Tuota jalkapohjien kipeytymistä on ollut täälläkin, se onneksi tulee ja menee. Mäkin olen päätellyt sen johtuvan painonnoususta, jonka takia jalat on välillä kovilla. Hyvä syy pitää päivän aikana monta taukoa. [:)]

konna86: apteekissa sanottiin että mobilattia tai voltarenia tai muita lääkeaineellisia ei pitäisi käyttää ollenkaan raskauden aikana, sama vaikuttava aine kuin aspiriinissa. Kylmägeeliä saa käyttää. Siitä tosin ei ole mulle ollut mitään hyötyä. Sit on niitä kasvipohjaisia lämmittäviä kuten Perskindol jota saa käyttää mut en tiiä miten auttaa selkäkipuihin. 

Joo vaivoja riittää täälläkin. Kohtu supistelee ilkeästi kun on vähän normaalia enemmän fyysistä rasitusta eli esim nostelua kahdella kädellä tai kun hetken aikaa kumartuneena alaspäin tai kun on vähän pidempään koirien kanssa lenkillä ja ne sattuu hiukan vetämään. Olen nyt kohta ollu jo kaksi viikkoa saikulla ja eipä se ole helpottanut. Kuulemma ihan normaalia, ilkeä vaiva vaan ja siihen ei auta mikään. Supistelut voi kestää viikolle 35 asti.

Selkä on alkanut kipeytymään normaalia enemmän (ollut jo ennen raskauttakin kipeä) mutta nyt vaan pahenee. Öisin ei tahdo löytyä kunnon asentoa millään mikä olisi edes hiukan mukava. Välillä yritän mytätä peittoa vähän selän taakse ja se toisinaan auttaa kunnes alan kääntyilee.. Huomenna joutunen soittaa neuvolaan ja kysyä menenkö uudestaan neuvolalääkärille vai kannattaako vaan mennä työterveyslääkärille. Töissä kuulemma jo miettivät olenkohan menossa enää ollenkaan töihin.. Äippälomaan olisi vielä yli 2kk.

Takaisin