Kilpirauhanen ja raskaus

Mahtava juttu mustaajavalkoista, että lääkitystä fiksattiin ja resepti on voimassa myös synnytyksen jälkeen. Jaksatko vielä kertoa mitä oireita sulla oli?
 
Hei, onko teillä tietoo, millä välillä se T4V pitäis olla esim. viimeisellä kolmanneksella?
Nyt on ollu jossain noin 15, ja TSH noin 2. Tätä seuraillaan 4-6 viikon välein. Mulla on ollut kilpparisairaus 20 v. joten taidan itte säädellä lääkitystä, jos neuvolasta/lääkäristä ei tuu tukea (Huutelen marraskuisista, ku meillä ei oo tällaista keskustelua pystyssä)
Katjusha rv. 21+5
 
Mä aloin tunnistaa olossani taas sen kummallisen saamattomuuden tunteen, mikä hiljaa hiipien on tullu takas. Kaikki päivät kuluis helposti sohvalla jatkuvan tympeän fiiliksen jyllätessä. Lisäks väsymys on ollu sellasta jysähtävää. Eilenki bussilta kävelin kotiin ja mietin siinä lyhyen matkan aikana, että voisinko kävellä silmät kiinni kotiin ja torkahtaa samalla, kun ei muuten jaksa. Jossain kohtaa ajattelin, et tää on varmaan jotain raskauden tähän vaiheeseen kuuluvaa väsymystä, mutta samaan aikaan mulla on arvot lääkkeestä huolimatta joko pysyny samana tai vaan tipahtanu, joten vois kuvitella, et olotilalla on yhteys tähän. T4v oli tosiaan viime mittauksessa sen 11.3, tipahtanu edellisistä labroista. Viimeks kun mulla oli tuo arvo noissa lukemissa, olin samanlainen kävelevä zombie.
 
Hei, onko teillä tietoo, millä välillä se T4V pitäis olla esim. viimeisellä kolmanneksella?
Nyt on ollu jossain noin 15, ja TSH noin 2. Tätä seuraillaan 4-6 viikon välein. Mulla on ollut kilpparisairaus 20 v. joten taidan itte säädellä lääkitystä, jos neuvolasta/lääkäristä ei tuu tukea (Huutelen marraskuisista, ku meillä ei oo tällaista keskustelua pystyssä)
Katjusha rv. 21+5

Kilpparifoorumilla ja monissa muissa keskusteluissa on lukenu, et T4v:n olis hyvä olla koko raskauden ajan siellä viiterajojen yläkolmanneksella. Näin oli myös mun ystävän kilpparivaivaa hoitava endo todennu ja sillä pidettiin raskauden ajan arvo lähempänä 20, koska muutoin olo olis ollu tosi paska. Sit taas nämä lääkärit, joilla ite oon käyny, on sanonu tsh:n olevan tärkeämpi asia ja että T4v voi hyvinki olla jopa alle viiterajan loppuraskaudessa, kun se alkaa tippua. Se kuulostaa musta semmoselta, että en ite ihan allekirjoita ja oon sitä kyl kovasti miettiny omassa päässäni. En vaan sitä tajua.
 
Mustaajavalkoista, mulla on ollut nuo arvot ennen raskauttakin tuon noin 2 ja 15, joten siihen ei ole tullut toistaiseksi muutosta (lääkitys 125->150 raskauden alusta). Olo on ihan normaali, mitä nyt lieviä raskausvaivoja onkin - ihan kaikki asiat eivät liene tällä selitetty. Mulla on seuraava kontrolli pe 15.7, ja neuvola 19.7. Katsotaan, mitä tuo sanoo sitten. Tilanne on pysynyt vakaana, olen ollut gluteenittomalla dieetillä viime syksystä, samoin maitotuotteita välttelin pitkään. Nyt käytän juustoa ja 1 viilin päivässä.
Olisko se sitten niin, että nostais lastenannoksen (25) verran, jos TSH on yhtään yli 2? Onhan siitä vara nostaa, jos voi olla vaikka lähempänä 1-1,5 tuo TSH.
 
Huutelen marraskuisista! Minut määrättiin endokrinologille, koska TSH on 0,48 ja T4V on nyt laskenut 9,4. Annostuksena on tällä hetkellä ma, ke ja pe 50mikrogr ja ti, to, la ja su 25mikrogr.

Nyt mua pelottaa että sikiö ei ole saanut tarpeeksi tyroksiinia ja vaurioita on tapahtunut. Kuinka kauan tässä uskaltaa odottaa että lääkitystä muutetaan?!

Rv 23+3
 
En kyllä osaa kysymykseesi vastata, mutta sympatiaa lähetän kovasti itsekin tämmöisenä kilppariongelmaisena. Hyvä kun pääset erikoislääkärin kanssa katsomaan tilannetta tarkemmin! Onko sulla aika miten pian?

Monessa lähteessä sanotaan, että riittävä tyroksiini on erityisen tärkeää alkuraskaudessa ja sanoit tuossa, että T4V on laskenut? Eli arvot ovat varmastikin olleet alkuraskaudessa paremmat? Toki arvot on hyvä olla kunnossa läpi raskauden, en sitä sano.

Tuo on kyl hankala tilanne, jos molemmat arvot laskee. Mulla vähän samaan tapaan mennyt nyt loppuraskaudesta ja viimeksi TSH oli jo tosi matala (0.34) ja T4V kohtuullinen (12.6). Lääkärikään ei muuta osannut sanoa kuin että hassustihan nuo arvot käyttäytyvät. No jooo-o.
 
Luulis, että annostuksen nostolla ei sais ainakaan haittaa tuossa kohtaa aikaseks. Loppuraskaudessa t4v tipahtaa muutenkin, joten oishan se hyvä, että olis vähän korkeempi tuo arvo kuin 9.4. Sehän on jo tosi alhaalla ja sulla raskaus vasta kuitenki tuossa kohtaa. Millanen sulla on oma olo sitten ollu? Huomaatko muutosta aikaisempaan?

Mulla on selkeästi auttanu lääkityksen nosto siihen lamauttavaan väsymykseen, mikä t4v:n tippumisen myötä iski tuossa jokunen viikko sitten. Ihan ehdottomasti kannatan kyllä sitä, että oman olotilasi mukaan hoidatat vaivaa. Mulla lääkäri puhu sitä viimeks, että tsh on tärkeämpi arvo raskauden aikana, mutta ite asiasta lukeneena en ihan tuota kyllä allekirjoita. Monella tuntuu olotila muuttuvan senki myötä, jos vapaa tyroksiini laskee. Omalla tutullani piti raskauden ajan olla t4v:n koko ajan siellä ylärajalla melkeen yli 22, että olotila pysy hyvänä. Ei siinä paljon auta pelkkiä viitearvoja tuijotella, enemmän pitäis hoitaa ja huomioida tilannetta oireiden perusteella.
 
Kyllähän mua väsyttää aika paljon ja olo on saamaton.. Alkuraskaudessa arvot olivat ihan hyvät, annostusta muutettiin juuri ennen plussaamista. (T4V siis oli ainakin 16..) ongelmana oli silloin TSH joka oli juuri siinä 2.5 hujakoilla. Nyt kun TSH on laskenut niin T4V on alkanut muuttumaan myös, tippumalla tietenkin.. Lähete on nyt laitettu ja soitan vielä aamulla neuvolaan ja kysyn kuinka kauan mun pitää vielä odottaa, ja voinko itse muuttaa lääkitystäni mitenkään ennen erikoislääkärillä käyntiä. Oman olotilani kyllä kestän, mutta pelkään että tämä aiheuttaa nopeastikkin sikiölle jotain vaurioita.
 
Onko varpahat sun tilanne edennyt, joko pääsit endokrinologin juttusille? Mielenkiintoista olis kuulla miten sun arvoihin suhtauduttiin kun itsellä kans samansuuntaisia arvoja ollut (matala TSH ja matala T4V).
 
Laitankin tähän tekstin minkä aiemmin kirjoitin omaan la ryhmään!

Minulle soitti juuri lääkäri (joka oli konsultoinut endokrinologia, tosin tämäkin konsultointi on tapahtunut jo viikko sitten ja itse aloin soittelemaan perään kun mitään ei ollut kuulunut! Kukaan ei varmaan olisi soittanutkaan jos en olisi itse tajunnut..murr) kilpirauhasarvoihin liittyen. Mullahan oli tilanne että TSH oli 0.48 ja T4V pudonnut 9.4. Nyt muutettiin jokapäiväistä annosta niin että ma-ke-pe: 75mikrogrammaa (aiempi 50) ja ti-to-la-su: 50mikrogrammaa (aiempi 25). Katsotaan nyt mitä tällä lääkityksellä tapahtuu.
 
Tingin neuvolasta vielä tähän loppumetreille kontrollilabrat kun halusin tietää, millaisilla kilppariarvoilla pikkuinen siellä potkuttelee.

Kuukausi sitten arvot olivat siis TSH 0.22 ja T4V 11. Neuvolalääkäri olis noilla arvoilla laskenut mun lääkitystä (eli siis puhtaasti TSH-arvon perusteella, koska toi T4V ei kummoisen hyvä arvo ollut). Sain sit varmaan hankalan potilaan merkinnän papereihin kun en suostunut tiputtamaan lääkitystä.

Noh, nyt arvot olivat TSH 0.56 ja T4V sama 11. Ehkä oli siis hyvä kuunnella omaa vaistoa tässä asiassa, koska tällä annostuksella tilanne ei ole ainakaan huonompaan muuttunut :)

Mites muiden kilpparit voivat?
 
Tänään kävin mäkin vikassa kontrollissa vielä ennen bebeä. Iltapäivällä tuli tulokset ja nyt oli tsh 1,0 ja t4v 12,5. Lääkeannosta nostettiin kesällä järkyttävän väsymyksen vuoksi ja olo sillon virkistyikin nopeasti. Lääke näyttäny tehoavan, koska arvot oli menny parempaan suuntaan. Synnytyksen jälkeen tiputan annostusta yhdellä napilla ja ennen jälkitarkastusta kontrolli siihen sitten. Saa nähä, mikä on silloin tilanne.
 
Hyvä kuulla, että arvot ovat korjautuneet parempaan suuntaan! :) Ja vointikin tietysti. Se väsymyskooma on kyl itsellä aina niin selkeä mittari, jos arvoissa alkaa heittää. Ja hiustenlähtö! Tukkaa tippuu heti, jos mennään yhtään vajaammalle. Paitsi nyt raskauden aikana - ikinä ei oo varmaan lähtenyt hiuksia näin vähän. Kauhulla odottelen kun sulkasato alkaa synnytyksen jälkeen...
 
Kyllä se kooma tosiaan kertoo, ettei ihan käydä parhaalla vauhdilla! Kyllä sitä omaa oloa kuulostelemalla osaa aika hyvin sanoa, millon ei oo kaikki ok. Mulla on normaalisti kans tooooosi ohkanen tukka, päänahka paistais, ellen olis jossain kohtaa tajunnu leikata mallia lyhyeks. Nyt on moni jo sanonu tässä raskauden aikana, että on tukka paljon tuuheampi ja saman olen iteki pistäny merkille. Liekö syynä sit raskaus vai kilpparilääke... Olis ihana, jos hiukset pysyis tällasina raskauden jälkeenkin, mutta pahoin pelkään sen sit taas muuttuvan entiselleen. Toinen ulkonäöllinen asia on kynnet, joiden oon huomannu paksuuntuneen nyt kovasti. Ne liuskottuu normaalisti tosi pahasti ja taittuu joka suuntaan, jos ovat vähänkin pidemmät. Eipä ne liiemmin pituuttakaan kyl kasva, kun heti joutuu ne lyhkäsiks leikkaamaan. Tällasista positiivisista muutoksista toivois kyl pysyvämpiä!
 
Uusimmat tulokset: tsh 0,08 ja t4v 10,1. Taas odotellaan lääkärin konsultointia.. Mitä haittaa voi olla noin matalasta tsh: sta?
 
Täällä kaksi kuukautta menty nyt 1,8 ja 12 -tasolla. Jos tää pysyis tässä, niin olis tyytyväinen. Mulla pitkäaikainen autoimmuuni kilpparitulehdus.
Varpahat jaa-a, ylitoiminta-arvoja noin pienet TSHt voi olla. Oletko googletellut? Myös englanninkielistä matskua?
Kathusha rv 28+4
 
Uusimmat tulokset: tsh 0,08 ja t4v 10,1. Taas odotellaan lääkärin konsultointia.. Mitä haittaa voi olla noin matalasta tsh: sta?


Mulla tsh arvo oli totakin matalampi ja silti tuli lähete takaisin erikoissairaanhoidosta. "Normaalit raskauden aikaiset arvot". Ei auttanut enää tapella vaan olen tyytynyt osaani. Kunpa ei olisi haittaa ollut tästä vauvalle..
 
Täällä kaksi kuukautta menty nyt 1,8 ja 12 -tasolla. Jos tää pysyis tässä, niin olis tyytyväinen. Mulla pitkäaikainen autoimmuuni kilpparitulehdus.
Varpahat jaa-a, ylitoiminta-arvoja noin pienet TSHt voi olla. Oletko googletellut? Myös englanninkielistä matskua?
Kathusha rv 28+4

Itseasiassa pitäisi ottaa ihan asioikseen ja lueskella enemmän aiheesta!
 
Takaisin
Top