Kilpirauhanen ja raskaus

Lälly toivottavasti nyt ees seuraavat näitä arvoja. Piti vähän lukee ja lievä liikatoiminta ei oo haitallista, lähinnä seurataan tai sit hoitona betasalpaajat. Saa nähä kuinka arvot heittää toisella kolmanneksella.. Miulla on tänään neuvola niin kysyn et käynkö esim kk päästä uusiks.
 
Ei kuulemma tarttee kontrolloida kun raskaana normaalia jopa ths 0,03..
 
Kävin keskiviikkona seulontaverikokeissa ja samalla katottiin uudestaan kilpirauhasarvot. En tiedä lukuja, mutta lääkäri jätti eilen viestin vastaajaan ja kehotti lopettamaan L-tyroksiinin syömisen (annos oli vain 25 ug, en saa nyt tähän oikeita merkkejä). Sanoi, että raskaana kaikenlaiset heitot ovat normaaleja, mutta nyt näyttää siltä, että mun elimistö pystyy tuottamaan itsekin tarvittavat määrät hormonia. Tuntuu hyvältä, koska ensi viikolla olisin kysynyt häneltä, voisiko kokeilla pienen annoksen puolittamista.
 
Aloitin alkuraskaudesta tyroksiinin syömisen yllättyneenä. En ole aiemmin syönyt tyroksiinia, mutta testien jälkeen resepti tuli salamana postissa (yksityiseltä). TSH 2,8 on kuulema raskaana olevalle liian korkea arvo ja voi aiheuttaa keskenmenon.
Oon ottanut 25 ug/päivässä eikä annosta ole tarttenut muutella.
Tässä mun kilppariarvojen kehitys:

1/2016
TSH 2,8

2/2016
TSH 0,87
T4V 15

5/2016
TSH 1,23
T4V 14

Pysyneet hyvinä lääkityksellä, tosin helmikuun parhaasta arvosta TSH noussut.
Aineenvaihdunta oli huippua helmikuussa, hyvät arvot siis huomasi.
Mulla yksi keskenmeno takana, joten minimoin riskejä ja syön lääkkeen mukisematta, mutta synnytyksen jälkeen pitää miettiä uusiksi lääkityksen jatkamista.

Olen kuullut, että tyroksiinia yleensä määrätään äärinihkeästi. Onko kokemusta tästä raskausaikana? Olen itse todella kiitollinen reseptistä ja siitä, että kaikki mennyt (ehkä juuri sen ansiosta) ihan hyvin.
 
Mulla todettiin kilpirauhasen liikatoimintaa raskauden alussa ja nyt vaan noussu, oisko ths ollu 0,037 viimeksi, vielä en saa mitään lääkitystä mutta kahden kk välein arvoja seurataan
 
Kylläpä taas kiristää hermoja! Sain raskauden alkuvaiheessa lääkityksen kilpparin vajaatoimintaan, kun arvot oli liian korkeella raskauden aikaisiin suosituksiin nähden. Nyt tsh on saatu laskemaan 2,0 asti, mutta t4v hiipii hiljalleen alarajaa kohti ollen tällä hetkellä 11,3. Tippunu edellisistä kontrolleista reippaasti alaspäin. Neuvolassa otin asian puheeks viime viikkoisten tulosten tultua, mutta asiaan ei reagoitu. Tänään soittelin asiasta uudelleen neuvolaan ja pistivät arvot lääkärin tarkistettaviksi. Sieltä tuli tunnin sisään viesti, et samalla annostuksella mennään koko loppuraskaus.
Mulla on ystäviä, jotka on sairastanu vajaatoimintaa ties kuinka monta vuotta ja olleet siinä samalla raskaanakin. Niin heiltä kuin netistä lukeneenakin oon saanu sen tiedon, että toi t4v pitäis olla raskauden aikana paljon korkeemmalla.

Tk-lääkäreiden mielestä asia on ihan kunnossa. Tätä asiaa oon saanu tapella jo ennen raskautta teinivuosista asti, kun aina on arvot keikkuneet viiterajojen ylärajoilla ja vähän sen yli, mut lääkitystä en oo saanu ennen raskautta. Oireita on kyllä ollu pitkän listan verran. Itse jouduin neuvolastakin alkuraskaudessa pyytämään lähetteen kokeisiin ja näkyy sama taistelu jatkuvan edelleen. Nyt kyllästyin ja varasin ajan yksityiselle endokrinologille. Haluan asiaan perehtyneen lääkärin mielipiteen ennenkuin uskon, ettei lääkitykselle ole syytä tehdä yhtään mitään.
 
Hyvä Mustaajavalkoista! Oon myös kuullut, että kovaa saa taistella yleensä reseptistä. Mulle reseptin kirjoitti yksityiseltä synnytys- ja naistentautien erikoislääkäri.
 
Mäki jo ehdin sillon alkuraskaudessa innostua, et on hyvä tuuri käyny, ku hoidetaan. Raja tuli vastaan heti, kun arvot viiterajoissa, prkl sentään! Siitähän ei ookaan vara parantaa... Netissäki ihan tieteellisissä julkaisuissa selkeesti sanotaan, et vapaa tyroksiini laskee loppuraskaudessa, jolloin pitäis huolehtia siitä, että arvo pysyy lääkkeillä lähempänä ylärajaa. Tuota tsh-arvoa tuijotetaan liikaa, vaikka raskauden aikana olis nimenomaan hyvä seurata enemmän sitä t4v-arvoo. On se kumma, kun saa tätä asiaa tapella. Kyllä sitten esim. radi-diagnoosin saa samantien, kun arvo on himpunki yläkanttiin. Miks kilppariasioita ei vaan kyetä hoitamaan yhtä aktiivisesti?! Täällä saa kerjätä asiakas itse lähetettä labroihin, kun ei muuten ajatella, että kilpparit vois olla hyvä tarkastaa raskauden aikana. Moni saattaa kilpparivaivaa sairastaa ihan tietämättään, kun ei edes älyä ajatella, että arvoissa vois jotain vikaa olla. Mun mielestä kilpparit pitäis seuloa jokaiselta raskaana olevalta. Ehkä Suomessakin joskus ollaan niin viisaita, että näin päädytään tekemään...
 
Mustaajavalkoista huutelen tuolta lokakuisista tänne puolelle: Tosi ikävää että sun annostusta ei nosteta! Mulla todettiin kilpirauhasen lievä vajaatoiminta lapsettomuustutkimuksien kautta. Eivät ensin meinanneet hoitaa vaikka takana useita keskenmenoja ja arvot viitteiden ulkopuolella. Itkin puhelimeen epätoivoisesti koska olin pari päivää aiemmin taas plussannut ja pelko keskenmenosta oli suuro..lääkäri lupasi kysellä muiden mielipidettä asiaan. Kymmenen minuutin kuluttua hän soitti ja kertoi kyselleensä asioihin erikoistuneelta lopputulemana lääkitys aloitettiin ja vieläpä ihan järkyttävän suurella annostuksella ---> kärsin liikatoiminnan oireista useamman viikon kunnes lääkitystä pienennettiin paljon ja nyt on taas jouduttu nostamaan asteittain takaisin suuremmaksi. Ekoissa labroissa suuren lääkityksen aikana tsh oli mittaamaton ja t4v 13,7 sitten mentiinkin tsh 2,38 ja t4v12,5 jonka seurauksena nostettiin annosta. Nostosta huolimatta nyt viime labroissa arvot oli huonontuneet tsh 2,87 ja t4v 12 ja nostettiin taas annosta. Viiden viikon välein labrat ja viikon päästä siitä aina lääkärin

Tosi hyvä että oot menossa asiaan perehtyneelle lääkärille yksityiselle!

Mun mielestä luotat nyt vaan omaan fiilikseen ja tietämykseen ja yrität saada ton t4v:n edes vähän nousemaan! Tsemppiä lääkäreiden kanssa kinaamiseen!

Ps. Pahoittelut jos tuli sekava viesti.. kirjoitin puhelimella ja lisäilin väleihin tekstiä kun tuli mieleen kokoajan jotain lisää :DD
 
SiniApila, kiitos tsempeistä! Aikamoisesti oot säki saanu oman diagnoosisi eteen kärvistellä. Onneks lopulta oot lääkityksen saanu! Hirmusta säätämistä tuo lääkityksen kohdilleen saaminen kyllä on.

Tosiaan, nyt täytyy vaan oma pää pitää ja vaikka väkisin tapella se lääkeannos suuremmaks. Toivottavasti yksityisen puolen lääkäri ottaa asian tosissaan ja suostuu fiksaamaan lääkitystä kuntoon. Aikalailla täysi oli hänen varauskalenterinsa kyllä, joten luulis nyt, ettei ihan turha tohtori olis. Sunkin arvot t4v:n osalta on SiniApila kyllä sen verran matalat, että jo niihin vertaamalla luulis munki lääkitystä nostettavan. Eipä sitä silti koskaan tiedä. Mulle neuvolalääkäri sano heti suoraan sillon raskauden alussa, että lääkitys lopetetaan sitten heti synnytyksen jälkeen. Oon tosiaan diagnoosia yrittäny iteki vuositolkulla saada, ja jos lääkitys sitten kokonaan lopetetaan ja arvot palautuu ns. normaaleiks, eli samaan tilaan ennen raskautta, en kyllä tiiä miten päin sitä sitten olis. En haluais siinä kohtaa koomautua sohvalle, kun täytyis jaksaa hoitaa pientä vauvaa. Kauhistuttaa jo valmiiksi, että millaseen sotaan sitä saa ryhtyä vauvan synnyttyä.

Mulla on suvussa kilpparivaivaa enemmänkin ja tällä hetkellä myös mun sisko taistelee kilppariasian kanssa. Arvot päin hanuria, mutta lääkäri kieltäyty aloittamasta lääkitystä. Kamalaa kohtelua on saanu ja toinen on ihan alamaissa jo pelkästään niistä hirveistä sanoista, mitä lääkäri on suustaan suoltanu. Laihdutuspillereiksi ei kuulemma ole kilpparilääkettä tarkoitettu. Kyllä siinä väsymyksen keskellä on hiton ankeeta yrittää lähteä tappelemaan itelleen diagnoosia. :sad001
 
Mä vaan pikaisesti kommentoin, että en voi käsittää miten kilpparivaivat on niin alidiagnosoitu sairaus! Ei kai kukaan niitä lääkkeitä huvikseen vonkaa? Mäkin olen juossut niissä verikokeissa monta kertaa, ja arvot olivatkin raskauden alussa taas tosi matalat, mutta menivät tällä kertaa raskauden piikkiin. Siis miksi raskaana olevalla olisi mukamas eri viitearvot? Tyroksiinin tarve kasvaa raskaana ollessa. Vaadin pääsyä erikoislääkärillä, koska en luottanut tk-lääkäriin, mutta mun lähete tuli sieltä samalla vastauksella tylysti takaisin.
 
Mulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta jo ties kuinka monta vuotta. Arvoja on tässä raskauden mittaan seurattu onneksi tarkkaan. Tänään tuli viimeisimmän kontrollin tulokset ja mulla oli myös toi T4V nyt laskenut (pyörinyt aikaisemmissa mittauksissa välillä 14-16)! Arvot olivat siis TSH 0,56 ja T4V 12.

Hieman kyllä mietityttää nyt. Lääkitystä tuskin alkavat säätämään, koska viitearvoissa ollaan. Ja toi TSH puolestaan aika alhaalla. Jostain muistelen lukeneeni, et toi T4V alkaa laskea viimeisellä kolmanneksella, joten ehkä se ei enää tässä vaiheessa olisi enää niin huolestuttavaa?
 
Onko sua hoidettu Leijona83 yksityisen vai neuvolan kautta? Kysele ihmeessä ite nyt sitten, että mitäs lääkitykselle nyt tehdään! Mä oon tuota samaa lukenu, et loppuraskaudessa se vapaa tyroksiini alkaa laskemaan. Mulla oli viime vuoden puolella raskaana yks kaveri, joka sairasti vajaatoimintaa. Silläki t4v alko laskemaan loppua kohden, mutta sitä mukaan annostusta nostettiin niin, et arvot pysy lähempänä 20. Toki se on yksilökohtaista ja olotilan mukaan pitäis hoitaa.

Itellä huoli on kova sen takia, että mun t4v-arvo on ollu parhaimmillaankin vaan 13,4, eli ei silläkään arvolla juhlita, jos etenkin alussa arvon olis pitäny huidella mieluummin viitearvon yläpään tuntumassa. Lisäks mua huolettaa se, että mun vajis on diagnosoitu vaan raskauden ajaksi. Synnytyksen jälkeen lääke lopetetaan ja esim. oman kaverin kohdalla oon saanu sivusta seurata, kuinka se lääkityksestä huolimatta on menny tosi huonoon kuntoon synnytyksen jälkeen kilppariarvojensa takia. Sitä en kyllä itse toivois kokevani, joten pelottaa vähän, että mihin rumbaan sitä saattaa syksyn mittaan joutua.
 
Nyt raskauden ajan tätä on seurattu neuvolassa, sitä ennen työterveyslääkärillä. Luotan enemmän tohon työterveyslääkäriini, joten tein nyt niin, että varasin soittoajan hänelle. Katsotaan, mitä hän tuumaa, ilmoittelen sit tännekin.

Toki olisin toivonut tuon T4V arvon pysyvän ainakin siellä 15 tienoilla, mutta en usko, että näilläkään arvoilla aihetta suurempaan huoleen on. En usko, että sinunkaan kannattaa olla kovin huolissaan, Mustaajavalkoista. Joillakin toi T4V saattaa vaan luonnostaankin pysytellä matalampana, viitearvoissa kuitenkin, joten minkäs teet.
 
Mustaajavalkoista ihan uskomatonta että sulle on jo sanottu että lääkitys lopetetaan raskauden jälkeen. Eihän sitä voi etukäteen tietää että miten ne arvot heittelee sitten...Eiköhän sen pitäis kuitenkin mennä niin että labrojen ja OLOTILAN perusteella sitä lääkitystä säädetään. Pistää kyllä niin raivostuttamaan että tää on tällästä Suomessa. Se vajiksen aiheuttama kooma/masennustila on jotain ihan järkyttävää eikä taatusti vastasyntyneen lapsenkaan edun mukaista että mamma on ihan pois raiteilta sen takia että sairautta ei hoideta! Toivottavasti saat yksityiseltä avun!

Ja Lälly raskaana olevilla itseasiassa on omat suositus viitearvot ja ne ovat paljon tiukemmat kuin ei raskaana eli ehdottomasti pitäis just asiaan puuttua :O

Mulla tais käydä jopa pieni onnenkantamoinen kun ajanvarauksessa tapahtui sekaannus ja lapsettomuustutkimukset aloitettiin lopulta sellaisen nuoren mies lääkärin toimesta jolla ei kokemusta hedelmällisyysasioista ollut ja hänet oli näin ollen helppo ylipuhua kyselemään asiaan erikoistuneilta naistentautien lääkäreiltä. Onneksi näin ja onneksi neuvolassakin on pysytty samalla linjalla :)

Mielenkiinnolla kyllä itsekin jään seurailemaan että nouseeko itsellä tuo t4v nyt noston jälkeen vai jatkuuko lasku vaan vieläkin..

Tsemppiä kovasti kaikille jotka kilpirauhasongelmista kärsivät, oikealla lääkityksellä ei edes muista että ongelmaa on ollut mutta ilman lääkitystä olisin kyllä itse ihan pohjalla. ♥
 
Kyllä mäki sillon vähän neuvolassa ihmettelin asiaa, kun kuulin lääkityksen loppuvan heti vauvan synnyttyä. Toivon niin kovasti, että yksityisen puolen lääkäri ajattelis koko asiasta erilailla, kun on asiaan enemmänki vihkiytyny ihminen. En liikaa intoile, etten pety sitten kovasti, mutta olis se vaan mukava sit seuraavalla kerralla neuvolassa pamauttaa, että lääkitystä nostettiinki toisen tohtorin toimesta.

Kilpparivaivat on todellakin alidiagnosoitu sairaus meillä Suomessa. Siskon kohdalla on kans huomattu, että vaiva diagnosoidaan vasta, kun arvot on suorastaan päin persettä ja oireet sattuu osumaan yksiin jonkun listan kanssa. Niin minä kuin mun sisko, kaverit ja monet muut tutut ollaan kärsitty suolen epäsäännöllisestä toiminnasta, johon liittyy niin ummetusta kuin ripuliakin. Lääkäri oli nytkin mun siskolle sanonu, ettei vajikseen liity ripulia. Jalkojen turvotus ei riitä oireeksi ja lääkärin mielestä mun siskon kasvot ei oo turvonneet. Eipä ole nähny siskoa ennen lääkärikäyntiä, mutta jos tohtori näin sanoo, niin eipä siinä sitte kai turvotusta oo. Hohhoijaa. Kyllä joutuu aikamoiseen myllyyn siinä kohtaa, kun alkaa tällasia asioita selvittämään.
 
Mulla oli vajaatoimintaa raskauden alussa. Täällä (Keski-Euroopassa) sen tsekkaaminen on rutiinijuttu, ja kevyt lääkitys aloitettiin heti. Siihen loppuivat myös 12-tuntiset yöunet. Tilanne kuitenkin korjaantui muutamassa viikossa lähes liikatoiminnan puolelle ja oli aiheellista lopettaa tyroksiinin syönti. Nyt kilpparikokeita tehdään neljän viikon välein ja näyttää siltä, että oma hormonituotanto toimii. Tuttu suomalainen lääkäri oli kuitenkin järkyttynyt, kun kuuli tyroksiinimääräyksestä. Hän piti kilpirauhashormonia määrääviä lääkäreitä vastuuntunnottomina. Mulle ei ole täysin hahmottunut, miksi koulukuntajako on on tässä asiassa niin voimakas.
 
No en mä nyt yhtään viisaammaks tullut keskustelusta työterveyslääkäri kanssa. Mennään samalla annoksella loppuun saakka, kuitenkin niin, että katsotaan vielä ainakin kerran ennen laskettua aikaa arvot. Ilman tota melko alhaista T4V arvoa ei olis enää kontrollia ollut.

Nyt vaan sit pidän sormet ristissä ja toivon, et arvot eivät enää laskisi enempää ja pikkuinen varmasti saisi tarvitsemansa tyroksiinit :Heartred
 
Mulla on kyl jotenki sellanen fiilis, et tulee olemaan turha reissu sinne yksityiselle, kun muutki tuntuu saavan samaa ohjetta jatkaa loppuun ilman lääkityksen nostoa. Onpahan nyt sit ainaki kokeiltu ja saatu toinenki mielipide, jos sellaiseen ratkaisuun lääkäri ens maanantaina päätyy.
 
Kävin tänään tohtorilla kilpparijuttujen takia. Oireiden pohjalta määräs mun lääkitystä nostettavaks, joten kannatti mennä. Kyselin samalla synnytyksen jälkeisestä elämästä, kun neuvolassa tosiaan sillon sanottiin, et heti sit lopetetaan lääkitys, kun vauva on putkahtanu ulos. Tämä yksityinen oli sitä mieltä, että annostusta voi vähän tiputtaa, mutta sitä ei tarvitse kokonaan lopettaa. Sit normaalisti kilppariarvojen kontrollit ja sen pohjalta mietitään jatkoa. Reseptin sain nyt vuodeks eteenpäin, kun neuvolasta resepti tuli vaan muutamaan lääkepurkkiin ja ne alkaa olla nyt tyhjinä.

Jäi kyllä lääkkeen nostosta huolimatta vähän semmonen kaksjakonen fiilis. Lääkäri kyllä heti oireiden perusteella nosti annostusta, mutta ei se ihan täysin asiaan vihkiytyneeltä ihmiseltä vaikuttanu. Kaipa näitä vaivoja hoidettaessa on vähän onnestakin kiinni se, millaisen lääkärin ja sitä kautta hoidon sattuu saamaan. Arvoja tuokin lääkäri tuijotti ja puhui nimenomaan siitä tsh-arvosta, mitä en ihan täysin ymmärrä ja allekirjota ite. Kerroin omasta taustastani ja se sanoikin siihen, että jos mulla olis tällaset arvot sillon, kun en oo raskaana, olis siinä ja siinä, saisinko ees pienintä mahdollista lääkitystä. Toisaalta tämä taas kielis siitä, että jos tsh on niin merkittävä mittari lääkäreillä, olis mun siskon pitäny ehottomasti saada lääkitys, kun sen arvo huitelee päälle kasissa. Kummallinen juttu. :eek:
 
Takaisin
Top