Kilpirauhanen ja raskaus

Jelly_Bean

Puuhakas puhuja
Onko teiltä otettu kilppariarvoja? Paljonko ovat olleet? Oletteko saaneet/joutuneet nostamaan lääkitystä?

Itselläni on vajaatoiminta ja kävin tänään pitkästä aikaa kokeissa ja nyt pelottaa :nailbiting: Viikon päästä vasta lääkärin soittoaika..

"Moni ihminen ei ole tietoinen että raskausaikana kilpirauhasen tulisi kiihdyttää toimintaansa jopa 50%. Kilpirauhasen piilevä ja varsinainen vajaatoiminta ovat riski lapselle mikäli sairautta ei hoideta. Kilpirauhashormoni on alkionkehityksen, sikiön kasvun ja ennen kaikkea sikiön aivojen kehittymisen kannalta tärkeä."
 
Mulla on kans vajaatoiminta. Pyysin arvojen tsekkausta samalla kun varasin neuvola-ajan. En kuitenkaan saanut kontrolliaikaa siinä, joten menin työterveyshuollon kautta verikokeisiin. Hieman kyllä ihmettelin neuvolan kantaa, ohjeeksi tuli siis vain lisätä lääkitystä tietyn verran ja varmaan arvot katsotaan sitten ekan neuvolakäynnin yhteydessä.

En sitten kuitenkaan malttanut odottaa kun tuo työterveyshuoltokin on. Arvot oli TSH 0.7 ja T4V kutakuinkin 16. Eli aikalailla siinä missä pitääkin. Kyllä näitä kuitenkin kannattaa säännölliswsto kontrolloida, ja tätä mieltä oli työterveyslääkärikin.

Saitko sinä Jelly_Bean neuvolasta ohjetta nostaa lääkitystä?
 
Ei neuvottu nostamaan vielä, maanantaina soittaa lääkäri ja neuvoo. Onpa taas vaihtelevat ja omituiset käytännöt kun näin tärkeästä asiasta kyse!

Mulla oli nyt 0,75 ja 17,6. (syksyllä oli 1,85 ja 14). :confused:
 
No mut noi nyt arvot ainakin näyttäis hyvältä :) Tai no, minä mikään lääkäri ole, kunhan arvailen :D Jostain vaan luin, et toi T4V sais just mieluummin olla tuolla viiterajan yläpäässä (ja olikohan ne viitteet 9-21) ja TSH puolestaan aika matalalla.
 
Mä kävin eilen verikokeissa ja jännitän tuloksia. Ärsyttää etten muistanut sanoa, että katsotaan ne vasta-aineet myös, koska ne aiheuttavat keskenmenoja. Keskenmenneessä raskaudessa kävin myös testeissä heti alussa ja arvot olivat liikatoiminnan puolella. TSH oli vaan 0.021 ja t4v 15, mikä on ihan ok arvo. Mulla ei ole siis todettua kilpirauhassairautta, mutta raskaus mulla selvästi vaikuttaa noihin tosi paljon.
 
Juu Leijona näin minäkin arvailin :)

Lälly millon saat vastaukset? Mulle tuli parissa tunnissa tekstarilla, tosi kätevää.
 
Jelly_bean onpa kyllä tosi kätevää! Kävitkö ihan julkisen puolen labrassa? Mulle terkka lupasi soittaa jos niissä on häikkää ja kirjaa ne jokatapauksessa omakantaan ja villi veikkaus, että siinä kestää.
 
Itse kanssa mietin et jos kävis tarkastuttaa arvot kun väsyttää niin paljon. Joskus kävin ja oli ok, mut just kun oon kuullu et raskaana voi vähän heittää..
 
No niin olihan ne tulleet jo omakantaan. Tsh on taas tosi alhainen, mutta lääkärin mukaan tässä kohti raskautta normaalin rajoissa. Kontrolloidaan kuukauden päästä. Mua kans väsyttää ihan sairaasti, toki kuuluu tähän alkuun ilman mitään sairauksia, mutta oman mielenrauhan vuoksi haluan nämä aina selvittää. Hoitamattoman kilpirauhassairauden on tutkittu lisäävän mm. autismiriskiä. Mannikka pyydä ihmeessä terkalta lähetettä.
 
Mä en osannut asiaa aavistaa, koska koskaan ei ole ollut kilppareissa mitään, mutta ekan lääkärikäynnin jälkeen viime viikolla selvisi, että tsh-arvot ovat koholla (2.53), joten aloitettiin lääkitys vajaatoimintaan. Viitearvoihin tuo toki mahtuu reilusti, mutta raskaana olisi ilmeisesti hyvä olla vähemmän, kuten Jelly_Bean aloituksessaan mainitsee.
 
Lälly juu ihan julkisella Pirkanmaalla :)

Sissis oliko sulla jotain oireita siihen suuntaan vai varmuuden vuoksi vaan katsottiin?
 
Meillä (Saksassa) se katsotaan rutiininomaisesti kai kaikilta ekalla lääkärikäynnillä. Jatkossa seurataan neljän viikon välein. Jälkikäteen mietin, että ehkä jotain oireita oli, mutta toisaalta esim. huonounisuus, väsymys ja palelu ovat myös tavallisia raskausoireita.
 
Mulla on vajaatoiminta, jota ei oo virallisesti diagnosoitu, mutta lääkitys on ollut jo useamman vuoden. Raskauksien aikana kilpirauhasarvoja on seurailtu tiheämmin. Sain lähetteen vasta tiistaina, mutten ole ehtinyt vielä käydä labrassa. Lääkitystä nostin heti plussauksen jälkeen sen 25ug/pv.
 
Miulla on hashimoto ja lääkitystä nostettiin viime raskauden alussa 25 ug (75->100) ja seuranta olisi ollut 6 vkon päästä jos raskaus olisi jatkunut. Nyt vasta tajusin miettiä tätä asiaa uudestaan, kun olen viikolla 8. Nostin nyt itse taas sataseen tuon lääkityksen ja menen varmaan viikon päästä tarkistuttamaan. Täällä missä asun, voi raskauduttuaan vaan mennä ilman ajanvarausta kilpparipoliklinikalle ja siellä sitten testaavat. Normioloissa aikaa saa odottaa puolisen vuotta.
 
Sain neuvolasta lähetteen kilpparikokeeseen, meen maanantaina labraan :)
 
Musta tuntuu, että nää mun kilpparivaivat vetää mut tällä hetkellä näin saamattomaksi. Nukun ja makaan aina kun pystyn. En ole poistunut kotoa moneen päivään ja suihkussa käyntikin vaatii ponnisteluja. Tosi kiva, että lääkärille saa ajan kuukauden päähän!
 
Mieki liityn keskusteluun. Itsellä todettiin kilpparivaje pari vuotta sitten. Lääkkeillä saatiin nostettua 14, nyt kuitenkin jostain syystä laski 13. Oonki ihmetelly miten oon niin tajuttoman väsyny kokiajan, mtn saa aikaseks ja voisin vaan nukkua ja nukkua. Lääkitys nyt 50ug. Josko soitan huomen tk.n ja kysyn voisko lääkitystä nostaa?
 
Nyt näkyy netistä että tsh 0,28.. Ihmettelen vaan et eikö ne ottanu ollenkaan sitä toista arvoa :eek: ja eiks toi nyt oo vähän liikatoiminnan puolella :s erikoista..
 
Mannikka joo sullakin on suht alhainen toi tsh arvo. Mulla oli 0.047 ja kontrolli kuukauden päästä, muuten ei reagoitu mitenkään, mikä on mun mielestä outoa, kun ei raskaana olevilla ole mitään eri viiterajoja.
 
Takaisin
Top