Kilojen seurantaa ja ihmettelyä

Hei Pauliina, mulla tuli ekassa raskaudessa jotain vähän alle 20 kg lisää painoa ja loppuvaiheessa neuvolan täti nipotti tästä painonnoususta, vaikka olin ollut ihan hoikka lähtöpainoltani. Mä en myöskään käsitä mihin se paino meni kun koko raskausajan käytin kuitenkin samoja raskaushousuja ja -farkkuja että jos mulla olis reidet ja perse jotenkin megalomaanisesti levinny niin luulis että olis alkanu farkut kiristää. Tai oikeastaan olis alkanu kiristää, jos olis edes pikkasen levinny kun farkut oli jo valmiiksi aika ihonmyötäset. Lisäksi kävin hikijumpissa, spinningeissä sekä salilla painoja nostelemassa monta kertaa viikossa ihan synnytykseen saakka. Liikuntakin oli siis hanskassa (toisin kuin nyt :oops:).

Mä en kyllä voi käsittää tota painonnousujuttua kun joillain ei nouse paino kuin muutaman kilon ja joillain sitten kakskyt kiloa "ihan itsestään". Neuvolan täti alko loppuvaiheessa jo puhumaan, että ei sais syödä mandariineja kun niissä on niin paljon sokeria :wacky: Musta tuntu silloin, että elin ja söin ihan terveellisesti, mutta paino vaan lisäänty ihan holtittomasti. Ahdisti kyllä ja varsinkin kun neuvolan tädiltä sai sellaisen käsityksen, että mun elintavoissa täytyy olla jotain vikaa, kun aiheutan tämän painonnousun.

Olihan mulla paljon lapsivettä, mutta kun lapsi paino sen vähän alle neljä kiloa ja jos istukka painaa sen alle kilon niin sehän olis tarkottanu että mulla olis ollu yli 10 litraa lapsivettä. Ja muutama litra nestettä kerääntyny nilkkoihin - ainakin siltä ne nilkat loppuvaiheessa näytti :wideyed:

Jotkut kuulemma laihtuu imetyksen myötä, mutta mun mielestä mulle kävi just päinvastoin. Kroppa ilmeisesti tulkitsi, että nyt pitää alkaa varastoimaan, että saa maitoa tuotettua. Kun lopetin imetyksen, niin paino putos heti muutaman kilon. Ennen tämän raskauden alkua painoin joku 2-3 kiloa enemmän kuin ennen raskauksia eli ei siitä hirveästä painonnoususta kuitenkaan kovin montaa kiloa jäänyt. Ja varmaan sekin olis lähteny jos olisin yrittäny asialle tehdä jotain. Tähän mennessä tässä raskaudessa on tullu painoa lisää 3-4 kiloa että ei vielä paha, mutta viime raskaudessakin tuli vasta lopussa se kilo per viikko-tahti, joka ilmeisesti neuvolassa on joku kriisiraja :rolleyes:

Ja taas tuli jaariteltua... On ilmeisesti jotain patoumia siitä painonnoususta ja neuvolasta kun piti tällainen esee kirjoittaa.
 
Ihanan pitkä viesti pikku m :D Ja mukava kuulla samanlaisesta tilanteesta kun itsellä on. Mä oon myös hoikka normaalisti ja neuvolan täti oli jo viime neuvolassa vähän mietteliäs, kyseli et oonko pystynyt normaalisti liikkua jne :D Hän on niin mukava ja kiltti ettei varmaan kehdannut suoraan kysyä mitään, saa nähdä uskaltaako myöhemmin jos painonnousu jatkaa samaa tahtia. Mä liikun tosi paljon ja käyn salilla, niin onhan tää aika jännä kun paino nousee jatkuvasti. Ja syönnin tosi terveellisesti ja säännöllisesti. Huvittava tuo että mandariineista mainitsi :D Eiköhän mene jo vähän pilkun viilaamiseksi :D
Mä en kanssa ymmärrä miten joillakin nousee vaan vähän ja joillakin ihan hirmuista vauhtia ihan huomaamatta vaikka elintavat on kunnossa. Epäreilua :D Mutta kiva että sä sait kilot kuitenkin hyvin pois, luo uskoa mullekin että mäkin saan nää nopeasti pois raskauden jälkeen. :)
 
Olen kans normaalisti hoikka, mutta jostain syystä raskausaikana kiloja kertyy vähän enemmän. En ole edes moneen viikkoon punninnut itseäni, mutta kohtahan taas neuvolassa pakottavat tähän. Viimeksi uusia kiloja oli kasassa jo seitsemän.

Tämä on jo kolmas raskaus ja aina ne kilot ovat hävinneet myöhemmin. Itse en ole saanut moitteita neuvolassa. Tosin koska pituutta on 175cm, painon reipaskin lisääntyminen ei näy niin tramaattisesti ulkonäössä.
 
Huomenna kakskyt viikkoa täynnä ja kokonaispainonnousu nyt +2kg. Maha on kasvanut silti ja lantio levennyt, että veikkaan massakoosrumuksen muuttuneet lihaksikkaasta löysempään suuntaan. No nyt pitäisi olla edessä kiivaimman painonnousun kausi, kun Pötkylä kerää masussa ruista ranteisiinsa, että eiköpähän tästä paino ampase nousuun.
 
Aikas vähäsen sulla Metsäläinen paino vasta noussut, mut etköhän se meidät muut vielä kiri kiinni :) Aamulla kävin vaa´alla ja paino noussut sen 5kg sekä kehonkoostumus tehnyt selkeän muutoksen pehmeämpään suuntaan. Rv 21+0.
 
Olisi mielenkiintoista mennä kehonkoostumusmittaukseen ja verrata aiempaan tulokseen! Tosin mulla on viimeksi mitattu, kun säännöllisesti kävin salilla ja elin terveellisesti. Elämäntavat muuttuivat hiukan huonommiksi noin vuosi sitten ja keräsinkin talven aikana +5kg. Ennen raskautta painoin noin 70kg ja vartta mulla on 170cm. Nyt rv 22+1 painoa on 68kg ja tuntuu, että keskivartalon seutu vaan kiristyy! Jenkkakahvat on häipyny olemattomiin! En oo pitkään aikaan ollu näin kapee :D Reidetkin on kaventunu, mutta samalla muuttunu muodottomiks, kiitos oman laiskuuden. Olo on ku norsulla, mutta aina peilistä katsoessa huomaankin näyttäväni ihan hyvältä. Saa nähä mitä vartalolle vielä tapahtuu seuraavan noin 20 viikon aikana :eek:

Vilijonkk4 22+1
 
Kahden kuukauden lomailun ja anopin ruuilla mässäilyn jälkeen aattelin että painoa olis tullut enemmän, kun olokin on jotenkin tosi tuhti, mutta nyt rv 23+2 ja lähtöpainoon tullut 3kg. Maha on kyllä isompi kun esikoista odottaessa näillä viikoilla. Mutta eiköhän tässä vielä ehdi keräämään kiloja :P
 
Mulla sama tilanne ku metsalaisella. Painoa tullu vasta kilo tai kaksi, mut luulen et se johtuu just tosta lihaksikkaasta löysemmäksi ilmiöstä. En oo nimittäin ollenkaan samalla tavalla urheillut ku ennen raskautta, silloin kävin lähes päivittäin tuntikaupalla surffaamassa. On ollut aika vaikea myös täyttää sitä tyhjiötä ku ei osaa nyt raskaana niin urheilla eikä tiedä mistä sais samat hyvät fiilikset.
 
Sama täällä, mulle myös tullut vasta 2 kg. Ja epäilen myös lihasten häviämistä yhdeksi syyksi. Alkuraskaudesta oli niin kova väsymys ja pahoinvointi, että hädin tuskin pystyin työt hoitamaan. Tuli käytyä vaan pari hassua kertaa juoksulenkillä. Kävellyt tosin olen, todella pitkiäkin lenkkejä, mutta en mitään sellaista lihaksia kovasti rasittavaa liikuntaa. :sad001
 
Mulle on tullu nyt ~6kg (rv23+2). Tarvis katsoa tarkemmin mitä syö eikä aina antaa lupaa jäätelölle ja sun muille herkuille :/ mutta kun herkkuihin on niiiiiin suuri himo!
 
Mua ei ole punnittu pariin kuukauteen kun neuvolassa ei ole ollut toimivaa vaakaa XD Eikä meillä ole kotonakaan vaakaa. Jännittää kuinka paljon tullut. Tosin vielä ei ole kauhean iso maha.
 
Mulla näyttäis edelleen olevan paino laskussa... Tänä aamuna näytti vaaka -500g siihen mitä edellisen neuvolakäynnin aamuna... Hmmm..
 
Mulla lähtöpaino oli 94,5kg ja nyt puolivälissä 93,3kg. Edelleen siis mennään miinuksella vaikka kilon verran tullut parin viikon takaisesta lisää. Maha on kyllä kasvanut, muista osistani olen mielestäni tosiaan ehkä kaventunut...
 
Mulla on bmi 21, ja tänä aamuna mulla oli +5kg lähtöpainoon. Tuntuu kyllä että olis tullut enemmän kiloja, housut kiristää reisistä, rintaliiveistä on ympärysmitta loppu jne. Multa on varmaan kaikki vähäisetkin lihaksen kadonneet.. :)
Viikkoja siis 21+6.
 
Mulla taas on nyt näyttänyt rauhoittuneen painonnousu, vaikka nyt sen käsittäkseni pitäisi vasta alkaa kunnolla rytisemään nousuun. +6kg on nyt saldo kaikenkaikkiaan mutta aika pitkään on samoissa lukemissa pysynyt. Alkuun paino nousi sellaista tahtia että olin ihan varma ettei tule edes 20kg riittämään raskausdenaikainen painonnousu. Nooh, oma vaaka on sellainen positiivinen tapaus joten ehkä ne luulot vähemmästä painonoususta karisee ensi tiistaina kun käyn neuvolan vaakalla :grin
 
Tänään neuvolassa viikot 23+3 ja tasan kymmenen kiloa oli tullut painoa lisää raskauden alusta. Mukava rajapyykki saavutettu. Kun tämä on jo kolmas lapsi, niin ei onneksi saa enää mitään puhuttelua painonnoususta. Tosin sokerirasitukseen passittivat.
 
Mulla alkaa huomenna viikko 22 ja paino noussut ihan liikaa neuvolan mukaan :sorry:
lähtöpaino 72kg ja tänään 78,3 kg..
siskon vaaka näyttää reilu kiloa vähemmän,kotona ei vaakaa..

mua ahdistaa niin paljon että alotan laihiksen sit... mulla syömishäiriö tausta ja aina syön väärin. Joko liikaa tai liian vähän.. tekis mieli itkeä kun en pysty lopettaa karkin syömistä edes lapsen takia :sad010
 
Nyt on paino noussu yhteensä 3,9kg, joista 1,9 viimesen vajaan kolmen vkon aikana... Joka oäivö karkkia, pullaa, sipsiä, dipididappia yms... No nyt paluu arkeen ja terveellisempien eväitten ääreen. Rv 22+4
 
Meadow ei toi noin 6kg kovinkaan pahalta painon nousulta kuulosta, että älä ota stressiä asiasta. Noin 5-6 kilon paikkeilla omakin painon nousu pyörii. Jostain juuri luin, että juuri näillä viikoilla paino nousee eniten. Stressaaminen ei ainakaan auta asiaa :happy: Metsäläinen täälläkin yritetty miehen loman jälkeen palata hiukan terveellisempään ruokavalioon. Mies totesi neuvolakäynnillä, että on hänellekin muutama raskauskilo kertynyt :grin Lomalla saakin syödä herkkuja!
 
Osallistutaan tähänkin eli ensimmäistä odottelen ja tuloillaan poika-vauva. Entiset salaatti / smoothie / kasvispitoiset annokset ovat raskauden myötä vaihtuneet tuhdimpiin, ja nyt huomaan että välipaloja (kuten hedelmä, pähkinät jne) on pakko lisätä lämpimien ruokien väliin,jotta jaksan töissä. Liikuntaa harrastan edelleen, muttei tietenkään niin rankkoja treenejä kun ennen raskautta (osin alkuraskauden armoton väsy ja raudan puute vaikutti myös liikunnan vähentymiseen).

BMI ennen raskautta 19, pituutta 167cm ja nyt rv 21+5 painoa tullut lisää n. 5kg.

Hih, pakko vielä muokata sen verran että "hinkit" on todellakin kasvaneet jo alkumetreilläkin pienistä onnettomista rinnoista :joyful:
 
Takaisin
Top