Kilojen seurantaa ja ihmettelyä

Ei munkaan mielestä toi kuulosta vielä hurjalta Meadow! Mulla oli lähtöpaino jotain 59kg ja nyt oon jo 70kg paremmalla puolella. Ja tää tuntuu aika hurjalta! Enkä tiedä mihin kilot on edes kertyny kun ei näytä että ylimääräistä olisi minnekää sen suuremmin tullut.. Tissit on toki kasvanut e-f kuppiin.. Hassulta näyttää tää iso maha ja isot rinnat tässä mun 158cm rungossa :D
 
Paljastuksia painon saralta :)

Nyt 22+3 ja painoa tullut +8,7 kg... apuva!

Lähtöpaino oli 85 ja siihen tuli heti alkuun +5 nikotiinin lopettamisen seuraamuksena. Mutta kunhan sain itseni ruotuun olen onnistunut pitämään painon nousun mielestäni kohtuullisena viimeiset pari kk pahoinvoinnin jälkeen. Syömisten kanssa yritän olla tarkkana. Ekaa kertaa elämässäni noudatan säännöllisiä ruokailuaikoja ja olen yllättynyt miten se vaikuttaa vireyteen. Hassua huomata nyt vasta klomevitosena syöneensä aina väärällä tavalla...

Anyways, kauheasti ei kai enää tarvisi tulla mutta toisaalta, tulkoon se mikä on tullakseen,kunhan itse huolehdin terveellisyydestä ja vähän kalorirajoistakin.
 
Kiitos kaikille :Heartpink jotenkin vaan vaikeeta kun painoa seurataan niin tarkasti..vaikka kyllähän sen itsekki tietää mikä sinne reisiin ja mahaan jää :laughing002
 
Edellisessä raskaudessa neuvolalääkäri sanoi että yleensä painoa saisi tulla noin 8kg koko raskausaikana (jos oikein muistan) tai toi ois ihanne. Sit kuitenki sanoi että Turussakin tuo keskiarvo on 18+kg mitä raskaana ollessa painoa kertyy. Ittellä ny neuvolan puntarin mukaan +3kg tullut. Alussa laihduin viitisen kiloa mutta lähtöpainoon nähden toi +3 :)
 
Saini, sopiiko kysyä, paljonko sulla oli painoindeksi, kun neuvolassa sanoivat, että saisi tulla vaan se 8kg?
 
Ny pitää ihan laskea ku ei muista mikä se edellisessä raskaudessa oli. Mutta pituutta on 157cm ja en oikein koskaan mikään hoikka oo ollu niin silloin lähtöpaino oli 70-75kg. Eli se on siin 30 kinttaalla ollut.

Ihmettelin kyll tuota kun se puhui tuosta 8kg painonnoususta kuin se ois se täysin ihanteellinen. Onko sit tarkoittanu sitä että minkä verran yhteensä vauva, istukka ja vedet sun muut painaa.. Se oli muutenkin ihmeellinen se lääkäri silloin, että en tiedä mitä sit on puhunut. Ku mitä itte silloinkin jo tutkin ja mitä neuvolatätikin sanoi että suositeltava ois 8-12kg. Silloin ei kukaan maininnu että lähtöpainollaki o merkitystä :D Nyt on sekin muistettu mainita :) Tässä raskaudessa onneksi mukavampi neuvolalääkäri ja tätikin :)
 
Okei, mulla oli raskauden alussa BMI 22, ja sanottiin, että paino saisi nousta vain tuon 8kg...
 
Ja mulla BMI 32 ja puhuttiin, että 8-10kg on odotettava painonnousu. Tällä hetkellä kylläkin taidan vieläkin olla lähtöpainosta miinuksella vähäsen...
 
Mulle taas neuvolassa sanottu että painonnousu yksilöllistä ja jos on kovin hoikka tai alipainoinen niin paino saa nousta reilummin. Itselläni oli BMI lähtötilanteessa 20 ja kymmenen kiloa on jo tullut lisää mutta mitään sapiskaa en ole saanut. Jostain netistä löysin taulukon raskauden aikaisesta painonnoususta ja siinä juuri se lähtöpaino vaikutti. En vaan yhtään muista että mistä sen löysin mutta varmaan googlettamalla löytyy jos jotakin kiinnostaa katsoa.
 
Mulla jo eka neuvolakäynnillä tällä kertaa laitettiin kortin väliin painoa varten oma käyräkortti.
 
Täällä myös tullut painoa ihan "mukavasti". Alussa BMI 26. Nyt rv 23+1 ja painoa kertynyt +7,5kg. Onnekseni mulla on ihana neuvolan täti, joka ei ole kertaakaan huomauttanut painosta mitään. Viime kerralla sanoin itse, että mietityttää tuo painonnousu, niin neuvolan täti vaan muistutti, että jokaisella paino nousee niin yksilöllisesti!

On se hassua miten siitä huolimatta mua joka kerta jännittää mennä neuvolaan, juurikin sen takia, kun pitää mennä vaa'alle :-O Kai se on ollut niin mun oma yksityisasiani kuinka paljon painan, että sen jakaminen tuntuu kurjalle, vaikka toki tiedän, että hyvästä syystä sitä painoa seurataan.
 
26213a4e4546d3e82ce7ffc8f5523b7f
 
Tuollainen painonseurantakortti mulla tuli neuvolakortin mukana ja oma neuvolatäti tuohon aina merkkaa painon.. ittelleki juurikin yksityisasia toi mutta luotan omaan puntariin ku pääsee aina aamulla ekaksi siihen nii näkee miten se aamupaino kehittyny ja tuon perusteella mennään käyrien alla hyvinkin vielä :)
 
Minä kans seurailen aamupainoa kotona, kertoo huomattavasti enemmän kun neuvolan vaaka :) Nyt on nämä ällötyshelteet saanut painon pompsahtamaan melkein 2kg reilun viikon aikana, mut siltäpä näyttää sormet ja jalatkin... Jos tän hetken painon mukaan mennään, niin 7kg tullut normaalipainoon lisää.
 
Mun ei ole tarvinut kertaakaan vielä nousta neuvolan vaa-alle. Tätsy vaan kysyy paljonkos paino on nyt ja kirjaa sen mitä olen kotona aamulla mitannut. Huomattavasti kivuttomampi tapa :)
Ja kun ei ole mitään halua valehdella tässä painoaan, vaikka se ahdistaakin. Se olis vähän sama kuin jos olis menossa benjii-hyppyyn ja vähättelis painoaan :)
Alkuun mulle tuli ihan liikaa lisää, nyt olen saanut himmattua jopa kääntymään vähän laskuun.
 
Saini, en ole tuollaista korttia nähnytkään. :O Mun mielestä on kuitenkin aika iso ero siinä, onko painoindeksi 22 vai 27, ja silti ne on laitettu tuohon samaan väliin. Ja niinkuin moni tässä on jo sanonut, raskaudet on niin yksilöllisiä, niin sitten kaikkien pitäisi mahtua samaan muottiin.
 
Olen jotenkin kauhean stressaantunut tuosta painoasiasta, tuntuu, että olen joutunut kauhean kyttäyksen alaiseksi neuvolassa :sad001
 
Joo toi kortti tuntui suht ahdistavalta ja tuntuu edelleen. Ku tietää että ne siitä niin herkästi menee sanomaan ku jo valmiiksi kattoo syömiset tarkkaan radin takia.
 
Takaisin
Top