Kiinteiden ruokien aloitus

Mäkin olen pohtinut noita naksuja! Pitääpä piakkoin kokeilla. Ja olen saanut kaverilta vinkkiä, että saa esim kahvilassa juoda kahvinsa suhteellisen rauhassa kun alkaa nuo naksut mennä :D Niiden kanssa vaavit kun hetken yleensä viihtyy :)

Meillä on syöty nyt n. 2jääpalaa kasvista lounaalla ja iltapäivällä n.1/3pilttipurkillista hedelmää. Illalla vaihtelevalla menestyksellä puuroa. Kasvikset uppoaa paljon paremmin kuin hedelmä :D puuroja ollaan nyt syöty riisi, Kaura ja ohrapuuroa. Tarvinnee ehkä hieman illalla vaihtaa järjestystä niin että ensin syödään puuro, sit vaihdetaan vaippa ja yökkäri jonka jälkeen maito. Tuntuu et poika ei jaksa enään keskittyä yhtään syömiseen ennen nukkumaan menoa kun alkaa olla jo niin väsy.

Mä sain neuvolasta tänää ohjeekso ottaa 4 kiinteää ateriaa päivään. Terkka kun oli sitä mieltä että maito ei yksin enää riitä täyttämään energian tarvetta. Nyt otetaan tosiaan puuro mukaan ja viikon päästä kana tai possu.
Hieman äippää kirpas kun kaupan porkkanaperuna sose uppos paremmin kun äidin tekemä :D Muuton keskellä kun piti turvautua valmiiseen. Ei kai se auta kun ostella valmiita mut sit kyllä sitä luomua. Uudessa lähikaupassa huono valikoima vaan niitä, mutta onneks markettiki on kävelymatkan päässä :)

Meil on ollu tänään sellainen päivä että suuta ei oo suostuttu avaamaan soseille ollenkaan. Ei ees makeille puhumattakaan äitin omatekosille kasviksille... Täytyy ostaa kaupan purkkeja jos ne uppois paremmin...

Sitten kun tuli ilta ja puuron aika oli suu jo isosti ammollaan vaikka lusikka oli vasta kilometrin päässä!!

Muilla vastaavia soseista kieltäytymispäiviä??

Täällä uppoaa kaikki, siis ihan kaikki menee mitä annetaan... Pojalla on kyllä hirmuinen ruokahalu! Tänään syöty kiinteitä lounaalla pilttipurkin kokoinen satsi vihannesta ja lihaa, välipalaksi puoli purkkia hedelmää, päivälliseksi reilu puoli purkkia vihannesta, iltapalaksi desi puuroa ja kaiken lisäksi reilu litra maitoa kun yömaito lasketaan mukaan. Kovaa on tankkaus, taitaa jäbä ottaa kunnon kasvuspurtin kun lähestyy puolen vuoden ikää.

Täällä menee kans kaikki mitä neidille tarjotaan. Ei ainakaan vielä ole vastaan tullut mitään mistä kieltäytyisi. Täällä menee aika pieniä määriä soseita, neiti vaikuttaa melko vähäruokaiselta :confused: tai jos annan kovin paljon soseita niin sit maitoa kuluu kovin niukasti..

Meillä on MaMaMehiläinen ollut havaittavissa nyt muutamana päivänä että ei maistukkaan yhtä hyvin kuin aikasemmin. Eilen esim. Lounaalla ei syönyt kuin ihan muutaman lusikallisen kasvista, päivällisellä omatekoinen päärynä maistu hyvin ja illalla ei taas puuroa suostunut syömään vaan suu pysyi tiukasti kiinni :D Noh,,maisteluahan tämä vasta on ja siitä en stressiä ota vaikka ei aina maistuiskaan :)

Mä yritän kans olla ressaamatta. Meillä kaikki puurot maiatuu ja yleensä myös makeet. Täytyy varmaan kohta tehdä makeiden lakko, jos alkaa kasviksista kokonaan kieltäytymään.

Mamma-aivot, kun ajatus ei oikein kulje part 2735 ! Ajattelinpa tehdä vesimelonista sosetta :D hahah ! Ei ihan onnistunut. Lisäsinpä sekaan banaania niin vähän tuli paksumpaa. Ainakin jätkälle tuntu maistuvan :P

Meidän neidille ei maissi näytä sopivan. Ei muuta oiretta tule, mutta pylly laulaa kuin perämoottori.
No eipä sillä, eipä meidän perheessä muutenkaa syödä maisia. Kesällä korkeintaa grillin kautta.

Minä aloitin jo valmistautumisen kiinteiden aloitukseen sillä, että tein pakastimeen odottelemaan soseita bataatista, porkkanasta, parsakaalista, kukkakaalista ja luumusta. Kuukauden päivät siellä saavat ainakin vanheta, mutta onpahan helppo aloittaa maistelut aikanaan :).

Me aloitettiin nyt maanantaina neidin täytettyä 5kk viljat. Siinä meidän ohjeessa lukee että joko viljat/lihat 5kk eteenpäin. Mutta tänään kun kyselin neuvolassa, että mites tästä nyt sit jatketaan niin täti oli sitä mieltä, että viikko pari testaillaan eri viljoja ja sitten vaan jo lihaa kehiin.

Sitten sanoi, että voitas aloittaa aamupuuroilu ja imettää kannattais ainakin vielä tässä vaiheessa soseruokailun jälkeen, jotta kiinteät varmasti maistuu eikä niitä tarvitse lappaa täyteen masuun.

Joo hei meillä muuten sano samaa että kun on aloitettiin viljat niin sitten vaan lihojakin kohta kehiin :) ollaan nyt se pari viikkoa maisteltu viljoja ja tänään ajattelin kaupasta ostaa jotain lihaa... Ehkä kanalla vois aloitella. Lihat ajattelin kans itse tehdä :)

Jaahas. Tarvis sitten alkaa tekeen pakkaseen uutta kierrosta vihannes/juuressoseita. Vinkkejä siis kaipailisin hyviin yhdistelmiin esim just porkkana-peruna jne... Niin ja voishan jotain maustettakin miettiä pikkuisen joukkoon...? Mitäs mausteita saa käyttää? Vissiin ainakin basilika ? Mut mielummin tuoreena vai kuivattuna ? Paljon kysymyksiä :D toivottavasti joku jaksaa vastata ;)

Mä annoin tänään kesäkurpitsa-maissi ja hyvin maistui. Mutta itse ainakin meinaan jatkossakin tehdä ja pakastaa "yhden maun" jääpaloja ja otan sitten aina sulamaan sopivan sekoituksen... Esim kolme kuutiota maissia ja kaksi kesäkurpitsaa tms. Eilen oli porkkana-kukkakaali.

Tyty tänään 5kk ja sen kunniaksi sai päärynäkaurapuuroa ja se olikin sitten oikeaa herkkua. Edelleen maistellaan 2 jääpalaa kasviksia ekojen päikkäreiden jälkeen ja toisten päikkäreiden jälkeen 2 jääpalaa marja/hedelmä. Nyt otetaan lisäksi iltapuuro. Näillä mennään pari viikkoa ja sitten lisätään varmaan toinen lämmin, jossa lihaa. 6kk iässä sitten vielä se aamupuuro. Äidinmaidolla kasvaa niin hyvin, että maistellaan tohon 6kk asti ja sitten kasvatetaan vasta kasvatetaan annoksien kokoja. Uusia makuja ollaan annettu kaksi per viikko.

Mäkin olisin kiinnostunu noihin omatekosiin soseisiin lisättävistä mausteista. Mitä vois käyttää? Mein neiti tykkää selkeesti enemmän valmisruuista kun niissä on makua enemmän kun äidin omatekoisissa...

Mä tein täysjyväpasta-tomaatti sosetta neidille (keitin lohkotun tomaatin ja täysjyväpastaa, keitinvedessä loraus rypsiöljyä, sauvasekoittimella molemmat soseeksi ja sekoitin keskenään, jatkoin sosetta vedellä että sain siitä tasaista). Yleensä kaikki "kunnon ruoka" jota maistetaan ekaa kertaa ei saa lämmintä vastaanottoa vaan sylkäistään ulos, mutta pastasosetta neiti söi oikein innolla.

Löysin myös citymarketista toisenkin luomusose-merkin nimeltä Ella's kitchen. Ne on pakattu samanlaisiin korkillisiin pusseihin kuin semperin hedelmä smoothie soseet, siksi en niitä ole aikaisemmin löytänytkään. Ne on tosi helppoja ottaa reissuun kun vievät vähemmän tilaa kuin purkit ja niissä on uudelleensuljettava korkki. Niitä oli ainakin sellaisia soseita (hedelmä ja marjasoseiden lisäksi) joissa oli parsakaalia ja herneita, sekä kurpitsaa ja bataattia. Kokeilemme niitä kun lähdetään kahdestaan neidin kanssa junalla Tampereelle (neidillä on jo valmiina Skip hopin ihana leppäkerttu-matkalaukku, johon voi pakata lelut :grin).

Noista mausteista sen verran että neuvolan kieltolistalla oli noi tuoreet yrtit, kun niissä on paljon nitriittiä, mut mä voisin kysellä ens maanantaina kun on 6kk neuvola mitkä on sopivia mausteita, suolaa ja pippureita kun ei voi käyttää, mut miten esim paprikamauste tai kuivatut yrtit.

Kerron teille kans kun saan tietää :wink

Takaisin