Kiinteiden ruokien aloitus

Meillä ei valitettavasti auta mitkään perusrasvat ihottumaan, ainoastaan hydrokortisoni parantaa tilannetta hetkeksi. Minidermiä on meilläkin, mutta enimmäkseen oon käyttänyt Ceralan plussaa.

Annoin eilen ihan pikkuriikkisen perunaa, ja yöllä ja nyt aamulla on ollut melkoinen pierukonsertti jälleen. Yöllä myös vähän itkeskeli, ehkä saattoi vähän vatsaa vääntää. :(

Tein muuten eilen bataattisosetta uunissa! Kokonainen bataatti uuniin 200 astetta ja noin tunti, kunnes sisus on ihan pehmeä ja kuori vähän ruttuinen. Bataattiin täytyy pistellä vähän reikiä haarukalla ennen uuniin laittoa. Uunin jälkeen annetaan jäähtyä, halkaistaan ja kaavitaan pehmeä sisus pois ja soseutetaan. Tuli muuten aivan ihanan mehevää sosetta! Lisäksi soseutin vähän perunaa ja sekoitin bataattiin, laitoin pilttipurkkeihin ja pakkaseen. Toivottavasti tuo pottu nyt sopisi pojalle.

Meillä on Luomuruokaa lapselle -kirja ja Vauvan ja taaperon keittokirja, molemmat saatu lahjaksi. Niistä on ollut kyllä paljon apua.

Onko kellään muuten tietoa milloin voi lisätä kiinteiden aterioiden määrää? Me ollaan syöty vielä 2 kertaa päivässä, välillä oon iltapäivällä antanut lisäksi teelusikan tai pari jotain hedelmää. Entä milloin määrää pitää lisätä, vai antaako vauvalle niin paljon kuin hän haluaa syödä? Mä luulen että meidän poju varmaan söisi ehkä enemmänkin kuin puoli purkkia kerralla, mutta vatsavaivojen pelossa vielä vähän hannailen... Vauva siis meillä reilut 5 kk. Entä milloin öljyä pitäis alkaa lisäämään soseeseen? Apuva, liian paljon pohdittavaa..

Ei nyt kuulu tän otsikon alle, mutta meillä on keskimmäinen ipana totaalinen atoopikko kuten minäkin. Meillä on kortisonit ihan jatkuvassa käytössä, mutta välillä kun kortisoni on tauolla niin Decubal on perusrasvana ja ihan ehdottomasti paras! Meillä on ollu kaikki mahdolliset novalanit aqualanit sun muut eikä mikään oo niin hyvä ku Decubal...

Lupasin ilmoittaa kun saan hajotettua muovisen jääpalamuotin..... Niin no, nyt se sitten meni rikki :D

Meillä tosiaan sanottiin että heti tokasta kerrasta saa antaa lapsen tahtisesti, sen määrän mitä lapsi suostuu syömään... Tiedä sitten onko oikein vai väärin mutta neuvolan ohje se on. Mll:n sivuilla on että 1-2 vuotiaan rasvatonta maitoa käyttävän lapsen ruokavalioon lisätään rypsiöljyä tai rasiamargariinia. http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapsenruokailu/vauva/

Meillä eilen otettiin ekat maut perunasta, ensi alkuun kakomista, mutta kun välillä sai tissiä ja äiti rupesi syömään kanssa ni johan rupesi poikaa kiinnostaa. Lopuksi annoin lusikan vielä omaan käteen tutustuttavaksi. Tänään sama homma. Alkuun syöminen oli vähän nihkeää, mutta kun sai välillä nälkään helpotusta tissistä ja äiti söi samalla ite ja vielä lisäksi pojalla oli oma lusikka kädessä ni poikahan olis lopulta syönyt vaik kuin. Juuri yhtään ei työntänyt takas ulos. Ja me kuitenkin alotettiin perunalla.. Tänään siinä oli vielä tosi vähän äidinmaitoa kun ei herunu millään eikä ollu pakastettua mukana eli nesteestä 99% oli ihan vaan vettä. Eli näin kahden päivän kokemuksella huomattu että sosetta antaessa lapsella ei saa olla liian kova nälkä ja mielenkiintoa syömiseen lisää kun syöttäjä/t syö itse samalla. :)

Joo meillä kans maistuu paremmin jos syön kans omalla lusikalla :D Mut ihan hyvin uppoo muutenkin. Paitsi riisipuuro :D ei vaikka laitoin mustikkasosetta tänään sekaan. Muutaman lusikallisen ottaa ja sit pysyy suu kiinni. Ja mun mielestä se puuro maistu tosi hyvältä :P

Meillä kans tökki tänään riisipuuro tosi paljon... Pariin päivään ei olla annettu kun on ollut muita ruokia. Yritin sekoittaa päärynää ja korviketta, mutta hirveää kiemurteluahan se oli, joten en viitsinyt kiusata toista. Muutama lusikallinen meni kuitenkin alas.

WilMi82 meidän pojulla siis myös atooppinen ihottuma. Tuo Decubal on kyllä hyvä, varsinkin kasvoihin. Imeytyy nopsaan!

Voi suloisuus kun meillä maistuu porkkana! Uppoo tosi hyvin, heti kun suu on vähänkin tyhjentynyt, alkaa 'anna lisää anna lisää' mölinät :D Ekana päivänä kokeiltiin perunaa, pikkunen ei oikein tajunnut miten sitä syötäisiin. Tokana päivänä alkoi upota vähän paremmin. Perunasta tuli suun ympärille punaista nyppyä, vaihdettiin porkkanaan. Nyt menee sose kun vanhalla tekijällä. Voi kun nuo on jo 'isoja' vaaveja <3

5kk neuvolassa sanoivat meille että sose/puuroaterioita voi antaa 2-3 päivässä. Imetyksen takia suositteli enemmän 2 ateriaa ja niin me ollaan tehty. Typy syö kasvissoseita n. klo 11-12 ja illalla n klo 18 puuron. Siihen lisäksi aattelin lisätä illallisen klo 16-17 kunhan neiti on 6kk. Mitenkään ei oo nää ruokailut vaikuttaneet maidon tuotantoon.

Neiti syö nykyään hyvällä ruokahalulla ja sai pääsiäisenä maistaa Piltin mansikka-jugurtti sosetta (5kk) ja voi että se oli hyvää. Ja ihme kyllä puolukkainen sosekin meni kaupaksi hyvällä ruokahalulla.

Porkkana sai neidin vatsan niin kovalle, että on ähistäny ja itkenyt kohta kaks päivä.Viimeks tullu kunnon kakka viime viikon tiistaina. Että kiitti hei, porkkanat pannaan!

Tyhmä kysymys. Jos keitän pakastemaissia ja soseutan. Voinko vielä uudelleen pakastaa sen ? :D Ku sanotaan ettei sulanutta tuotetta saa uudelleen pakastaa. Mitä sille sitten käy ?

Meillä ei tosiaan riisipuuro maistu. Eilen maistettiin kaurapuuroa. Johan olis uponnut! Annoin näin alkuksi kuitenkin vaan 2 pientä lusikallista. :)

Kuinka muuten olette tehneet uusien makujen kanssa? Oletteko antaneet uutta makua vaan pikkuisen tutun kanssa? Vai koskiko tuo teelusikallinen vain ensimmäistä aloitusmäärää..? Jäin miettimään kun eilen annoin ensimmäisen kerran bataattia ja ihan reilun satsin laitoin porkkanan sekaan. Nyt tuli sit mieleeni, että olisikohan pitänyt antaa ensin vähän vähemmän..

Uutta makua kannattaa aina antaa varovaisesti. Sitä kun ei voi tietää kuinka allerginen vauva jollekkin ruoka-aineelle on. Kaveri juuri kertoi kauhuskenaarion, kuinka joku oli antanut lapselleen keitettyä kananmunaa ensimmäistä kertaa. Lopputulemana oli mediheli ja ambulanssi paikalla.. :eek:

Kuulostaa järkevältä, kas kun ei tullut eilen mieleen :D Jospa siis vähän iisimmin annetaan uutta jatkossa!

Mitenkäs lämpöisestä ruoasta muilla tykätään? Mä huomasin että meillä tekee kahta paremmin kauppansa mitä kylmemmäksi sose käy.. Vaikka tosiaankaan mitään kuumaa ole alun alkaenkaan, nippa nappa kädenlämpöistä.

Mä oon antanut ihan 1-2teelusikallista uutta makua ekana päivänä. Sit seuraavana vähän enemmän ja sen jälkeen niin paljon kun maistuu. :) Tollaset anafylaktiset reaktiot eli voimakkaat allergiset kohtaukset on onneks harvinaisempia mutta tosiaan mahdollisia. Sen takia varmasti täytyykin antaa aina ensin ihan pieni määrä uutta makua jotta näkee ettei mitään tule. Allergiathan on jokseenkin periytyviä. Itse olen todella allerginen raa'alle palsternakalle ja sellerille. Siis että voi mennä ihan hengitystiet tukkoon. Ja varsinkin mahdollisesti voimakkaasti allergisoivien aineiden kanssa pitää muistaa olla tarkkana esim. Kananmuna, pähkinät, maitotuotteet jne :)

Hjelppiä!! Neidille on tullu punaisia pisteitä/näppyjä leukaan ja poskille. Muuten ei kyl iho punoita. Voiko johtuu ruoka-aineesta vai tosta kammottavasta kuolan määrästä?!

Takaisin