Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meidän poika on keksinyt läiskyttelyn ihanuuden, eli vesimukissa uitetaan käsiä ja ruoat läpytellään ympäri pöytää tai murustellaan lattialle. parhaiten näyttäisi maistuvan sitkeät ruoat, joita voi imeskellä saamatta irti paljoa muuta kuin makua. ja se banaani!

Syyskuinen oletko tarjonnut sormiruokaa? Meillä menee sormiruokaa tosi hyvin :) ja tosiaan soseita menee niin, että tyttö syö itse.

Meilläkin oli soselakkoa tässä.. Saatiin syömään kun huijattiin riisimuroilla että muka annetaan niitä, sit tyty aukasee suusa ja äkkiä soselusikka suuhun.. Ei sais tehdä niin mut muuten ei mennyt alas.. Jätettiin puuro pois niin alkanut taas syömään kunnolla?? Mikähän siinäkin on..

Syyskuinen, auttasko teillä jos annatte käteen vaikka kurkkutikun/maissinaksun yms ja syöttäisitte samalla?

Kokeiltu on, ja näkkäriä myös. Vettä menee nokkamukista vaikka kuinka, ja eilen meni puuron lisäksi ruusunmarjasosetta ja omin käsin pari murua hienonnettua kananmunaa. Taitaa vain olla vielä ihan tissipoika tuo... Pitää ehkä entistä paremmin yrittää rauhoittaa ruokailutilanteet niin että tosiaan istutaan alas ja tehdään siitä mukavaa. Meillä vain on niin vähän tilaa, että ruokapöydällä ja sen ympäristössä on aina kaikkea ylimääräistä mikä kiinnittää huomion jos ruoka ei ole jotain superhypernamia. Imemiseen keskittyy nyt paremmin kuin tässä joskus välillä.

Meillä ei meinata millään juoda vettä.. Soseet on ilmeisesti sen verran kosteaa, että ei kelpaa..

Kokeilin välillä antaa puuron kanssa mustikkaa.. Kerran upposi, sitten teki lakon. Kun siirryin takaisin luumuun, ni taas maistuu. Välillä vedetään hirmusia annoksia soseita, puuroa, välillä taas ei just mitään. Nyt on öisin ruvennu taas tissi maistumaan. Hampaiden tulo tekee levottomaksi ja ainoo millä saa rauhottuu, on antaa vähä tissiä. :)

Jahah, nyt ei ole pariin päivään mennyt sanottavasti puuroakaan, eilen päivällä vain puoli purkillista hedelmäsosetta kun sai istua syöttötuolin sijaan kaverin sylissä syötettävänä... Tänään kokeillaan hartaudella tuota syömistilanteiden rauhoittamista: aamupuurolla lutrasi onnessaan käsin ja lusikalla, ja puuroviiksistä päätellen kai suuhunkin eksyi jotain niiden kolmen lusikallisen lisäksi, jotka suostui syötettynä ottamaan. Lounaaksi keitin porkkana-, peruna- ja kesäkurpitsatikkuja, katsotaan lentävätkö kaikki lattialle kuten tähän asti...

Pahinta tässä on, kun itse alkaa stressata siitä miten pojan pitäisi syödä, vaikka energiaa tuntuu riittävän, on hyvällä tuulella ja vaippoja menee ihan entiseen tahtiin. Yönkin jaksoi nukkua yhdellä syötöllä, vaikkei illalla syönyt kuin maitoa.

Onko kukaan tehnyt vauvalle ruokaa linsseistä? Mua kiinnostaisi kokeilla jotain helppoa reseptiä.

Missä vaiheessa ootte alkaneet antaa lapsille noita xylitolpastilleja?Neuvola ohjeisti antamaan heti kun on hampaita ja nyt viimein muistin niitä ostaa,mutta tuo syöppöhän nielaisee ne palaset sellaisenaan joten ei ne ehdi paljon happohyökkäystä torjua. :D

Mä aloitin pojalle varmaan vasta 2-vuotiaana eikä meille niistä hammashoitokäynnillä mitään sanottu. Kaverilta sit otin mallia. Vauvalle en oo ajatellu antaa. Odotan ainakin sinne 1-vuotishammaskäynnille.

Meilläkin oli tyttö reilusti yli yksivuotias kun niitä alkoi syödä. Hyviä nuo herra Hakkaraiset kyllä, tulee itsekin otettua kun toinen aina tarjoaa äidillekin :)

Meillä on nyt pari viikkoa niitä syöty. Vanhempainvalmennuksessa hammaslääkäri suositti aloittamaan, kun ekat hampaat tulee, mutta mä odotin siihen, että luotin tuon tytön niistä selviävän (ovat mun mielestä aika isoja kuitenkin). Äiti ei muista ihan joka ruokailun jälkeen antaa (saapa maha tottua pikkuhiljaa, kun ei tuu ihan niin montaa päivässä ;) ). Annan ne Herra Hakkaraiset puolikkaina ja kun ei tuo meidän neiti osaa niitä vielä purra, niin se ihmettelee ja imeskelee niitä aika rauhalliseen tahtiin. Kuolaa erittyy kyllä ihan valtavasti niitä syödessä - myös suun ulkopuolelle.

Pitäisi varmaan jauhaa noi jotta pysyisi vaikutus suussa edes hetken mutta en taida jaksaa siihen ryhtyä..

Meillä tulee ens viikolla 10kk ikää mittariin ja päästään maitotuotteita testailemaan.Millä ja millaisilla määrillä olette niitä aloitelleet?

Meillä tulee 10kk täyteen 9. päivä.. Oon jo nyt antanu soseiden kanssa vähän laktoositonta raejuustoa ja välipalalla hedelmäsoseeseen sekottanu rasvatonta jogurttia. Mitään ei oo tullu ja hyvin on maistunut.

Mäkin oon hitusen antanut jogurttia ja raejuustoa, ongelmitta. Tosin oli vatsa kovalla nyt, mutta se voi johtua vaikka ja mistä. :)

Nyt lähti meillekin kaupasta mukaan turkkilaista jugua ja raejuustoa maisteluita varten. :) Taitaa olla tuo jugu vähän suosituksia rasvaisempaa,mut ei liene niin vakavaa tuon hoikkiksen kanssa.

Missähän tahdissa tässä voisi alkaa oikeasti antaa lapselle samaa ruokaa kuin itse syödään..Tuskin se vauvan elimistö kuitenkaan kalenterilleen vuoden iässä yhtäkkiä on valmis.Ei nyt tietty mitään sipsejä tarvitse alkaa mättää mutta miten esimerkiksi tuorejuustot,maustetut ruokakermat,valmiit riisipiirakat yms?Noilla on kuitenkin kiva maustaa ja vähän oikaista kokkailussa.Ja kyllähän sitä proteiiniakin meidän sörsseleiden mukana menee enemmän kuin se lusikallinen.Toki voi sit päivän toisella aterialla kompensoida,en kauhean usein haluaisi syödä punaista lihaa muutenkaan.

Oon kai vähän juuttunut näihin vauvaohjeisiin niin en meinaa uskoa että kohta tuo napero on jo iso tyttö myös ruokapöydässä. :D

Mä suunnittelin, että alkaisin nyt tällä/ensi viikolla (tyttö huomenna 10 kk) tarjota omatekemät ruuat samoja kuin itselleni, teen vain ilman suolaa ja lisätään meidän ruokiin sitten suolat pöydässä. Mutta tämä toki pätee tosiaan vain näihin itse tehtyihin pöperöihin. Jos syödään jotain valmista ruokaa (aika harvoin) niin sitten silloin vaaville joko edellisruuan tähteitä tai vauvan valmisruokaa.

Suolaa ja sitä myötä noita valmisjuttuja ajattelin alkaa pikkuhiljaa lisäillä sitten sen vuoden jälkeen. Tai no saa meidän vauva nytkin joskus leipää tai juustoviipaleen, joissa on toki suolaa. Eli en ihan nollasuolalla mene nytkään, mutta yritän sitten juottaa vettä vastapainoksi, jos jotain lisättyä suolaa sisältävää syödään.

Me kans jo viime viikolla maisteltiin jugurttia marjoilla, eikä tullut reaktiota. tällä viikolla ajattelin sitä tarjota jo useammankin kerran. Mutta me tosiaan otettiin vähän varaslähtöä satunnaisilla juustosiivuilla jo aika kauan sitten (vähän vahingossa) eikä siitäkään ole tullut koskaan mitään reaktiota.

Ihanaa, kun vauvan ruokavalio laajenee ja päästään yhä enemmän samojen patojn ääreen.

Sitäkin oon miettinyt saako kirppu sitten tarpeeksi ruokaa massuun jos soseet jättää pois.Syö kyllä sormin tosi hyvin jo,mutta ison sormiruoka-aterian lisäksi jaksaa koko sosepurkinkin.Et jos se soseenkin määrä pitäisi käsin syödä niin eihän me muuta ehditä tehdäkään kuin istua ruokapöydässä.. :D

Oi olis niin paljon helpompaa kun vois syödä samaa ruokaa. Tai siis voihan sitä jo nyt, ilman suolaa ainankin. :) mut mä en viitti vielä(kään) hirveen rakeista ruokaa antaa, kun tyttö jättää ne palaset poskiin ja lopulta sylkee kaikki isona könttinä pihalle..

Takaisin