Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon kuullut vaan paistokiellosta. Jossain kirjassa/neuvolan vihkossa sanottiin lihalle juurikin että keitä tai kypsennä uunissa.

Missä vaiheessa ootte lisänneet ruokavalioon kalaa? Mun vauvelini syönyt nyt n. kuukauden kiinteitä (kasviksia ja hedelmiä/marjoja) ja aattelin tänään kokeilla seitiä :) Lisäkysymys: osaako joku sanoa voiko pakasteseitin uudelleen pakastaa jos sen kypsentää? Pakastettua ja sulanutta tuotettahan ei saisi uudelleen pakastaa, mutta jos tuotteen kypsentää välissä, niin oma järki sanoo että voisi pakastaa..

Tyttö on nyt reilu 7kk ja kalaa on syönyt jo aika pitkään. Taisin aloittaa senkin jo ennen 6kk ikää. Ei ole ollut mitään vaivoja.

Meillä on kans syöty kalaa jo pari kuukautta, Tyttö on nyt reilu 7kk.

tuosta pakastamisjutusta en osaa vvarmasti sanoa, mutta munkin järkeni sanoo, että voisi pakastaa, kun kypsennyksessä on bakteerit kuolleet.

Meilläkin olisi tarkoitus ottaa kala ruokalistalle tällä viikolla. Ostin valmiita seiti kuutioita, jotta saisi aina keitettyä vain pienen erän. Luulisin kans et voi pakastaa uudelleen kun on kypsennetty..

Mekin otettiin kala aika aikaisin,heti kanan jälkeen.Onneksi ei ole allergiaa,noi seitikuutiot on niin kätevää sormiruokaa.Tosin ei olleet tytöt herkkua alussa mutta maustettuna uppoaa ihan hyvin.Lohi maistuu tytölle hyvin. :)

Meillä aloitettiin kiinteät 6kk iässä: 1.-2.viikko kasvikset, 3.viikko lihat (kalalla aloitettiin) 4.viikko viljat (aloitetaan kaurapuurolla), 5.viikko hedelmät ja marjat.
Meilläkin neuvolassa kiellettiin paistaminen ja uunissa valmistaminen, eli kaikki keitetään.

Kokeilin nyt sitten lihan höyryttämistä ja sehän oli varsin näppärää.Tein broilerpyöryköitä,maustoin currylla ja pitsamausteella ja samasta taikinasta tein vauvalle pari käteen sopivaa pötkylää.Höyrytin ne siivilässä riisikattilan päällä.Omat pyörykät meni kermakastikkeen sekaan niin ei ihan samaa ruokaa voinut antaa tytölle mutta melkein. :P

meille sit taas sanottiin neuvolassa et uunissa voi kypsentää lihat esim. paistopussissa. en oo kyl niin tehny mut sellanen ohje saatiin :D

Mä oon ainankin pakastesein pakastanut uudestaan kun oon siitä soseen tehny. :) Tytön herkkua! Mä oon kuullu joo kans että uunissa saa kypsentää. Paistaessa jos vähänkin palaa kasvis/liha niin siihen tulee karsinogeeniä (oliko se sitä?)

Joo karsinogeenihän se pahis on.Ehkä tässä uuniasiassa voi soveltaa maalaisjärkeä.Mä yleensä laitan tytön vuokaan vettä jotta ei pääsisi pöperöt kärventymään,ja jätän antamatta ne osat joihin paistopintaa pääsee enemmän syntymään.Lihan kanssa toi höyryttäminen on kyllä osoittautunut käteväksi,tein taas siivilässä makaronikattilan päällä minilihapullia ja tyttö tykkäs.

Mä oon miettiny et eikös ulkomaalaiset marjat (esim.mustikka) voi höyryttää, ettei tartte keittää niitä pöpöjä pois, vai miten se menee?

Kuvittelisin että höyrytys ajaa saman asian kun siinäkin on niin kova kuumuus?En ole kyllä varma,oon käyttänyt vain kotimaisia kun annan niitä kylmänä sormisyötäväksi.

Me on oltu nyt torstaista asti pojan kanssa reissun päällä. Eivät maistu kiinteät ollenkaan samaan malliin kuin kotona, vaan entisiä herkkuruokia tarjotessakin kääntää katseensa tissiin. Olisko jotain turvallisuuden hakemista vieraassa ympäristössä vai liekö nuhaisuuden syytä, mutta niin kauan kuin imetysväli eivät tästä parista tunnista lyhene, yritän olla stressaamatta. Vaikka pari viikkoa reissussa ollaankin, väliaikainen takapakki tämä kuitenkin lienee.

Meillä ei olla edes reissussa, kun ei maistu kiinteät ollenkaan :( kääntää vaan pään pois ja karjuu. Ihan sama mitä ruokaa tarjoaa. Ei ole vielä hampaita tuloillaan. Rintaa kyllä syö.
Ja oon kuullut tosta, että reissussa just saattaa kiinteät mennä paljon huonommin kuin normaalisti.

Meillä syödään vaan kylmää ruokaa. Jos yhtään lämmittää soseita tai tarjoaa puuroa kuumana, niin ei kelpaa. Sattuu ilmeisesti hampaisiin (molemmat yläetuhampaat puhkesi juuri) ja poika alkaa hangata korvaa kädellä kovasti. Mutta parempi kai kylmää ruokaa kuin ei ruokaa ollenkaan.

Kohta alkaisi olla ajankohtaista aloitella 8kk soseita mutta meidän neidillä ei ole vieläkään yhtäkään hammasta. Missä lie viipyvät. Toisaalta ovat paremmin suojassa siellä ikenen sisällä ne pikkuhampelit. :) Yllättävän paljon se hampaattomankin purema sattuu. Taitaa olla hampaat ihan siinä ikenen alla.

Meillä taas ei syödä lihasoseita kylmänä, pitää lämmittää.. Hedelmäsoseet ja puuro kyllä menee.

Mä oon pohtinut helppoa kalareseptiä (jos ei lasketa valmiita pakastekuutioita) ha törmäsin Valion sivuilla tähän http://www.valio.fi/reseptit/kalasosekuutiot-6-kk/

Ihan vaan leikataan tuore kala kuutioiksi ja keitetään vähässä vedessä. Lopuksi soseutus ja jääpalamuotteihin. Tulipa tyhmä olo, kun ei itselle tullut mieleen. Liian yksinkertaista varmaan. :D

Takaisin