Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja kun ei Jeminalla ja Turo-Eemilillä ole paljon edes ikäeroa, muutama päivä....
Uskaltaisinko tänä iltana koittaa antaa kaurapuuroa, tai sitte huomenna aamulla jos tuleekin masuun jotain, niin ei mene yö pilalle....[&o]
Meillei oo kyllä mistään tullu mitään....KOP KOP

..
ALKUPERÄINEN: Katjuskainen
Neuvolan suosituksen mukaan 6 kk vauvalla tulisi olla viisi ateriaa päivässä, ja kahdet päikkärit. Meidän neiti kyllä nukkuu edelleen vähintään kolmet päikkärit. Puolen vuoden rajapyykki on vastassa viikon kuluttua sunnuntaina[:)]

Tä!? Ei kai oikeesti voi olla tuollaista suositusta? Pitäis olla 0-5 ateriaa ja päiväunia sen verran ja sellaisia ku vauva tarvii... Meillä mennään edelleen täysimetyksellä, suuhun on menny vaan d-vitamiinilusikka. Tai no sormiruokailun hengessä annoin kerran raa'an porkkanan imeskeltäväksi [;)]. Mutta tissillä mennään sinne 6kk-ikään asti, eli vielä reilut 3 vkoa, ja sitten ruvetaan maistelemaan. Luulen että saa syödä aina kun mekin syödään, jos on hereillä eli periaatteessa ruokailukertoja tulee kyllä heti useampia, ruuan mahaan asti päätyminen onkin sitte toinen juttu! Mulle ei ole mitään "suosituksia" neuvolasta edes kerrottu, kkun täti siellä tietää että se puolen vuoden täysimetys on mulle tärkeä juttu ja että saisin hepulin moisista ristiriitaisista suosituksista [:D].

Jenni90 ymmärsitköhän kommenttini jotenkin väärin [8|] Esim. Piltti mustikka. Siinähän on vesi, mustikka (37%), hedelmäsokeri, riisitärkkelys, sakeuttamisaineet (pektiini, kalsiumsitraatti).

Sakeuttamisaine on elintarvikkeiden lisäaine, jonka tarkoitus on tehdä ohut nestemäinen tuote sakeammaksi. Sakeuttamisaineet ovat tavallisesti jauhoja ja tärkkelyksiä. Ne merkitään tuoteselosteisiin yleensä E-koodeilla. (lähde: wikipedia)

Perunajauhohan on sakeuttamisaine kotikäytössä.

Yritin aikasemmalla kommentillani kertoa sen, että lähestulkoon kaikissa on jotain riisitärkkelystä sun muuta, niin miks niitä "saa syöttää" heti kun alkaa kiinteitä vaan syömään. Järkeilin siis aiemmassa viestissäni tätä asiaa, en tarkottanu tarkottaa sulle mitään henk. kohtasta. Anteeksi jos loukkasin tmv. [&o]

ei meilläkään pojalle anneta vielä kun kerran päivässä sosetta ja syö sitä n. puoli pilttipurkkia. Ja neuvolassa vaan sanoivat viimeks ettei nyt ruuasta anna minkäänlaista ohjeistusta ja neuvomista kun oli niin nätisti normaalikäyrillä, että ollaan osattu syöttää just nappiin oikein[:D]

Aprikoosista helahti posket punaseks ja loppui heti kun sitä ei enää antanut. Tai se oli kyllä banaani aprikoosia, mutta uskon että enemmän aprikoosista vois tulla allergiaa kun tuosta banaanista, mutta tiedä sitten. Sanoihan se neuvolatäti että silti pitää vaan syöttää kun ei se välttämättä sille allerginen ole vaikka posket meniskin punaiseks.

Mä oon itte kalalle niin pahasti allerginen että mulla turpoaa kurkku. Mietinkin että vähän ois kamalaa jos pojalle tulis jostain niin paha allergia niin mistä sitä heti välttämättä ees tietäis että kurkku turpoais ja rassukka ei sais kunnolla edes henkeä[8|]

Oon ite kans koko ajan pelänny hirveest et tulee allergioita, koska olin ite pieneen todella allergiin (lista mitä sain syödä, ei lista mitä ei saa syödä [:D]). Mut ainakaan viel ei oo todistettavast mitää tullu (KOP KOP), meil on ollu monta kertaa ihottumaa mut sitä oli jo sillo ku imetin ja neuvolast sano et mun pitää tarkkailla mitä ite syön. Sit luulin et bataatist tuli ihottumaa, mut en usko et johtu siitä koska luin et se on yleensä ei allergisoiva.
Seuraavaks lihoist pitäs kokeilla kala, mut saa nähä koska uskallan [:D][:D] Oon ite edellee vähä kalalle allergiin, mut pystyn jonkii verra syömää, ja se ku nyt muutenkii on yks yleisimmist mikä aiheuttaa allergiaa. Aattelin et oisin kokeillu huome ku perjantain on neuvola, mut sit huomen on se tapaamiin (jos nyt sinne päästää) ja ton nuhan takii en viiti.

porsas-kasvis soseesta tuli likka kiukkuseks (ellei sit ikenet taas kutittanu kans) maha ei toiminu ja jatkuvaa kitinää. kunhan oli turauttanu aamulla vaippaan oli päivä taas ihan erilainen. Lihat siis pysyköön poissa vielä hetken ja maistelemme puuroa. Aamulla ja hyyyyvin vähän ni ei mee yöt piloille.

Meillä alkoi päärynästä posket punottaa oikein kunnolla, joten sen laitoin jäähylle. Mutta on meillä sen jälkeen posket lehahtanut punaisiksi, vaikka mitään uutta ruoka-ainetta en olisi esitellytkään.

Tänään annoin palan näkkäriä jäystettäväksi. Teki selvästi kutaa ikenille, kun tais olla ainut hetki tänään kun meillä oltiin tyytyväisiä. Korjasin sitten palaset parempaan talteen, kun se oli sen verran vettynyt että jotain irtosi. Kurkusta tykättiin eilen, mutta sen kanssa täytyy olla tosi tarkkana, kun Aatu saa kyllä hampaillaan lohkaistua siitä palasia.

Maistelut etenee hitaasti meilläkin, mutta hiljaa hyvä tulee [8|]. Olen vaan itsestäni huomannut, että kun saan jotain uppoamaan, niin mielelläni tarjoaisin vaan sitä, niin ei tarttis olla koko ajan lapioimassa ruokaa leuan alta tai roskiin... Toistaiseksi meillä kelpaa hyvin (lue: nielaistaan useammin kuin syljetään) Bonan Kasviksia-sose, mangosose ja edellisellä maustettu kaurapuuro [:)].

Tänään ekan kerran annoin puuroa nyt illalla, kun ei siitä oo mitään vaivoja tullut... tai no, puuroa ja puuroa, aamulla neiti veti vaan huulet viivaksi kun yritin taas puuroa antaa (aiempina aamuina on sentään suostunut jonkun verran syömään), niin laitoin sitten 2/3 omppusosetta ja 1/3 puuroa. Niin upposi[:D][:D] Mutta katsotaan onko mitään vaikutusta yöhön. En nyt kovin isoa satsia antanut, kun kokeilin vain, toimiiko tuollainen suhde. Puuroa oli ehkä iso ruokalusikallinen ja omppusosetta kaksi. Huomenna sitten enemmän, kun kerran maistui. Minkä kokoisia puuroannoksia teillä muilla iltaisin syödään?

Maissia maistettiin meillä myös tänään, ja upposi tosi hyvin. Sen verran makeaa oli omaankin suuhun. Pakastemaissista keitin ja sauvasekottimella mössäsin, eikä ainakaan pahemmin kuoret häirinny syömistä.

Meillä vedetään jo aika isoja annoksia. Itehän mä noi teen, niin hiukka vaikee arvioida, mutta kyllä sitä enemmän menee kuin purkillinen. Luulisin ainakin [8|] Ja puuroa meillä syödään nykyään aamulla ja illalla. Teen mikrossa noi. Ja joku muuten kyseli noista eri viljalajeista, niin Nallella taitaa olla ainakin kaikki perinteiset lajit hiutaleina (ohra, vehnä, ruis, kaura, riisi) ja paketti maksaa jonkun 1,50€ Ei oo kallista, kun vertaa noihin kaupan pussipuuroihin.. [8|] Meillä soseen ja puuron suhde on semmonen, että 3-4 kukkurallista ruokalusikallista + puolikas sosepurkki. Alussa oli enemmän sosetta, nyt pikku hiljaa vähennän sen määrää ja hyvin uppoo edelleen [:)]

meillä Kimille tuli ompusta pientä poskien punoitusta ja näppyä, mutta ne ei kutissu tms niin jatkoin antamista ja nyt ei enään tule mitään. nämä allergiatkin on vähän kakspiippusia juttuja kun välttämistä ei enää suositella mutta sitten taas jatkuva altistuskin voi tehdä hyvinkin pahaa... mutta ite uskalsin kokeilla antaa omppua kun oireet oli niin vähäiset...

Viljat ollaan jo muutama viikko sitten alotettu (riisi- ja kaurapuuro) ja alottelin ne noilla muksu-puuroilla...niistä ei mitään vaivaa ja sitten rohkeninkin kokeilla tavallista kaurapuuroa kun neuvolastakin sanoivat että elovenaa elovenaa...yhtenä iltana ennätin kokeilla ja sitten meillä huudettiinkin 3,5 tuntia yöllä yhtä soittoa...elikkä meillä unohdetaan kyllä hetkeksi nuo tavalliset puurot ja mennään noilla muksu-puuroilla vaikka ovatkin aika kalliita...
ja perunasta tuli masuvaivoja (+yökkimiset, kakomiset ja lopulta syömisen lopettaminen kokonaan) niin se on meillä kans tauolla. kaapissa oottelee bataatti ja kukkakaalet soseuttamista.

marjasoseet päätin ostaa kaupasta kun en halua pakastemarjoista tehdä sosetta kun sieltä voi löytyä ties mitä ylläreitä...ja mustikka onkin uponnut hyvin ja seuraavana sit kokeiluun se kuningatar-sose (mustikka-vadelma)...harmittaa kun en tajunnut käydä mustikoita poimimassa kun en osannut tietenkään ajatella näin pitkälle asioita...ite en voi sietää mustikoita niin siks ne jäi metsään...ja meidän vattupuskat on vielä niin piskuisia että niistä ei irronnut kuin noin 40 vattua...puolukoita ja punaherukoita kyllä olis pakaste pullollaan...ne maistuu mammallekin :P

no nii tänää on sit alotettu kaurapuuroilu! [:)] Ihan normaaleista hiutaleista tein sen(nalle kaurahiutaleista kun niitä täällä oli,kai ne ihan samaa kamaa on ku toi elovena[8|]),enkä soseuttanu millään tavalla,vatkasin sitä vaan vähän voimakkaammin kun oli kiehumassa,nii meni ihan hyvks soseeks niinkin. vähän oli toki kökkäreitä,ja poika söi hurjalla ruokahalulla!! [:-][:D] laitoin päärynää kanssa joukkoon,sen takia se kai maistukin nii hyvin[:D][:D] 

Tänään sain jonkun verran kaurapuuroa menemään sekoitettuna kaupan mangososeeseen... mutta selkeästi aina kun soseessa on puuroa, neiti pyörittelee sitä suussaan ja huitoo ja homma menee sotkuksi ja lopulta ei halua syödä... joten voi olla, että meillä vielä luovutaan tuosta kaurapuurosta. Olisko joku muu puuro parempi koostumukseltaan? Mannapuuroa voisi ehkä kokeilla, kai senkin voi veteen tehdä. Onko kukaan kokeillut?

Maissisose uppoaa meillä tosi hyvin, varsinkin sekoitettuna bataattiin. On vissiin niiiin makeeta[:D][:D] Ja omppusosetta tuntuisi uppoavan vaikka kuinka paljon!

Tänään tein pakkaseen kanamössöä. Ostin maustamattomia broilerin fileepihvejä, ja laitoin uunissa, kun siinä oli uunia varten ohje. Mutta kun sitten pilkoin ja hienonsin sauvasekoittimella, tuli siitä niin kuivaa kanajauhoa, että sovelsin vielä ja lisäsin mössöön vettä ja kiehautin. Ja sitten jääpalamuoteissa pakastin. Saa nähdä miten neidille uppoaa. Taidan alkuviikosta kokeilla...

Miten muut ootte kanaa laittanut? Ehkä joku on jo siitä jotain sanonutkin, mutta multa mennyt ohi...

Ai niin ja taikamukia kun ollaan kokeiltu, niin neiti vaan tykkää ikenillä jyystää sitä nokkaa[:D][:D] En tiedä onko ollenkaan saanut sieltä vettä suuhunsa[:D]

Meilläkin järsitään sitä taikamukin nokka-osaa, mutta kyllä sieltä vettäkin saa (kaulukset aina märkänä)
Ihan kiva keksintö kyllä ettei sieltä tuu ellei sitä ime. Meillä kun lentelee pitkin seiniä ja lattioita joskus [:D] Vasta otettiin se kyllä käyttöön.

Kanasoseen tein fileistä palottelemalla ja keittämällä ja sit keitinvedet joukkoon survomisen loppuvaiheessa.

Oon kahtena päivänä antanut perunaa, joka oli pitkällä tauolla tutustumiskokeilun jälkeen. Ekana päivänä posket alkoivat punottaa ja vähän kuivuivatkin mutta tänään ei tullut kummempia oireita. Porkkanasta tuli kans ekalla kokeilukerralla aika kovat oireet eli ihottumaa poskiin ja vatsaoireita ilmeisesti myös. Siihen pitäisi lähiaikoina palata mutta taidetaan ensin kokeilla vielä possua (kana ja kalkkuna kokeiltu) ja hedelmiä (vain päärynä ja luumu kokeiltu). Viljoista on annettu kauraa, joka tuntuisi sopivan. Muiden viljojen kokeilua siirrän varmaankin vähän eteenpäin, jotta saadaan muuten ruokavaliota laajennettua. Meillä sopiviksi on todettu edellä mainittujen kanan, kalkkunan, päärynän, luumun ja kauran lisäksi bataatti, kesäkurpitsa ja maissi. Uutta ruokaa kokeilen aina klo 12 syötöllä, jotta yöt säilyis rauhallisina... Meillä syödään siis aamupuuro, 2Xkiinteä ruoka (klo 12 ja klo 16) ja loput maitoa.

Ai niin ja Koukku kommentoi neuvolan ohjeistusta viidestä ateriasta ja kaksista päikkäreistä 6 kk vauvalla... niin joo, mun mielestä kanssa ihan ihme ohjeita. Tai siis ihan ok se 5 ateriaa (muistaakseni yks niistä oli pelkkä maito-välipala), mut niitä päikkäreitä en tajuu... no, ehkä joillain menee niin, mut ei ainakaan meillä. Ja kyllä meillä noita atreioita on enemmän kun viis, jos kaikki maidot lasketaan välipaloiks...

Meillä mennään kyllä melkeen ku jostain oppikirjasta ton suhteen. Kahdet päikkärit nukkuu mikäli en likkaa vie kärryttelemään illalla. No yleensä vien, kun ilta on niiden päikkäreiden avulla paljon helpompi. Aterioita on tosiaan viisi, ellei yötä lasketa [:D]

Possunlihasose on pakkasessa odottamassa... [:D]
Olen yllättynyt, että oon näinkin paljon viitsinyt itse vääntää soseita.
Hedelmäsoseet ostan kaikki valmiina, mutta nykyään tarjoan puolet kasvissose annoksesta itsetehtyä ja puolet kaupastaostettua. Eipä tuu shokkina jos joutuu reissussa antamaan pelkästään kaupasta ostettua sosetta. [:D]

Meilläkin alkaa olla tuo 5 ateriaa päivässä.
Nyt on menee:
klo 8 aamupuuro (ehkä desi) + maitoa 40ml
klo 11 kasvissose 3 palaa[:D] + maitoa 100-120ml
klo 14 maitoa 160ml
klo 17 hedelmäsose 3 palaa + 100-120ml
klo 20 vellimaito 150ml
ja vielä ennen nukahtamista ainakin 140ml, yleensä 160ml maitoa.
Yöllä vielä kahteen kertaan 160ml.
Maidolla löysytän vielä ruokia ja puuroa, eli sitä menisi päivällä riittävästi ilman yösyömistäkin.
Ja huvittavaa on että kellonajat on aikalailla vakiintunut herran omasta tavasta, tarkkavatsainen[:D] Siksi musta tuntuu että syö yölläkin 3h välein kun päivälläkin menee niin.

Takaisin