Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
jos te annatte lapselle vettä nii keitättekö te sen ja annatte jäähtyä vai suoraan hanasta..? oon tätä pohtinu jo pitempään,kun ite oon keitelly vedet,vaan on tullu mieleen että voisko antaa ihan suoraan hanavettä,ottas ihan kylmänä ja antas siitä lämmetä itekseen..[8|][8|]

sepäse ku mulla ei maalaisjärki sano yhtään mitään koska en tiedä vauvoista _yhtään mitään_
kaikki opit saan lehdistä, netistä, muilta kysymällä ja hyvin vähän infoa neuvolasta. "Luota vaan itsees", kaikki jankkaa mutta tämä on ehkä ainoa osa-alue elämässä jossa tosiaan en luottais itteeni.
Okei, onhan toi muksu terve ja kasvaa ok ja on se pakko vaan pärjätä omillaan mutta kun ei voi tietää aina onko joku asia tyyliin hengenvaarallista ellei sitä kukaan kerro ja itse ei osaa kysyä.
Juujuu, ei lasta voi liialla ruokkimisella tappaa ja osaa se itse olla syömättä kun ei tahdo, mutta välillä niin jurppii vastaukset "äidinvaisto kertoo", "ei ole yhtä oikeaa vastausta", "ihan niinkuin itsestä tuntuu" jnejnejne. Kysymys on kuitenkin vinkeistä, mielipiteistä ja ohjeista.
Puuhs. Tulihan paasattua. Enkä kaipaa sitten yhtäkään " ei tarvii hermostua" kommenttia.

Hanasta suoraan annetaan meillä vesi. Kesällä neuvolasta jo sanoivat ettei vettä tarvitse keittää (kaupunkien vesi lienee niin pahasti "puhtaaksi"myrkytetty ettei siinä mikään elä). Jostakin taas luin, että vauvojen vesi on hyvä keittää Nokian kaltaisten "vesi kriisien" vuoksi. Ja itse ajattelisin, jos on oma kaivo tms. niin veden laadusta ei voi olla varma niin silloin keittäisin veden. Toisessa lapsen mummolassa on "oma vesi" niin sitä en uskaltanut vielä tytsylle keittämättä antaa.  On varmaan erilainen bakteerikantakin vedessä niin ei ainakaan maha sen takia tule kipeeksi. MUT nämä vain omia ajatuksiani:)
Eikös pullot pitänyt keittää 4kk ikään asti. Luulis, että kun sitäkään ei tarvitse enää tehdä niin ei vettä tarviis keittää näin isoille muksuikke:)

AinoL oikeessa, näin minäkin ton veden suhteen tekisin.

Puurosta.. Ite keitän veteen, ja siinä vaiheessa kun sen sauvasekottimella soseeks teen, lisään korviketta + hedelmäsosetta hiukan sekaan. Ja miks ei vois rintamaitoakin joku laittaa, jos sellasta tulee [:)]

Meillä ensin sose, ja sen jälkeen maito. Mutta ymmärrän kyllä ton Skallon ohjeen, koska ei se sormiruokailu alussa ihan niin syömistä varmastikaan ole. Ja nälkäsenä uuden jutun opettelu.. No meneehän aikuisellakin sillon helposti herne nenään, saatika nyt sitten pienellä lapsella. No ite en sitä maitoa ihan niin paljon antais kun lapsi syö, vaan sen verran, että se pahin nälkä menee ohi, ja sitten sormisyömistä, ja lopuks maitoa perää, mikäli tuntus vielä olevan nälkä. Näin siis maalaisjärjellä kun ajattelee.. Mitään en noista kirjojen suosituksista tiedä [:D]

Ja sitten mitäs täällä.. perkele, Marika on sitten oppinut päristelemään. On kuulkaa helppoa tämä syöttäminen kun soseet vaan lentää. EIIII raikuu niin koko ajan. Huoh! No muutaman päivän, niin eiköhän jakeluun mene, että toi päristely EI ole kiva juttu sillon kun syödään. [:@][:@][:@]

Vettä ei kuulemma tarvii keittää enää sen jälkee, kun kiinteet alottaa. Mä oon siis suoraan hanasta ottanu sellasta, en nyt mitään kylmintä mut vähän haaleeseen menevää vettä ja antanu sitä suoraan. Ei Nea paljon vettä edes huoli...

Ja tuosta pullonkeittämisjutusta oli keskustelua aikasemminkin täällä... En oo keittäny pulloja varmaa ees kymmentä kertaa tässä 5kk aikana.

Se oli kyl niin paras kun summerwine kysy, että mitäää syökö nää jo lihaakin? [:D] Ei pahalla! Eipä täällä kukaan tiedä kaikesta kaikkea, sikshän täällä keskustellaan [:)]

Katusutariina voin kuvitella, Nea aika usein aivastaa kun suu on ihan täynnä [:D] Tarvisin sellasen suojakilven [:D]

Muistelisin lukeneeni jostain, että Suomessa tulee hanasta niin puhdasta vettä, että ei tarvitse keittää. Toinen ohje, minkä lähdettä en myöskään muista oli, että vettä ei tarvitse keittää kiinteiden aloittamisen jälkeen. Kaivoveden kyllä keittäisin aina. Oli melko hurjia lukemia mitä niistä saatiin, kun aikoinaan labrassa niitä testailtiin: ulosteperäisiä bakteereja yms.
Olen yrittänyt saada itseäni niskasta kiinni ja aloittaa veden maistattamisen Aatulla, mutta vielä olen kovin laiska. Suurin osa siitä kun aina päätyy rinnuksille ja kastelee kaikki vaatteet [8|]. Lisäksi tuntuu, että tuttipulloja saa muutenkin olla pesemässä koko ajan. Voishan niitä tietysti ostaa pari lisää, mutta sitten olisi sitä pestävääkin lisää [:D]. Yleensä suoritan pesun käsin, silloin tällöin laitan pullot ja rinkulat koneeseen ja huuhtelen sen jälkeen. En kyllä tiedä saisiko ne tutitkin pestä koneessa? Aina välillä yritän tutit jaksaa keittää, pullot keitin ennen kerran viikossa.
Itse ajattelin ottaa veden kylmänä hanasta ja lämmittää mikrossa. Lämmin vesi kun ei ole yhtä puhdasta kuin kylmä. En kyllä oikein muista miksi ei, mutta mahtoiko liittyä jotenkin siihen, että se vesi lämpimänä liottaisi jotain putkista tms. Ainakin vesitekniikan kurssista sen verran muistan, että lämmintä vettä ei tule käyttää ruoan laittoon...

mä en muista et meitä ois mitenkään ohjeistettu juottamaan jo vettä[8|] eipä kyllä hirveesti neuvoja oo muutenkaan neuvolasta saatu kiinteisiin liittyen, yks vihkonen perusohjeista ja resepteistä, ei juuri muuta. määristä ja kerroista ei mitään puhetta, kai terkkari aatteli et turha niist jauhaa ku en kuitenkaan tee niinku se neuvoo[;)] no mut täytyy muistuttaa et meillähän on sellanen semi-epäpätevä(kaverin muksut käyny samalla tädillä, todistusaineistoa on) uskiksen olonen jeesusteleva terkkari, joten jos täällä manaan kauheena etten neuvolaa kuuntele niin johtuu paljoltikin juuri tästä tädistä! Mietin taas viime yönä(jepjep[:D]) tota äidinvaisto/maalaisjärki-juttua mist on puhuttu. Mietin ku Piutse sanoit ettei maalaisjärki sano mitään. Mietin sit et eipä mullakaan juuri muussa kun tässä syömisessä oo joku vaisto jotain sanonu, tulin loppupäätelmään että se "maalaisjärki/vaisto" on sitä että kaikkien niitten sekalaisten neuvojen ja ohjeitten seasta valitsee itselleen parhaiten sopivat. Niinkun meillä tää sormiruokailu sopi osaks siks että oon laiska enkä jaksa tehä pakkaseen sosekuutioita tai miettii aina oks lapselle erikseen sopivaa ruokaa ja et mun yleiseen käsitykseen elämästä ja elämäntyyliin ylipäätään sopii rennompi, aikatauluton meininki. Jo ennen lapsen tuloa mietin paljon sitä että meidän elämä muuttuu mutta ei me aleta heittään kaikkea pyllylleen lapsen takia, se tulee lisäks meijän systeemeihin ja me opetetaan ja kasvatetaan se osaks meijän elämää, joten valitaan metodeista ne, jotka istuu meille helpoiten. Onks täs mitään järkee? [:D][:D] omassa päässä ihan selkee juttu, toivottavasti aukeaa muilleki[;)]

Minäkään en pahemmin oo millonkaa nuita pulloja keitelly... Pesen käsin yleesä pullot ja toisinaan pyöritän tiskikoneessa pullon ja tutti osan myös...
Me alotettii veen juonti ku alotettii kiinteet.. Otetaa ruuan päälle aina vesi hörppy, annan sen verran mitä tyttö juo, mut ei sita kauheesti mee... tyttö on jo oppinu ku ruoka on syty ja näkee et pullo on käessä nii suu ammollaa on et anna tänne sitä jo.. [:)]
Ihan raanavettä minäkin antanu, sellasta vähän viileetä, kelpaa tytölle hyvin...

Heh, annoin eka kertaa vihannessoseen päälle neidille tuttipullon, jossa oli vettä ja vielä aika kylmää sellasta suoraan hanasta, ja neiti oli ihan et mitä, ihanaa!! ja nappas pullosta kiinni ja joi ison satsin!! En oo aiemmin vettä pullosta kokeillu.

Meilläkin otetaan vesihörppyä ruokailun aikana lusikallisten välissä, mutta koska meillä kiinteiden määrä ei nole vielä vatsaa täyttävää, juodaan aina lopuks vielä maitoa pullosta niin paljon ku menee.

Pulloja en oo keittäny sen jälkeen kun ne "käyttöönottokeitin". Tuttiosat kylläkin pari kertaa. Pullot pääsääntöisesti tiskaan tosi kuumalla vedellä + fairylla ja sillon tällön koneessa käytän.

Mä olen kiinteiden syömisen alusta asti antanut niiden kanssa vettä ja kyllä ihan ajatuksissani vaistomaisesti muuten kylmää vettä. Hyvin on maistunut taikamukista [:)] Maito juodaan sitten tuttipullosta soseen jälkeen. Meinaan kyllä pikku hiljaa opettaa siihen, että kun soseen jälkeen syö n. desin maitoa niin söisi sen tosta taikamukista soseen kanssa. Maitoaterioilla syö sitten jotain 160ml kerralla niin se tietty menee pullosta. Illalla ennen nukkumaan menoa vetää yhteensä sellaisen 2,5dl velliä+maitoa. Huomenna aloitetaan puuroa aamulla, toivottavasti ei tule vaivoja niin otetaan se myös aika nopsasti iltapalaksikin.
Mies ei löytänyt kaupasta kun jotain jauhepuuroa jossa oli 12 kertapussia ja makso 4 euroa, jo oli hintaa! Varmistu se että tehdään siis normihiutaleista ja lisään korviketta löysykkeeksi[:)]

Kahtena aamuna on maisteltu tytön kanssa kaurapuuroa. Ajattelin, että koitetaan, huoliiko tavallista puuroa päärynäsoseen kera ja yllätyin positiivisesti. Puuro kelpasi oikeastaan sellaisenaankin. Ihan tavallisia Elovena-kaurahiutaleita laitoin muovipussiin ja nuijin lihanuijalla vähän pienemmiksi näin alkuun. Siitä keittelin itelle ja tytölle puurot. :) Vielä ei ole mitään oireita tullut ja vatsakin on toiminut joka päivä.

Äh, noita viljoja ei taida olla kaupassa lastenruokahyllyssä kun kauraa ja neljänviljan, en ainakaan oo muita löytäny[8|] ja tuota jälkimmäistähän ei suositella annettavan, kun kaikki pitäs erikseen antaa. Niin mietinkin että onnistuiskohan noiden teko sillain että keittäs itte ja pistäs sen veden/maidon tilalle korviketta ja sitten vaikka vatkaimella hienontais[8|]? mutta saakohan tuota korviketta keittää niin kuumaks[8|]?? Ja meneekö se ihan kamalaks jos sekottaa vatkaimella[:D]? auttakaa tyhmää[:D][:D]

Niin ja joku varmaan tietää että millon vauvalle saa antaa sitä vettä suoraan hanasta ettei sitä tarvii keittää?? Mä en oo antanu vielä kertaakaan, kun oon ajatellu niin että niin kauan kun se pitäis keittää niin sillon se ei sitä myöskään tarvitse. [8|]

summerwine just edellisellä sivulla keskusteltiin vedestä ja siitä, että yleensä ohje on että kiinteiden aloittamisen jälkeen ei tarvitse enää keittää [:)]

Kaurapuuro alotettiin täälläkin. Ihan oikeista hiutaleista olen puuron tehnyt (mikrossa) ja pari kertaa sauvasekoittimella surruutin puuroa ja sit kokeilin ilman hienontamista antaa niin paremmin vaan upposi. Kuningatar ja mangopiltin kanssa olen puuroa syöttänyt. Niin ja veteen olen puuron tehny. Maito maitona ja puuro puurona. Miks pitäs edes korvikkeeseen puuro tehä? No ite imetän niin onko sitten korvike muksuilla jotenkin eri? Noista kaupan puuroista ja muistakin valmiseväistä olen sitä mieltä et ihan hupa hupa juttuja ja jonnii joutavaa rahastusta! Kaurahiutale paketti maksaa noin euron ja siitä keitää monen monta puuroa ja on ihan oikeeta tavaraa:)

no niinpäs olikin, ei tullut luettua tuolta aiempaa, olis pitänyt[:D]!

meidän taloudessa ei ees oo puuroja koska en vaan itte tykkää[:D] Joskus mitä maistanu niin se on vielä kamalampaa kun tekee veteen eikä maitoon[:D] niin sillä mietin että jos maitoon tekis, mutta tietty vauvalle vois veteenkin tehhä[:)] Ja samaa mieltä tuostakin että noi kaupan puurot ja vellit on ihan humpuukia. Velliä en mm.enää ikinä osta, sellasta löperöä ja pahaa ja eihän sitä ees kiinteeks lasketa niin sama ko ei anna ollenkaan. ja neuvolatäti oli velleistä samaa mieltä, että niitä on ihan turha edes antaa, että mieluummin sitä puuroa.

ja mohomaha oli mulle naureskellu[:D][:D] kyllä sitä ittekki aina ittelleen nauraa miten tyhmä sitä on välillä kun ei vauvoista tiedä mitään. mähän en ollu ees nähny vauvaa läheltä ennen oman syntymää[:D][:D] ei vaan oo kavereilla ollu, eikä sukulaisillakaan niin mistäs sitä sitten voi juttuja tietää. kaikenlisäks mä en oo koskaan ollu lapsirakas eikä ne oo ikinä yhtään kiinnostanutkaan. paitsi tietty nyt[:)]

Meillä on soseita maisteltu aiemmin vaan silleen et oon sit imettäny heti perään. Nyt eka kertaa tosiaan tarjosin vettä, imetin sit vasta hetken päästä. Pitää kans tollanen joku taikamuki hommata, onko suositella jotain tiettyä hyväksi havaittua?

Miten muuten te muut imettävät ootte tehny ylipäätään kiinteiden maistelun kanssa, että imettättekö aina heti soseiden päälle vai annatteko pullosta tai vettä tai mitä? Mitenkähän se olisi parasta silloin, kun kiinteitä menee jo enemmän? Onko ruokajuomana silloin vesi, vai annetaanko aina rinnasta päälle? neuvolan ohjeessa lukee vain että maito... jotenkin korvikkeen kanssa tuntuu helpommalta, kun voi vain antaa vaikka samalla kun muutakin sapuskaa. Tissiä ei viitsi syönnin välissä suuhun tunkea...[:D][:D]

Meillä on kaurapuuroa maisteltu aamuisin keskiviikosta saakka, oon laittanu jääpalallisen omenasosetta sekaan. Ihan jees se menee, neiti tosin pyörittelee sitä suussaan jonkun aikaa ennen kuin nielaisee. On varmaan sen verran eri koostumus kun vihannes- ja hedelmäsoseissa, kun en ole sen kummemmin soseuttanut puuroa. Välillä (jos muistan) hienonnan kauraryynejä vähän ennen kun teen puuron, mutta en aina muista. Ja kyllä täytyy sanoa, ettei tuo puuron keittäminen ole kyllä mun laji[:D][:D] Olen tehnyt sekä kattilassa että mikrossa, ja ihan Elovenan normihiutaleista. Joutuu itsekin nyt sitten puuroa syömään, kun ei tuo pieni koko lautasellista oikein voi syödä[:D][:D] Vai olisiko jollain hyvää niksiä miten keittää ihan pieni määrä puuroa?? Sellainen parin jääpalan kokoinen...

Tällä hetkellä meillä syödään kiinteitä puurona aamuisin ja vihannessosetta sitten päivisin lounaaksi. Nyt oon parina päivänä antanut neljä jääpalallista (hiukan pienempiä jääpaloja kun ne ikean sydämet) vihannessosetta kerrallaan, hyvin uppoaa. Elikkä kaks kiinteetä ateriaa päivässä periaatteessa tällä hetkellä. Kunhan tuon puuron toteaa sopivaksi, otan sen sitten aamun lisäksi iltaan. Ja sitten piakkoin lisään ateriamäärät viiteen, varmaan samoihin aikoihin kun aloitellaan lihat. Luulen, että viikon parin sisällä.

Neuvolan suosituksen mukaan 6 kk vauvalla tulisi olla viisi ateriaa päivässä, ja kahdet päikkärit. Meidän neiti kyllä nukkuu edelleen vähintään kolmet päikkärit. Puolen vuoden rajapyykki on vastassa viikon kuluttua sunnuntaina[:)]

Katjuskainen:
Puuro mikrossa: 1/4dl hiutaleita ja 1dl vettä. Ei tule hirveen isoa annosta eikä hirveesti haittaa vaikka ei ihan kaikki menis:)
Vettä olen antanut pullosta tai nokkamukista syönnin jälkeen ja tissiä tytön tarpeen mukaan, kelloon katsomatta. Nyt siis jo topakasti kiinteitä syödään niin ei tissi enää heti ruoan päälle maistu.

Summerwine: ehkä ois helpompi ensin survasta esim. sauviksella ne hiutaleet eikä sitten sitä valmista puuroa [:D] Ja anteeks tosiaan, ei ollu tarkotus loukata mutta huvittava kommentti se lihajuttu [:D] Ja juu, en minäkää oo koskaa vauvaa nähny tai pidelly enennku oman sain. Tai no oonhan mä nähny 10 vuotiaana

Meillä meni tänää n.puoltoista purkillista pottu-nauta-kesäkurpitsa-porkkana-ruusukaali-herne sosetta lounaaks kun kippo kolisi tyhjyyttään ja isänsä oli syöttäny purkillisen ruusunmarja-vadelmasosetta. Eli ihan hyvällä ruokahalulla mennään kiinteisiin (syö just niin paljon kun on tarjollakin), vettä ei mee juur ollenkaan. Kauravelli alotetaa huomenna ja puurona se sitten loppuviikosta. Viikon päästä myös ½ vuotias! Tähdätään myös siihen, että sit olis 5 aterian rytmi ja päiväunien malli on nyt jo 2x. Harvoin 3tta kertaa suostuu nukahtamaan.

Mulla on puuroista olemassa sellanen taulukko missä on määrä, valmistus, aika ja huomautus. Yritän huomenna tehä sen koneelle ja liittää tänne muidenkin luettavaks.

Takaisin