Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä syömistä vasta ns. harjoitellaan, kun on määrät vielä niin pieniä. Kasvissosetta menee hyvällä aterialla 1/3 prk. Itse yleensä imetän ensin ja sitten jonkin ajan kuluttua tarjoan kiinteitä. Olen tämän todennut parhaaksi meillä, koska tyhjällä vatsalla syöminen menee meillä vaan huutamiseksi. Sitten kun alan nesteitä tarjoamaan ruoan ohessa - kun saan aikaiseksi - niin vettä ajattelin antaa syömisen päälle. Illalla puuron päälle annan korviketta, kun ei meillä ole rinta kelvannut iltaisin pitkään aikaa. Tavoitteena olisi tässä alkaa antamaan kaikki 5 ateriaa, niin voisi sitten luoda ns. kolmen tunnin rytmin 8-11-14-17-20. Aikoihin toki vaikuttaa päikkärit yms.

Meillä muuten mies on parempi syöttäjä [:D]. Mä yritän tarjota ruokaa, niin alkaa huuto ja kun mies antaa, niin suu aukeaa kiltisti [:-]. Mut muutenkin on poika isäänsä tullut: ei isälleenkään ollut aikoinaan ruoka oikein kelvannut ja anoppi oli ollut esikoisen kanssa helisemässä...

Meillä neiti on kyllä ihan selkeesti tajunnu ton syömisen jujun. Odottaa jo innolla kun otan pakkasesta sosetta ja laitan mikroon. Ja jos on nälkäinen, niin suu ammollaan odottaa jo kun lusikka lähestyy. Meidän neiti on kyllä muutenkin aina ollut aika helppo ton syömisen kanssa siinä mielessä, että harvoin huutaa nälkäänsä ihan tosissaan, vaan hiukan kitisee. Ja silloinkin jos niin käy, johtuu se siitä, ettei äiti ole ajoissa huomannyt toisen olevan nälkäinen. Meillä on aina esimerkiksi vaippa vaihdettu ensin ja sitten vasta syöty... 

ALKUPERÄINEN: Poppi81

Meillä muuten mies on parempi syöttäjä [:D]. Mä yritän tarjota ruokaa, niin alkaa huuto ja kun mies antaa, niin suu aukeaa kiltisti [:-]. Mut muutenkin on poika isäänsä tullut: ei isälleenkään ollut aikoinaan ruoka oikein kelvannut ja anoppi oli ollut esikoisen kanssa helisemässä...

Pitäs meilläki laittaa mies useemmin syöttää, se sai ihan ekoilla kerroilla uppoon herraan pottusoosia oikeen reippaasti, mä en oikeen vieläkään[:-] onkohan se vaan se et muksu haistaa äitistä maidon/on ehdollistunu siihen et mamma=maito?[:D][:D]

Meil on vähän pohtimisen paikka näitten syömisten kans..poika vetää tissiä vieläkin 2-3 h välein, sormiruokailua kun on opeteltu niin soseet ei oikeen uppoo(muuten ku et ottaa sen soseen omaan käpälään ja imeksii siitä[&:]). Ja toi motoriikka on vielä sillä tasolla et sormiruokailulla menee aika vähän sinne mahaan saakka...eli maha tarttis sapuskaa mut miten sitä sais sinne asti? kai se maltti on valttia.... niinku mohomahakin tossa mainitsi, aika eri vaiheissa mennään, toiset jo vetelee lihaa ku vanhat tekijät ja meillä ei vielä ees osata oikeen niellä ruokaa[:D][;)]

Kovasti tsemppiä kaikille näiden pikkusten ruokailujen suhteen! Mä totesin miehelle eilen, kuinka onnellinen siitä saa olla että Nealle ruoka maittaa. Ja kun alunperin Nea ei olis mitään mahaansa pystyny nielemäänkään, kiitos sairaala joka pelasti meidän ihanan tytön [:)]

AinoL. Kiitos[:)] Koikeilin tolla suhteella tänään, tuli aika löysää, vähän jämäköity kun annoin vetäytyä aikansa. Oon aika paksua tehny tähän mennessä, mut tässä se taito hioutuu[:D] Kohta täs on oikeen puuronkeittäjämestari[:D][:D]

Meidän neidille toi puuro ei kyl vissiin oo kaikkein mieluisinta. Mut kaikki muut soseet kyllä maistuu hyvin tosiaan.

Muoks. Tilasin muuten just Suomalaisesta Kotiruokaa Vauvalle -kirjan. Onko kellään mielipidettä, onko hyvä kirja? Suomalaisesta saa nyt ilman postituskuluja tilattua, jos jotain kiinnostaa[:)]

Eilen kattelin mammakaffittelulla ku kaks Liekkiä vähän vanhempaa vauvaa veteli tyynesti soseita ilman ruokalappuja[8|] meillä on aika pitkä matka siihen....ihan pari kertaa on sose(yleensä omppu) menny muualle ku ruokalappuun ja omiin räpylöihin. Mutta mutta onko muilla ollu yltyvää puklailua kiinteitten alottamisen kans?? meil on ny pari päivää ollu hirveetä pulauttelua[&o] eikä oo ees alotettu mitään uutta ruoka-ainetta[8|] 

Mut onks sellanen normaalia/yleistä että pulauttelu lisääntyy ku kiinteitä alotellaan? Vai onks merkki siit et joku ruoka-aine ei sovi? Ja siis ei puklaus heti ruuan päälle vaan noin yleensä. Tuntuu et puklu tulee joka kerta ku otan pojan esim.syliin...[&o]

Mä kun olen niin  tip top tarkka kaiken kanssa; mutta kun näitä lukee, niiin ehkä mäkin jo voisin ruveta kokeilemaaan vähä uro-Eemilille[:D][:D]

Riisistä; mikä siinä on suositus ikä? Koska ootte ensimmäisen kerran sitä antanut maistaa ?

Eilen annoin ensimmäisen kerran maissinaksun T-E:lle käteen, ei vielä hoksaa merkitystä,mutta oli mukavaa vaihtaa naksua kädestä toiseeen[:D][:D][:D]

Puurot; siihenhän on se 6kk; mutta oon jostain jo lukenu, että jotkut antaa 4kk ikäiselle jo puuroa.... Onko muut aloittaneet jo puuron antamista ?

MEillä tähän mennessä syöty;
kukkakaali
peruna-porkkana
päärynä
mango
omena
persikka-banaani soseita, en muista onko muuta niiin ja perunaporkkana velliä oon antanu ja maissivelliä.

Kysyin nyt sitten neuvolasta, minkä takia sitä maitoo ei sais mennä paljo toista litraa. Se johtuu niistä korvikkeen lehmähormoneista, koska niitten poistaminen rasittaa vauvan munuaisia. Nyt oon tyytyväinen kun tiiän kunnollisen syyn  
<--- empäs ollu tuota tienny[:-]

katusutariina; sanoit, että  kun annoit maissiveliä niin valvottiiin vähän väliä. Oon huomannu saman, se ei pidä nälkää; otin neuvolassa asian puheeksi, niin sielä sanottiin, että maissivellissä on samat ainesosat kun tuttelissa; eli pitää samalla tavalla nälkää vain kun tutteli.[:D][:-]

Eikö viljat ja lihan saa aloittaa 6kk iässä? Meille vaans anottiin,että ensin aloottaa toinen ja vasta parin viikon päästä sitten toinen ?.......

Henniv; joo mä en kans oo perehtyny sormiruokailuuun millään tapaa ja ajattelen juurikin samalla tapaa kun säkin.

aika monessa jutussa neuvolan tädin ihan oma henk koht mielipide vaikuttaa aika paljon. Näkeehän sen täällä meidän palstallakin, joillekin sanotaan tota ja jollekin tätä. Ihan maalaisjärki käteen ja kokeilemaan.. kunhan on ensin kysynyt täällä meidän muiden mielipiteitä
 Juuuurikin näin katusutariina! Melkeimpä meille kaikille on eri asioita sanottu neuvolassa. [:D][:D][:D]

ananats; HYI ! homeisia mansikoita kera ampiaisen ![:@][&:]

mohomahakertoi, että oli perunajauhoja käyttänyt; onko siinä suosituksia koska sais ns. käyttää/antaa?

Ehkä mä oon turhankin tarkka näiden ainaisten suositusten kanssa[:D][:D][:@]

Täälä kans ensin sose ja siitenmaitoa perään[:)][:)]

henniv mä kysyin neuvolasta ja sieltä sanottiin, ettei vauvalle annettavaa vettä tarvii keittäää, siis suoraan hana vettä oon antanu pullosta[:)] ja mä en kyllä oo hirveesti edes vettä antanutkaaan.

MEillä ei tulisi syömisestä mitään ilamn ruokalappua[:D][:D][:D] Päivässä menee montakin pyykkiin ![:D][:D]¨

Jokohan mäki poian voisin aloottaa kaurapuuron[:D][:D][:D][:D]?
Kaipaisin taas vaan parempia öitä....[:)][&o][:D]

Jenni90.. no perunajauhosta ite olen vähän sitä mieltä, että kun peruna on kokeiltu, voi käyttää myös perunajauhoa [8|] Puuroista.. No nämä on just näitä suosituksia. Me ollaan kaura ja riisi kokeiltu, eikä minkäälaisia oireita. Tänään kokeiltu vehnä, eikä näytä siitäkään mitään tulevan. Mä en noiden ruoka-aineiden kanssa paria viikkoa odota, oikeastaan max viikko. Kaurapuuro on meillä suosikki, kunhan siinä on seassa vähän hedelmäsosetta ja se on soseutettu tarpeeks mössöks. No kohta puoliin alan vähentämään tota hedelmäsoseen määrää. Viljoja aloitettaessa miedoimmat juuri riisi ja kaura.

Ruokalapusta: ei tarvita sitä aina täälläkään. No toki riippuu siitä, mitä on tarjolla. Mikäli jotain sellasta, mistä neiti ei niin tykkää, sitä sosetta on välillä ties missä. No mutta ei siis yleensä ottaen.

Skallo: ei ainakaan meillä esiintynyt mitään tollasta [8|]

Jenni90 sain luvan aloittaa viljat 5kk:n iässä, kun valittelin huonoja yöunia. 4kk iässä me aloitettiin ylipäätään kiinteisiin totuttelu. Nyt olen muutaman päivän ajan tarjonnut kaikki viisi ateriaa ja yhtä monta yötä ollaan nukuttu hyvin [:)]. Neuvolassa sitten sovittiin, että aloitan lihat 6kk iässä, mutta katsotaan nyt. Me ollaan nyt kaksi viikkoa maisteltu kauraa eli mulla on viljatkin vielä vähän vaiheessa...

Itse tekisin niin kuin itselle parhaalta tuntuu, toki katusutariinan ohjeen mukaisesti [:D]. Perunajauhosta myös samaa mieltä edellisen kanssa.

Pulauttelu ei ole meillä lisääntynyt, mutta kyllä syötön päälle täytyy hetki kanniskella Aatua varovasti tai aivan varmasti tulee osa ruuasta takaisin. No, tulee muutenkin, kun meillä tungetaan nyrkkiä ihan koko ajan suuhun ja samalla tietysti vahingossa sormia sinne kurkkuun [8|].

Meillä käytännössä syödään kaikki ruoka ruokalapun kautta. Tänään oli kyllä show, kun samaan aikaa lusikan kanssa olisi suussa pitänyt olla ruokalappu, sormet ja varpaat [:-]. [:D][:D]

No kun miettii, että mitä kaikkee mömmöjä kaupan soseissa on jo heti, niin miksei nyt perunajauhookin sais käyttää? Tai siis kun ne ei oo sitä 100% omenaa jos purkissa lukee omena. Ymmärrätte varmaan mitä tarkotan.

Nea söi ihan antaumuksella tota banaani-avokado-maitososetta ja mun suuhun maistu muuten ihan pirtelöltä [:D] Kun banaani ja maito oli ihan kylmääkin vielä. Huomenna kokeilen varmaan omenaan tai mangoon tota avokadoo [8|] Pistin sille puolet siitä avokadosta ja syötiin ite miehen kanssa se toinen puolikas ihan vaan raejuuston ja ananaspalojen kanssa. Sehän kun ei taida säilyä, syötävä heti pois... Eikä kestä pakastamista. Makuehdotuksia, minkä kanssa te ootte sitä syöny? Mielummin noita jälkkäripuolen juttuja [8D]

mohomaha no kukaanhan ei ole sanonu, ettei perunajauhoja vois käyttää, vaan nimenomaan päinvastoin !!!

jaaha,mä nyt oon aatellu alottaa puuronmaistelun tänään..ketuttaa,kun yöllä on ruvennu menee maitoo ihan tajuttomasti,saa sen 200 ml menee ihan kepeesti[>:]miten paljon muilla menee maitoo yöllä?? mä en oo ennen pannu merkille ees että paljon toi söis,kun oon tissistä yöllä syöttäny,mutta nyt kun pullosta antaa,nii toi määrä tuntuu ihan järkylle..äippä oli ostanu kaupasta jotain päärynäpuuroo(5kk->) ..saa nähä mitä tästäkin tulee..vai kannattaisko alottaa sillä tavan kaurapurolla?

[8|]toivottavasti toi pulauttelu ei vaan oo mitään vakavampaa..mulla vähän kammottaa heti jos paljon pulauttelee ku veljen muksu oli sellanen vauva että pulautteli llähes kaiken aina, kärsi nälästä ja huusi koko ajan->muistaakseni oli joku bakteerijuttu... Ehkä johtuu tosiaan tosta sormiruokailusta, niinku Viirukhan epäili, välillä oon ihmetelly kuin isoja paloja herra suussaan muussaa, eilenki imeskeli kokonaista kukkakaalin kukintoa, kuuluu vaan mm-mm ja suusta pilkotti vaan varsi[;)] ehkä mahaan menevät liian isot palat aiheuttaa pulauttelua? mene ja tiedä, no seurataan tilannetta[:)] meil on ny maisteltu näit peruskasviksia ja hedelmiä, mitä sitä sitte seuraavaks alottelis?[8|] niin ja sitä piti kysymäni, et kuinka teil on ilmenny jos jokin ruoka-aine ei oo ollu sopiva? puhuttiinki aikasemmin siitä et vauva saattaa kieltäytyy sellasta syömästä, mut tuleeks ihan näppyy, huutoo?

Kiva lukea miten helpolla se uusien ruokien maistaminen muilla sujuu. Meillä ei ollenkaan noin hyvin.
Reilussa kahdessa viikossa ollaan saatu kaks uutta makua mukaan. Eli nyt listasta löytyy peruna, luumu, porkkana, parsakaali, maissi ja mustikka. Kesäkurpitsa maistelun (1 kuutio) jälkeen nukuttiin yö tosi levottomasti ja aamulla huomasin, että ihottuma oli pahentunut tosi pahaksi. Siinä meni sitten muutama päivä kun ei maisteltu mitään uutta, kun odotettiin ihottuman parantumista. Seuraavaksi maistettiin päärynä, siitä muutama tunti ja naama täynnä näppylöitä. Taas meni pari päivää ihottuman parantuessa... Nyt on mustikkaa maistettu kahtena päivänä ilman oireita.
Jostain luin, että jos kesäkurpitsa allergisoi, niin varmaan myös kurkku... Eli ei sitäkään kokeilla vähään aikaan. Aattelin joku kuukauden päästä koittaa kesäkurpitsan ja päärynän uudestaan, niin sitten oon ihan varma onko allergiaa vai ei.
Pieni "pelko" jossain tuolla takaraivolla joka kerta kun antaa jotain uutta, kun ei tiedä millasia oireita voi tulla. Onneks vielä ollut vaan iho-oireita. Harmittaa niin pienen puolesta, kun huomaa että kutittaa ja on huono olla [:(]

edit: mahtoiko tämä vastata skallon kysymykseen?

joo papu82[:)] pohdin just et voikse pulauttelu olla merkki jonku sopimattomuudesta mut ilmeisesti sen kyllä sit huomaa aika selkeesti jos jokin ei sovi[&o] tsemppiä teille maisteluihin!

Meillä menee kans tajuttomasti  maitoa yöllä nykyään, vaikka saa sosetta illalla[&:]josko vielä hetken jaksan ja sitte kun tulee 5kk täytee niin aloottaas puuron ?

Me ollaan kaurapuuroa syöty nyt kolme kertaa ja se on Jeminan ihan ehdotonta herkkua hedelmäsoseen kanssa tai ilman [:D]Ja hyvin on masu kestäny!

Meillei syödä yöllä ollenkaan. Illalla ysin aikaan viimesen kerran ja sit yleensä "aamulla" 10-12 välissä seuraavan kerran. [:)]

Takaisin