Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä jäi puolukoita isänpäivälounaasta sulatettuna jääkaappiin nii äsken sit survoin 1dl puolukoita siivilän läpi, haarukalla puolikkaan banaanin ja sit se maistu niin happamalta, että mietin mitä nyt teen kun sokeria en halua tähän laittaa.. Sit välähti [:D] 2dl kylmää vettä, 1rkl perunajauhoja ->kiehautus ja 5-6 jäistä mansikkaa sekaan. Sit se puolukkabanaanisurvos joukkoon ja namnam!! [8D] Jossei Nealle kelpaa nii äitee syö. Ei todellakaan kaipaa sokeria! Eli tänään meillä maistellaan mansikkaa ja kiisseliä. (Sain siit 3 pilttipurkillista)

Kuulostaapa hyvälle mohomaha [:)]
Täälläkin aina ootetaan jos ei tyttö jaksa syyä kaikkee tai ei maistu nii kyllä äitille aina maistuu... [:D] Nuita hedelmä/marja soseita kyllä harvemmin jää äitille. [:(] [:)] Aika hyvin on tehny kauppasa nuo vihannes/juures soseetkin ja tyttö vetäis varmaa enemmän mitä kupissa on sapuskaa.. Pitää varmaan lisätä annoskokoo yhellä kuutiolla aluks.

Minä teen ite nuo sapuskat tytölle, joitakin hedelmä ja marja soseita on tullu ostettua kaupasta... mutta nuihi vihanes ja juures purkkeihin ei ole tullut koskettua sen jälkeen kun ostin yhen kukkakaalipurkin kokeeks. Tuon kukkakaalipurkin kun avasin nii haju oli mitä hirvein. [:-] ja kun maistoin sitä lusikan kärellä nii hyi kamala.. siinä kyllä maku ja haju kohtasivat täysin [:D] Minun oli pakko hettää purkki roskiin, en mitenkää voinu antaa tytölle sitä kun ei äitikää voinu sietää sitä. [:D] En tiiä oliko siinä purkissa jotain vai onko se tosiaan nii hirveetä.. [:D]
Tein sitten ite kukkakaali soseet ja maistoin sitä itekin. Tuli kyllä paljon parempaa ite tehtynä. Sitä voi jopa äiti syyä. [:D] En ole sitten uskaltanut muihin purkkeihin kajota kaupassa. [:D] vaikka tuskinpa ne kaikki yhtä hirveitä on. [:)]

Nyt on Mangot ostettu[;)][:D]

kuulostaa tosi hyvältä Mohomaha toi! Pitääpä ite kokeilla kanssa..jos Jami ei syö,nii mamma voi syyä[8D][:D]

minä oon tehny kaikki ruuat tähän mennessä itse..nyt ostin muutaman purkin päärynää ja mustikkaa kaupasta,kun perjantaina lähdetään etelään hurruutteleen,nii ompahan pojallekin evästä..vois tietty jonkin kasvispurkinkin ostaa..saa nähdä miten ne kaupan herkut maistuu pojalle[:)]

pitäs varmaan hankkia joku ohje kirja missä olis tollasia kiiseli ohjeita tms. ruokaohjeita lapsille..onko kenelläkään? Jos löytyy niin minkänimisiä,nii osaan haeskella...[:)]

nii ja tänää tuli Muksu:lta postia,lähettivät jotain lippusia ja lappusia noista ruokapurkeista jne.ja sit oli sellanen ruokalappu nallen kuvalla[:)]

Se kyllä oli hyvää Neankin mielestä. Maistu hieman makeemmalta jäähtyneenä ja sain peräti lusikallisen omaan suuhun [:D] No jos parempi onni huomenna [;)]
Henniv: käytä mielikuvitusta, mutta älä sokeria [:D] Ei vais, tuo sokeriasiakin on niin mielipide mutta noihin kiisselipohjiin on ainakin helppo ja kiva tehdä marjoja, kun marjat on aika löysiä noin muuten vaan soseena. Niitä ei kyl välttis kandee pakastaa, jos marjat ottaa jo pakastimesta [8|]

Tein nyt muuten niistä kuivatuista luumuistakin soseen ja sain siitä peräti 2 purkkia (pussillisesta) [:D] Mut tuli kyl paremman makusta kun kaupan luumut (bona/semper).

Henniv: käytä mielikuvitusta, mutta älä sokeria Ei vais, tuo sokeriasiakin on niin mielipide mutta noihin kiisselipohjiin on ainakin helppo ja kiva tehdä marjoja, kun marjat on aika löysiä noin muuten vaan soseena.

emmä ees oo tajunnu että perunajauhoo vois jo antaa[:D] muutenkin kiisseleitä tulee harvoin tehtyä,kaikkee muuta kyllä[:)]nii sellanen kiisselinperuohje ois kiva olla olemassa...sokeria en kyllä itekään lisäilisvielä mihinkään..

Ei meilläkää usein kiisseleitä tehdä. En toisaalta tie miksei, koska nehän on ihan hyviä ja nopeita tehdä. Oon ostanu noita Valion marjakeittoja kun opin sairaalassa syömään puuroo niiden kanssa [:D] Mut jos sitä alkais vaikka tekemään ja kokeilemaan nyt niin että voidaan sit syödä samaa Nean kanssa.
Ja tohon perunajauhoon oon törmänny joissain soseohjeissa, kun oon joitaki keränny wordii ja sit tulostanu...
Tuolla vauvan ruokailu osiosta (Vauvanruoka reseptejä! Kasvissoseista hedelmäsoseisiin) nappasin:

Tuorekiisselin perusohje  (yhden kirjan mukaan)
2.5dl vettä
1rkl perunajauhoja
2dl marja tai hedelmäsosetta

Sekoita kylmä vesi ja perunajauhot kattilassa vispilällä.
Kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Kun seos kiehahtaa ja sakenee, nosta kattila pois liedeltä.
Tähän pohjaan voit lisätä 2dl marja tai hedelmäsosetta. Mausta tarvittaessa kevyesti tavallisella tai hedelmäsokerilla.

Pakastettu marja tai hedelmäsose sulaa kuumassa kiisselipohjassa ja jäähdyttää sen samalla syöntilämpöiseksi.

Mustaherukka-banaanikiisseli

2dl kylmää vettä
1rkl perunajauhoja
3dl mustaherukoita
1/2 banaani
1rkl hedelmäsokeria  (miks joka ruokaan niin paljon hedelmäsokeria?)

1. sekoita kattilassa kylmä vesi ja perunajauhot.
2. Kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Nosta kattila pois liedeltä.
3.Soseuta mustaherukat siivilän läpi. Soseuta kuorittu banaani haarukalla.
4. Yhdistä hieman jäähtyneeseen pohjaan mustaherukka ja banaanisoseet. Makeuta hedelmäsokerilla.

Valmista kiisseliä n.4dl

Aurinkokiisseli

3dl vettä
1,5dl hienoksi raastettua porkkanaa
1,5dl suikaloituja tuoreita aprikooseja
2 rkl perunajauhoja
1dl vettä
2tl hedelmäsokeria

1. Mittaa kattilaan 3dl vettä, porkkanaraaste ja suikaloidut aprikoosit. Keitä 5-10min.
2. Sekoita perunajauhot desiin kylmää vettä ja kaada seos ohuena nauhana aprikoosi-porkkanaseokseen.
3. Kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Nosta kattila pois liedeltä. Makeuta hedelmäsokerilla.

no niimpä,kiisselit on kyllä tajuttoman hyviä,vaan ei saa ikinä aikaseksi tehdä[:D][:D]kiitos paljon Mohomaha! Täytyypi kokeilla[:)][:)]

missä vaiheessa lisäätte aterioitten määrää? saanu vähä ristiriitaista tietoa et lisätäänkö eka ruuan määrää aterialla vai "voiko" antaa jo 3 pienempää kertaa.
Sit lopultahan siihen tulis viel aamu ja iltapuurot nii ois päivän ateriat kasassa.

Meillä on tosiaan ollut maistelussa nyt kaura... Näyttää siltä, että neidin maha tuli ehkä niistä kipeeksi. Yhtä kiukuttelua vaan ollut sen jälkeen kun ne aloitin. Energiaa on kyllä enemmän neidillä (vaikka määrät olleet pieniä)... Mutta eilenkin illalla oli ilmeisesti vatsa kipeä [:(] Nukahtaminen vaikeeta... Nyt en tänä aamuna antanut puuroa ollenkaan. Kauheen vaikee tietää johtuuko tämä nyt noista viljoista vai jostain muusta.

Kiisseliä, nam[:D] Me syödään aika usein lounaanakin puuroja ja mehukeitto niiden kanssa isompien herkkua ja jos vaan äiti jaksaisi useammin tehdä niin myös kiisseli[:D]

Täällä poika hoksas soseiden syönnin ihan eri tavalla sen jälkeen kun sai päärynää, nyt menee kaikki ja pari kuutiota kaksi kertaa päivässä. Eilenkin rupesi itkemään kun päärynä loppui ja vein kupin pois[:D]
Porkkanasta tykkäsi kovasti, mut pari päivää oli sellaista vatsanvääntelyä ja vaippa täynnä tavaraa hetken välein että päätettiin jättää se hetkeksi.
Kokeiltiin kauravelliä tänään, saa nähdä mitä vatsa tykkää. Jos ei mitään erikoista, vaihdetaan parin päivän päästä ihan puuroon. Aloitetaan siis viljat ensin ja lihoja sitten myöhemmin. Mun mielestä oli erikoista että neuvolassa suosittelivat näitä "vauvan puuroja" jota myydään kaupassa, mielummin kun tavallista puuroa. En päässyt kärryille miksi ovat parempia, mutta kuulemma hyviä vatsalle aloittaa. No, mä kuitenkin meinaan surrauttaa hiutaleita vaan pienemmäksi ja tehdä niistä, en rupea maksamaan jauhepuuroista sikahintaa.

Piutse Meillä syödään vieläkin 2x päivässä kiinteetä (ikää ihan just puol vuotta), määrää vaan nostettu ateriaa kohden. Mulla on neuvolasta saatuna sellanen taulukko ja siinäkin neuvotaan, että 6kk-8kk:
1. ateria = velli tai puuro +ÄM
2. ateria= vaihdellen lihaa , kalaa, kanaa, munaa +perunaa, kasviksia +ÄM/vesi
3. ateria = ÄM tai tarvittaessa hedelmä- tai marjasosetta
4. ateria = vaihdellen peruna- tai kasvissosetta, hedelmä- tai marjasosetta, velliä tai puuroa + ÄM/vesi
5. ateria = kuten 1. ateria
6. ateria = -

Kunkin lapset tarpeet ovat kuitenkin yksilöllisiä.

Ja sitä aikasemmassa (5kk-taulukossa) on vain tuo 2. ateria ja 4. ateria, muuten ÄM.
Mut ihan jokaisen äidin ja lapsen tarpeiden mukaan. Tarkotan siis, että jos susta tuntuu ettei sun lapsi pärjää ilman välipalaa niin mikset antais?

eikö neuvoloitten ohjeet oo aina suuntaa-antavia? ei ne mitään jumalia oo siellä[;)] mä oon yhä enenemässä määrin antanu piut paut neuvolan ohjeille..harjotan maalaisjärkee ja oman lapsen seuraamista, vielä on hengissä poika[:D] meillä poika syö melkeen aina sillon ku itekin, et oppii et syyään koko perhe(no yleensä vaan mä ja poika mut kuitenki) samaan aikaan, yleensä 3 kertaa päivässä, kun ei tosiaan aina sitä ruokaa hirveesti mahaan asti eksy. Sormiruoka uppoo paremmin ku soseet mitä oon yrittäny. Miten te muut annatte ruuan, ennen vai jälkeen maidon? Mä oon ton sormiruokailu-kirjan oppien mukaan antanu ensin aina maitoa niin paljon ku napa vetää ja sit päälle kiinteitä, olin ihan yllättyny kun ruoka maistuu silti[:-] perustuu kai siihen että vauva näin alussa ois mahd.tyytyväinen ja kärsivällinen kun tutustuu vasta ruokaan.

Mä annan soseen ensin ja maidon päälle, paitsi jos mennyt tosi nälkäiseksi niin sit ensin maito että soseen syömisestä tulee mitään. Mun mielestä sose vauvalle vielä sivuseikka ja kivaa leikittävää ja pitää maitoa ruokana.

On toki suuntaa-antavia, mutta kyllä toi taulukko munkin järkee käy. Suuntaahan se nimenomaan antaa. Mulle nyt neuvolasta ei järin oo ees ohjeita muuten annettu, ellen kysy jotain. Ja ton taulukonkin sain, kun se kysy että haluatko. Samalla sain lapun, missä on kiellettyjen ruoka-aineiden lista alle 1v. 

Niin on tosiaan suuntaa antavia, mutta noinhan aikuisenkin "terveelliset" ruoka-ajat kuuluisi suunnilleen mennä. Samaisen monisteen olen minäkin saanut minkä mohomahakin.
Määrillä ei tosiaan kaipa hirveesti merkitystä, maidon määrä juuri tärkeämpi ettei sen antaminen jää. Meillä ei ainakaan siitä huolta kun menee ainakin 9 dl+yötissit [:D]

Mä sain kans ohjeeksi, että kannattaisi antaa noita kaupan puuroja. Selitys oli, että niissä on enemmän energiaa, kun ne on keitetty korvikkeeseen. Toistaiseksi olen tällä ohjeella mennyt, mutta ajattelin kyllä kans alkaa itse tekemään, kun on päästy maistelussa vähän eteenpäin. Kauhea määrä sitä puuroa menee haaskuun ja ei ne tetrat mitään ilmaisia olleet.
Mutta te, jotka teette itse puurot, niin ihan veteen te ne keitätte? ..Voikohan korvikkeeseen niitä edes itse keittää..? Tai miksei vois? [8|][:-] Mä oon taas ihan ulapalla [:D]

Just luin makaronilaatikon ohjeen mikä on näille vauvoille tarkotettu ja siinä ohjeessa tekijä oli korvikkeesta tehny munamaidon ja laittanu sen keitettyjen makaronien kanssa mikroon ja 4min. Mut miksei sitäkin vois keittää. Tota makaronilaatikkoo on kyllä ehkä pakko kokeilla tässä joku päivä [:D] Ja pakastimesta sit lihakuutio joukkoon [:)]
Kyllä mä oon aatellu puurot tehä korvikkeeseen ja veteenkin. Vaikka fifti-fifti [8|]

Mäkin annan yleensä ensin sosetta ja perään sit maitoa. Paitsi juurikin, jos laps on tosi kiukkunen/väsynyt, niin sit maito ensin ja perään ehkä sosetta. Korviketta meillä menee joku 6dl päivässä + ilta-, (yösyönnit aikalailla vähentyneet)ja aamutissit päälle!

Takaisin