Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viirukhan: hahaha [:D][:D]

mohomaha: niinkuin jo sanoin, laita se miehes tekemään ne lihasoseet. Uhkaat muuten tehdä teitin likasta täys vegaanin [:D] Ja noista kaupan lihasoseista.. En tykkää, ihmeellistä harmaata mönjää ja maksaakin suht koht paljon. Eli oon samaa mieltä, ei ole sama!! [;)]

Jensas: piti jo kommentoida suakin, mutta unohdin. Ihan oon samalla linjalla Poppi81sen kanssa. Samaa helvettiä se oli meilläkin, ennen kuin siirryin korvikkeeseen/lisäruokiin. Meilläkin nykyään illalla pullo velliä ja kahdella herätyksellä mennään, ensimmäinen just 2-3 aikaan ja toinen 5-6 aikaan, ja siitä sitten herätään joskus 9 aikaan. Nukkumaan yleensä viimestään 8lta. En todellakaan valita. [:D]

Heh, kokeilin eile illal antaa vellii (tähän asti siis antanut päivisin) oman maidon lisäks, aattelin kokeilla nukkuuks koko yön putkee... Ja ketut [:D][:D] heräs kolmelta tavallisen 4-5 sijaa ja aamul kasin jälkee ei suostunu enää nukahtaa vaik yleensä pölisee jonku puol tuntii, maitoo ja nukkuu n. kymmenee [:D][:D][:D]

Mun mies varmaan kuolis nälkään tuolla Mohomahan ruokavaliolla [:D] Lihansyöjä henkeen ja vereen! Niin ja tietty mitä kalliinpaa niin sen parempaa [:D]
Jos pyydän miestä tuomaan jotain ruokaa niin se on varma, et se kiikuttaa kotiin härän sisäfilettä [:D]

Mä kans vilkuilin noita kaupan 5kk tuotteita... Aika vähän on vaihtoehtoja. Itse tekemällä saa varmasti monipuolisempaa. Varmaan jatkan lihojen kans samalla linjalla ku nytkin. Osan teen itse, mutta tutustutan tytön varmasti noihin kaupankin purkkeihin. Mutta ei me vielä niitä lihoja aleta syömään... Myöhemmin vasta.

Samoilla linjoilla Gibsoni, täällä ollaan sellaisia lihansyöjiä ettei ilman sitä pärjättäisi[:D]

Otin teidän neuvoista vaarin ja olen nyt antanut korviketta desin rinnan lisäksi ennen päiväunia ja illalla lisänä korviketta ja velliä, kappas kappas kaksi yötä poika nukahtanut klo 21.30 ja nukkunut siitä neljään, syönyt ja nukahtanut ja syönyt vain pari kertaa ennen puoli kasia. Rinnat olleet niin täynnä tuolloin neljältä ettei pullovaihtoehtoa ole tuolloin voinut kuvitella[:D] Mut siis ihan älyttömän hyvin, toivottavasti tämä meno jatkuu! En tiedä miten imetyksen lopettaminen on niin jotenkin vaikeeta.. Viimeinen lapsonen ja ainut onnistunut imetys niin jotenkin sitä vaan ei malta ja raaski. No syö rinnasta sen mitä tulee, pikkuhiljaahan se vähenee kun pullosta osan syö.

Maissikin näyttää uppoavan herralle hyvin. Kuutiollista enempää ei kyllä jaksa syödä/keskittyä ja harmittaa kun olen pakastanut nyt kuutioina niin ei oikein pysty sekoitella keskenään[8|] Montas päivää pitikään antaa samaa ennenkuin kokeilee uutta? ISommilla taisin kyllä aika vauhdilla kokeilla uusia makuja kun ei parissa päivässä mitään tullut. Odotan innolla syöttötuolivaihetta, istuen syöminen helpompaa ja sitterissä syöminen on yhtä sotkemista kun kädet olisi suussa joka lusikallisen välissä[:D]

Jensas: meillä oli tuo sama vaihe, että leuka rintaan ja suuta ei avata. Nykyään kyllä hamuilee melkeimpä sitä lusikkaa, että hei tänne nopeempaa! Varmasti ohimenevää teilläkin. Sitkeetä yrittämistä vaan [:)] ja 5 päivää samaa -ohje annettiin tänne.
Meillä oli tänään pottu-porkkana-sormi yhdistelmä ja hyvin toimi [:D][:D] Sormet meni aina suuhun kun lusikka lähti, mutta no... käsien pesun kautta sit lopuks. Ja nyt tossa äsken kun annoin puolukka-banaania niin sormet meinas taas mennä ja sanoin että sormet EI mene suuhun sillonku syödään. Nea katto mua, alahuuli alko väpättää ja se vaan tapitti sellasella ilmeellä että sanakin vielä niin alan itkee. Mua alko naurattaa koko tilanne ja Nea tajus senkin ja alko tietty hymyilee. Mä vaan mietin että miten ihmeessä mä sille mitää tapoja opetan kun multa menee pokka tollei [:D] Sitkeetä harjottelua ilmeisesti tässäkin [;)]

Mä nyt päätin, että ostan possun (koko possu niin ällöttää ajatuksenakin) kaupan purkkeina ja muut kalat, kanat, naudanlihan sit väsään ite. Possuakin ehkä joskus vielä ite, mutta ainakin alotan nyt noilla kaupan soseilla jos Nealle ne maittaa. Ne on varmasti miedomman makusiakin, että maha tottuu. Uskaltaako kerralla antaa koko purkin jos vaan tuntuu maittavan? Tänään tuli mittariin 5kk [:)] Katusutariina: sä puhuit että teet pakasteseitistä kalasoseen, nii sulatat, palottelet, keität ja muussaat sauvasekottimella veden avulla ja pakastat, vai?

Ei kai auta ku kokeilla, mutta siis puhutaan ilmeisesti max. 5 min kuitenkin. Jahka toi tytär tuolta herää nii pääsee possua maistamaan [:'(]

Edit: hyi helv. mikä possun haju siitä ruoasta tuli (piltti kasvis-kinkkuherkku) [:'(][:'(] Ei siinä, lämmitin n. puol purkkia ja lisäsin viel yhen porkkanakuution sinne. Nea vähän ihmetteli, ensinnäkin se rakenne kun oli paljon hienompaa ja tahmeempaa mihin se on tottunu. Mut kyl se siitä annoksesta yli puolet söi, ennenku alko itkemään. En sit tie oliko liian paljon ekalle kerralle, mutta let´s see mitä tapahtuu. Vettä välissä ja perään PALJON [:D] Kai se täytyy maito mennä lämmittää kun ei maha selvästi tullu täyteen.

Oliko siis nyt niin, että iltapuurosta ei kannata vielä ihan hetkeen haaveilla? Eikös siinä niin käy, jos antaa ensin lihat ja sitten vasta viljat? Varmaan tosi fiksu kysymys [8|][:D] Eli siis toivon, että tässäkin ilmenee, että vastaus riippuu siitä keneltä kysyy...

Kuinka paljon teillä on vaihtelua määrissä, joita annatte/ jotka kelpaa? Meillä kelpasi eilen maissiperunasosetta useampi teelusikallinen, mutta tänään perunaporkkanasoseesta upposi ehkä puoli teelusikallista ja omenasta ehkä 1 tl. Mietin vaan, että oliko vika tarjotussa ruoassa vai onko se vaan niin, että jonain päivinä syödään ja toisina ei.

No kunhan niitä viljoja ja lihoja ei alota samaan aikaan.
Niin ja meillä on kaikki kelvannu, mitään ei oo jätetty syömättä mutta palsternakka tulee ulos [:D]

Minäkin tuota puuro-hommelia mietin.. Kun jostain sain käsityksen juurikin että viljat vasta puolen vuoden aikoihin mut miks kaupas sit on puuroja jos jonkinlaisia 5kk--> ?? 

Tänään neuvolassa sanottiin et voi aloittaa 5kk lihat tai puurot, mutta ei niillä vielä mitään kiirettä ole. Kans olen siitä 6kk viljasuosituksesta jostakin lukenut niin ajattelin ensin aloitella lihalla ja viljoilla vasta siinä puolen vuoden kieppeillä

Kiitos vastauksistanne [:)]. Täytynee vielä vähän odottaa ennen kuin alkaa noita viljoja tarjoamaan, kun en kuitenkaan halua, että omalla hätäilylläni menen mitään sörssimään... [8|] ..jos vaikka odottaisi sinne 5kk neuvolaan asti, jos ne siellä ottaisi asiaan kantaa täälläkin.

Olisi muuten kiva kuulla, jos joku on puuroa antanut, että onko sen avulla jaksettu/nukuttu pidempään tai onko tullut jotain oireita?

Tänään taas kelpasi melkoinen annos maissiperunasosetta, joten meillä ei ilmeisesti arvosteta äidin tekemää perunaporkkanasosetta. Myönnetään, että omaankin suuhun se ensimmäinen maistui paremmalta [:D]

Tänään ostin elämäni ensimmäisen bataatin, jos sitten huomenna kokeilisi miten se maistuu...

Maalaisjärjellä kun ajattelee niin kovimpia allergiareaktioitahan saadaan juuri gluteinista (eli viljoista), kalasta, kananmunasta ja pähkinästä. Niiden kanssa täytyy siis edetä rauhallisesti ja varovasti. Kaikki tämän kyllä varmaan tiesikin, mutta halusin vain muistuttaa. Meillä kun joutuu katselemaan paljon, mitä nuo ruoka aineet sisältävät, kun miehen poika on allerginen noista kaikille muille paitsi ei viljalle. Eli kalaa, kananmunaa ja pähkinää ei meidän taloudessa juuri syödä kun poika on meillä. Kananmuna on kaikista pahin... Siitä hän saa shokin. =(
Siinäkin kyllä syy miksi itse otan kyllä näitä "allergiaherkkiä" tuotteita varovasti neidille. Velipuoli on kerran noin allerginen... Tosin noi allergiat ovat varmaankin tulleet pojan äidin puolelta. Oma mieheni kun ei ole millekkään allerginen eikä hänen isänsä ja itse olen allerginen vain penisiliinille.

Meillä neidin kiinteiden opettelu on lähtenyt kyllä hienosti liikkeelle. Välillä on suu auki ku linnunpoika odottamassa lusikkaa. Tietty on niitäkin päiviä kun ei maistu ollenkaan. Pääasiassa käytän kaupan tuotteita "pohjana" (esim. piltin peruna-porkkana sose on mun mielestä hyvää omaankin suuhun [:D] ) ja lisään sinne sitten itse tekemiäni jääpalakuutio soseita. Tuleepahan enemmän makua. Saattaa mennä hyvinkin kerralla 3 jääpalakuutiota + 1/3 kaupan purkista. Eli ihan isoja määriä mun mielestä. Kaikki hedelmä ja marja soseet oon kyllä ostanu ihan kaupan purkkeina. Ne kun on NIIIIN hyviä [:D]. Mango on sekä äidin ja tytön suosikki...Hedelmäsoseita menee kevyesti se yli puoli purkkia kerralla. Äiti syö loput [:D]

Poppi81: Bataatti oli kyllä mullekin melkonen yllätys, en tienny sellasen olemassaolostakaan ennen sose-puheiden aloitusta. Mutta se on kyllä hyvää [:)] Nea tykkää kans.

Mies haisto ja maisto tota piltti possua ja hän lupas sen jälkee tehdä possun lihasta soseen ite, kun kysyin haluaako se tosiaan että syötän tällästä sen tyttärelle [;)][:)] Ostin sille sit äsken Pirkan porsaan uunilihan, missä luki että sen voi myös kypsentää keittämällä. Mut mistä mä tiiän teinkö oikeen valinnan kun siinä ei puhuta suolapitosuuksista saatika rasvasta? Oisko valmiit suikaleet ollu yhtä hyvä ratkasu?
Myös Finduksen seitifileitä ostin, mutta siinäkään ei puhuta suolasta mitään. Ilmeisesti ei sitten ole, niinkuin tarkoitus olikin ostaa sellanen. Ja siinä oli keittämisen ohje kyljessä [:)]

Bataatista vaikka mitä herkkuja. Yks lempparini on paistaa bataatti kiekkoja (n. 1-1,5cm paksusia)  paistinpannussa öljyssä ja kansi päälle. Hyviä kyllä tulee ja pihviä kylkeen :)- menis ehkä kasvisyöjällekin pihvinä?
Lapsukaiselle  on tarkoitus tehä soosit ihan fileestä. Tulee ainakin kunnon tavaraa eikä mitään jänteitä tai turhia rasvoja:) Itsekin enimmäkseen kunnon lihaa syödään niin lapselle kans:)
Ohjeeksi saatiin, et voi aloittaa millä lihalla vaan no ei nyt ihan hirven kuitenkaan...possu ei kyllä itellekään uppoo niin jollakin siivekkäällä mahd. aloitellaan.

Tosta lihasta.. Tehkää mieluummin sellasesta, missä mahd vähän turhaa rasvaa. Eli siis vaikkapa juuri sisä- tai ulkofileestä. Ja jos nyt on köntin kerennyt ostamaan, niin sitten vaan veitsi käteen ja turhat läskit veks. Muutaman euron voi tolla tavalla kyllä säästää muutenkin. Ite siis tulen tekemään nyt, no siis ens viikolla alkaa väsääminen, niin kanan rintafileistä, porsaan ulko/sisäfileestä ja naudan keittolihasta. Ite aloitan kanalla, sit porsas, kalat ja lopuks nauta.

Ja gipsonin kanssa olen kyllä ihan samalla linjalla. Sama kun esim mansikkaa, kiiviä tai sitrushedelmiä en lähtis heti samantien tunkemaan raakana lapsen suuhun.

Viljojen kanssa nimenomaan niin, että ensin nämä lihat ja sitten parina aamuna kauravelliä aamupalaks. Katon tuleeko mitään oireita, ja jos ei tule, niin sitten aamupalaks ihan puuroa. Ja jos ei vieläkään, niin SITTEN voin antaa iltapalaks puuroa/velliä. Siis kunhan on varmistunut se, että mun ei tarvi ainakaan sen puuron takia huutavaa muksua yöllä kanniskella. [:@] Aloitan kauralla, ja sitten samalla tyylillä muut viljat.

Mutta siis, meillä alkaa ens viikolla lihojen syönti [:D]

Ja syömisestä muutenkin.. Meillä syödään hedelmäsose aamupäikkäreiden jälkeen ja kasvissose iltapäivä päikkäreiden jälkeen. Ensin sose, ja lopuks maito. Ja päikkäreiden jälkeen sen takia että varmistan sillä likan olevan varmasti nälkänen. Meillä toimii. Semmonen lähes purkki menee hedelmäsosetta ja 4-5 kuutiollista kasvissosetta. Maitoa tohon päälle menee vielä joku 60-90dl. Ja monttu aukee heti kun lusikka lähestyy [:D]

meillä meni jamilla vatta ihan tajuttoman kovalle omenasta[&:]se jätetään nyt siis muhimaan ja otetaan se joskus toiste taas syöntiin..
meillä on mies tarkka noista lihoista muutenkin ja ruuasta ylipäätänsä,että se varmaan automaattisesti ostaa sisä/ulkofilettä jos lihaa käskee tuomaan[:D] Ja haistoin vkl tollasta lihalastenruokaa(siis purkkitavaraa..) nii[:'(][:'(] En omaan suuhunkaan laittas,nii miks lapsellenikaan antaisin..
hmm..annatteko lihaa ihan pelkästään kun alotatte antamaan,vai sekotettuna johonkin kasvikseen?

Okei. No mitäs mä lihoista tietäisin kun en niitä syökkää, tässä se tuli nähtyä [:D][:@] Mutta ens kerralla sitten sisä- tai ulkofileestä [;)] Mä oon vielä kahden vaiheilla annanko seuraavaks kalaa vai kanaa. Kala on nyt valmiina pakastimessa, tein kaks pienempää jääkuutioo jossa on ihan vähän sitä kalaa nii saa niillä alotella. Eli Henniv mä heitän ne tuttujen kasviksien joukkoon. Tällä kertaa en maustanu sitä kalaa millään tillillä tai purjolla niinku mones vauvanruokaohjees on, mutta ehkä ens kerralla sit joku mauste niihin. Ja oot Henniv kyl ihan oikeessa tosta purkkiruoasta, en mäkää sitä toiste enää osta [:'(][:'(] Neuvolassa puhuivat joko teelusikallisesta tai ruokalusikallisesta lihaa per annos. Tais olla teelusikallinen, mitä nää muksut sitä lihaa tarttee per ateria. Vai ruoka? Ärr en muista [:D] No ei kuitenkaa puhuta suurista määristä.
Mä myös annan päikkäreiden jälkeen kasvissoseen ja toisten päikkäreiden jälkee marja-/hedelmäsoseen. Maitoa ei yleensä tarvii antaa, kun syö ittensä hyvin täyteen noilla soseilla. Vettä hörpytän perään, sitä ei kyl montaa ml mene kuitenkaa. Katusutariinakin tarkoitti ilmeisesti ml vaikka puhui dl [:D] Kiitos liha tietävyydestä [:)]

Henniv:lle vielä, Nean mielestä omena on sitä herkuinta! [;)] Ajattelin just tänää tehä sitä lisää ja pakastaa suoraan pilttipurkeissa suurimman osan, kun se siitä niin paljon tykkää. Pitää sitä kuutioinakin tehä, että saa sekoteltuu muidenkin hedelmienkin kanssa.
Edit: tein osasta klönttisempää perunamuussaajalla ja lopusta sauviksella, saa nähdä kuinka käy kun ei oo koko satsi samettisen hienoa [;)]

Takaisin