Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viljoista: Meille annettiin ohjeeksi antaa iltapuuroa (ihan Elovenaa) 1/2 desiä illassa. Siis neuvolatäti oikein kirjoitti neuvolakorttiin tämän... Ja meillä sanottiin että vellejä ei missään vaiheessa koska ne ovat täysin "turhia".
Ihmettelin kyllä kun yleinen suositus viljoille on se 5kk.

Tää on just niin tätä, toinen sanoo toista ja joku muu jotain. Itse yrittää siinä sitten tehdä oikein.
Noh, meidän kolli on kohta viikon vedellyt kaurapuuroa kuin rekkamies.

Olikos se hei niin, että porkkana saattaa kovettaa kans vatsaa?
Aattelin vaan, ko annoin Ronille tänään yhen kuution porkkanasosetta ja parin tunnin päästä yritti tosi lujaa punkee kakkaa.. Vaivalla sitten saikin sen pihalle.. peruna-porkkanasta ei tullu mitään kakkaongelmia. [>:]

Toisaalla puhuttiin juuri, että porkkana olis vatsan toimintaa edistävää vaikutusta. Kai sekin on sit yksilöllistä. Mut melko nopeeta tahtia punkee tavaraa toisesta päästä jos pari tuntia väliä [8|]

samaa ajattelin mäkin.. Eiköhän siinä sapuskan kulkeutumissa vähän kauemmin mene [:)]

Ainakin meillä porkkanat tulee pihalle seuraavana päivänä.. vai onkohan meillä sitten vähän pitkät piuhat [:D][:D]

meillä kokeiltiin muutamana päivänä perunaa, mutta jätettiin nyt hetkeks tauolle kun toinen raukka aivan yökki ja kako perunan mausta...ja ei auttanut vaikka vähän sekotti joukkoon herkkuja (maissi ja porkkanasosetta)... kävi vaan niin että jäi sit ne muutkin soseet syömättä ku oli niin epäluulonen [:D]
seuraavana ois listalla sit varmaankin päärynä.
nyt sit otettiin kokeiluun muksu-riisipuuro. olen nyt muutamana aamuna sitä antanut..jahka vatta siihen kunnolla tottuu niin siirrän sen sitten tuonne iltaruuaksi. ja riisipuuron jälkeen sit kokeillaan kaurapuuroa...

Niinno siis eilen joskus puolen päivän aikaan annoin sen porkkanasoseen, niin siinä 15 aikoihin yritti jo kovasti vääntää jotain.. Illalla tuli selkeet porkkanakakat ja viel vähän tänä aamunakin, mut edelleen siel suoles on joku mitä kovasti tahtoo punkee ulos.. [>:]
Ja meillä tosiaankin vedetään mutkat suoriks tuol pojun suolistos! esim syö klo 13, niin seuraavalla syömisellä paskoo ja sit taas siitä parin tunnin päästä syödessä paskoo lisää! Ilta 19 ja aamu 7 välillä ei pasko koskaan, mut sit aamukakat onkin melkein niskassa [:D][:D]

Me ollaan nyt kans maisteltu noita kiinteitä.
Ja oon huomannu, että peruna-porkkana sose ei mene alas, ei vaikka kuinka yritän, mutta pelkkä peruna menee tuttelin kanssa kun unelma!
Aamupäivästäkin söi koko perunan ja nyt pitää keittää toinen peruna [:D][:D] Kun yleensä on, että menee paremmin ku laittaa porkkanaa mukaan, kun porkkana on kuitenkin makea. Tois vähän makua, mutta ei meillä[:D]
 Ja päärynä sose on herkkua![:)][:)] Sitä menis vaikka kuinka paljon[:)][:)]

Kuinka nopeesti aloititte antamaan kaksi "ruokaa" päivässä?
Oon nyt antanut sosetta aamupäivällä, mut ajattelin vaihtaa sitä iltapäivään vai kantsisko antaa suoraan toinen ateria päivässä? Soseet ei oikein herralle muutenkaan uppoa, mutta bataattia menee jotenkunten se 1,5 kuutiota. Maitoa ja velliä sitten menisi ja menee ihan älyttömästi. Kokeilin eilen korviketta antaen ja rintaa vain lisäksi niin maitoa meni varmaan 1,5litraa. Tänään kyllä syönyt vähemmän, mutta paljon silti.

jensas: aika paljon teillä kyllä tota maitoa menee.. Oletko mitä soseita jo syötellyt? Vähän erimakusia vai tiettyä samaa? Siis kun muksuhan tarvii monesti muutamia kertoja ennen kuin se sose alkaa maistumaan ja sillonkin se on kyllä sellasta taistelua välilllä, että.. Ja kun siitä tuttipullosta on paljon helpompi syödä kun lusikasta. Olet kokeillut syöttää sosetta juuri päikkäreiden jälkeen että on varmasti nälkä? Mutta vastaus sun varsinaiseen kysymykseen, ite alkaisin syöttämään kaks kertaa päivässä [:D]

tuosta maidon/korvikkeen määrästä meille neuvolassa sanottiin, että kattois ettei sais mennä yli litraa..mutta pakkohan se on maitoa antaa, kun toisella on nälkä.

MEillä maidon määrä vähentynyt, kun oon ruvennut kiinteitä antamaan.

Eipä ne vauvat sitä kiinteetä ruokaa heti ees älyä että se on niinku syötävää ja siitä tulee maha täyteen. Meillä meni ainakin jonkun aikaa, että sitä alko uppoomaan. Nykyään odottaa suu auki, että lisää lisää.
Ei Jensas mielestäni oo kiire ottaa sitä toista ateriaa mukaan, tai voithan sä antaa samana päivänä kahteen kertaan sitä samaa makua. Mä taisin sitä päärynää antaa niin, että 2x päivässä. Nyt niitä makuja alkais olee jo sen verta että vois ottaa välipalanki kehiin, mutta ei tässä sellanen kiire oo. Muualta luin että joku antaa enää vaan kerran päivässä maitoo [8|]
Mims: peruna voi olla olla rakeenteeltaankin haastellinen eka syötävä

No mä en tiedä, oliko se neuvo ( että ei korviketta litraa enempää päivässä) sitte kohdennettu vain meille, vai mikä oli, mutta se neuvolatäti sanoi, että kun ne vauvat jotka saa korviketta pullosta, niin niille ei tuu heti kylläisyyden tunnetta, että niihin saa uppoamaan monta litraa sitä maitoa, koska se kylläisyyden  tunne tulee myöhemmin ja täten kierre menee niin, että aina vain syö enemmän ja enemmän. En sitte tiedä. Mä en oo koskaan sitä korvikkeen määrää laskenu, koska meillä ei mee sitä älyttömän paljon ja mulla on se periaate, että vaikka meniskin, niin annan,  jos vauvalla on nälkä; tottakai! En mä silloin laske että jahas, nyt on jo litra menny, ei enään maitoa. Ei toki, vaan ihan maalaisjärjellä. Mutta voi olla että sen takia meille niin sanoi, kun meidän Turo-Eemil on aika jytky poika ikäisekseeen. En tiedä[:D][:D] Mutta anna mennä vain jos vauvalla on nälkä![8D][:)]

Heh, meil on sama ku Katusutariinal et porkkana tulee seuraavana päivän vast ulos [:D] Ja varmaan sama parsakaalin kaa kun tänään sitä annoin ekaa kertaa...
Neuvolast eile kyselin niin sain ohjeen että lihoi teelusikalliin päiväs ja et alle vuoden ikäin 1 rkl päiväs riittää... Sit kysyin et kuinka paljo pitäs soseit täs 5-6kk aikaan antaa, ni kolme kertaa puol pilttipurkkii [:D] Olin ihan et mitäääh?! Vastha meil on ees kokeiltu maissi, peruna ja porkkana [:D][:D] Heti juoksin kauppaa ostelee [8D] Nyt on porkkana ja säikeiset parsakaalikuutiot pakkases, huomen väsään bataatin. (kai sitä sai pakastaa? oliks, mohomaha, joku muuki ku peruna jota ei saa pakastaa? sä sit listaa laitellu...) Ja tulin iha vartavasten kattoo millasii listoi teil oli noist kokeiluist [;)] ei oikee ajatus oo luistanu ku koittanu miettii mitä kaikkee tonne pakkasee pitäs väsää...
Ja prkl että on vaikee löytää pakastekuutiomuottei mistää!! Sit viimein löysin anttilast, mut tulin tulokseen osta silikoonisia, että saa ne kuutiot jopa irtikin ilman että käämit palaa... [:@] Rahastusta, halvin vaihtoehto löyty robbarista 7e (samat anttilas 9e) ja nekii olis oikeest jotaa konvehtimuottei.

Meillä alko tavaraa tulemaan vaippaan joka päivä sen jälkeen, kun kiinteiden maistelu alotettiin, kun ennen sitä pantattiin viikko... Olis kai luullu, että ois käyny toisinpäin[8|] Vai tekeekö se lisäkuitu sitte tehtävänsä. Nyt ollaan maisteltu perunaa, porkkanaa, parsakaalia, bataattia ja kesäkurpitsaa. En tiiä mistä johtuu, mutta järkyn hajusta kamaa, ihan sama mitä ollaan syöty [:'(] Tahtoo sen maitokakan takasin[:D]

meijän jannun maitokakkaki haisee ihan järkyltä[:-][8|] ja siis teil(tai sii ei teillä vaan teiän vauvoilla[:D][:D]) on ilmeisesti joillain käyny niin et kakkatoimitukset kiihtyy ku siirtyy kiinteisiin? Mitenköhän meil käy kun tää pieni päkertää monet kakat päiväs nyt maidollaki[&:] Ihania nää kakkajutut[:D]

Tulen "huutelemaan" tuolta huhtikuisista.. [:)]

Jensas: Meillä oli aivan sama juttu pojan kanssa että korviketta alkoi menemään yhtäkkiä se 1,2- 1,6L päivässä. Otin asian puheeksi 3kk neuvolassa ja neuvoivat vaan jatkamaan samaan malliin [:-] Joillekin kun on neuvottu jo tuossa vaiheessa aloittelemaan pikkuhiljaa soseiden taikka vellien syöttäminen jotta maidon määrä pienenisi [:-] No me jatkettiin pelkällä maitolinjalla sitten siihen 4kk asti jonka jälkeen alkoi kiinteiden maistelu. Ja heti kun meillä alkoi menemään jo pelkästään se 2 kiinteää ateriaa päivässä niin maidon määrä laski. Ja nyt kun meillä syödään 4-5 ateriaa päivässä niin maidon määrä vuorokauden aikana on n. 5-7dl.

Miten kauan olet nyt yhtä ateriaa antanut päivässä?

Kaks viikkoa ollaan soseita maisteltu, bataattia, maissia ja nyt kesäkurpitsaa saanut. Ekat pari päivää meni hyvin ja sitten tökkäs[:D] Bataatti mennyt parhaiten ja siihen olen sekoitellut tai antanut lisäksi siis vähän maissia tai kesäkurpitsaa. Peruna-porkkanavelli veti vatsan sekaisin, joten niitä en kokeile soseinakaan vähään aikaan. Päärynää ajattelin seuraavaksi.
Enköhän ala tekemään niin että saa hedelmää "lounaana" ja kasvissoseen iltapäivällä. Pitää määrät pienempinä kun en tykkää pakolla syöttää. Jotenkin tuntuu ettei suuri maitomäärä voi vatsalle tehdä hyvääkään ja rasittaa molempia jatkuva syöminen.
Eilen otin oikein ylös, korviketta (sis. iltavellin) meni n.7dl ja rintaa sai nelisen kertaa päivällä aina lisäksi ja yöllä söi rintaa 4 kertaa. Mutta siis syö 1,5-2h välein. Jos nukkuu hyvä päikkärit, eli 2 kertaa 2-3h syö vähemmän, mutta jos ei, on väsynyt vähän koko ajan ja sitten tissittelisi tai söisi pullosta koko ajan ja mikään muu ei kelpaa.
Yöllä mulla aina suunnitelma antaa pullosta, mut rinnat tottuneet tähän rytmiin niin arvatkaa onko turpeena 2h välein ja sitten väsyneenä tissi suuhun enkä nouse ylös lämmittämään [:D] Ja sitten tunnin tai kahden tunnin päästä mietin miksi en viimeksi noussut, fiksua eikö[:D]

Takaisin