Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me aloiteltiin maistamalla bataattia ja maistui paremmin kuin hyvin[:D] Pari pientä lusikallista annoin ja lisää olisi ottanut, hiukka pyöritti suussa ja nieli hienosti. Peruna-porkkanavelli veti viikko sitten vatsan sekaisin joten ne taidetaan suosiolla jättää myöhemmäksi. Maissivelli uppoo hyvin, joten varmaan maissi voisi olla aika hyvä sitten seuraavaksi. En ole siitä sosetta ennen tehnyt, meneekö pakastemaissi helposti survojalla soseeksi?

Tosiaan jos vanhemmilla allergioita, lapsella suurempi riski saada niitä, mutta voi toki saada ilman perimääkin. Mä en lähtis allergioita pelkäämään jos vanhemmilla ei todella pahoja allergioita ole. Meillä mies monelle allerginen ja esikoisella on myös joitain hedelmiä, mutta ollaan hiukka siedätelty ja nyt osa iänmyötä poistunut.

Mä oon tehny pakaste maissista sauvasekottimella sosetta, vähän aikaa kun surruttelee niin menee ihan hienoksi. On muuten aika makean makusta, niin meillä ainakin yks lemppari soseista.
Tolla survojalla en minä ainakaan meinaa ihan hienoks saada oikeen mitään, mut sauvasekottimella oon hienontanu nyt kaurapuuronkin kun ollaan puuroja aloteltu. Niin ja oon laittanu kasvissoseiniin ja puuroihin NAN-jauhetta vähän sekaan, lisää meillä ainakin maittavuutta.

mohomaha, onks noi tein naksut pelkkää maissii? löysin sittarist kahta erilaist, mut toisii oli lisätty suolaa ja toisii sokerii (sekä tavallist et vanilja)... ni jäi sit ostamatta, en kyl kattonu yhtää minkälaisii määrii, poika alko kiukkuamaa ni ei jaksanu keskittyy enää tavaamaa. Voiha se olla et ne määrät ois ollu jotaa iha minimissää ja parist naksust nyt sit puhumattakaa [:D][:D]

Laatupakarin maissinaksut on ainakin tehty pelkästään maissista. Ostin niitä pussin jemmaan, mutta en ole vielä uskaltanut antaa. Ajattelin odottaa 5kk-päivää, niin jos sitten sen kunniaksi maistettaisiin raksuja [:)]

Kyselin nyt neuvolassa noita juttuja, niin ensin lihat sitten viljat. Lihoista nauta viimesenä ja sika ensimmäisenä. Munaa ei kuulemma tartte vielä antaa kun kyselin missä muodossa se pitää antaa [:D] Ja että oma tekemii soseisii ei tarvii lisäillä rasvaa, kun juo kuitenkin rasvaista maitoa. Että sitten vasta lisäillään kun siirrytään vuoden ikäsenä rasvattomaan maitoon. Pah, meillä ei rasvatonta juoda!

juu näin se menee noiden lihojen suhteen. Tänään just kattelin tota lihatiskiä siihen malliin, että jokos.. No jos odotan vielä muutaman viikon [:D] Jauhelihoista olen noi soseet yleensä tehnyt keittämällä.
Ja meilläkään ei rasvatonta juoda. Tein kompromissin joten meillä juodaan siis 1% maitoa [:D]

Minkä ikäiselle niitä maissinaksuja saa antaa? Meillä syödään tällä hetkellä perunaa, banaania ja sit kaupan persikka-banaani sosetta ja maissivelliä. Huomenna olis tarkoitus maistaa vähän porkkanaa soseena perunan kanssa. Perjantaina käytiin siellä lääkärissä ja painoa oli tullu kahdessa viikossa yli 600g! Lääkäri ohjeisti jatkamaan vaan kiinteiden syöntiä [:)]

Mäki meinasin, että ootan viel hetken ja maistatan enempi noita hedelmiä ja marjoja vielä ennen lihoja. Mua etoo koko liha-ajatus, kun en ite pysty sitä syystä tai toisesta syömään saati sit koskemaan, joten täällä myös jauhelihoista teen. Äkkiä rasiasta kattilaan *plumps* [:D] Mutta onko pelkkää sikaa olemassa jauhelihana? Yritettii tänää kattoo, mutta ei näkyny.

Annusu: ei kai siihen mitää ikärajaa ole, nehän nyt sulaa suuhun niin hampaita ei tartte olla. Nea oli varmaa joku 4½kk kun annoin ekan kerran. Kokeilemallahan se selviää ja harjottelu tekee mestarin.

mohomaha, pirkalla on muistaakseni pelkkää sian jauhelihaa tai sit ihan lihatiskiltä. Tiedän siksi, kun mein koira on allerginen naudalle nii joskus hemmottelumielessä saa sian jlihaa [:)]

Ookke, meillä koirat saa yrjolän puurossa nauta-sikaa. Ehkä ne oli sit loppunu siitä hyllystä, kun en törmänny cittarissa tohon pirkka-sikaan. 

mitämitä, pitääkö lihaakin antaa soseena[8|][:-][:-][:-]?? mä luulin että tollasia sitten vasta tyyliin vuoden vanhana[:D] mä oon kyllä ihan uuno näissä vauvajutuissa[:D] soseitakin ostin kaupasta mitä sattuu ja sitten neuvolatäti sanoi että kaikki maut pitäs antaa eka erikseen ja eihän mulle tullu tuo ees mieleen niitä ostellessa[8|] esim tollanen purkki missä lukee "hedelmiä", siinähän on viittä eri hedelmää ja jos sattuis allergiaa vaikka tulemaan niin mistäs minä sitten tietäsin mistä hedelmästä sitä tulee[8|] täällä on vasta maisteltu peruna-porkkana sosetta ja nyt on maissisose menossa, hyvin on molemmat maistunu[:)] tosin tuo maissi tuntuu jotenkin "turhalta" niin tuskin enää tulee ostettua, sitä kun hyvin harvoin syödään, toisin kun perunat sun muut on melkeinpä joka päiväsiä ruokia niin parempi että sellasia oppii sitten syömään. Tulee mun äippä mieleen kun se oli mun veljelle eka syöttäny marjasoseita sun muita ja ei ollu sitten tottunu perunaan, eikä sitä koskaan sen jälkeen sitten syönytkään, ekan kerran söi perunaa vasta yli 20 vuotiaana[:D][:D]!! noh, mun veli nyt muutenkin on aika kumma tapaus.

Hahah, pitäis siihenki juu totutella paitsi jos haluaa kasvissyöjän, mut sit pitäis ottaa lihaa vastaavat tuotteet käyttöön. Mun mies on ottanu mut ja mun rajatun ruokavalion hyvin vastaan, mutta on tuo innolla ottanu tulokkaan jonka kanssa jakaa joulukinkku ja härän ulkofileet [:D]
Mäkin oon ihmetelly miks markkinoilla on tollasia mitkä sisältää viittä tai seittemää eri hedelmää [8|]

Niin ja tosta allergia-asiasta: meillä menee palsternakkakuutiot nyt rodee ja yritetää joskus toiste uudelleen. Nea on 5/6 palsternakkaa sisältävät annokset puklannu. Toi yks kerta hämmentää miten se on sit pysyny sisällä, mutta se jääköön arvoitukseksi. Ei se enää normaalilta vaikuta, että muuten ei tyttö juuri puklaile ja palsternakka sit lähestulkoon aina. Tietty voi olla, että oon keittäny sitä liian kauan tai soseuttanu liian kauan tai sit siinä on vaan ollu jotain vikaa muuten. Kokeillaanpa joskus uudellee, mutta ei enää noilla kuutioilla!

hahahah.. repesin summerwine!! [:D][:D] No mutta parhaiten sitä oppii kantapään kautta, tai minä ainakin [:)] Ja nythän oot taas paaaljon viisaampi. Hyvä täällä on kokeneempana neuvoa että miten ja millä tavalla, kun ite muistelen kanssa mitä se oli sillon joskus ton ensimmäisen kanssa, kun kaikki piti opetta kantapään kautta. Eikä meillä ollut edes nettiä saatika googlea!! Miten sitä onkaan sillon joskus selvitty [:D][:D]

Kävin muuten neuvolassa, ja täti sano tosta jauhelihasta sellasta, että mieluummin filettä, koska jauhelihassa on aika paljon kovaa rasvaa. Ja jos nyt jauhelihaa käyttää, niin sitten paistijauhelihaa. No samapa tuo, helppohan sitä on filettäkin keitellä kun ensin siivuttaa vaikka palasiks ja sen jälkeen soseeks.

Ja nyt sitten summerwinellekin tiedoksi, että liha keitetään ilman suolaa ja soseutetaan sauvasekottimella, tarvittaessa (=tarvitset sitä ihan varmasti [:)]) lisäät keitinvettä, että saat tarpeeks sosemaista. [:D][:D]

Mutta miten voi tehdä paistijauhelihasta jos pitää olla sikaa? Eikö ne ole aina nautaa?

Täällä alettu pääsemään alkuun soseissa, yksi kuutiollinen menee juuri ja juuri kerralla[:)] Nyt pähkin kokeillaanko maissia erikseen vai tuikkaanko sitä bataatin sekaan[8|] En haluaisi määrä nyt pienentää kun tuon kuutiollisen syö kerralla, jos vaikka saisi tissittelyä hiukka harvemmaksi..
On taas niin sellainen fiilis että lopettelen tissittelyä muutenkin kun eilinenkin ilta meni klo 24:än ennenkuin nukahti kun tissitellään, torkutaan, tissitellään, torkutaan.. Päivällä sitten tissillä raivotaan ja yöllä syödään ensin max 3h sitten tunnin-kahden tunnin välein. Ajattelin ensi yönä kokeilla ekan herätyksen jälkeen antaa korviketta jos sillä saisi aamuyön nukkua[&o]

Nyt vastauksia tai mä vedän piltin kasvis-kinkkuherkun ja kasvis-porsaanlihan kehiin! Eli luovutan [>:][:D] Jännä muuten, että kun noita piltin tuoteselosteita kattoo nii kaikissa on järjestäen vesi-peruna-porkkana ja sit se liha.

Kasvis-broilerisose: vesi, peruna, porkkana, broilerinliha, riisitärkkelys ja kasviöljyt
Kasvis-kinkkuherkku: vesi, peruna, porkkana, sianliha, riisitärkkelys ja kasviöljyt
Kasvis-naudanlihasose: vesi, porkkana, peruna, naudanliha, riisitärkkelys ja kasviöljyt
Kasviksia ja porsaanlihaa: vesi, peruna, sianliha, kesäkurpitsa, riisitärkkelys ja kasviöljyt
Perunaa ja lihaa: vesi, peruna, naudanliha, omenasose, riisitärkkelys, sipuli ja kasviöljyt

Sais ite tehtynä kyl huomattavasti monipuolisempana (ainesosathan luetellaan siinä järjestyksessä mitä on eniten)

siis mitä vastauksia? [:D] ja niin juu, laita ukkos väsäämään noi lihasoseet? Luulenpa että meillä mies tulee noi väsäämään, mua meinaan oksettaa se soseutettu lihan melkosesti. Semmosta harmaata mössöä.. yök [:o]

no niin juu, totta [:)] Paitsi että mä keitän lihan, siis vielä muutaman kuukauden ajan, jollon se ei ole ihan niin helppoa.. [:(]

Niin mäkin oon kuullu ettei lihoja sais paistaa vaan keittää [8|] Ja kysyin jo ukolta tossa viikko sitten ja se sano näin: "eikö se oo sit sama ostaa ne purkissa valmiina?", joten ei. Pitää ostaa sellaset perunankuorimishankat ja siihen päälle jotkut kertakäyttöhanskat niin sormet ei tunne sellasta ällöttävää niljaketta sormissa. Mut silmiä ei oikein voi peittää tai on sormeton [&:] Ei auta ku kokeilla.

Jensas kuulostaa aika rankalta.

Mä olen jo luovuttanut ja illalla annetaan velliä ja maitoa sen minkä pojan napa vetää. Samoin yöllä haen sen pullon, jos tuntuu että herää kovin usein tai jää nälkäiseksi. Ei siinä kovin kauan kestä, kun kipasee hakemaan sen alakerrasta. On kyllä helpottanut elämää, nytkin poika meni nukkumaan jo ennen kahdeksaa [:)]. Ennen tissiteltiin koko ilta ja illat oli yhtä huutoa. Ei kivaa kenellekään [:(].

Nykyisin meillä mennään yöt kahdella herätyksellä, keskimäärin herätään 02:00, 05:00 ja sitten 07:00, jolloin jo noustaan ylös. Aamulla mulla on yleensä oma maito vähän vähissä, mutta aamupäivällä annan sen pari teelusikallista kiinteitä ja samoin iltapäivällä, niin ihan hyvin on pärjätty.

Tänään sekoitin kaupan maissisosetta Oolannin pakasteperunan kanssa ja hyvin tuntui uppoavan, vaikka asiaa epäilinkin, kun en siitä kovin tasaista saanut.

Takaisin