Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse olen myös saanut aika ristiriitaista tietoa perunan pakastamisesta, joten päädyin kompromissiin ja teen porkkana-perunasosetta, jolloin peruna pakastuu porkkanan kanssa, sen kuulemma pitäsi olla ok[:D] Osa pakastaa perunaa sellaisenaankin, mutta kuulemma sen koostumus muuttuu tms. Meilläkään ei perunaa syödä todellakaan edes joka viikko, olen enemmän pastaihminen. Tosin varmaan perunan syöminen nyt lapsen myötä lisääntyy...

Ostakaa oolannin pakasteperunamuussi ainekset. Se on 100% pottua eikä mitään muuta. Pääsee helpommalla. Ja minäkin teen juurikin niin, että pakastan porkkanan porkkanana ja kukkakaalin kukkakaalina jne ja yhdistelen sit sulatusvaiheessa esim. 1 bataatti 1 porkkana 1 parsakaali. Ja oon alkanu antaa kiinteitä ihan just niin paljon kun ite sitä syö, mutta ei kyl mee kun just noi 3-4 pakastepalaa kerralla.

Luultavasti siitä parsakaalista johtu, että Nea alko piereskelee eilen kun isompikin mies [:D] Mieheni yritti vakuuttaa ettei se hän ollu, pakkohan se oli sit uskoo kun Nea oli mun omassa sylissä piereskelemässä [:D][:D]

En aja perunaa sauvasekottimella. Se menee ihan liisteriksi. Muusaan sen haarukalla niin pysyy parempana. Sitten sulatusvaiheessa maitoa niin tulee ihan hienoa soossia.

Meinasin ihan unohtaa ja tää nyt ei varsinaisesti liity kiinteisiin, mutta ruokaan kuitenkin [:D] Pidin eilen sellasen testipäivän, että syötin Jeminalle kaiken pullosta, jotta näkisin kuinka paljon se syö maitoa vuorokaudessa. Oman maidonkin pumppasin vaan ja syötin pullosta. Vuorokaudessa meillä meni kaikenkaikkiaan 740ml maitoa ja Jeminahan syö pelkästään maitoa, eli ei vellejä eikä soseita ollut lisänä. Musta tuo kuulosti vähäiseltä joten ajattelin kysyä kuinka paljon teidän lapset on maitoa syönyt päivässä?? Tosi hyvinhän tuo on kasvanu ja 2kk neuvolassa neukkutäti ihan kysyi kuinka paljon tota lasta oikeen syötän kun kasvaa niin julmettua vauhtia [:D] Sinänsä en siis olisi huolissani, mutta mielenkiinnosta siis testasin [:)]

Meillä meni pelkkää korviketta 900ml-litra päivässä. Ja pituutta tulee, paino ei ihan pysy perässä. Meillä tosin mieskin on melkein kaksmetrinen että ehkä siinäkin syytä.

Silloin kun Luca eli pelkällä mäidolla niin korviketta meni n.1000-1500ml päivässä. Nyt kylläkin vähempi kun soseet ja vellit mukana.

Meillä meni pelkkää korviketta 1500-2000ml /vrk jo 2,5kuisena, jolloin neukku suositteli lisäruuan antamista kun kenenkään roppa kestä tuollasta maitomäärää. Nykyään maitoa menee enää 800ml päivässä, joten määrä on huomasti laskenu kun lisäruokaa on annettu. Teillä on kyllä toooooosi vähänen määrä Nuori äiti  meihin verrattuna [:D][:D][:D]

Oliko tuossa Nuori äiti kuinka paljon pumpattua ja paljon korviketta? Ajattelin kun eikö rintamaitoa tarvitse kuitenkin vähemmän niin josko se vaikutti?
Meillä meni litran verran korviketta päivän aikana plus sen mitä söi vielä yöllä (moneen kertaan siis) rinnasta, eli aikas paljon menee meilläkin. Puklaili kyllä poiskin, mitä ei pelkkää tissimaitoa syödessään tee.

En yhtään katsonut sitä määrää, että paljonko meni omaa maitoa ja paljonko korviketta, mutta sen osaan sanoa että korviketta meni enemmän [:D] Voihan tuo tietysti olla riittosampaa tuo rintamaito kuin korvike ja siksi syöntimäärä on pienempi.. Enpäs ollenkaan tullu ajatelleeks.. Noh. Ehkä meidän neiti on tullut äitiinsä ja on vähäruokainen [:D] Ja voihan se olla että lapsikin syö toisena päivänä enemmän ja toisena vähemmän, mutta en usko että Jemina kuitenkaan litraa syö päivässä..? [8|]

Nuori äiti jatkaa vaan tissittelyä ja unohtaa soseet pariks kuukaudeks, tai ainakin siihen asti, kun tuntuu että Jemina on koko ajan vaan tissillä. Ole onnellinen [:)]

Hip hei!

Sunnuntaina 10.10.2010 meidän neiti sai ensimmäisen maistiaisen perunaa [:)] Elikäs nyt annetaan edelleen korviketta lisämaitona ja maistelut on aloitettu. Tänään tuli 16 viikkoa typylle täyteen eli melkein jo se 4 kk. Tultiin siihen lopputulokseen ett nyt pikku hiljaa aloitellaan maistelut ja jos mahdollista nii jossain vaiheessa jätetään korvike pois kokonaan ja sit syödään soseita ja tissitellään.[:)]

Sunnuntaina keittelin perunaa, porkkanaa ja bataattia, soseutin ne ja pakastin. Huomenna ajattelin sit tehä kukkakaalista soseen pakkaseen. Mun vanhemmilla on omenapuita ja ne omenat on aika kirpeitä mutta minusta olis kiva tehä niistä sosetta. Äiti tekee niistä makeaa hilloa mut mites sitä kannattas tehä ett vois tolle typylle antaa, onko tietoa/ kokemusta/ ideoita? Kun ei nyt ihan terveellistä olis laittaa sokeria hirveenä...  [8|]

katusutariina: olen onnellinen [:D] Niin olin itsekkin ajatellut, että jätän nyt vellit ja soseet vähän tuonnemmas kun näin menee niin hyvin! Jemina ei kuitenkaan syö kuin 3-4h välein ja nukkuu yöllä sen 12h heräämättä [:)]

Annusu: Mitäs jos laittaisit hedelmäsokeria siihen omenasoseen joukkoon??

Meillä kiinteet alotettu 3kuisena eli noin 5 viikkoa sitten. Ens viikolla aletaan puuroja maistelee ja noin viikko siitä, riippuen miten puuro maistuu, alkaa lihojen maistelu. Vellit on nyt maistunu parhaiten, kun saa nopean avun nälkäänsä niillä, kun antaa pullosta suoraan. Bataattia ja päärynää vähän ihmettelee, muut menee mukisematta. :)

Annusu Kokeile keittää muutama omena ja maista sitten, ovatko keitettynäkin vielä kirpeitä. Itse tein omenasoseen ihan vaan keittämällä paloitellut omenat pienessä vesitilkassa ja sitten kun olivat sopivasti pehmentyneet, vedin vielä sauvasekoittimella hienoksi soseeksi. Ja tuli kyllä tosi makeeta ihan ilman mitään sokereita, vaikka takuulla oli kirpeitäkin omenoita seassa.

Sain juuri hankittua omin sormin suuhun-kirjan ja olen suorastaan valaistunut! Mites Viirukhan ja koukku, eiks teil ollu kans suunnitelmissa sormiruokailu? Tää on varmaan ensimmäinen asia missä mun äidinvaistot on päällä, kun ajatus soseitten alottamisesta on tuntunut vastenmieliseltä ja nyt tän sormiruokailun keksittyäni en malttais oottaa että se 6 kk tulee täyteen et voidaan alottaa! Jos saan hieman paasata asiasta, koittakaa kestää[:D][:D] Tätä en ollut itekkään tajunnut aiemmin mutta siis todellisuudessa soseitten syöttämiseen on olemassa vaan yksi perusteltu syy: jos kiinteet alottaa ennen sitä noin 6 kk kun vauva ei ole vielä kyvyiltään valmis istumaan itse ja syömään omin sormin(plus tietysti jos on erikoistarpeinen, kehitykseltä hitaampi vauva). Kelatkaa nyt[:-][:-] Eli tää sormiruokailu ei ole mikään uus villitys vaan päinvastoin, soseitten syöttäminen on villitys joka on otettu käyttöön siinä vaiheessa kun yleiset suositukset kiinteitten alottamiseen on laskeneet 8-9 kk jopa 2-3 kuukauteen.

Tossa kirjassa puhutaan paljon siitä lapsentahtisuudesta; kun imetän, lapsi päättää tarkkaan itse milloin syö ja kuinka paljon, syöttämisellä tämä hallinta otetaan vauvalta pois ja vanhemmat päättävät mitä, milloin ja kuinka paljon lapsi syö. Mua ainakin viehättää se että saisin antaa lapsen hallita, vaikka ne on tollasia toukkia niin ilmeisesti ne kuitenkin yllättävän tarkasti tietävät mitä ravintoa ja kuinka paljon tarvitsevat. Ehkä tää asia alko kiinnostaa koska mun ekat omat muistot on perheeni pakkosyöttö-yrityksistä[:D] olin nirso syömään, lakkoilin ja heittelin ruokaa seinään. Nyt aikuisenakin syön mitä vaan kunhan tiedän tarkkaan mitä siinä lautasella on!

Mut eihän lapsi syö niitä soseitakaan ellei se niitä halua? Kyllähän se osaa ilmasta jos ei kelpaa. Voihan se sitten syödä omin sormin kun osaa istua ja on jo maistellut niitä kyseisiä soseina niin tietää mitä laittaa ees tarjolle allergioitten takia.
Neasta on tullu oikee linnunpoikanen, odottaa suu ammollaan että tänne nyt vaan sitä sapuskaa [:)]
Meillä henk.koht on aika mielenkiintosta siirtyä niihin oikeesti kiinteisiin pureskeltaviin kökkäreisiin ruokiin, sillä lueskelin että esofagusatresia potilaille saattaa aikuisiälläkin olla vaikeuksia syömisen kanssa.

No ilmeisesti alussa se riittää et vauva imeskelee lihaa[:D] ja sit lihapullia, jauhelihaa? tossa kirjassa on näin: "liha on parasta tarjota suurina paloina, joita vauvan on helppo pidellä ja imeä tai pureskella.Alussa on ehkä helpointa käsitellä kanaa, varsinkin jos antaa vauvalle luun järsittäväksi. Koiven luut ovat tähän tarkoitukseen parhaita, sillä niistä on helppo pitää kiinni ja niiden liha ei ole yhtä murenevaa kuin rintapaloissa. Poista huolella pienet luut ja rusto ennen kuin annat luun vauvalle. Lihasta saa mureampaa padassa hauduttamalla kuin uunissa kypsemntämällä. Suuria paloja ei tarvitse aina olla tarjolla, sillä huomaat pian vauvasi pystyvän käsittelemään jauhelihaa yllättävän hyvin sormillaan." 

hmm..ite en henk.koht. mitään kanankoipee pikkumuksulle kyllä antais..aina siihen saattaa joku luun sirunen jäädä tms..[:)]

joo, en itekään varmaan uskaltais antaa...enkä usko et se lihan tarve on alussa niin suuri et ois ees tarpeen turvautua koipiin. (Liekin isän suurinta herkkua on muuten Liekki-wingssit[:D][:D]) Tuol on vauvan ruokailu-foorumin alla ketju sormiruokailusta, sielt on hyvä kattella miten nää jo homman alottaneet on asioita hoitanu jos yhtään tää juttu kiinnostaa, ite oon vielä jäävi mitään neuvomaan kun ei olla ees alotettu vielä[;)]

Takaisin