Sain juuri hankittua omin sormin suuhun-kirjan ja olen suorastaan valaistunut! Mites Viirukhan ja koukku, eiks teil ollu kans suunnitelmissa sormiruokailu? Tää on varmaan ensimmäinen asia missä mun äidinvaistot on päällä, kun ajatus soseitten alottamisesta on tuntunut vastenmieliseltä ja nyt tän sormiruokailun keksittyäni en malttais oottaa että se 6 kk tulee täyteen et voidaan alottaa! Jos saan hieman paasata asiasta, koittakaa kestää[:D][:D] Tätä en ollut itekkään tajunnut aiemmin mutta siis todellisuudessa soseitten syöttämiseen on olemassa vaan yksi perusteltu syy: jos kiinteet alottaa ennen sitä noin 6 kk kun vauva ei ole vielä kyvyiltään valmis istumaan itse ja syömään omin sormin(plus tietysti jos on erikoistarpeinen, kehitykseltä hitaampi vauva). Kelatkaa nyt[:-][:-] Eli tää sormiruokailu ei ole mikään uus villitys vaan päinvastoin, soseitten syöttäminen on villitys joka on otettu käyttöön siinä vaiheessa kun yleiset suositukset kiinteitten alottamiseen on laskeneet 8-9 kk jopa 2-3 kuukauteen.
Tossa kirjassa puhutaan paljon siitä lapsentahtisuudesta; kun imetän, lapsi päättää tarkkaan itse milloin syö ja kuinka paljon, syöttämisellä tämä hallinta otetaan vauvalta pois ja vanhemmat päättävät mitä, milloin ja kuinka paljon lapsi syö. Mua ainakin viehättää se että saisin antaa lapsen hallita, vaikka ne on tollasia toukkia niin ilmeisesti ne kuitenkin yllättävän tarkasti tietävät mitä ravintoa ja kuinka paljon tarvitsevat. Ehkä tää asia alko kiinnostaa koska mun ekat omat muistot on perheeni pakkosyöttö-yrityksistä[:D] olin nirso syömään, lakkoilin ja heittelin ruokaa seinään. Nyt aikuisenakin syön mitä vaan kunhan tiedän tarkkaan mitä siinä lautasella on!