Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käytiin niin pituutta oli tullu hurrrrjasti lisää ja painoa siihen nähden ei tarpeeks, mutta siis kuitenkin plussan puolella painokin ettei mitään hätää. Nyt 4kk mittarissa ja NYT SYÖDÄÄN URAKALLA LUVAN KANSSA [:)][:)]

onko kukaan tehnyt maissista soseita? Yritin tänään mutten saa niitä tarveeksi hienoksi kuoret jäävät. Eikai sitä voi antaa kun kuret voivat jäädä kurkkuun! Onko niksejä? 

Mä oon tehnyt maissista sosetta ja ainakin mulla ne kuoret menee melko pieneks kun jonkun aikaa sitä sillä sauvasekottimelle surruttaa. Ja sitten kun se nieleminen alkaa sujumaan, ei nuo maissin isommatkaan palaset haitttaa. Tai ainakin näin meillä. Meillä maissi jopa on ehdoton suosikki [:)]

Tuli muuten semmonen juttu mieleen, puolestapuheena itetehdyille soseille.. Oletteko muuten ostaneet kaupasta purkkia, esim. perunaporkkanaa? Se on ihan tajuttoman samettista, ei mitään könttejä tai muuta. Kaupan soseet ovat tuollaisia todella sosemaisia aina tonna 8kk purkkeihin asti, jossa voikin sitten olla jo mukana riisinpalasia ja siis on ihan oikeesti rakeisempaa tavaraa. Se ero on huima verrattuna aikaisempiin kuukausiin ja muistankin aikasemmilta vuosilta, että monella äidillä meni siinä vaiheessa sormi suuhun, kun muksu kieltäytyi syömästä noita kökköjä ja joutuivat ite kotona noita kaupansoseita soseuttamaan uudelleen. Eli summasummarum.. ne meistä, jotka tekevät nuo soseet kotona, selviävät tuosta ongelmasta paljon helpommin ja siirtyminen perheen kanssa samoihin sapuskoihin, onnistuu paljon helpommin. [:)]

Ihan pakko kommentoida tuohon soseiden karkeuteen.. Sama juttu niissä sellaisissa jauhepuuroissa, ihan sulaa velliä ovat ja törkeen kalliita! Semmoisen jälkeen onkin hommaa opettaa tavalliseen puuroon. Esikoisen kanssa käytettiin ensin noita jauheita, mutta sitten tajusin tuon ja vaihdettiin äkkiä tavalliseen. Normihiutaleita saa surrattua kuitenkin vähän pienemmäksi jos aluksi haluaa.
Mä kanssa ostin kukkakaalia ja porkkanaa soseuttamista varten, omenaa onkin jo valmiiksi soseena pakastimessa[:)] Osan teen itse ja varmasti käytetään kaupankin tuotteita osittain, hedelmissä varsinkin.

Täällä moni on sanonut ostavansa hedelmät purkkeina. Mun on pakko kommentoida siihen, että nehän on paljon helpompia tehdä kun muut soseet [8|] Esim. mango, banaani, avokado ja luumu on sellasia mitä ei tartte ees keittää! Ja omena ja päärynä ellei tietty halua, mutta ite keitin ne nyt vielä ja annan sit joskus myöhemmässä vaiheessa niin etten keitä.
Huom. Avokado ei sovi pakastettavaksi.
Kun taas koen kukkakaalin kaikkein työläisemmäks. Ja kesäkurpitsan kaikkein turhimmaks kun yhdestä saa niin vähän sosetta.

Meillä aloteltiin kiinteisiin näin:
Päärynä
Bataatti
Bataatti-kesäkurpitsa
Peruna
Peruna-porkkana

Aika jännä, että aina kun ite (tai joku muu) keitän perunoita ja annan siitä Nealle, ni se puklaa. Mut kun lämmitän Oolannin pakastepussista pottua, niin NAM ku se onkin hyvää eikä yhtään pukluta. Perunalaadusta se ei voi olla kiinni, eikä mun keittotaidoista [:D] Oiskohan se sit jotenkin limasempaa kun siihen sotkee sitä korviketta joukkoon? No ei kai auta kun päästä helpommalla ja syöttää pakastimesta [8D]

Lueskelin sitä opusta mikä tuli äp-laatikon mukana, että vauvalle voi antaa palsternakkaa ja ruusukaalia, niin tein sit eilen soseita niistäkin. Tai ruusukaali on niin voimakas että raastoin sen sillä pyörivällä terällä hienoks ja sekotin hieman keitetyn porkkanan kanssa yhteen, ei ehkä tuu niin paljoo ilmavaivoja ja maistuukin ihan hyvälle kun on makeen miedon kanssa yhdessä.

Te ketkä ootte antanu velliä, niin ootteko sekottanu sen korvikkeeseen ja missä suhteessa? Täällä ollaan tarjottu soseista vasta perunaa ja porkkanaa, ja aattelin tota peruna-porkkana velliäkin tesmata, mutta paljohan sitä uskaltaa antaa ja missä suhteessa[8|] Määrät on ollu muutenkin perunassa ja porkkanassa pieniä.

No mä annoin ekalla kerralla 60ml ja 60ml mut sit oon antanu ihan "raakana" sen ekan kerran jälkeen. Hyvin on menny, eikä oo mitään ihmeellistä tullu.
Onko jonkun mielestä se maissivelli hyvää? Hyi helv... meinaa yrjä lentää ku sitä maistaa sen yhenki pisaran. Mutta Nea tuntuu tykkäävän [:'(]

mohomaha minusta se maissivelli on ihan jees makusta, sellasta makiaa.. :) meillä alettiin antamaan eka 20ml maidon sekaan velliä, juurikin maissivelliä ja joka pv nostettiin 20ml. sitten kun maito jätettiin pois alettiin kokeilla peruna-porkkanavelliä. se se vasta nannaa on :)

Kokeiltii tänää ekaa kertaa perunaa, en kyl tiie kuinka paljo meni mahaan asti [:D] Surrautin vaa vähän liikaa ni meni ihan liisteriks, tän vuoden perunoist luonnollisest ku tein, pitää huome koittaa vaa survoo haarukal tai jollaa jos sais tarpeeks hienoks. Any advice? Varalt on kyl noit kaupanki mut en haluis niit nyt kuitenka alkaa antaa, säilyyhä ne myöhemmäks joskus.

Mä ennoo missää vaihees sekottanu velliä ja maitoa ja hyvin on kelvannu! Eikä oo tullu mitää seuraamuksia. Ja maissivelli on paaljon paaljon parempaa kuin esim peruna-porkkanavelli! Mulla tulee maissivellistä mieleen mannapuuro, joka bon mun suurta herkkua puuroista! [:)]

Onko ensireaktio aina et lykätää kielellä pois? Ymmärrän tietty ettei vaavi heti osaa syödä mut mietin et onko se joku merkki ettei oo viel valmis alottaa soseita?
Tänään alotin maistelee. Päärynää. Mahaan asti meni ehkä 1/5 teelusikallista.

meillä lykätään kielellä pois vaikka kuukauden verran ollaan jo syöty. Siis se nieleminenkin on alussa niin hakusessa, että osaks sen takia. Mikäli sapuskan laittaa lusikalla suun etuosaan, suurinosa ainakin meillä tungetaan pihalle. Pyrin siis laittamaan sapuskat tonne vähän taaemmaks, niin suurinosa menee kerralla ales.

Perunan survomisesta.. Jos haluut sen oikein oikein hienoks, niin sitten vaan änget sen siivilän läpi, niin kuin mohomaha jo tässä joku kerta ehdottikin maissin kohdalla, ja mulla on ton perunan suhteen käytössä semmonen muussin survin, puinen semmonen. Tiedätkö? Missä on sellanen tasanen pohja..

niin, jonkin verran täytyy olla jo tota syömistä kokeiltu, ennen kuin ipana tajuu että tuo sosekin täyttää vatsaa. Ja harvoin mikään maku alas menee hyvin heti ensimmäisellä kerralla. Täytyyhän toki sitä makuakin vähän ihmetellä et wtf?? [:D]
Kuukauden verran tässä nyt syöty, ja on tuo likka tajunnut että tuo sosekin on ruokaa. No kylläkin odottelen vähän aikaa ton syömisen kanssa ennen soseateriaa, ihan senkin takia, että tytöllä on kunnolla nälkä. Maistuu paljon paremmin ja suu aukee jo hienosti lusikan lähestyessä. Maitohuikan saa sitten vasta soseen jälkeen, mikäli haluaa.

Meillä taidettiin vellin maistelu alottaa ihan "raakana". Tosin ihan ensin sellasta 60ml kerralla ja sit maitoo päälle. Oisko parin viikon jälkeen sitten syöty sillai, että pelkkä velli vaan... Johtuuko velleistä vai mistä, mutta poika piereskelee ihan mahottomasti!

Maisteltiin pojan kanssa hedelmä- ja marjasoseita jälkiruokana! No, nytpä ei sitten enää pottu yms. maistukkaan. Työntää kielellä ulos ekan satsin ja sit ei ees aukase enää suuta, irvistelee ja ruppee itkemään kun lusikalla hipasen huulia. Mutta sitten, kun tarjoon vaikka mangososetta, nii suu on auki, kun tikanpojalla!=) Söis varmaan purkillisen, jos vaan syöttäsin! Nämä ihanat hedelmät siis pojalle maistuu. Mitenkä minä saan sen nyt pottua syömään? Kokkeilin omatekemät soseet ja ostin jo kaupankin vihannessosetta! Ehkä ajan kanssa, kun vaan aina tarjoon ensin "oikeeta ruokoo"!?!

Eilen maisteltiin perunaa,ja minusta se meni oikein hyvin..lusikallisen Jami sitä söi,mutta yhtään ei kielellään tunkenu sitä pihalle..kai se siis mahaan asti pääs[:D][:D] Aikasemmin ollaan vaan syöty luumua sillon tällön..Nyt aattelin sen 4-5päivää antaa perunaa,nii pääsee vähän makuun ja ymmärtää sen lusikalla syömisen..sit voitais kokeilla miten porkkana ja kukkis menee alas[:)]

Meillä kans eilen maisteltiin ekaa kertaa perunaa, ei ollu mitään suurinta herkkua pojan mielestä..Jatketaan sillä sen viikon verran, ja sit vaihdetaan varmaan porkkanaan. Pari kertaa on viime viikolla maistanu maissisosetta, ja siitä tykkäs enemmän kuin perunasta. Voi tietty olla siitäkin et perunasoseen tein itse ja maissi oli valmispurkista..Laitoin perunan muussiksi haarukalla, mut sillein sitä ei ihan sileeksi saa. Täytyy kokeilla tota puista muussaajaa... Makeisiin soseisiin siirrytään vasta kun nää kasvikset uppoaa, jos poika äitiinsä tulee niin makeet maistuis paremmin [:D]

Vellejä poika on myös pari kertaa syöny (kerran peruna-porkkanaa, muuten maissia), ihan raakana.. Aluks oon antanu illalla 1dl:n ja sit maitoa päälle, kohta varmaan laitan koko purkin pulloon ja saa poika syödä sen mikä maistuu.

Vauvoilla on tosiaan toi refleksi, että työntävät kielellä tavaran ulos. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että joku olis pahaa. Ja joku päivä voi mennä nätisti paljonkin alas, toisena voi olla taas että "mitä sä oikein yrität syöttää mulle!?". Jostain luin että saattaa tarvita jonkun 14 kertaakin ennenku vauva oppii maistaan sen uuden maun ja hyväksyyn sen.

En nyt muista sitä tarkkaa määrää mut muokkaan jos löydän sen [:D]

Nestle bonan sivuilta:
Kysymys: Voiko lastenruokia pakastaa? Olemme makuannosvaiheessa ja tölkillinen ei kulu suositellussa ajassa?

Vastaus: Lastenruokia voi pakastaa, mutta niiden rakenne muuttuu jonkin verran. Esimerkiksi paljon tärkkelystä sisältävät peruna ja maissi kovettuvat ja kokkaroituvat pakastettaessa. Porkkana sopii hyvin pakastettavaksi. Myös hedelmä- ja marjasoseet sopivat pakastettaviksi mutta ne säilyvät muutenkin avattuna jääkaapissa useamman päivän, kun kerta-annoksen ottaa aina erilleen puhtaalla lusikalla.

Takaisin