Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lanttu sisältää nitraattia. Sain listan, en ois osannu ees pyytää sellasta.

Edit: Googletin ja löysin lastenneuvolan sivuilta ohjeet: Useimmat kasvikset sopivat alle 1-vuotiaana, mutta joitakin kasviksia vältetään nii-den sisältämien haitallisten aineiden tai huonon sulavuuden takia. Nitraattipitoisim-mat kasvikset kuten lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, nokkonen, kiinankaali ja juu-resmehut eivät ole sopivia alle vuoden ikäiselle. Samoin vihertävät ja itäneet peru-nat sekä sormenpäänkokoiset varhaisperunat eivät sovi alle1-vuotiaille. Kuivattuja herneitä ja papuja vältetään huonon sulavuuden takia. Ituja ei ole syytä käyttää salmonellariskin takia.
Sienissä on haitallisia aineita tai raskasmetalleja, joiden turvallisuudesta pikkulapsil-le ei ole tietoa. Lisäksi sienet ovat huonosti sulavia, joten niitä suositellaan aikaisin-taan yhden vuoden iässä.
Kaakaota ei anneta alle 1-vuotiaalle haitallisten parkkiaineiden, virkistävien ainei-den ja suuren oksaalihappopitoisuuden vuoksi. Yrttitee voi sisältää luontaisesti hai-tallisia aineita, joista ei ole riittävästi tietoa. Teetä ja kahvia vältetään pikkulapsilla kofeiinin vuoksi. Hunajaa ei suositella.
Vehnänorasmehua, maitohappokäytettyjä juures-mehuja ja raakapuuroja ei tule käyttää niiden huonon hygieenisen laadun, suuren happamuuden tai huonon sula-vuuden takia. Merilevävalmisteet eivät ole lapsille sopivia liiallisen jodin takia.

Säilykehedelmät ja säilöntäainetta sisältävät mehut on kiellettyjen listalla. Ja jäätelöö, hunajaa, vanukasta, raparperia, mantelia/pähkinää/siemeniä, maksaruoat jnejne ei suositella.

Tollasesta en ole Smik kuullutkaan! Mä juon kahvia liikaa päivässä (olevinaan pysyäkseni hereillä) ja olen ajatellut sen olevan ok kun ei ole pienellä vatsavaivoja ollut, muttei tullut mieleenkään että se voisi poikaa valvottaa! Olen kyllä aina juonut näin ja hetken aiemmin jo nukkui paremmin, joten ei ehkä siitä johdu..
Olen tässä miettinyt maidon määrää muutenkin, olin yhden melkein kokonaisen päivän osissa pois kotoota ja mies oli syöttänyt sinä aikana aikalailla litran maitoa. Siihen päälle söi kuitenkin vielä aamulla, iltapäivällä ja illalla rinnasta. Musta toi kuulosti tosi hurjalta määrältä! Oli kyllä puklaillutkin jota ei normaalisti juurikaan tee, että olikohan syönyt liikaa tai ainakin ahmii pullosta liian nopeasti.
Paljon teillä syövät maitoa päivässä?

oo,jouluruokaa...slurps..Miks ei oo jo joulu,kinkkuu,lanttu ja porkkanalootaa mulle heti[8D][8D] [:D][:D]

Meitä on moneksi ja jokainen toimii tavallaan.

Voisin kertoa veljeni tytöistä. Esikoisen kanssa he menivät näissä kiinteiden opetteluissa täysin oppikirjojen/neuvolan ohjeiden mukaan ja tekivät KAIKKI soseet itse ja imetys jatkui 1-vuotiaaksi asti. Nyt toisen tytön kanssa ollaan menty ihan päinvastoin. Ekat soseet aloittivat jo vähän ennen 3 kk ja tyttö söi 4-5 kuukauden iässä jo pääsääntöisesti soseita ja imetys loppui tuossa 4kk iässä. Ja monia ruokia on kokeiltu jo reilusti ennen kuin "säännöt antavat luvan".
Molemmat tytöt ovat kasvaneet hienosti. Nyt tämä nuorempi on 10 kk, syö paljon sormin ja harjoittelee itse lusikalla syöntiä [:D] se vasta sotkusta touhua onki.

Eiköhän jokainen tee tavallaan... Mun tekis mieli jo aloittaa soseet, mutta vielä ei olla aloitettu. Neuvolassa meille ei ole puhuttu mitään maistelemisesta. En ole sen tarkemmin suunnitellut, koska alotetaan. Me alotetaan sitten kun musta tuntuu siltä. Muutama purkki on tuolla kaapissa jo jemmassa. Teen vain peruna ja porkkana soseet itse. Loput ostan kyllä kaupasta valmiina... En jaksa/viitsi niitä ruveta tekemään itse, kun en mikään kokki ole. Tosin, se voisi olla hyvä konsti saada tuo miehen poika (8v) syömään hänen tietämättään kasviksia. Ne kun ei tunnu sille kelpaavan... Eipä kyllä miehenalku huomannut ollenkaan kun lisäsin porkkanasosetta reippaasti jauhelihakeittoon. Oli kuulemma parasta keittoa mitä hän oli maistanut [;)]

Juu Viirukhan tuon tiesin että rintamaitoa ei tarvitse niin paljon kuin korviketta ja varmasti ei syö 160ml rinnasta kerralla niinkuin pullosta vetäisee[:)] Tuntuu niin huimalta vaan määrät päivässä, siksi varmaan syökin rinnasta niin usein.

tein just bataatti,porkkana ja maissi soseita pakkaseen, ja voi elämä,miten hyvänmakusta toi maissisose oli! en oo ennen tajunnukaan että siitä voi noin hyvää tulla[:D]et jos mukelolle ei kelpaa,nii kyllä äitee syö [8D][8D]

Meillä kokeiltiin maissivelliä 4 iltana, ja poika tykkäs sitä syödä vaihtelevasti. Yöunet on kuitenkin ihan yhtä pitkät pelkällä tissimaidolla, joten ajattelin vielä jatkaa täysimetystä..Katsotaan missä vaiheessa poika alkaa itse kaipailla lisäruokaa, nyt tein ton kokeilun oikeestaan yöunien takia. Mut onpahan jotain mitä isukki voi pojalle antaa jos en oo paikalla tissin kanssa.. Soseisiin ajattelin siirtyä tosiaan vast kun poika itse kiinnostuu ruokailusta ja siinä samalla saa sit sormiruokailla [:)]

ihan totta, ja se hajukin. Meikällä meinas lentää laatta semperin maissisoseen kanssa, ite tehtynä kaikkea muuta. [:)]

Me mennään pelkällä tissillä niin pitkään kun pystytään, eli lapsen mukaan mennään. Jos kasvaa ja nukkuu hyvin niin en näe tarvetta (vielä) aloittaa kiinteitä. Katsotaan miten käy [:)].

Aattelin et alkas maistattaa soossei siin 4kk, eli ihan koht. Ei niinkä ravinnon kannalt mut maistelun :) Tykkään imettää ni sitä haluisin jatkaa siihi 6kk, ellen sit väsy yöheräilyihin ja ala antaa iltasin vähä tukevampaa lisäks.
Jotenki ärsyttää vaa ku joutuu hirveen hanakast pitää puoliaa ja omaa mielipidettää anoppii ja miestä vastaa... :( Mies oli sitä mieltä et pitäs alkaa korvikkeit antaa lisäks [8|] jo vaik kuinka aikasin, anoppi ihmetelly alust asti et saakoha se poika tarpeeks ruokaa imetyksel... Sit ku paino noussu niin hyvin ni "joha sille pitäs alkaa kiinteit antaa ku noin hyvin kasvaa, eihä sille riitä enää maito!!!" aaargh.... [:@] Ja nyt ku 4kk on lähestyny ni joks on oot antanu soseit, koska annat jne jne... Äske mies oli antaas dumlee pojalle!! ei siis koko karkkii vaan vissii ois antanu suklaata maistaa, mut otin sit viimenää pojan omaa sylii asti ku ei mies muuten uskonu ettei saa antaa. mikäköhä älynväläys sekii oli... [8|] Mä en ymmärrä mikä pakkomielle on tuputtaa sitä tätä ja tota!!! sama muuten koirien kaa...
Ärsyttää ihan suunnattomasti kun ei voi kunnioittaa mitä sanon, tai jos nyt on niin vastakkain mielipide (miehel) ni ottas ees jotaa selvää asioist ennenku tulee inttää... esim se dumle ja korvikkeet äidinmaidon sijaa....[8|]

huihai en tiennykkää että luumusoseen voiskin tehä kuivatuista luumuista [8D] Tässähän on nyt ihan kaks kärpästä yhellä iskulla kun oon miettiny mitä helvettiä teen noilla joululahjaks saaduilla luumuilla tuolla kaapissa, kun niitä ei pelkälteen pysty syömään [:'(] Ja nythän niistä saakin Nealle ruokaa [8D][8D]
Sose kuivatuista luumuista

1ps kuivattuja kivettömiä luumuja
3dl vettä

1. Huuhtele luumut siivilässä juoksevan veden alla.
2. Kiehauta vesi ja lisää luumut.
3. Keitä luumuja n. 20 min.
4. soseuta pehmeät luumut keitinveden kanssa.

Valmista sosetta n.3dl

Viirukhan mainitsikin tuon Omin sormin suuhun -kirjan. Se on kyllä hyvä! Mäkin olen hurahtanut sormiruokailuun ja sitten kun 6kk on täynnä ja osaa itse istua niin aloitellaan maistelemaan palasia, siihen asti täysimetyksellä. En usko, että voi tulla mitään syytä miksi alottaisin aikaisemmin. Vähän jännittää se kakooko muksu sitä ruokaa, mutta ei kai se siihen tukehdu, sen kirjan mukaan ainakaan. Meidän neuvolantäti tuijotti hiukan järkyttyneenä kun kerroin tästä suunnitelmasta! Täytyy ettiä sille netistä joku lyhennelmä tuosta kirjasta tai joku sormiruokailun esittely, ettei pidä mua ihan pimahtaneena... Tein kyllä paria soselaatua kotimaisista kasviksista jo pakastimeen, mutta taidan syöttää ne barffaavalle koiralle [;)].

Suositukset tosiaan vaihtuu tiheään ja jokainen tekee niin kuin ite parhaaksi näkee! Mä ajattelen, että parempi myöhään ku ei milloinkaan [:D]. Sama pätee esim. siivouksen kanssa tai siinä milloin olin työpaikalla aamuisin!

Meillä on aloitettu soseiden maistelu [:)] Ensteks nyt vähän maistellaan ja ihmetellään ja sit myöhemmin voi sitten ihan syömällä alkaa syömään. Velliä Jemina syö yleensä illalla maitoon sekoitettuna. Peruna-porkkanavelli on ehdoton suosikki! Masu on kestänyt oikeen hyvin kaikki kokeilut, ei mitään ongelmia!

Yks päivä tossa miehen kummitäti toi muovikassillisen omenoita niin laitoin kaikki soseeksi ja pakkaseen! Kilo porkkanoita on myös päätynyt soseeksi. Tänään ostin sitten kaupasta bataattia, kukkakaalia ja mangoa, jotka varmasti huomenna soseutan ja pakastan. Lisäksi olis tollanen pikku ämpärillinen mustikoita, joista osan ajattelin laittaa Jeminalle soseeksi ja osan ihan sellaisenaan pakkaseen vaikka mustikkapiirakkaa varten [:)]

ALKUPERÄINEN: koukku

Meidän neuvolantäti tuijotti hiukan järkyttyneenä kun kerroin tästä suunnitelmasta! Täytyy ettiä sille netistä joku lyhennelmä tuosta kirjasta tai joku sormiruokailun esittely, ettei pidä mua ihan pimahtaneena...

on kyl harmi jos noitten terkkareitten koulutustaso on tollanen etteivät näistä uusista jutuista ton vertaa tiiä[&o][:-] jaiks, onkohan meil ees sama homma? tällasena aamuna ku rakas lapsi on päästäny mut kolmella yösyötöllä ja aurinko paistaa niin tuntuu et voisin imettää loputtomiin! [:D][:D] mun pitäs hommata kans toi sormiruokailu-kirja, oon kans alkanu fiilisteleen et imettäis sinne 6 kuukauteen(eihän siihen oo ku reilu 2 kk [:-]) ja alottas sit sormiruokailulla. Se viehättää mua ku tuntuu jotenki ettei siin ois niin sotkemist ja sössäämistä sillä ruualla[:D] plus et oon ite ollu sellanen joka on aina heittäny kaiken ruuan seinään, pääsen vähemmällä sotkulla jos poika tulee äitiinsä [;)]

Mites se onkaan, kannattaisiko aloittaa maissi- vai peruna-porkkanavellillä? Onko noista velleistä yleensäkään "apua"? Aikanaan ei huomattu esikoisen kanssa eroa vellin ja maidon välillä, mutta josko ne olisi nykyään erilaisia. Syömävälit on max 2h päivin ja öin ja yleensä yöllä 1h niin jotain tässä taitaa tarvita..

meillä auttoi alkuun velli yöllä, n. viikon verran nukkui vellillä 19.30-05.30...mutta pikkuhiljaa siitä on taas yöllä alettu syömään useammin vaikka iltavellin määrää on nostettu...nyt jo kolme kertaa yössä ja velliä annettu n. 1kk. annetaan myös päivällä velliä ja sen suhteen tilanne sama eli on jo palattu siihen n. 1-2 tunnin syöntiväleihin päivälläkin...mutta jokatapauksessa annetaan velliä illalla ja aamupäivällä...

mutta vaikka nyt alkaa tuo vellin "teho" loppua, niin kyllä mä ainaki suosittelen kokeileen jotta saa ainaki mamma sen viikon verran nukkua itekin pitempiä pätkiä...sillä pärjää sit jo taas pitkälle [:)] ja toki toisille tuo velli voi tuoda paljon pitemmän avunkin [:)]

meillä aloitettiin peruna-porkkanavellillä, sekoitin korvikkeen joukkoon pieniä määriä velliä (esim. 40ml velliä ja 80ml nannia) jotta maha sai rauhassa totutella velliin...ja aloitin kokeilut aamupäivällä ennenkuin annoin illalla velliä...ennemmin painiskelee mahd. masuvaivojen kanssa päivällä kuin yöllä...kokeilin välillä maissivelliäkin mutta kun "meidän kaupasta" ei saa kuin peruna-porkkanaa niin palattiin siihen...kun ei jaksa pelkkää velliä hakea toisesta kaupasta...

jeps, täälläkin ensin kokeiltiin ihan soseena noiden perunan ja porkkanan sopivuus päivällä ja kun mitään oireita ei tullut, annettiin illalla velliä. Ei ongelmaa ja hyvin nukutaan [:)]

Meidän päivärytmi on suurinpiirtein tämä:

herätessä maitoa
hedelmäsose
maitoa
illalla 5-7 aikaan kasvissose
ennen nukkumaan menoa velliä, mikäli kasvisateriasta annettu lähempänä viittä. Jos lähempänä 7ää, niin sitten ihan maitoa.

Ja noita maitoaterioita annetaan toki silloin, kun sille näkyis olevan tarvetta. Yleensä meillä n. 3h välein, riippuu vähän. Uudet kasvikset/hedelmät kokeilen aina aamupäivällä, niin ei tarvitse yöllä huutaa. Kasvisateriat illalla, vähän niin kuin yötä varten. Ja tota sosetta menee puolen purkin verran.

Nukutaan yöllä n.20.30-03-8, eli yhdellä herätyksellä pärjätään [:)]

Takaisin