Kiinteiden aloittaminen! Ohjeita, vinkkejä ja miks ei vaikka reseptejä!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MKT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maikkimai: Kyllä durumvehnässäkin on gluteiinia, erikseen on olemassa gluteiinitonta pastaa. Mulla on ihan mennyt ohi, onko teillä vauvalla keliakia? Ihan vaan et jos ei ole, niin onhan sitä gluteiinia muissakin (kotimaisissa) viljoissa. Pastaa voi kyllä antaa, tavallistakin. Meillä tosin syödään koko perhe täysjyvää, on terveellisempää. Tavisriisiä saa antaa myös, jasmiini tai basmati varmaan käy myös jos ei niissä oo mitään kummallista (meillä ei nyt oo yhtään kaapissa ni en voi tarkistaa).

Mä en oo ostanut ollenkaan mitään vauvapuuroja, vaan meillä on kaapissa neljänviljan-, kaura- ja riisihiutaleita joista olen keittänyt puuroa. Aluksi hienonsin vähän niitä hiutaleita mutta enpä oo jaksanut enää [8D], jostain syystä toi tyttö syö puuron kökkäreet kakistelematta vaikka muuten onkin kamala sihtikurkku [:D]. Mannapuuroa meinasin laittaa kans jossain vaiheessa, se on miehen herkkua (ite en voi sietää). Mannapuuro on muuten sit vehnästä peräisin, mun piti oikein googlettaa se kun en tiennyt.

Mites arvon naiset olette tehneet kiinteiden aloituksessa, tarjonneet sosetta vai maitoa ensin? Vai oletteko kenties maistatelleet ruoka-aikojen välissä?

Viimeinen: ei ole keliakiaa, tai en tiedä. En vaan ole antanut suomiviljoja vielä. Siksi kyselin noista gluteiinittomista... tuskin tarttee gluteiinitonta antaa kun ensi viikolla aattelin alottaa viljojen ujuttamisen puuroihin. Heheh, en oikeestaan edes enää tiedä miksi ajattelin noita gluteiinittomia juttuja [:D] Varmaan silti aluksi lisään ihan vaan kvinoaa soseisiin ja myöhemmin pastat. Saa nähdä! Täysjyvää meilläkin suositaan [:)] ihan monipuolisuuden vuoksi kyselin noista muista puuroista kuin nuo perussetit, aion tarjoilla pikkuneidille monipuolisesti eri hiutaleita... itselläni ei kuitenkaan ole hajuakaan miltä maistuu tattaripuuro esimerkiksi. Eli onko niin että voin alkaa antamaan täysjyvätuotteita (ja ruisleipää) heti kunhan on selvinnyt että ne sopii? ..ettei ole liian tuhteja vauvan masulle?

Alva: pyrin siihen että Mealla olisi joka toinen ateria korviketta ja joka toinen sosetta, molempia kolmen tunnin välein eli periaatteessa 1,5h väliä aina syömisessä. Tuo ei aina kuitenkaan toimi noin koska joskus maidon jälkeen neiti on selvästi nälkäinen ja saa soseen. Meillä noissa tapauksissa ensin korvike ja sitten sose... tai tarjoan vatsan toiminnan edistömiseksi vettä yleensä ennen sosetta ellei ole just juonut maitoannosta. Mea puklailee edelleen ja tuo järjestys pitää soseet paremmin sisässä vaikkakin sitten masulleen lattialle laitettaessa jotain tulee kuitenkin ulos yleensä [&o] ruuat tulee todennäköisemmin ulos jos annan maidon vasta ruuan jälkeen. Milloinkohan tuosta puklailusta pääsee... Niin unohdin toisella palstalla sulle vastata että aloin tarjoilemaan tytölle vettä hänen ollessaan vajaa 5kk, silloin aloin tarjoilemaan myös soseita enemmän, sen 4x päivässä. Käsittääkseni vettä voi alkaa antamaan heti kun kiinteät aloitetaan, ei siitä haittaakaan ole. Mealla meni jokunen tovi totutellessa veteen, mutta nyt juo ihan hyvällä halulla! Olen tyytyväinen sillä mehuja meidän perheessä ei juoda, eikä toivottavasti tulla juomaankaan [:D] (nimim. sokeripoliisi [;)][;)])

Maikkimai: Vauvat on niin yksilöitä, mut kokeilemalla selviää kestääkö maha... Toisilla menee vatsa enemmän sekaisin vaikka kaurasta kuin rukiista. Mulle on sanottu neuvolasta että ruisleipää voi antaa jo, kun ei siinä niin paljoa suolaa ole eikä vauva siitä kauheasti saa irti edes. Jotenkin mä silti mieluummin valkkaisin mahdollisimman suolattoman leivän... Täysjyvät ei mun mielestä ole sen huonompia vatsalle kuin taviksetkaan, päinvastoin. Eikös teillä ollut ummetusta? Kuiduthan edesauttaa vatsan toimintaa ja täysjyvässä on enempi kuin tavallisessa. Meillä ainakin maha toimii paremmin nyt kun on annettu puuroja. Tattaripuurosta en tiiä, en oo maistanut... Maissista mäkin tein ekaks puuroa kun siitä saa ihan sileää.

Alva: Ihan aluksi annoin maistella niin että vauva ei ollut nälkäinen. Eli jonkun aikaa maitoaterian jälkeen, kun tyttö oli hyvällä tuulella ja virkeä. Nyt syödään jo monta kertaa päivässä ja maitoa annan yleensä ensin (imetän). Tyttö syö paremmin sosetta kun ei oo kauhean nälkäinen, varsinkin ruokaa ei haluais syödä nälkäisenä yhtään. Hedelmät, marjat ja puurot menee aina hyvin.

Viimeinen: joo ummetusta on, miten en edes ajatellut että rukiillahan saattais masu toimia paremmin! No jos aloteltas ruisleivän maistelua vaikka Tallinnan reissulla huomenna, eihän tuo siitä käntystä mitään vielä irti saa eli varmaan ihan hyvillä mielin voi antaa imeskellä! (tai ehkei reissussa kande kuitenkaan..) Oon totellut neuvolan ohjetta alottaa ensin lihoilla ja sitten noilla kotimaisilla viljoilla mutta tuskin viljojen kanssa tuun noudattamaan sitä aakkos-sääntöä... Nyt on lihat noin suurinpiirtein otettu ruokavalioon, kana, nauta ja possu.. kalaa ensi viikolla ellen nyt ehdi jo viljoja alotella ennen sitä. Viitti kuitenkaan ihan älyttömästi uusia juttuja samalla kertaa tarjoilla. Se maissipuuro on ihan loistavaa, teen sitä edelleen vaihtelun vuoksi. Kiitos sulle siitä maissijauho vinkistä [:)] ja se Oolannin muusiaineskin on ihan huippu... [:D]!!!

Alva meillä neuvolassa ohjeistettiin, että maito annetaan vasta kiinteän aterian jälkeen ja että imetykset ajoittuisivat noihin ruoka-aikoihin, jolloin vältytään "väliaterioilta". Alkuun kuitenkin annoin joskus ensin rintamaitoa, koska tyttö ei vielä tajunnut, että se mössö täyttää vatsaa myöskin (alotetiin kiinteät 5kk iässä). Nykyään kun on nälkäinen ja laitan syöttötuoliin sekä tarjoan ruokaa lusikalla aukeaa suu jo hienosti ja hän on sillä tyytyväinen. Usein soseen jälkeen maito maistuu 15-60minuutin päästä ruokailusta. Vettä tyttö saa ruokailun aikana aina välillä tuttipullosta. Meillä tämä on toiminut! Mutta jokainen lapsi on tosiaan yksilö. Luota omaan kykyysi tunnistaa oman lapsesi tarpeet [:)]

Maikkimai: Meillä aloitin viljat kaurasta eli perinteisesti (pika)kaurapuuroa hedelmäsoseen kanssa. Hedelmää oli enemmän suhteessa puuron määrään. Pikkuhiljaa vähensin hedelmäsoseen määrää, mutta edelleen puuron kanssa annan n. puoli purkkia hedelmää. En kuitenkaan sotke hedelmää puuron sekaan vaan on niin kuin silmänä puurossa. Alkuun vedin kaurahiutaleet sauvalla jauhoksi, sittemmin kun tottui syömään puuroa, en enää hienontanut hiutaleita. Silloin tällöin tarjosin pojalle pieniä murusia ruisleipää tai vehnäleipää aamupalalla omasta leivästäni eikä niistä mun mielestä mitään vatsanpuruja tullut. Ohraa en kokeillut erikseen, mutta eipä sillekään taida olla allerginen kun nyt on syönyt 4-viljan puuroa 2kk jo. Meillä poika ei ole muuta saanutkaan riiseistä kuin jasmin riisiä, mies on nimittäin aasiasta... Riisiä syö ihan siltään tai sitten sotken riisin esim. bataatin, maissin ja broilerin keskenään. Ja kyllähän pastaa/makaronia voi tarjoilla, erittäin hyvää myös sormiruokailuun noi keitetyt makaronit.
Mikä merkki myy nuppineulankokoista pastaa, tahtoo ostaa???!!!

Alva: Itse tarjosin vauvalle soseen aina ensin ja sitten imetin päälle. Sosetta kun alkuun meni vain muutama teelusikallinen. Ettei kävis niin että tulee vauva kylläiseksi rinnasta eikä enää haluakaan kiinteitä jos olisin tarjonnut rintaa ensin. Vettä aloin tarjota poitsulle samalla kun aloitin kiinteät ja vesi on aina tarjottu nokkamukista ihan tarkoituksella. Tuttia ja tuttipulloa ei ole tarvittu. N. reilu puoli vuotiaana osasi juoda lasista ja pullon suusta(oltiin etelän matkalla ja juotiin pullovettä). Muutama viikko sitten oppi myös juomaan pillillä, joten kohtahan nuo nokkamukitkin saa heittää nurkkaan [:D]

Kiitokset vastauksista! Meillä on tehty myös niin, että ensin sosetta ja sitten maitoa päälle, tuo toimii meillä parhaiten. Soseet maistuu hyvin mutta jossain vaiheessa pojan kärsivällisyys loppuu kun ruoka ei tulekaan tasaisella tahdilla kuten rinnasta imiessä. Siinä vaiheessa laitetaan lusikka pois ja tarjoan maitoa tilalle.

Entäpä kuinka nopeasti olette siirtyneet yhdestä kiinteiden maistelukerrasta per päivä useampaan?

WhiteWife: se pikkupasta on semmosta tosi "erikoista"... siis verrattuna Torino makaroniin [:D] Meidän Prismassa se on samalla hyllyllä muiden pastojen kanssa mutta jossain keskustan K-Marketissa se oli omassa hyllyssään missä oli muitakin erikoisuuksia samalta tekijältä. Taitaa olla kallista, mutta ihan varteenotettava vaihtoehto ettei tartte pienentää. Ja se turpoaa varmana kivasti pikku sormiin sopiviksi! Voin katsoa Prismassa käydessäni merkin.. Mun pitäisikin kahlata sormiruoka keskustelu uudestaan kun alkaa olla ajankohtainen... tänään koitin pienillä seitin palasilla mutta ei tyttö oikeen hokannut [:)]

Alva: meillä siirryttiin useampaan ateriaan asteittain aika fiilis pohjalta. 3,5kk Mea sai yhden annoksen ja 4,5kk jo 4 annosta päivässä... Eli vauvan tarpeiden mukaan, kuulostellen!

Meillä neiti ei juo tarpeeksi korviketta vuorokaudessa tai siis suositus määrää. Pitäisi kai kokeilla vaihtaa juominen aterian päälle mutta en usko että sitten menisi sitäkään vähää kun massu jo täysi. Aamulla tyttö juo isoimman satsin korviketta kerralla eli 125ml, ei mikään hirmu satsi..

Koitin googlettaa leseiden annosta vauvalle ja taas löytyi vaan sekamelskaa... joojoota ja eitä [>:] Mikäs on vaumammojen kokemus? Jostain luin että olis oiva apu ummetukseen (vehnäleseet) mutta vain vähän puuron sekaan. Jossain sanottiin ettei saa antaa leseitä, että on liian tuhtia tavaraa pikku masulle. Nyt on kyllä tytön masu ollut pehmoinen jo useamman päivän ja kakatkin on tulleet vaippaan "salakavalasti" ilman hurjaa ähellystä ja punastumista [:D] En tiedä olisko se tuo hirssipuuro vai pieni määrä kvinoaa siellä seassa vai kenties jotain muuta.. Tänään annoin tytsylle tosiaan seitiä, mennään sillä lisäyksellä pari päivää ja sitten kaurapuuroa, jei [:)]

Maikkimai meille neuvolasta suositeltiin ummetukseen LEVOLAC -nimistä valmistetta. apteekista hain ja on nestemäistä, ruiskulla annetaan. ohjeeksi sain, että muutamia päiviä voi antaa. ekana päivä kannattaa antaa maksimiannos ja siitä sitten vähentää. saa kättää niin kauan kuin on tarvis. kaksi tuntia lääkkeen annosta tulee ulostamisen tarve. annoin yksi aamu maksimimäärän (muisaakseni 10ml vauvalla) ja 2,5h päästä tuli isot megakakat ja kahdet samanlaiset vielä päivän aikana. oli tosi tummaa ja löysähköä. seuraavina päivinä en kyllä antanut lääkettä. jos kerta näin tehokasta on niin ainakin meidän tytölle riittää jatkossa pienempi annostus. suosittelen kokeilemaan jos on ummetusta! ei olltu muistaakseni kuin jotain 6-8€ hintaista, ainakin se koko mikä ostettiin.

Alva me alotettiin iltavellistä, joka muuttui pian puuroon, kun velli ei maistunut. n. 1,5-2viikkoa mentiin että lounassose+iltapuuro. Mukaan hedelmäsose lounaan yhteyteen koska kasvis ei uponnut ilman hedelmäsosetta. Pian hedelmää myös välipalaksi. Nyt 6kk iässä olen aloitellut toista kasvissoseannosta päivälliseksi. Eli nyt louna+välipala (ei aina)+päivällinen+iltapuuro. Suunnittelin, että 7kk iässä kokeillaan aamupuuroa. Muutamina aamuina olen antanut vauvojen metsämarjajogurttia, jos ollaan herätty tosi aikasin. Meillä annosmäärät ei ole kovin suuria. Mutta pikkuhiljaa lisätään ruokakertoja. Mutta huomaan, että päivällinen ei saa olla liian tuhti, koska muuten iltapuuro ei maistu. Tänään tosin koin hyväksi, että en päivällisen päälle imettänyt jolloin iltapuuro maistuikin paremmin.

Hei! Täälläkin tulvii kysymyksiä[:D] kun ollaan pikkuhuljaa vasta aloteltu kiinteiden syömistä : Elikkä perunaa ollaan maisteltu nyt 5 päivää, se on maistunut ihan hyvin, joten olen antanut sen verran kun poika on syönyt. Tänään meni melkein 1/4 perunaa[:D]. Niin missä vaiheessa noita puurovellejä ja hdelmä/marjasoseita voi maistella?? Voiko samaan aikaan kun perunaakin esim välipalana?

Perunasoseen oon tehnyt ite kun sitä niin vähän menee aluksi, mutta noita marja/hedelmäsoseita en taida itse tehdä, joten niitä menee sitten niin vähän kerrallaan siitä purkista niin täytyy kai syödä ite loput[:D]...

Eli voiko noita puurojakin kokeilla jo nyt vaikka iltavellinä vai onko se niin että vain yhtä lajiketta viikko kerrallaan??
Ja miksi jotkut antavat vettä ruoan kanssa? Se pitää varmaan keittää?? Sori tyhmistä kysymyksistä..Oon vaan vielä niin pihalla näiden ruokajuttujen kanssa[;)]...

Me annettiin ensin perunaa muutama päivä, sitten peruna-porkkana seosta muutama päivä ja sitten otettiin vellit mukaan. Vai aloitettiinkohan maissivellillä ennen perunaa? Niin se taisikin olla. Eli vellejä menee nyt samalla, kun otetaan uusia makuja mukaan. 4 kk ikäiselle ei olekaan tarjolla kuin maissivelliä ja perunaporkkanavelliä. Me otettiin vellit siten, että iltamaitoon laitettiin ensin pieni osa velliä ja loput maitoa... sitten pikku hiljaa lisättiin vellin määrää. Edelleen "laimennan" velliä hieman maidolla, tulee siten paremmin ulos tuttipullosta. On meillä niitä vellituttejakin tuttipulloihin, mutta niistä tulee sen verran reippaammin se velli ulos, ettei Antero oikein tahdo niistä juoda. Käytetään siis tavallisia tuttipullon tutteja ja vaihdetaan vellitutteihin vasta sitten, kun vellitkin iän myötä paksuuntuvat.

Minä olen antanut uutta makua vain 3-4 päivää ja sitten olen voinut jo ottaa uuden maun kuvioihin. En siis ole viikkoa väliä pitänyt. Oletus on, ettei Anterolla ole allergioita, kun meillä kummallakaan ei ole mitään allergioita.

Nuo marja/hedelmäsoseet säilyy jääkaapissa 2 vrk. Eli kannattaa ottaa purkista aina puhtaalla lusikalla lautaselle sitä sosetta ja säilyttää loput jääkaapissa. Näin meillä ei ainakaan mene kovin suuria määriä soseita roskiin. Olen myös miettinyt, että pitäisikö sosepurkki jakaa jääpalarasioihin ja sulattaa sitten aina vaan yksi pala kerrallaan esim. puuron silmäksi... katotaan nyt, miten paljon Antero alkaa syömään. Toistaiseksi kerralla menee vain noin neljäsosapurkkia.

Vettä ei tarvitse enää keittää, kun kiinteät on tulleet mukaan kuvioihin. Otan hanasta kylmää vettä ja annan sen lämmetä noin huoneenlämpöiseksi ennen tarjoamista. Tai jos unohdan ottaa veden etukäteen, niin olen sitä myös hieman kylmänä tarjonnut. Itse olen antanut vettä ruuan kanssa, että Antero pikkuhiljaa tottuisi veteen. Jos annan maitoa, niin se vain joisi maitopullon tyhjäksi, eikä soseet enää maistuisi. Olen antanut maitoa sitten soseen jälkeen jonkinajan päästä, jos Antero on vielä nälkäinen.

Ainakin Semperin hedelmäsoseet säilyvät avattuina viikon jääkaapissa eli ei ole hätää jos menee vain muutama lusikallinen kerrallaan. Kussakin purkissa lukee säilyvyys, siis eri merkeillä ehkä eri ajat... Mä oon tehnyt itse päärynä-omenasosetta, persikkasosetta, marjasoseita, mangososeita ja papaijasosetta. Aluksi aattelin että hedelmäsoseet ostan kaupasta, mutta mikäs niitä on soseutellessa kun kasviksetkin soseutan itse. Hedelmiä ei tarvitse keitelläkään eli on vielä vähän nopeampaa (ekat omppu ja päärynäsoseet oli höyrytetty, samoin persikka, nykyisin tuoreeltaan kaikki)

Juu ei mekään menty viikkoa kerrallaan per uusi maku vaan välistä annoin jo kahden päivän päästä uutta makua. Oletuksena myös ettei allergioita olisi kun vanhemmillakaan ei ole... Meillä meni ensin kasviksia ja sitten otin hedelmät mukaan kun kasvisrepertuaari laaja. Ilman sen kummempaa syytä... tai syynä se etten ollut ehtinyt vielä saada pakastimeen marja/hedelmäsoseita aikaiseksi.

Vellivinkkinä antaisin itse tehdyn maissivellin maissijauhoista... ei ole korvikepohjainen kuten valmiit tetrat kaupassa, tosin hyviä varmaan nekin mutta jos haluaa itse tehdä. Me kokeiltiin velliä muttei se toiminut joten lopetin kun oon joka tuutista kuullut että vellejä ei suositella enää vaan että puuroa napaan vaan sitten kun se on sallittua. Me alotettiin riisihiutale- ja maissipuuro (niistä jauheista tulee tosi samettisen sileä) Mean ollessa 4,5kk kun ovat lempeitä masulle. Nyt Mea saa hirssihiutalepuuroa aamuisin ja kolmena aamuna oon lisännyt hiukan kaurahiutaleita.
Onko kellään mitään tietoa tuosta miksi vellejä ei suosita enää?? Vai suositellaanko sitä kuitenkin joillekin esim. neuvolasta?

Me ei olla missään vaiheessa keitetty vettä, neuvolasta sanoivat että se on turhaa ellei juota kaivovettä. Tarjoan vettä ennen soseateriaa, jostain luin että olisi vatsantoiminnalle hyväksi... Mealla kun on ummetustaipumus.

Whitewife: se pikkupasta on merkiltään Monte Granatico; fregola sarda tostata fine; durumpasta [:D][:D] varmaan löytyy pastahyllystä... 500gramman kirkas pussi etiketillä.

Vellejä ei suositella siks kun niissä on huonompi ravintoarvo kuin puuroissa. Jos katsoo noita valmisvellejä, niin melkeinpä ovat maustettua korviketta. Eri juttu sit jos itse tekee.

Mä en tee hedelmäsoseita itse ja taitaa olla ihan hyvä juttu kun luin ton linkin.... tai jos tekis niin varmaan sitten luomuista.

http://www.perheelliset.fi/2010/08/aiheuttavatko-torjunta-aineet-adhdta/

Joo ehdottomasti kandee tehdä soseet luomuhedelmistä ja kasviksista ja kotimaisista jos vain mahdollista... Mä oon tähän mennessä kuorinut kaikki hedelmät ja kasvikset mistä oon soseet tehnyt vaikka kuoressa on usein ne rikkaimmat vitskut. Mutta myös ne torjunta-aineet... en oo tähän asti ollut äärettömän tarkka mistä hedelmät ja kasvikset ovat peräisin mutta viime aikoina olen sitä miettinyt ihan ilman tuon artikkelin lukemistakin. Mutta nyt sitten viimeistään on hyvä vaihtaa luomuun vaikka kuorisinkin ainekset [:)] tänään juuri ostin Prismasta pikku boksit vattua, mansikkaa ja mustikkaa jotka ajattelin soseuttaa yhdessä, että löytyy sitten sellaistakin puuron päälle laitettavaksi. Vain nuo mustikat on kotimaista joten pisti miettimään miten saisin nuo muut marjat mahd. puhtaiksi..

Tänään ostin Mealle isoja, suolattomia riisikakkuja imeskeltäviksi! Maissinaksuja on jo maisteltu.. pitäis vielä metsästää sitä suolatonta ruisleipää imeskelypuuhiin. Kuinka nopeassa tahdissa olette lisännyt noita viljoja vauvan ruokavalioon? Nyt on vissiin kolmas päivä kun oon laittanut kaurahiutaleita aamupuuron sekaan, tänään vähän enempi mutta koko puuro ei sitten kelvannutkaan. Luulisin että jos keliakia olis niin jo ne ekat pikkuhippuset kauraa olisvat vatsan löysänneet vai? Miten pian uskallan maistattaa ohraa ja ruista ja uskaltaisko niitä maistattaa suoraan neljän vilja puurona vai erikseen??

Meillä ainakin neuvolatäti sanoi, että jos ei ole kummallakaan vanhemmista allergioita niin voi aloittaa ihan hyvin vaikka neljän viljan puurollakin tai ottaa suht nopeesti kaikki käyttöön. Meillä tyttö saa jo ihan perinteistä kaurapuuroa, oon vaan sauvasekoittimella tehnyt hiutaleista "hienompaa" eikä tytölle ole mitään ongelmia tullut siitä. On ehkä ennemmin auttanut vatsan toimintaa, tytöllä kun on ummetusvaivoja. Kait ne kuidut auttaa pikkasen, vaikka edelleen on kakka ns. tiukassa ja on kovaa [:)] eikä perinteiset luumut ja ruusunmarjat oikein auta. Muita konsteja kellään tiedossa?

Tänään oli jännä, kun tyttö ei ole tuttipullosta suostunut kiinteiden ruokien aikana juomaan vettä saati mitään. Ostin nokkamukin tänään ja innostui siitä kovin. Nyt joi jonnin verran ruokailun yhteydessä. [:)]

Minkä ikäisenä ootte antanut just maissinaksuja tai muita juttuja omaan käteen naposteltaviksi?

Chipa meillä tyttö on saanut maissinaksuja ja riisikakkuja melkein heti, kun kiinteät aloitettiin (5kk iässä). Hampaita neidillä ei ole, mutta mieluusi imeskelee ja jyystää niitä.

Mietin tässä tuon linkin luettuani viimeisen kommennttia, että mitä eroa siinä on tekeekö hedelmäsoseet itse vai ostaako muiden tekeminä kaupoista valmiina soseina?
Samoista hedelmistähän ne on tehty ja itse kun tekee voi ainakin valita sitä kotimaista ja luomua sekä varmasti hyvän ja terveen näköisiä yksilöitä.

Maikkimai, ulkomaisia vadelmia ainakaan ei suositella aikuisillekkaan ilman kiehauttamista.

Mipsu, mun käsityksen mukaan toki voi samaan aikaan maistella. Sitä tuttua/tuttuja makuja jatketaan ja rinnalle sitten uusia makuja.
Puuroja voi aloitella 5kk eteenpäin ja ei tarvi vellejä olla alkuunsa.

Nyytti: tulin kanssa tänne pohtimaan samaa mitä tuosta artikkelista sanoit että eihän sitä tiedä mistä nuo kaupan soseet on tehty (tai siis samoista kun itse tehdytkin mutta että torjunta-aineilla höystettyinä vai ilman..), mango ei ainakaan kasva Suomessa eli ei voi siinä suosia kotimaista luomua! Joo mä mietin tota vadelmaa kanssa mutta nyt on sose tehty jo tuoreista marjaksista... itse söin sitä juuri rahkan kera.. uskallankohan lisätä "kuningatar" kuutioita Mean puuroon vai pitäsikö pelätä pöpöjä [8|]..?!

Chipa: mäkin annoin tytölle heti maissinaksua imeskeltäväksi kun oli maisteltu soseita. Nyt on riisikakkuakin nuoleskeltu [;)] niissäkään ei kai mitään pahaa ole, riisi on masuystävällinen. Pitää vaan katsoa että ottaa suolatonta.. Mean masu on ollut soseiden aloittamisesta asti kovalla, nyt ehkä aavistuksen pehmennyt mutta melko tiukassa on kakka välillä silti. Päivittäin kuitenkin kakkaa... mä tarjoilen ennen kiinteitä vettä, oon lukenut että se tehostaisi aineenvaihduntaa ja eikös se vesi toimi aikuisillakin. Meilläkään ei luumut tms oikeen tehoa, tarjoan niitä silti päivittäin (luumu/mango/omena/päärynä). Kysyn tänään neuvolassa leseiden lisäämisestä puuroon, jossain niitä suositellaan vähäistä määrää ja jossain ei... on kuulemma ummetukseen kuitenkin hyvä apu että katsotaan mitä täti sanoo! Taidan hankkia kaappiin kaiken varalta Duphalacin, Levolacin tms jos tiukka paikka tulee.

SIIS TÄH?? juuri luin riisikakkupussin kyljen minkä eilen ostin. Pussin päällä lukee suolaton riisikakku mutta ainekset luettelossa lukee ; riisi ja merisuola [:o][:o][:-]??? Ei ymmärrä... no onneksi Mea ei siitä mitään irti saanut eilen, pitää käydä vilkaisemassa muutkin kakkuset. Onhan myynnissä lapsille omiakin, olisko ne sitten ainakin turvallisia... kalliimpia ainakin! Tai sitten odotellaan parempia aikoja [:D]

Noi kaupan soseet on sen verran tutkittuja että jos niissä on jotain torjunta-ainejäämiä yli sallittujen arvojen, niin niitä ei voi pistää myyntiin. Mutta ei toi ollut mikään hyökkäys niitä vastaan ketkä soseita itse tekee, huomio vaan. Tosta oli jossain muuallakin asiaa mut mä en löydä sitä sivua enää... Lähinnä siitä et isommillekin lapsille kannattais ostella luomua, ihan siks että lapsen elimistö reagoi herkemmin kaikkeen kuin aikuisen. Soseitakin saa muuten luomuna, niitä Hipp-soseita. En oo kyllä kauheesti perehtynyt niihin.

Mä olen niin laiska etten jaksa kauheasti hedelmäsoseita vääntää kun halvemmalla pääsee ostamalla valmista [:D]. Muutenkin saa tehdä hulluna ruokaa, tälle sakille kun ei mikään riitä. Ruokasoseita oon sentäs tehnyt, ehkä vähän siks kun oon muillekin... Taitais tulla edullisemmaksi ostaa nuokin valmiina kun tyttö syö niin vähän.

Takaisin