Kiinteiden aloittaminen! Ohjeita, vinkkejä ja miks ei vaikka reseptejä!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MKT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa!
Itekin käyttelin noita valmispuurojauheita alkuunsa, mutta sitten tuli mattikukkaroon ja aloin sauvasekoittimella hienontamaan kaurahiutaleet, meillä käytössä ihan ne minuutti kaurahiutaleet sekä vekkulin neljän viljan hiutaleet...Ohje on että 1dl vettä tai maitoa ja sitten 3 ruokalusikallista kukkurallisia hiutaleita... Nyt kun meijän mies on jo kasvanut ja karkeempiruoka käy niin oon vähemmän soseuttanu hiutaleita et joukkoon jää myös kokonaisia... On tosi meilläkin tota kaupan puurojauhetta, sitä laitan joskus jos tulee litkua puuroa...

Semmoista... :)

Kokeneemmat, miten bataatti käyttäytyy pakkasessa? Onko samanlai ku peruna ettei kannata yksin pakastaa?

Piti muuten jo aiemmin mainita et sittarista löyty sellasta aika pientä pastaa, joka vois myöhemmin olla hyvää käytässä lisukkeena. Oli riisinjyvän mallista ja suurinpiirtein kokostakin. Kreikkalaista pastaa oli ja sellanen suorakaiteen mallinen lötkömuovinen pakkaus, jossa punasta molemmissa päissä.
Oon yrittäny bongata sitä nuppineulanpään kokosta pastaa mistä oli aiemmin puhetta mut täältä ei sellasta ainakaan löydy, ei ole prismaa ja sittarissa ja s kaupassa ei ole. pöh.

Nyytti, tosta pastasta, niin ainakaan perusmakaronimallia ei kannata käyttää, kun se jää herkästi nieluun kiinni. Eli jos sitä käyttää, niin muussailis joko sauviksella tai ees haarukalla niitä. Pikkumakaroneja oon kyllä joskus nähny, mutta nyt en muista missä.. Ite aattelin käyttää ihan vaan tosi pieneks hakattua spagettia (eli spagetteja tai rakettispagettia muovipussiin ja lihanuijaa perään ;)), tällä hetkellä oon käyttäny survottuja pastoja, riisejä. Couscous maistuu pojalle sellasenaan ja siitä saa myös kivoja palleroita sormiruokailuun :)

Piti vain huikata, että mä oon pakastanut perunan yksinään ja ihan hyvää on tullut.. Nyt vasta rupesin lukemaan, että ei tulisi hyvää, mutta oon kohta 2kk pakastanut yksinään ja hyvin menee alas ja itsekin oon välillä maistanut niin ei maistu mitenkään ihmeelliseltä. Ihan pelästyin ensin, kun luin tuosta, että eikö sitä saa pakastaa yksin, mitä mä oon mennyt tekemään [:D] Ja keitinveteen siis soseutan tuon perunan...

SannaKoo, juu en mie tavallista makaroonia oo aikeissakaan antaa viel pitkään aikaan, enkä tuota pientäkään, jota löysin. Meillä vasta maistellaan ja tutustellaan uusiin makuihin pikkuhiljaa mut kiva miettiä jo etukäeen näitä juttuja :) Kiitos vinkeistä!

undulaatti, monessa paikassa mukaanlukien neuvolan oppaassa sanotaan et perunan koostumus ja maku muuttuu ja siks ei soveltuis pakastamiseen sellaisenaan mut hyvä jos teillä toimii ja maistuu, sehän se on pääasia[:)] Mielipiteitä on aina monia =)

Nyytti: Joo, ja kun ei se kuitenkaan mitään vahinkoa tee, niin mikäs siinä [:)] En varmana olisi ikinä pakastanut perunaa jos netti olisi ollut toiminnassa sinä aikana, kun kiinteät aloitin [:D] Huvittaa ihan, kun silloin pystyi tehdä asioita ihan maalaisjärjellä ja päätöksiä kyselemättä kenenkään mielipiteitä, mutta heti kun netti taas toimii, tulee ihan vainoharhaiseksi ja googlettaa joka asian [:D] On siitä netittömyydestä vaan hyötyäkin [;)]

Onko kukaan tehnyt marjasoseita pakastemarjoista?
Mulla on paljon mustikkaa, vadelmaa ja lakkaa pakastimessa (itse kerättyjä) ja oon tehnyt tytölle soseita aina kerralla enemmän ja pakastanut.
Mietin et voiko jo kertaalleen pakastettuja marjoja pakastaa enää uudestaan sen jälkeen kun on tehnyt niistä soseen?
Aika säätämiseksi menee jos täytyy tehdä vaan annos kerrallaan, meillä kun vasta pikkuhiljaa maistatellaan.
Toimisikohan jos kiehautan vähässä vedessä, soseutan ja laitan uudestaan pakkaseen?
Ja jossain ohjeessa oli että soseen pohjana voi käyttää riisijauhoista keitettyä puuroa, eli tavallaan suurustaa sitä sosetta.
Mitenkähän se käyttäytyy pakkasessa?

Eri asia sitten kun tyttö syö jo isompia määriä, mutta nyt kun määrät on niin pieniä, ei huvittaisi tehdä joka kerta maisteluun omaa annostaan...

KisMet: kerran sulanutta sapuskaa ei saa pakastaa uudelleen ellei se ole kypsennetty eli eiköhän tuo sinun teoriasi siis toimis [:)]

Sannakoo: kiitti vinkistä että kuskusistakin saa palleroita! Kvinoapallerotkin on vielä kokeilematta... huomenna siis pallerotalkoot [:D]

No näin mäkin Maikkimai järkeilin, mutta parempi aina jos joku muukin on samaa mieltä [:D]
Taidan kokeilla sitä riisijauholla suurustamista pieneen määrään ja pakastaa, katsotaan onko sen jälkeen vielä syötävää.
Täytyis kai ensin aloitella ne puurot [:)]

Juu ei tosiaan moneen kertaan kannata pakastella, en sit tiedä miten nuo marjat "kypsyy" ja siten kestää uudelleen pakastamisen. Eli miten tuo kypsennetyn tuotteen uudelleenpakastamissääntö toimii noissa.
Mä tein tuoreista marjoista kesällä soseet pakkaseen jääpalamuotteihin ja minigrippeihin, niin voi ottaa kerta-annoksia suoraan pakkasesta, ollu tosi kätevää :)

Hei saakos kaikennäköseen murkinaan jot ottuneelle tapaukselle antaa katkarapuja?? Onko kellään tietoa kun ei oikein taas google kertonut.. jossain oli että on annettu ihan surutta mutta toisessa tekstissä oli että olis allergisoiva. Mä nyt kuitenkin tein kolme purkkia sosetta meidän aikuisten riisi-katkarapu-tomaattipannusta, tarjonnut en vielä ole... ananashan on siis ainoa mikä on aiheuttanut kurkun kutinaa joten sitrushedelmiä ollaan vältelty. Mitkään kalat ei oo aiheuttanut mitään probleemaa ja olisko tuo neitokainen nyt saanut jotain kolmee eri sorttii..

Eilen hain sittarista taas kassikaupalla mangoja kun on alessa, soseita keittelemme siis täällä tänään [:D] Tällä hetkellä lähes kaikki soseet on omatekeleitä ja kaupan soseita menee tooosi vähän. Olen iloinen omasta ahkeruudestani [:)]

Mä en oo antanut alle vuosikkaalle katkiksia, äyriäisiä yleensä ei suositella siksi kun niistä tulevat allergiareaktiot voi olla niin rajuja. Bebesin sormiruokailujutussa http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=324 niputetaan raaka muna, äyriäiset ja hunaja joten olettaisin että muutakin voi tulla. Katkiksiahan ei sais keittää kun sitkistyvät, ehkä siks ei sais antaa?

Eihän mangoo tarvii keitellä.
Niin ja noista marjoista, luin että marjasoseet kannattais yhdistää johonkin hedelmään pakastusvaiheessa. Eli esim omena-puolukka, vattu-päärynä. Toimii ainakin meillä. Harvemmin niitä pelkästeen viitti ees antaa kun on melko voimakkaita makuja nuo marjat.

viimeinen: hyvä tietää... onneks niitä soseita tuli vaan kolme purkillista jos hukkaan menevät. Joo katkikset sitkistyvät liian kauan keitettäessä mutten usko että se on syy kun saahan ne soseutettua. Mä vaan kypsensin hetken sulaneita pakastealtaasta ostettuja katkiksia...nehän taita siis olla kypsiä jo sinne mennessään. No mutta, odotellaan noiden kanssa vielä, ehtiihän sitä!

mohomaha: tokaisin vaan että "keittelen" soseita ilman että oikeasti keitin kattilassa yhtään mitään [:D] Mä en keittele mitään hedelmiä enkä oo muistaakseni koskaan keittänytkään ekan omppu/päärynäsose satsin jälkeen, tuoreena vaan soseuttajaan ja napa vetämään tai pakastimeen! Turhaan katoo vitamiineja... ja siis jos nyt tarkkoja ollaan niin en keittele kasviksiakaan vaan höyrystän niin säilyy vitamiinit paremmin [;)]

Mä olen keitellyt hedelmistä välillä sosetta, tulee miedompaa ja "mössömpää". Varsinkin näin ekoja kertoja maistettaessa luulen et on ihan hyvä massullekkin. Tuoreita luumuja höyrytän monasti ja painelen sit siivilän läpi sileeks soseeks. Maistuu ihan erilaiselta kun kaupan ruskea mössö[;)]
Ja ei marjat mitään hedelmää kaverikseen tarvi kyllä pakastimeen[:D] Kuutio mustikkaa, vadelmaa tai mansikkaa esmes sulaa ja jäähdyttää mukavasti puuron eikä ole yhtään liian vahvaa. Kiisseliin voi ottaa isomman annoksen ja lisätä tikan vettä. Hyvin maistuu, niin itselle kun pojalle ja täysin sokerittomana![:)]

Maikkimai, säkös riisistä puhuit tuol reseptipuolella. Mä oon tehny siitäkin ihan sileetä. Ensin blenderillä ja sit siivilän läpi. Kova homma mut toimii[:D]

Miksi puuroa pitäisi soseuttaa? Minä ainakin annoin jo tytölle ihan normi kaurapuuroa muutamia lusikallisia, ja hyvin tuo meni alas sellaisenaan... Toki jätin vähän löysemmäksi koko puuron.

Yumna, koska jotkut lapsista eivät suostu syömään kuin ihan supersileetä ruokaa noin alkuunsa, siksi soseutus :) Sauvasekoittimella käsitelty puuro on sellaisen "vauvapuuron" ja hiutalepuuron välimalli, toisille sekin liian karkeaa, suurimmalla osalla tuskin on ongelmia syödä ihan tavallista hiutalepuuroakaan.

Itse soseutan enempi tottumuksesta ja omasta laiskuudesta, sillä mikropuurosta saa nopeammin kiehahtavaa ja jäähtyvää sauviksella käsitellyistä hiutaleista kuin jos käyttäis ihan vaan tavallisia puurohiutaleita. Hölmönhommaa varmasti, mutta omapahan on asiani ;) (ja ei, tää ei vaikuta siihen, että pojasta tulis sihtikurkku eikä suostuis muuta syömään. Syö kyllä mukisematta).

Mitenkäs olette hyvät kanssasisaret tehneet parsakaalin?
Pelkästään kukinnot vai varsiakin mukaan?
Mulla on ainakin kukkakaalista se käsitys että varret on aika "tujua" kamaa joten jätin pois.
Ihan ensimmäistä kertaa tulee maisteluun meillä, vanhemmille voi varmasti varsiakin jo laittaa mukaan.
Mutta onkos parsan varret sen hellempiä masulle?

Takaisin