Kiinteät, soseet ja sormiruokailu

**kakkajuttuja**

Mites teillä kiinteisen syönti vaikuttanut kakkaamiseen?
Meillä vauva joka ennen kakkasi 1krt/pvä, kakkaa nykyään 3/4 krt/pvä
Kakan koostumus ja väri vaihtelee melko paljon.

Syö nykyään pääsääntöisesti aamulla ja illalla puuro + hedelmä/marjasose, ja päivällä joku kasvis + proteiini-ruoka. Sormisyötävää lisäksi satunnaisesti. Lisäksi korvikemaitoa..
 
Tietääkö kukaan soveltuuko puhtikaura vauvalle esim smoothien sekaan? Esim tuorepuurot on nou nou, mutta onko puhtikaurassa jotain estettä, jos smoothien nauttii välittömästi?
 
**kakkajuttuja**

Mites teillä kiinteisen syönti vaikuttanut kakkaamiseen?
Meillä vauva joka ennen kakkasi 1krt/pvä, kakkaa nykyään 3/4 krt/pvä
Kakan koostumus ja väri vaihtelee melko paljon.

Syö nykyään pääsääntöisesti aamulla ja illalla puuro + hedelmä/marjasose, ja päivällä joku kasvis + proteiini-ruoka. Sormisyötävää lisäksi satunnaisesti. Lisäksi korvikemaitoa..

Meillä kakkasi ennen myös about kerran päivässä. Nyt on muutaman päivän tuhertanut pitkin päivää pieniä nokareita lähes "oikeaa ihmisen kakkaa", kuten mieheni asian ilmaisee. Eli paksumpaa ja ruskeaa. Ei vielä kunnon pökäleitä vaan pehmeää mutta selkeästi hankalaa ulostaa. Anteeksi vain graafinen kuvaus :D

Syö vasta hevi-ruokia pari päivässä ynnä sormiruokaa, puuroa ollaan vähän kokeiltu mutta koostumus ei ole vielä hanskassa. Protskut on jäänyt kananmunan tasolle eli ei niitäkään vielä testattu. Rintamaidolla porskutetaan pääosin edelleen.

Sinappikakkaa tuli vain yhden kerran myös yöllä, tätä nokareita vauva herää työstämään muutaman kerran yössä, tosin ei aina onnistu, änisee vaan. Ja herättää samalla mut tietty...


Mitä muuten on puhtikaura?
 
Puhtikaura on esikypsennetty täysjyväkaurajauho. Me käytetään sitä smoothiessa joskus, ja nyt, kun eilen taas käytin sitä, niin mietin, voiko sitä käyttää myös vauvan marja- ja hedelmäsmoothieissa.
 
Voi kökköjen kökkö, nyt näyttää tosissaan siltä, että meiän poitsulle ei edes kaura sovi. Annoin aamulla pitkästä aikaa kaurapuuroa ja nyt on ollut masu aivan ruikulilla. Täytyy varmaan huomenna kysyä neuvolasta miten tästä eteenpäin, että täytyykö joihinki testeihi mennä. Pojan mummilla on keliakia.. Toivottavasti siltä vältytään vaikka eihän se nyt maata kaada jos se diagnoosiksi tuliskin. Ja voihan se olla myös että ei vielä kestäkään viljoja kun on niin pieni. Mut se minnuu eniten mietityttää, kun nyt viikkokaks takaperin rupes vasta reagoimaa, vaikka aikasemmi ei. Onko kellään mitään kokemusta näistä hommeleista?

Muoks. Nla:n soitto yhtä tyhjän kanssa, tuon olisin tienny ja tehny soittamattakin sinne, eli pari kk ilman viljoja ja kunhan masu rauhottuu nii riisillä eteenpäin. :D
 
Muokattu viimeksi:
Kuinka paljon te uskallatte antaa kiinteitä alussa? Meillä tyttö ei juurikaan lämpene sormiruoalle (paitsi banaani on hitti), mutta istuu kuin linnunpoikanen soseita odottamassa o_O tänäänkin söi lounaalla ja päivällisellä melkein pienen pilttipurkin verran sosetta:eek: siihen alle vetäisi vielä kunnon annoksen maitoa. Mahahan isoista annoksista voinee kai tulla kipeäksi, joten siitäkin syystä en uskalla antaa suuria määriä kerralla. Mutta tämä vauva on kyllä täysin eri maata kuin esikoinen ruoan suhteen.
 
Voi että, meillä ei avaa suutaan millekään :sad001 Kohta 2 vkoa yritetty päivittäin. Kauan tässä oikein menee, et sais joitain alas? Tai miten sais opetettua juomaan pillimukista tai nokkamukista. Ei suostu avaan suutaan niillekään. Huoh!
 
Kyllä meillä meni melkein kolmisen viikkoa ennen kuin oikeasti alkoi syömään mitään. 5 kk aloitettiin maistelut ja päivittäin annoin kaksi kertaa soseita. Ruokailee sitterissä en ole vielä uskaltanut laittaa syöttötuoliin kun niin könöttää eteenpäin. Täytyy katsoa mitä neuvolassa sanovat ensi viikolla 6 kk neuvolassa.

Nyt annan kolme kertaa päivässä soseita kerralla syö noin 1/3 piltti purkkia, söis kyllä enemmänkin mutta mietin kuinka paljon oikein uskaltaa antaa syödä? :bored: Syö kaupan ja omatekosia. Sormiruokia ei olla vielä kokeiltu kun ei vielä syöttötuolissa istu kun eikö niitä annettaessa pidä istua selkä suorassa? Meilläkin oli tosi tahkeaa tuo syömisen aloittelun, lusikalle ei avannut ollenkaan joten sormella vähän ujutin huulien väliin sosetta. Maistelututti oli ihan hyvä juttu, sitä saattoi vahingossa käyttää suussa. :)
 
Meillä on maisteltu kuukauden päivät ja edelleen pieniä määriä, ehkä muutama lusikallinen tai vähän sormiruokaa. Kaupan hienot soseet menee paremmin, omat karkeammat ei vielä juurikaan. Kerran kun oli suurimman osan päivästä miehen kanssa söi päivän mittaan melkein koko pussillisen kookossosetta ja siitä lähtien on ollut kakka tiukassa, pieniä nokareita vain pitkin päivää (ei välttämättä liity toisiinsa, on vaan ehkä perinyt mun ummetusherkän suolen lapsiparka). Nyt oli pari päivää täysin ummessa ja eilen illalla jouduttiin turvautumaan mallasuutteeseen kun ensi kertaa itki ja yritti turhaan päkistää. Nyt on taas nokareita tullut mutta ei vieläkään kunnon kakkaa, onneksi nukkuu ja nauraa taas. Viime öinä sain itse nukuttua alle 3h kun suostui nukkumaan vain sylissä... (ekat vauvavuoden univajeet check) Eli hissukseen niitä määrän lisäyksiä, kyllä ne aikanaan syömään oppii :)

Täällä kyllä osallistuu ruokailuun mielellään, haluaa itse syödä lusikalla tai maistelututista. Vielä ei vettä ole juonut joten ruokajuomana ollaan oltu rinnalla ruokailun jälkeen. Hyvin kyllä istuu jo tuolissaan ja sotkee menemään :D
 
Meillä on soseille lämmitty vasta nyt ja yli kuukausi maisteltu. Maistelututista tykkää syödä ja sormiruokailla naksuja ja banaania. Yksi päivä kävin kaverin kans ikeassa niin mies oli syöttäny liki purkillisen pilttiä, mieheltä siis huoli soseet paremmin :hilarious: onneks ei tullut masu kipeeks. Puuroa menee vähän, mutta aika tahmeessa on siis täälläkin. Esikoinen oli niin hotki, että söi jo purkillisia tässä vaiheessa ja ois varmaan vetänyt niin paljon kun ois vaan saanut. Mutta kyllä tämäkin koko ajan enemmän on ruuasta kiinnostunut ja aina kun syödään niin jotain täytyy saada massuttaa.
 
Okei, no ehjä mä odotan vielä toiset 2 vkoa ja sit alan panikoida :D Tota sormen kautta sosetta suuhun voiskin kokeilla :D
 
Tuntuu idioottimaiselta valittaa tällaisesta, mutta miten ihmeessä te pystytte tarjoamaan alussa vain muutaman aterian per päivä? Meillä vauva suuttuu ihan mielivaltaisesti, jos muut syö ja hän ei saa mitään. What the hell oikeasti??? Ollaan jopa yritetty syödä sellaisiin aikoihin, että vauva olisi nukkumassa, ettei heti ekalla viikolla söisi viittä ateriaa päivässä. Vatsa toimii vauvalla hyvin onneksi, joten ainakaan ummella ei ole, vaikka ruokaa veteleekin musta isoja määriä.
 
Mä oon ottanut vauvan pöytään mukaan ja antanut palan kurkkua tms sormiruokaa josta se ei kuitenkaan saa mitään irti mutta saa silti ruokailukokemuksen muiden mukana. Jos ei pääse pöytään niin vihainen kätinä alkaa heti. Ruoalla leikkiminen on myös kivaa, enemmän muussataan nyrkeissä kuin mitä menee suuhun muutenkin.

Edelleenkään ei vatsa toimi täydellisesti vaikka jotain isompia nokareita tuleekin. Nyt pidetään vähän taukoa mallasuutteen kanssa ja katsotaan meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan...
 
Mä oon ottanut vauvan pöytään mukaan ja antanut palan kurkkua tms sormiruokaa josta se ei kuitenkaan saa mitään irti mutta saa silti ruokailukokemuksen muiden mukana. Jos ei pääse pöytään niin vihainen kätinä alkaa heti. Ruoalla leikkiminen on myös kivaa, enemmän muussataan nyrkeissä kuin mitä menee suuhun muutenkin.

Edelleenkään ei vatsa toimi täydellisesti vaikka jotain isompia nokareita tuleekin. Nyt pidetään vähän taukoa mallasuutteen kanssa ja katsotaan meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan...

Tätäkin yritettiin, että saisi esim kurkun keskiosaa, mutta meidän tipulilla on nolla hermoa höttöiseem sormiruokailuun. Syö suht hyvin esim banaania, bataattia ja muuta "täyttävämpää" sormin, mutta kiukustuu niidenkin jälkeen, jos ei ole saanut mahaansa sillä kerralla paljon täytettä. Aina ennen ruokaa annan myös maitoa, usein myös jälkeenkin, mutta tämä tyttö vaan söisi. Hän on varmasti kohta 15 kilonen jötikkä, jos tuota vauhtia syö :eek:
 
Kyllä mä oon näille syöttänyt sen mitä ovat halunneet... tytöt on ollut nopsaan 5 ateriaa/pvä rytmissä kiinni mutta tää jätkä... Huoh! Hyvä jos saa syömään 2-3 kertaa päivässä edes jotain:eek: torstaina olis 6kk kontrolli synnärillä... jännittää ihan pirukseen mitä sanoovat kasvusta/syömisen vaikeudesta:/
 
Meillä syö 5 ateriaa päivässä; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Lämmintä ruokaa lounaalla ja päivällisellä, aamulla ja illalla puuroa ja välipalalla hedelmäsosetta. Ja maitoa tietty joka aterialla ennen/jälkeen. Mutta harvoinpa vielä syö meidän kanssa samaan aikaan. Ehkä sitten kun aletaan syömään enemmän samaa ruokaa.
 
Meillä kyl vauvan täytyy myös olla mukana ruokailussa ja vähintään naksua tai jotain kurkun palaa järsiä myös :p viime viikolla myös soseet ja puuro alkoi uppoamaan paremmin. Meillä ei vauva ihan 5 kertaa päivään syö, mutta sanoisin että 3-4 kertaa riippuen siitä kuinka on hereillä. Yleensä lounaan missaa kun silloin hetkeksi torkahtaa. On kyl itelläkin ateriarytmit kohdallaan kun nykyään syö sen 5-6 kertaa päivään esikon kans kun ennen lapsia söi max 2 krt päivään o_O
 
Meillä siirryttiin eilen ihan virallisesti 5 ruokailuun per päivä. Tähän mennessä välipala ja päivällinen ollut lähinnä jonkun naksun mutustamista muiden seurana. Ja olen niitä vältellytkin kun vauva nukkuu huonosti ja on 8-15krt/yö tissillä. Neuvolastakin sanoivat, että luultavasti maha kipeä liiasta ruuasta ja tarvitsee enemmän maitoa. Myös yösyötöt on ihan omaa hölmöyttäni ja vauva kyllä nukahtaa ilman sitä maitoakin.

Nyt kuitenkin eilen sai siis 5 ihan oikeaa ateriaa ja maidot päälle, niin kummasti meni yö yhdellä heräämisellä eli imetyksellä. Olen epäillyt itseäni, että enkö tosiaan tunnista onko lapsella nälkä vai ei, mutta on se vaan uskottava, että meidän pikkumiehellä on ihan oikeasti valtava ruokahalu.

Yritetään kuitenkin pitää vauvakin aina ruokapöydässä kun muut syövät. Olen pitänyt todella tarkkaan tästä kiinni, koska samalla tavalla olen saanut isommatkin syömään aina kaikkea mitä tarjotaan, kun ovat päässeet pienestä asti katsomaan mitä itse syödään ja halunneet maistaa.
 
Meilläkin syödään ruokaa viisi kertaa päivässä ja sit vielä maidot päälle. Pullavainen söis varmaan enemmänkin vielä, en uskalla kokeilla :grin
 
Kaikkea kaupassa myydäänkin. Ostin äkkiseltään vauvalle Arlan pussipuuron evääksi, 6kk alkaen soveltuvaksi merkitty, luomua oikein, tattari- ja kaurapuuro bataatilla, porkkanalla ja inkiväärillä höystettynä. Ja hyvin upposikin, yli puoli pussillista. Myöhemmin esittelin pussin jämineen miehelleni kun se kerran maistui, voisi ostaa jatkossakin. Ja kun luin tuoteselosteen tarkemmin, kävi ilmi että puurossa on maitoa yli 20%! Siis mitä ihmettä! Ikämerkinnät ei vissiin merkkaa mitään, tarvii aina tihrustaa koko ainesosaluettelo jos jotain uutta ostan. Yleensä sen tsekkaankin mutta harvemmin noissa pienten ruoissa on mitään muuta kuin pussissa listatut ainekset (kaikki muut oli mainittu isolla pussin kyljessä). Ärsyttää, vaikka ei kai tuo lapsi siitä rikki mene.

Yli kuukauden ummetus vaan saatiin juuri laukaistua (ensin 8x pieni kakka, seuraavana päivänä 3x pieni kakka ja yksi kokovartaloversio). Että ei oo ihan helpolla nuo kiinteät menneet alas (tai siis tulleet ulos) vaikka vauva on tyytyväisenä pysynytkin.

Nykyään jopa vaatii ruokaa ainakin sen 3x päivä, suosikki on kevyesti keitetty parsakaali jota vetelee kaksin käsin :)
 
Takaisin
Top