Kiinteät, soseet ja sormiruokailu

Kapris

Näppärä viestien naputtelija
Syysmammat 2018
Eloäidit 2020
Jokos muilla on aloitettu syömishommat? Millä olette aloittaneet, mitkä maistuu, mitkä ei? Kuinka nopeasti uusia makuja, menettekö soseilla vai sormiruualla vai molemmilla? Teettekö itse vai valmisruuilla?

Nimim. Just kokkailen ekaa liharuokaa, tähän asti menty kasviksilla ja hedelmillä sekä puurolla hissukseen :)

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.
 
Neuvoja olisin vailla että miten ton pojan saa syömään paremmin? Enää ei ykäile mut ei se syödä halua... neuvoja? Puurotkin satais aloittaa mikäli poika suostuis syömään:/ kk päästä olis kasvu kontrolli synnärin (?)lastenlääkärillä ja olis kyl mahtavaa jos söis jo sillon!
 
Niin ja itse teen yleisesti mut hedelmä/marjasose on yleensä kaupan (paitsi kesällä kun saa suomalaista) ja vihannes/lihasoseet kotitekosta:)
Lihan aloitus ei taida olla hetkeen ajankohtaista...
 
Meillä ollaan vasta reilu viikko maisteltu, ihan kasvislinjalla menty, muutamia soseita ja enimmäkseen sormiruokaa. Parikymmentä eri ruoka-ainetta kuitenkin jo maistettu. Vielä ei nieleminen ihan onnistu, mutta jotain vatsaan on mennyt kun kakka alkaa muuttaa koostumustaan hiljakseen :) Seuraavaksi lähdetään treenaamaan puuroja.
 
Meillä ensi viikolla ikää 5kk. Kiinteät aloitettiin kuukausi sitten. Uusia makuja on annettu lähes päivittäin, reilu 20 kasvista ja hedelmää on tullut maisteltua soseiden muodossa. Palsternakka ja porkkana suosikkeja, kukkakaali inhokki mutta sekin uppoaa. Ensi viikolla mukaan sitte puurot, lihat ja kalat. Kun oppii istumaan niin sormiruokaillaan sellaisella ruoalla, mikä ei sotke. Kaikki muu soseina tms. Halutaan mahdollisimman nopeesti tarjota samaa ruokaa mitä itse syödään, joten itse tulee tehtyä varmaan aika paljon mutta en valmisruokiakaan kammoa
 
Meillä on maisteltu laiskasti. Oon tyyliin kerran päivään antanut jotain sosetta tai esim hedelmää maistelututissa. Kohta aletaan enempi maistella kun oppii syöttötuolis istuun ni pääsee pöytään mukaan syömään sormiruokia. Täytys varmaa puurotki kohta alottaa. Tänään siis tuli 5kk täyteen
 
Neuvoja olisin vailla että miten ton pojan saa syömään paremmin? Enää ei ykäile mut ei se syödä halua... neuvoja? Puurotkin satais aloittaa mikäli poika suostuis syömään:/ kk päästä olis kasvu kontrolli synnärin (?)lastenlääkärillä ja olis kyl mahtavaa jos söis jo sillon!

Kurjaa että ei maistu :sad001
Meillä ykköslemppari on avocado, oletko kokeillut? Entä meniskö sormisyötävät kun sais itse syödä?

Mää en muuten anna eka maitoa ja sit vasta ruokaa kuten kaikissa ohjeissa sanotaan.. meid än vauva on korvikkeilla niin olen ajatellut että ihan sama miten päin, syö hyvin ruuat nälkäänsä ja sit päälle maitoa se mitä menee..

Meillä on muuten huomenna Naistenklinikalla kasvukontrolli
 
Meillä ollaan vasta reilu viikko maisteltu, ihan kasvislinjalla menty, muutamia soseita ja enimmäkseen sormiruokaa. Parikymmentä eri ruoka-ainetta kuitenkin jo maistettu. Vielä ei nieleminen ihan onnistu, mutta jotain vatsaan on mennyt kun kakka alkaa muuttaa koostumustaan hiljakseen :) Seuraavaksi lähdetään treenaamaan puuroja.


Mitä sormiruokia oot antanut ja mitkä hyviksi todennut? Onko hampaita?

Meillä on sormiruokana syöty kurkkua (hyvä kun saa keskustan pehmeää höttöä syötyä!), omenaa (mua hirvittää kun saa ikenillä isoja paloja irti mut sylkee ne kyllä), avocadoa (tosin lopulta mun kädestä kun oli niin muhjua), hunajamelonia ja maissinaksua.
 
Meillä menee kaikki, aamusin ja iltasin puuroa, lounaalla joku itsetehty kasvissose, välipala yleensä kaupan hedelmäsose ja päivälliselle nyt tuotiin liha mukaan, tänään oli kalaa. Vauva täytti jo 6kk muutama päivä sitten.
Istuu syöttiksessä tyynyn kanssa ja oppi eilen juomaan pillimukista vettä. Sormiruokaan ei vielä valmis.
 
Mitä sormiruokia oot antanut ja mitkä hyviksi todennut? Onko hampaita?

Meillä on sormiruokana syöty kurkkua (hyvä kun saa keskustan pehmeää höttöä syötyä!), omenaa (mua hirvittää kun saa ikenillä isoja paloja irti mut sylkee ne kyllä), avocadoa (tosin lopulta mun kädestä kun oli niin muhjua), hunajamelonia ja maissinaksua.

Ei oo hampaita eikä tosiaan handlaa kielen käyttöäkään niin että mikään kaupan sosetta karkeampi pala jää seilaamaan kielen päälle mikä johtaa hupaisiin ilmeisiin :P

Ollaan annettu sormiruokana muistaakseni ainakin parsakaalia, kukkakaalia, riisiä, mandariinia, banaania, vesimelonia, ja superherkku jostain syystä oli keitetty kesäkurpitsa jota lutkutti hartaudella. Näitä lähes kaikkia kyllä käytännössä mun kädestä pupeltanut ainakin alkuun, ja toista palaa muussannut omassa kädessään. Lusikoilla sitten hinkkaa ikeniä kyllä mielellään.

Meillä myös kurkku ja omena seuraavana menossa kokeiluun. Puurot sitten kun nieleminen onnistuu vähän paremmin, treenataan parilla kaupan soseella vaikka muuten soseutankin itse.

Meillä jo myös istuu syöttötuolissa, sunnuntaina tosin tulee jo 6kk täyteen ja muutenkin istuu aika tukevasti jo.
 
Kurjaa että ei maistu :sad001
Meillä ykköslemppari on avocado, oletko kokeillut? Entä meniskö sormisyötävät kun sais itse syödä?

Mää en muuten anna eka maitoa ja sit vasta ruokaa kuten kaikissa ohjeissa sanotaan.. meid än vauva on korvikkeilla niin olen ajatellut että ihan sama miten päin, syö hyvin ruuat nälkäänsä ja sit päälle maitoa se mitä menee..

Meillä on muuten huomenna Naistenklinikalla kasvukontrolli

Tsemppiä huomiseen:)
Avokadoa en oo kokeillut, voiskin huomenna kokeilla kun tuossa noita on... sormiruoka kyllä laittaa suuhun mutta ei sitä paljoa mahaan asti eksy:sad001
Tytöt on kyl ollut ahneita syömäreitä ja heti kun soseet aloitettu niin ovat olleet enempi ja enempi vailla:/ kaipa se ajatus vaatii vaan sisulle pidemmän kypsyttelyä ajan! Ikää nyt siis sen 5kk ja 4kk alettiin maistelemaan:)
Syöttö tuolissa istuu meilläkin... meillä on Ikeasta puhallettava pehmuste niin saa hyvin tuettua pöydän ääreen syömään :wink
 
Ahven vau kuinka teillä syödään. :D syökö aterioilla kuinka paljon kerralla?
Söis varmaan esim. koko piltti purkin jos antais, sanoisinko että puolikas on mennyt nyt kerralla..mutta hän on tosiaan erittäin pullavainen, varmasti nyt jo yli 10kg.
 
Eihän tämä nyt tänne kuulu mut kysynpä kuitenkin... eli minkä kokoisia teidän bebet on? Sisulla oli eilen 5kk neuvola ja on 6.9kg ja 62.1cm, minun miniukko:Heartred
 
Meillä 5kk nla:ssa oli 69.5cm ja 8220g. Ensiviikolla on 6kk nla niin saa tuoreet mitat. Meillä opittiin eilen kääntyminen mahalleen. Kovin kovasti mieli tekisi päästä kyllä jo eteenpäin. :D
 
Meillä odotellaan vielä tovi kiinteiden aloittamista. Odotetaan varmastikin siihen kuuden kuukauden ikään, niin voidaan aloittaa suoraan sormiruokaillen. Syöttötuolissa istuttamista katsotaan 6 kk neuvolassa, joten sitä ennen ruokailun pitäisi tapahtua äidin tai isän sylissä, jotta on varmasti istuessa kunnolla tuettu. Tylleröinen ollaan kyllä muutoin otettu ruokailuhetkiin mukaan, kun vauvan saa istumaan syöttäriin kiinnitettävään sitteriin siksi ajaksi.

Meidän tytteli oli 5 kk neuvolassa 7700 grammaa ja 65 senttiä. Hyvin kasvaa omalla käyrällään :) neuvolassakin siten kannustettiin vielä jatkamaan täysimetystä, kun olin kertonut sen olevan meidän perheen toive.
 
5kk oli 8710g ja 67cm, viikon päästä nähdään paljonko on taas kuukaudessa kertynyt.

Meillä todettiin jo 5kk neuvolassa että hyvin istuu ja varaa jaloilleen joten uskallettiin istuttaa syöttötuolissa jo viikko sitten. Pieniä aikoja toki. Sylissä ollaan maisteltu ruokia, soseita ja sormiruokaa :)

Täälläkin halutaan eteenpäin. Yritän houkutella kääntymään edes johonkin suuntaan mutta ei, mieli tekisi vain ylös ja eteenpäin :)
 
Takaisin
Top