Kiinteät ruokavalioon

Meillä tyttö on edelleen tosi valikoiva. Kaikkea tarjotaan mutta valikoiden syö. Kerran päivässä on melkein pakko antaa jotain herkkuruokaa koska muuten voi olla syömättä ollenkaan.
 
Meillä esikoinen on kaikkiruokainen. Niin menee homejuusto, sipuli ja valkosipuli. Kakkonen on selkeesti ronkelimpi. Tälle kolmoselle pitänee kans alkaa tarjoamaan kaikkea mahdollista jo pienestä pitäen, ettei tulis nirsoa niinku isoveljestään.
Vellejä meillä ei ole syöty koskaan. Suoraan on syöty puuroja. Mä koen vellit vähän turhina.
 
Meidän tyttö on ollut sihtikurkku. Nykyään menee es vahvat juustot ja valkosipuli mutta peruna ei...
 
Tuli Marinaketjun viesteistä mieleen et millä olette ajatelleet aloittaa maistelut? Mä mietin bataattia tai sit jotain hedelmää... Banaani?
 
Mä kyllä aloitan perunalla. Perustelen sen itselleni niin, että jos aloittaa jollain paremman makuisella, niin peruna ei sit saata maistua lapselle lainkaan.
 
jos nyt pian olis ajankohtaista, aloittasin varmaan tuoreilla mustikoilla ja vadelmilla..ehkä kesäkurpitsalla.

Siis mä oon anarkisti näissä neuvolan ruokaohjeistuksissa, mutta meillä toiminut ihan hyvin näin! EN SIIS SUOSITTELE omaa tyyliä:wink, jaan vain ajatustasolla. yritän suosia kotimaisia kausituotteita.

maalaisjärjelläni jos ajattelen, on äidinnmaito makeaa, siis paremmin maistuu(ja näin ollen syömisestä tulee mukavaa) makeat hedelmät tai makeat vihann (es kurpitsa, porkkana, palsternakka, bataatti-tosi makea, ei kotimainen-, samoin maissi). perunaa varmaan suositellaan meillä suomessa kotimaisuudenkin takia-meillä se tulee sitten pikkuhiljaa mukaan kun alkaa muukin pöperö mennä. eikä oo koskaan ongelmaksi muodostunut vaikka ei olekaan ensimm joukossa. ei oo kyllä suosikkeihin täällä kenelläkään ihan pienenä kuulunut.
 
mä olen ottanu kans alkuun joko ekaksi tai tokaksi mauksi makeaa. Samalla ruualla sit jonkin vähemmän maistuvan kans annettu, et uppoaa paremmin. Onhan niitä vaikka mitä ruokia, ei sitä perunaa ekana tartte antaa.

mä annan hyvin lähelle sitä mitä yleensä syödään. Esim bataattia ei meillä syödä muutenkaan, ni en osta sitä vauvan sosettakaan varten.ruoka on hyvin pitkälle opettamista omaan kulttuuriin. Kiinassa riisi, suomessa peruna jne. Joka kodissa on eri syömiskulttuuri, noudattakaa sitä omaanne..
 
Bataattia pitäis itsellekin tehdä useammin, nam. Bataattipiirakka on oikeasti jälkiruoka, niin makeaa se on. Kannattaa lyyti kokeilla!

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app
 
Meilläkin menee perunaa aika vähän. Nyt kesällä tietty uusien perunoiden muodossa normaalia enemmän ja sitten keittoihin. Siinäpä se. Harvoin sit ku paistetaan pihvi niin sen kanssa tykätään tehdä jotn perunasta..

Mut siis. En oo vielä ihan kauheesti asiaan perehtynyt, kohta pitää varmaan alkaa oikeesti miettimään tätäkin asiaa(vaikka mä tähtään kyllä sinne 6kk täysimetykseen jos vaan tilanne sen sallii ja siihenhän on vielä vähän aikaa). Varmaan just sellasilla kasviksilla aloitellaan mitä meillä muutenkin syödään kotona esim just kesäkurpitsa, bataatti, porkkana,kukkakaali,parskaali...
Ymmärrän hyvin röpön pointin tuosta oman perheen ruokakulttuurista ja jokseenkin oon samaa mieltä,mut jossain määrin en ite halua sit kaikkia omia tapojani siirtää automaattisesti lapseen. Eli siis aion tarjota lapselle sellasiakin ruokia mitkä mulle on ehdottoman ei, jos lapsi ei tykkää that's fine mut onpahan sitten tarjottu,kokeiltu ja maisteltu ja voi sitten todeta että ei se oikeesti tykkää...
 
no meillä kyl lapset syö tosi monipuolisesti ja tykkää esim sinihomejuustosta, mistä itse en pidä enkä koskaan laita sitä ruokaan..
 
Siis tarkoitinkin just sitä että tarjoaa sellasiakin mistä ei ite tykkää. En sekottais myöskään koko sakin ruokaan vain sen takia mutta että tarjoaa..
 
Perunasta. Mulla itsellä pahimmat närästyttäjät on peruna, tuore leipä / pulla (siis viljat) ja banaani, joten suht varovasti varmaan annan niitä tälle refluksivauvalle. Refluksipalstan perusteella aika yleistä et tärkkelyksestä tulee vaivoja.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Me aloitetaan varmaan kans noilla kotimaisilla sitten aikanaan. Porkkana, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, omena, marjat, mut varmaan myös bataatti, vesimeloni, banaani, avokado. Esikoisen eka herkku oli parsakaali :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Oon Mrs V:n kanssa aika samoilla linjoilla :)

Ja siis onkohan sitä kuitenkaan olemassa mitään kamalan väärää tapaa aloittaa kiinteät? Toinen aloittaa perunalla, toinen omenalla jne :) Mutta edelleen mielenkiintoista lukea kuinka kukin aloittaa ja millä :D
 
Mä mietin, että opettelemme miehen kanssa syömään myös bataattia ym. ja koska en mikään ruuanlaiton taitaja ole, tulee opeteltua sitäkin kun vauva saa kiinteitä.
 
Onko kukaan muu vielä aloittanut kiinteitä? Meillä aloitettiin perunalla ja bataatilla 3kk kun poitsu veteli melkein puolta litraa maitoa kerrallansa :D Nyt ollaan sitten laajennettu jo porkkanaan ja kesäkurpitsaan ja vähän banaaniakin maisteltu ja hyvin menee alas kaikki :) Vähän jännitti sanoa neuvolassa kun joka paikassa on se suositus että tarttis ikää olla vähintään se 4kk, mutta hyvin olivat samoilla linjoilla asiasta ettei tartte nälässä pitää mutta taas ei vatsalaukkua suotta venyttää suurilla määrillä maitoa. Äitini kanssa juteltuani itse olen aloittanut kiinteiden syömisen vähän reilu 2kk iässä että aikasta porukkaa vissiin ollaan... :)
 
Me aloitettiin vellillä 3kk ikäisenä ja vähä vajaa 4kk sai aprikoosia, siitä vaan tuli poskiin ihottumaa niin jätettiin pois ja oltiin hetki pelkällä maidolla ja vellillä. Nyt on porkkana ja maissi mukana ja seuraavaks otetaan peruna.
 
Takaisin
Top