Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Monipuolisuudeksi riittää vaan se, että annat monia eri ruoka-aineita. Puolen vuode jälkeen kalaa, kanaa tai lihaa kahdella aterialla, puuro aamuun ja iltaan marja/hedelmäsoseella ja välipala vihannesta/hedelmää/marjaa. Neuvolan ohjekirjanen riittää hyvin, kai sä sellasen sait? Vasta vuoden iässä alkaa vähitellen syömään samaa ruokaa kuin muu perhe.

No en saanut! Hän antoi jotkut ikivanhat kopiot kun ne on hänen mielestään tosi selkeät...en nyt sanois.

Ja meillä suosittivat neuvolassa aloittamaan kalan jo 5kk-6kk. :) aika hyvät oli neuvolan ohjevihkoset, ja kuten m&s kirjoittikin, vihannekset, marjat, 5kk yhden viljan puurot... :)

Meillä suosittelevat aloittamaan puuron 5kk:n iässä, jos aloittanut soseilut 4kk:n iässä. Ja parin viikon päästä lihat mukaan. Ja tosiaan kala ja kananmuna jo alkuvaiheessa mukaan kuvioihin, alkergioiden pelossa ei kannata karsastaa kuulemma niitä.

Meillä taas että ensin iltapuuro kuukauden maistelun jälkeen ja seuraavana kuukautena liha. Muuta ei sanonut. Mä tarviin kyllä enemmän kuin tiedon. Saakohan sitä lehtistä jostain..no neuvolasta ei ainakaan.

En mäkään ole mitään lehtisiä neuvolasta saanut. Sanoi että vain että perunalla tai bataatilla voi aloittaa ja pieniä maisteluannoksia. Muuten olen ihan internetistä tutkaillut ja siskolta kysellyt että mitä ja miten. Näin ne vaan vaihtelee ne terkkareiden toimintatavat.

Toi unipupun linkki vaikutti hyvältä! Joo, kyllä kalaa ja kanaa jo 5kk lähtien voi tarjota..kirjoitin hassusti ylempänä. Tarkotin, että puolen vuoden jälkeen voi alkaa rakentaa tuota 5x päivässä ruokailua.

Mll.fi sivulta löytyy hyviä vinkkejä vauvan ruokailuunkin (Vanhempainnetti » Tietokulma » Lapsen ravinto ja ruokailu » Vauvan ruokavalio)
Esikoisen kanssa otin sieltä mallia mm. ruokailurytmin kanssa. Muutenkin hyvä sivusto, nukkumiseen löytyy vinkkejä ja lapsen kehityksen vaiheita voi seurailla. Täytyy itsekin virkistää muistia näiden ruokailuhommien kanssa. :)

Meillä ei ollut 4kk neuvolaa, pelkkä pikainen mittaus ja läkärintarkistus, joten en ole saanut mitään tietopakettia. Kiitos linkeistä! Täältä saa muutenkin enemmän apua kun mitä neuvolassa ikinä.

Oon Lulu samaa mieltä. :) Meillä 4kk tarkastuksessa lääkäri näytti ekaa kertaa ne kuuluisat kasvukäyrät ja totesi vain että hyvin kasvaa. Tosin kun pituutta ja painoa tullut hyvin niin enpä ole kauhean huolissani niistä edes ollut. Tuo kiinteiden aloitus minua mietitytti mutta täältä on saanut niin hyviä linkkejä mistä lukea ja sisko on kolmen pienen lapsen kokemuksella neuvonut että en ota enää siitäkään stressiä. On oikeastaan jo paljon helpompaa kun ei suurempia stressaa ja menee vaan mukana. Kyllä se vertaistuki vaan on niin tärkeää.

Minunkin siskolla kolme lasta mutta niin isoja jo että sanoo aina että ei hän enää semmoisia muista. :D

Eilen annoin ekaa kertaa perunamössöä ja iltapäivällä mustikkasosetta. Hyvin kelpasi! Luin että 10-15 maistatusta että tottuu makuun mutta oon kyllä mennyt viikko tahtia eli maistaa vain 7 kertaa. Kai tuo riittää kun välillä palaan makuihin?

Muokattu viimeksi:
Eihän sitä mikään pakko ole, jos vauva hyväksyy maut nopeammin (eikä vastakaan reagoi kummemmin), viikko per maku kuulostaa ihan hyvältä.

Me testattiin äsken ekan kerran perunaa. :) oli hyvin vellimäistä mutta tyttö söi kuin olisi ennenkin syönyt. Suu oli auki ja maisteli niin tyytyväisenä. Meni pienellä muovisella vauvalusikalla 2,5 lusikallista, vastaa noin teelusikallista. :) Tästä tää lähtee, huomenna taas uudestaan.

Meillä on edetty aika reipasta tahtia. Oikeastaan joka kolmas päivä on tullut uusi maku ja määrällisesti menee jo vajaa desi kerralla kolmesti päivässä vastikkeen lisäksi. Enemmänkin söisi mutta en ole antanut. Mutta meillähän onkin tuo pieni 9 kilon jättiläinen. :) Tähän mennessä on ummettanut mustikka ja banaani, jopa hyvin pieninä määrinä.

Meillä kans tulee uusia makuja jo vauhdilla. Olen ymmärtänyt sen 15 kertaa viittaavan siihen, että voi mennä niinkin monta kertaa ennen kuin vauva tottuu johonkin uuteen makuun. Ei niinkään siihen, että niin monta kertaa pitäis maistattaa. Mulla on sellainen tapa, että lisään uusia makuja aina repertuaariin jonkun tutun rinnalla ja kierrätän ruokia siten, että aika harvoin vauva täysin samaa syö montaa jos edes kahta kertaa peräkkäin. Mulla on siis ruokia jääpalakuutioina pakkasessa ja yleensä sulatan kaks erilaista kuutiota, joista korvikkeen kanssa teen aterian.

Joo ei sitä 15 kertaa tosiaan tarvii odottaa yhden maun kanssa..voi tulla pitkänkin ajan välillä ja silti totuttelu toimii. Ja useisiin makuihin totutaan ihan kerrasta..meillä ainakin tyttö heti tykkäs bataatti-kesäkurpitsasta. Musta tuntuu, että kaikki muut väsää täällä itse ruoat vauvalle..meillä vedellään purkista makua toisensa perään. Bataattisosetta väänsin itse, kun sitä ei saa sellaisenaan purkista. :D Melkein yks maku päivässä oon lisäillyt, kun ei tunnu mitenkään kummemmin reagoivan. Perunaa ja banaania välttelen, kun on niin harvakseltaan kakkaava tyttö. Nyt syö jo: bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, palsternakkaa, perunaa, maissia, päärynää, omenaa, luumua, persikkaa, mangoa, vadelmaa ja mustikkaa. Suunnilleen purkki päivässä menee..kolmessa osassa. Annan aina vihannessosetta ja hedelmä/marjasosetta molempia joka aterialla. Kaikki maistuu suunnilleen yhtä hyvin, pelkkä porkkana Semperiltä ei uponnut..sama oli esikoisen kanssa.

Samaa mieltä lapitaren kanssa tosta 15 maistatuskerrasta. Tarkoittaa sitä että välttämättä ei heti uusi maku uppoa, mutta sinnikkäästi kun tarjoaa, niin voikin alkaa maistumaan kun tottuu uuteen makuun :) Ei siis tarvi 15 kertaa peräkkäin samaa makua antaa...

M&s mä en kyllä kaikkea jaksa tehdä itse vaikka halvemmaksi tulisikin. Varmaan enemmän teen soseita nyt tälle kun sama ruoka menee kiinteämpänä isommallekin. Mutta useimmiten iskee laiskuus ;) Isompikin saa välillä vielä purkkisosetta :)

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Takaisin