Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käytän pojalla jatkuvasti Gefilus tai Rela D-tippoja, niin niissä tulee samassa maitohappobakteerit. :)

Tunti kaks riisin syönnin jälkeen tuli taas megakiukut. Höh. :sad001 Mutta plussana se että meni aika nopeeta ohi vähän aikaa paukuteltuaan... Huomenna en kyllä syötä riisiä aamulla kun on esikoisen neuvolaa ja muuta menoa, mutta josko taas keskiviikkona vähän siedettäisi ja seuraisi tuleeko millaset kiukut...

Perunasta mulla heräs viime kokeilulla toivo, kun saman päivän aikana ei juurikaan huutanut. Seuraava päivä olikin sitten ihan hirveä, mutta sehän nyt taas voi johtua ihan mistä vaan... Eli perunaakin voisin taas koittaa tässä joku päivä.

Nyt on pakko vähän tuulettaa, kokeiltiin eilen ekaa kertaa vehnää täysjyvämakaronin muodossa. Sai alkuun pari fusillia vaan ruoan joukossa, mutta vaikutti siltä ettei niistä tullut mitään ongelmia! :smiley-bounce013 Tänään annan sitten lisää ja jos homma jatkuu näin, niin yksi meidän ongelma on poistunut. Sitten saadaan reissun päälle valmisruokia joissa on makaronia mutta ei riisiä tai perunaa. Jee. :grin

Meillä on poika ruvennut lakkoilemaan, eikä soseet mene enää alas ollenkaan. Siis mitkään soseet. Ja äidillä on hauskaa, kun öisin herätään sitten syömään tosi usein nälän vuoksi. Ei kai tää nyt kauhean kauan voi jatkua, kai se siitä, kun nälkä tarpeeksi kasvaa, eikö?

Nyt kun päärynäsosekaan ei mennyt aamulla, niin varmaan kehitetään lounaaksi/päivälliseksi joitain sormiruokia.

^Meidän esikoinen harrasti lakkoilua esim. hampaiden takia. Saattoi viikon olla syömättä soseita. Annoin sormiruokia, nekin meni vähän huonosti. Tilanne korjautu aina itsestään ajan kanssa.

Me testattiin tänään pojan kanssa ekaa kertaa valmisruokaa. Maistu ilmeisesti vähän oudolta mutta puoli purkkia meni ja mahaongelmia ei tullut (spagetti bolognese). :)

Meilläkään ei juuri syödä yhtään mitään muuta kun tissiä. Tää ei ole siis vielä ollenkaan ottanut tuulta alleen tää kiinteiden syöminen vaikka on maisteltu jo 3 kk. Ei siis oo mikään lakko, kun misään vaiheessa ei oo maistunut paria teelusikallista enempää. Kaupan soseet uppoo vähän paremmin, oikea ruoka ei ollenkaan :mad: Kaikkea on yritetty, mutta ei. Tulee varmaan neuvolasta taas kunnon haukut, mutta eihän toi pakottamallakaan onnistu, saa vielä traumat :sad001

Ei meilläkään siis ole missään vaiheessa uponneet kiinteät kunnolla, muutamia lusikallisia vain parhaimmillaan, mutta nyt ei enää sitäkään. Ja kaupan tavara menee meilläkin paremmin kuin itsetehty. Sormiruuat toistaiseksi menee jotenkuten, mutta lähinnä sekin on ruuan kanssa leikkimistä eikä siitä paljon syödyksi tule.

Vähän kyllä stressaa että ollaan vielä käytännössä täysimetyksellä, kun poika on paljon ikäistään isompikokoinen 7-kuukautinen ja paino/pituuskäyrä siellä -2:ssa, eli ei juuri varaa laihtua. Olisi varmaan pitänyt aloittaa maistelu aikaisemmin, ettei poika olis näin krantuksi päässyt. Kai se tästä, jos se johtuu sitten hampaista tms? Aika vähänhän aikaa me ollaan kunnolla yritetty antaa kiinteitä, että ehkä tämä voi olla jotain alkukankeutta. Mietin kyllä, pitäisikö soittaa neuvolasta apuja.

Meillä on aika paljon vauvoja ollut lähipiirissä tässä viimeisen neljän vuoden aikana, ja sen perusteella sanoisin että se alottaako kiinteät 6 kk iässä vai aiemmin ei tunnu vaikuttavan siihen miten hyvin ruoka maistuu. Joko vauva tykkää kiinteistä tai sitten ei, oli ikä mikä tahansa. On nämä tosiaan nää meidänkin muksut ollut ihan erilaisia tässä asiassa. Tämä meidän pikkupoika vetää tässä iässä jo ihan täyden aikuisen annoksen kaurapuuroa illalla. Siskonsa aikanaan söi varmaan muutaman lusikallisen. :grin

Hienoa että kiinteät eilen upposi munmin avustamana! Kyllä se siitä ihan varmasti vielä lähtee, hitaasti mutta varmasti! :)

Myös skylarille tsemppiä saman asian kanssa!

No hyvä että jollain muullakin syötetään vauvalle hevosen annoksia puuroa. :D Mä olenkin miettinyt, että annetaanko me jotenkin liikaa kiinteitä, kun ne annokset tuntuu pojan kokoon nähden suhteettoman suurilta. En mä tiedä mitä tuon kokoisen "kuuluisi" syödä, mutta mun silmään pojan vetämät annokset on hirmu isoja. Kyllähän sitä p*skaakin tulee tosin aikamoisia satseja.

Niin, ja meillä ei silti MITÄÄN vaikutusta yöuniin ja öiseen tissillä roikkumiseen, vaikka jätkä syökin ruokaa paljon... Ei nyt kuulu tähän ketjuun, mutta menkööt samaan syssyyn.
Eli meillä on mennyt nuo yöt aina vaan huonompaan suuntaan. Viimeiset yöt poika on nukkunut omassa sängyssä vain ekan pätkän 2-3 h ja sitten on päästävä tissille. Siinä viihdytäänkin sitten aamuun saakka, välillä syöden, torkkuen ja valvoen ja vaippa on vaihdettava jossain välissä ja sen jälkeen tietysti taas valvotaan lisää. Viime yönä toki poika oli sängyssä ennätykselliset 12 h, mutta ei paljon lohduta kun tuo aika sisälsi niin paljon muutakin toimintaa kuin nukkumista, ettei kyllä kumpikaan meistä ollut aamulla kovin virkeä. Päikkäreitä jätkä nukkuukin sitten hyvin, eilenkin 5 h putkeen...

En tiedä pitäisikö päikkäreitä rajoittaa. Sillä ei mun mielestä ole kauheasti vaikutusta, ellei ne jää sitten jostain syystä tosi vähiin (2 h). Mutta ei sitä väsymyskitinää kyllä näin kotioloissa jaksa koko päivää kuunnella, joten ei viitsisi poikaa ja itseään sillä kiusata, että alkaa rajoittaa toisen nukkumista. Toki tuo 5 h putkeen on vähän liikaa kun häiritsee ateriarytmiäkin, normaalisti ihanne olis 3 h + 1-1,5 h unet.

Mutta nytpä sain toiveeni toteen ja pojan kainaloon yöllä, juuri kun valitin ettei meillä viihdytä yöllä vierekkäin. :D Mutta huonoa unta tuo on kyllä molemmille.

Muokattu viimeksi:
Meillä ei nirsoilla mitä ruokiin tulee. Pojalle uppoo lähes kaikki mitä ollaan kokeiltu. Perunaa ollaan vältetty, koska aiheuttaa selvästi vatsavaivoja. Meillä syödään aamulla annos puuroa, lounasaikaan sosetta lihalla noin pienen pilttipurkin kokoinen annos ja tämän lisäksi saattaa mennä jälkkärinä purkki hedelmää. Päikkäreiden jälkeen välipalaa esim. joku jugurtti juttu. Iltaruuaksi taas lihasosetta ja iltapalaksi annos puuroa. Imetän aina päiväunien jälkeen ja yritän myös ennen unia, mutta silloin ei yleensä huoli. Sitten ihmettelen kun poika tissiä haluaa ja ennen yöunia aina. Jonkin verran teen soseita itse pakkaseen, mutta aina ei oikein ehdi tai huvita kun on niin paljon muutakin tekemistä ;) Mutta poika on oikeen innostunut syömisestä :) Ihan herkkua on banaani-avokadomössö.

Pihla, mä niin tiedän tunteen!!! o_O Meillä on kanssa ihan p....stä meidän yöt nyt. Viime yö oli ihan sairaan huono kun ei oikein rauhottunut edes vieressä. Voisiko joku palauttaa sen kiltisti läpi yön nukkuvan vauvan...? Tai kertoa jos tuossa on joku sellainen nappi, mikä on painettu väärään asentoon, jos sitä painamalla vaikka saisi taas yöt sujumaan... :confused::mad::sad001:grin

Meillä myös jumpataan ja tehdään hampaita yöt läpeensä. Mies muuttanut taas pois makkarista ja vauva takas kainaloon että saa ees vähän nukuttua, mutta vaikeeta se on kun on koko ajan pienet rähmäkäpälät tai monot naamalla :p:shifty::blackeye:

Kertokaahan hyviä kalanvalmistusmetodeja vauvan ruuaksi ja mitä kaloja? Nää Itämeren kalat varmaan melko kohtuudella ja seitistä mulle tulee mieleen vaan meidän koiranruoka ja mitään pirun muikkuja en osaa ees käsitellä, että tuota kalapuikonko mä sille lyön käteen? :p

Oon ihan vaan uunissa kypsentänyt omassa vuoassaan samalla kun laitan meille. Häntäpäästä lohifileestä (on tainnu olla kuhaa ja siikaakin joskus, ja iiiiihan rippunen haukea. Isä tuo yleensä meille, niin en aina tiiä mitä se on ite kalastanu vai onko kaupan) palasen leikannu. Pikkutippa, olisko 0,5dl, vettä pohjalle, niin tulee nopeemmin. Seitiä oon antanut niitä Rainbow kalapaloista. Keittänyt vesitilkassa kypsäksi, ei mee montaa minuuttia. Keitinveteen laitan joskus valkopippuria tai yrttejä.

Minä oon keittänyt lohta ja tarkoitus ois piakkoin siirtyä myös valkoisiin kaloihin. Juurikin seitiä varmaan pakkasesta :)

Minkälaista possua te ootte antaneet? Me laitetaan aika vähän possua ja olen vähän hämilläni sen kanssa :)

Meillä on vähän vielä kaikki lihat ja kalatkin hakusessa, kun pääpaino on ollut siinä, että poika söisi edes jotain maidon lisäksi. Mutta mun olisi kanssa tarkoitus antaa pakkasesta alaskanseitiä, varmaan niin että keitän vedessä. Possua ei olla vielä kokeiltu ollenkaan, kun me ei ikinä laiteta sitä muutenkaan.

Tää on ollut kyllä ihan mahdotonta, mun on varmaan pakko soittaa neuvolaan ensi viikolla jos ei kohta merkittävästi parane! Kiinteitä menee edelleen ihan mitättömiä määriä, ehkä n. 1-2 teelusikallista pahimmillaan yhteensä koko päivän aikana ja parhaimmillaankin vain joitakin ruokalusikallisia. Edelleen siis on ollut se tilanne, ettei poika avaa suutaan jos koitetaan syöttää lusikalla, paitsi jos suun jotenkin huijaa auki.

Tosin tänään tuo kyllä söi aika onnistuneesti sosetta lounaaksi niin, että annettiin lusikka hälle omaan käteen ja siitä sitten itse vei suuhun. Kyllähän se ruoka usein tippui pöydälle tai päätyi naamalle, mutta yllättävän hyvin sai lopulta itse syötyä, ja enemmän meni alas kuin jos minä olisin yrittänyt syöttää! :) Toivottavasti sama tekniikka puree uudestaankin. Illemmalla olisi tarkoitus tehdä tattaripizzaa, ja koitan jotain pojalle sopivia paloja antaa sitten sormiruokana.

Mitenkäs te muut soseiden syöjät- kuinka karkeaa/sileää sosetta vedätte? Meillä on ollut toistaiseksi vielä soseet aika sileitä, mutta lihojen myötä karkeutta on tullut lisää. Kanan tai possun kun keittää yksinään, niin ei siitä kovin sileää saa :D

No, tänään sitten miksasin sileähköjä kasvissoseita possuun (joka oli niin sileää kuin siitä saa) ja tyttö vähän niinkuin kieltäytyi. Söi jonkun aikaa ja lopetti kesken. Söi sis huomattavasti vähemmän kuin yleensä. Mietin, että oliko liian karkeaa, vai tehdäänköhän meillä nyt sit hampaita. Annoin vähän sileää (kaupan) sosetta lisäksi, se meni alas suht hyvin.

Meillä syyään jo tosi "möykkystä" :D syöny jo sen 2kk kohta, hyvin mennee alas. Aluks oli vähän hakemista niitten palojen pureskelussa mutta nyt mennee jo kaikki. :)

Aika möykkystä menee täälläkin. Sellaset pienehköt riisinjyvät menee jo hyvin alas (jos joku muukin käyttää Risellan (?) täysjyväriisiä, niin ne). Muutenkin olen vaan haarukalla hienontanut, en enää jaksa sauvista kaivaa kaapista. usein sekoitan jotain tosi sileetä ja pehmosta karkeemman joukkoon, saa vähän kastikemaisempaa, sellainen uppoaa parhaiten. Typyn uudeksi lemppariksi taisi muodostua Chicken Tikka Masala :D Sellainen Semperin valmissose siis. Suu oli auki kun linnunpojalla ja varmaan olis koko iso purkki uponnu jos oisin antanu (normaalisti menee varmaan joku pikkupurkin verran) :grin

Mie en "uskaltanu" osttaa maistiaiseks sitä ku on enemmän mausteita ku normaalisti, ni jos se jäis syömättä. No kokeilla pienellä määrällä kerrallaan. :)

Takaisin