Kiinteät ruoat

Meidän neiti syö edelleen reippaasti, käytännössä ainoa mitä on karsastanut on Semperin Couscous-kanasose ja itsetekemäni ruoat, joissa on liikaa sipulia tai valkosipulia (siten, että ei ole muuta vahvaa makua). Tämä sipulien käyttöni häiritsee joskus aikuisiakin :D

Juominen taas... Meillä sairastettiin pari viikkoa sitten oksennustauti (vauva ensin, aikuiset perässä) ja samaan syssyyn tyttö teki ekat hampaansa. Sen jälkeen ei ole tuttipullo kelvannut, tyttö, joka on juonut vastasyntyneestä pulloa, juo nyt vain tissistä :D Tänään mies sai pitkästä aikaa vähän juotettua nokkamukista (harjoittelemme sitä koko ajan ahkerasti), ehkä se pikkuhiljaa? Mietinkin tässä, että pitäisikö tuommoisen kasikuisen juoda jo paljon muutakin?

Helkky85, tässä Helsingin aikataulu: http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/Neuvolapalvelut/Lastenneuvolapalvelut

Näiden lisäksi me ainakin käytiin ensimmäisen 5 viikon ajan painokontrollissa 1-3 krt viikossa!
 
Täälläkään ei kelvannut se semperin couscous! :D vaikka muuten poika syö melkein mitä vaan
 
Kiitti sufi linkistä!

Täällä tyttö söi juuri viikonloppuna ekaa kertaa couscousta ja kovasti tykkäs :) Muuten menee tällä hetkellä todella hyvin kiinteät, sekä soseet että sormiruoka. Mutta toisin oli vielä pari viikkoa sitten... Tää on taas tämmöne vaihe :D Meillä tyttö juo vettä kans tosi paljon. On juonut jo kahden kuukauden ikäisestä, koska oltiin kuukausi etelä-ranskassa ja siellä oli niin lämmin että aloitin antaa vettä. Oon siitä lähtien jatkanu ja hyvin uppoa. Ensin joi tuttipullosta ja sitten 6kk ikäisestä nokkapullosta. Mutta ei hänkään alusta asti paljoa juonut. Otti vaan ehkä pari hörppyä ja irvisteli aina :D Jatkoin kuitenki päivittäin veden tarjoamista ja nykyään alkaa ihan tärisee innossaan ku näkee vesipullon. Tuntuu että ruokaakin uppoaa paljon enemmän veden takia.

Lopetin kans juuri imetyksen mikä onnistui ihan hyvin. Sairastettiin sitä flunssaa ja sain sitten poskiontelutulehduksenki johon jouduin ottaa antibioottikuurin. Valitsin sit kolmesta huonosta vaihtoehdosta imetyksen lopetuksen. Lääkäri ehdotti imetystauon pitoa, mutta epäilen että olisin saanut pumppamalla maidontuotantoa pidettyä yllä kun se on aina niin takkuillu. Olisin luultavasti voinut myös imettää antibioottikuurin aikana, mutta itse olisin kyllä niin pelännyt että jotain tulee tytölle siitä että pidin sitä huonoimpana vaihtoehtona. Puhuttuani kätilöni kanssa päädyin sit lopettaa. Ihana ettei se ollut yhtään tuomitseva kun luulin että se ois ehdottomasti mua tuputtanu jatkamaan :) Mutta hänkin epäili että ei olisi tyttö varmaan ees imetystauon jälkeen jatkanut tissin ottoa koska on jo nyt itsestään vähentänyt tissillä käyntiä. Imetin siis muutenkin enää 2-3 kertaa ja nämä kerrat siis illalla ja öisin. Muuten ei tissi oo kelvannu! :D Ja ihan hyvinhän se meni lopetus. Tytöllä ainakin. Itse sain kolmen päivän päästä lopetuksesta, ja vähän parannuttua, valtavan itkukohtauksen :D Iski vasta sitte tajuntaan et se oli sit siinä :sad001 Mutta se siis lohduttaa että tyttö voi oikein hyvin, syö hyvin ja halitaan ja pussaillaan sit senki eestä kun ei tissitellä enää :)

Aloitettiin viime viikolla myös oikein lempeä unikoulu, joka viihdoinkin näyttää tulosta! Tyttö piti siis aina heijata, taputella tai kantaa uneen ja öisin oli paljon heräilyä. Viime yönä nukkui vihdoin pitkästä aikaa 12 tuntia! Yhdesti kyllä heräsi vähän ja itki mut kävin pitää kättä hetken rinnan päällä ja neiti nukahti saman tien uudestaan :) Ja tänään ei nukkumaan laitettaessa tarvinnu kertaakaan palata huoneeseen kun tyttö alkoi vaan saman tien itsekseen nukkua. Tuntuu kyllä tosi ihanalta viime kuukausien sairastelujen ja muutenkin hammasten kiristelyjen jälkeen... Tosin ollaan menossa viikonlopuksi Müncheniin anoppilaan ja ens viikolla viikoksi Suomeen joten tää kaikki on varmaan ihan turhaa! :D Mutta nää parikin päivää oli jo sen arvosta :wink

Huh, kunnon vuodatus... :wink
 
Meillä kiinteät menee edelleen niin huonosti, etten voisi kuvitellakaan imetyksen lopetusta, kun eihän toi sitten saisi ravintoa mistään. Viimeisen viikon aikana on sentäs vähän ruvennut uppoamaan, kun sitä ennen oli vaihe, ettei mennyt yhtään alas. Hyvänä päivänä syödään 5-12 teelusikallista sosetta päivän aikana, huonona päivänä 1-4. Sormiruuat uppoaa joskus paremmin, mutta yleensä aina jännään, onko ne palat nyt oikeasti turvallisen kokoisia vai ei, niin tulee useammin turvauduttua soseeseen. Me ollaan kanssa pistetty nyt oliiviöljyä kaikkeen varmuuden varalta, mutta ei tuo nyt onneksi näytä mitenkän riutuvalta. Äidillä kyllä paino on pudonnut, että pitää ilmeisesti syödä kahden edestä nyt tällä imetysmäärällä.

Onneksi teillä meni helkky hyvin se imetyksen lopetus. :) Itsekin kammoan sitä etukäteen, mutta ajattelen, että se tulee sitten luonnostaan, kun poika on siihen valmis. On kyllä hurja kuulla, miten hyvin muut tämänikäiset syö jo kiinteitä ruokia ja pärjäävät tosi vähällä imetyksellä, kun meillä on niin erilainen tilanne. Mä olisinkin ihan pulassa, jos saisin nyt antibioottikuurin, onneksi se teillä sujui hyvin!
 
Meillä taas ei voi oikein enää luottaa siihen, että maito toimisi nälän siirtäjänä tai välipalana. Jos on nälkä niin ei siihen maito auta. Tietysti maito sen verran täyttää vatsaa, että just ennen ruokaa ei kannata imettää.

Meillä ei sormiruokailu kyllä oikein onnistu, kakoo ja sylkee pihalle vaan tai liiskaa ruuan pöytään.
 
Joo itse mietin kans että onneksi nyt juuri syö neiti niin hyvin, kun pari viikkoa sitten oli vielä ihan toinen juttu. Mutta hän kyllä ottaa maitopullonkin ihan mielellään että jos ei soseet ois uponnu niin sit oisin enemmän antanu maitoa. Tällä hetkellä annan maitoa aamulla 230 ml kun herää ja illalla nukkumaan mennessä sama. Joskus myös yöllä jos ei millään saa nukahtamaan ja tuntuu nälkä olevan (kuten viime yönä). Sosetta syödään neljä kertaa päivässä ja tällä hetkellä noin 1,5- 2 dl kerrallaan. Sormiruokaa sillon tällön siinä soseen ohella, mutta tuntuu et sitä kuitenkin menee niin vähän sinne masuun asti (suurin osa päätyy edelleen lattialle), joten olen sit mieluummin noihin soseisiin keskittynyt. Ja ihan hyvä niin nyt kun tää imetyksenlopetus pääsi niin yllättää... Luulen et sormiruokailu onnistuu parhaiten kun vauvalla on jo isompia sisaruksia (meille ei) ja kun äiti on erittäin kärsivällinen... :wink Ja joillakin vauvoilla varmaan on vaan se kakomisrefleksi niin vahva et sormiruokailu onnistuu vasta myöhemmin. Meillä olen huomannut että soseet uppoaa parhaiten kun tyttö saa samalla nakertaa jotain sormiruokaa kuten leipää, maissinaksua tai hedelmän paloja. Sit sen lusikan saa sinne suuhun vähän niinku huomaamatta sujautettua :wink
 
Meillä ruvennu olemmaan tökkimistä välillä tuo syönti.. ei niinkään soseet vaan ennemmin maito ei uppoo kovin hyvin kiinteitten jälkeen. Oon yrittäny sitäki että kiinteitten syönnin aikana antasin välillä maitoa mutta ei ku silleen saapi vaan tytöllä hermot menemmään. Jospa se ois vaan yks vaihe ja ylähampaitten puhkeemisestaki vois olla, ku on jo tosi lähellä. :)
 
mä kyllä syötän viä maitoo ennen kiinteitä (sormiruokaillaan).se kuitenkin mun mielestä on viä pääasiallinen ravinto ja meiän neiti ei kyllä keskity yhtään syömään jos sillä on kauhee nälkä.sillon se haluu maitoo eikä parsakaalia :p:grin vaihtelevasti syö kyllä kiinteitä; joskus kaikki vaan lentää lattialle ja si on päiviä et se syö kun hevonen. :)
 
Me ollaan annettu munan keltuaista pojalle silloin tällöin ilman ongelmia (oon laittanut sitä esim. mukaan apinaevääseen). Pari päivää sitten syötiin munakasta ja samalla oli tarkoitus antaa pojalle sosetta, mutta oli niin kiinnostunut meidän ruuasta, että annettiin sitten vähän munakasta ja se söi tosi mielellään pari pientä palaa. Aluksi luulin, ettei reagoinut siihen mitenkään, mutta pari tuntia ateriasta niskaan, kaulaan ja leukaan tuli tosi punainen laaja nokkosihottuma. Oli aika pelottavaa, varmaan eniten sen takia, että menin lukemaan anafylaktisesta shokista ja nokkosihottuma on yksi sen oire (tosin varmaan tosi harvoin nokkosihottuma kehittyy ihan anafylaksiaksi, mutta pelkäsinpähän nyt kuitenkin).

Eli valkuaiselle tuo on ilmeisesti allerginen. En haluaisi välttää kananmunaa kokonaan, kun me käytetään sitä ruoanlaitossa niin paljon, ja totaalivälttelyllä se allergia varmaan voimistuisi. Mutta toisaalta en oikein uskalla sitä antaakaan, kun reaktiot kananmunaan voi olla niin rajuja. Saa nähdä mitä sanotaan neuvolasta ja voisimmeko päästä allergiatesteihin tms. Ja tämähän saattaa vaikuttaa 1-v rokotuksiinkin, eli varmaan hyvä nyt selvittää tämä allergia. :/
 
Voisin kuvitella että noin selkeä oireilu kananmunasta johtaisi allergiatesteihin. Ihan ajatellen rokotuksiakin.

Meillähän on ylimääräsenä 10 kk neuvola allergiaepäilyjen takia. Odotan mielenkiinnolla miten asiaan suhtaudutaan. Pojalla helahtaa nyt posket ja leuka ihan tulipunaiseksi useiden ruoka-aineiden jälkeen, joistakin sellaisiksi hailakan punaisiksi. Vielä (?) muita oireita ei ole, ja punotus laskee tietyn ajan kuluttua ruokailusta. Ja poika on ihan ilopilleri ja nyt tassuttelu-unikoulun jälkeen nukkuukin hyvin yöt.

Kunnon punasuuteen johtaa ainakin vehnä, peruna ja tomaatti. Ja aika monta ainetta on selvityksen alla...
 
Meillä on kanssa silloin tällöin posket hailakan punaiset, mutta en ole osannut yhdistää sitä ruoka-aineisiin. Onneksi teillä ei ilmeisesti ole pahempia oireita, satsuma! Ja hyvä, että neuvolassa otetaan ilmeisen vakavasti ja selvitetään allergioita.

Meidän oireet siis tähän mennessä: kananmunasta on koko ajan tullut selkeitä punaisia länttejä niihin kohtiin, joissa on koskettanut ihoa. Keltuaisesta myös, mutta lievemmin, ja sitä on syönyt ongelmitta silloin tällöin. 5kk iässä kokeiltiin äidin munakokkelia ekan kerran ja silloin oksennettiin saman tien kaikki, sen jälkeen sai valkuaista vasta nyt seuraavan kerran, ja tuli tuo nokkosihottuma parin tunnin jälkeen, joka laski muutamassa tunnissa. Muita allergeeneja en ole huomannut. Maitoallergiaa epäilin kyllä kauan sitten erittäin runsaan puklailun vuoksi, mutta se meni sitten ohi itsestään ja nykyisin harvakseeltaan saadusta korvikkeesta ei ole tullut oireita.

Kuulin tänään vihdoin neuvolasta takaisin ja meille on varattu lääkäriaika tälle viikolle, luultavasti päästään siis allergiatesteihin.
 
Hyvä jos pääsette testeihin Annisla! Me käytiin neuvolassa enkä vielä laittanut poikaa testeihin vaikka oltaisiin halutessamme päästy. Pärjätään toistaiseksi ilman ja jatkan selvittelyä kotona. Seuraavaksi tulee testiin maitotuotteet ja jos ne aiheuttaa jotakin, niin testataan sitten samalla useampi juttu. Sinänsä huono juttu, kun ei ne allergiatestit vauvoilla ole kovin luotettavia. Tai siis voin näyttää ettei ole allergiaa ja kuitenkin oireet on selkeät.

Niin ja noista hailakan punaisista poskista en ole ollut huolissani, niihinhän syy voi olla missä vaan. Ruoka-aineen sopivuuden selvittelyyn on nyt johtanut jos posket ja leuka menee tulipunaiseksi ja huomasin myös, että pidempi altistus tällöin alkaa muodostaa jonkinlaista ihottumaa.

Mutta just kun pääsin sanomasta ettei punotusta kummempia oireita ole tullut, niin nektariinista muutamasta palasesta huuli aukes, ilmeisesti tuntu ikävältä kun poikaa itketti ja hetken päästä ilmaantu nokkosrokko. Hedelmien suhteen siirrytään siis varovaisemmalle linjalle...
 
Ei me itse asiassa päästykään testeihin. Kuulemma oli sen verran "lievä" reaktio tuo nokkosihottuma, että kun ei kerta ollut turvotusta tai hengitystieoireita niin ei tarvi sen kummemmin huolehtia kananmunasta, jatkaa vain varovasti kokeilua jos sitten pikkuhiljaa siedättyisi. Eikä vaikuta rokotuksinkaan. Nokkosrokko on kyleemmä hyvin yleinen allergian merkki, eikä sitä tarvi pelästyä, mikä on hyvä tietää. Varmaan kyllä itse jännään kananmunaa jatkossakin, mutta yritetään pitää se ruokavaliossa mukana ja olla vaan vähän varovaisia. Keltuaisesta ei tule edelleenkään oireita, niin sitä käytetään surutta ja pikkuhiljaa lisätään valkuaista vähän joihinkin ruokiin.

Saatiin myös Atarax-siirappiin resepti, jota annetaan sitten, jos allergiaoireita tulee.
 
Meillä pojalla helahti koko suun ympärystä ihan tulipunaseks, turpos huulet ja nousi kunnon nokkosnäppylät kun annoin banaania. Mä seurailen vielä ennen kuin päädyn et allergiaa ois, uskon et on vaan yliherkkyyttä niin kuin näillä pienillä herkästi vielä on. Ajan kanssa helpottaa kun vaan altistaa. Meil reaktio oli tosi voimakas, mutta ei vaikuttanu mitenkään hengitykseen niin en tosiaan usko olevan allergiaa, vaan ihan vaan yliherkkyyttä :)
Näil pienillä allergiat ei oikein viel näy, koska eivät ole altistuneet vielä riittävän kauan. Mä oon ite tosi allerginen et saa nähä kuin lasten käy. Ite en usko et allergiat periytys, yliherkkyys ehkä.
 
Mitä on Atarax-siirappi? Pitää varmaan googlettaa.

No hui odecca, ja meille kun sanottiin neuvolassa että heti jos alkaa huuli vaikka turpoamaan niin testeihin sairaalaan, ettei sitten samalla turpoo kurkkukin. Ja niin varmaan toimisinkin itse, tällaisena allergioista mitään tietämättömänä.

Tai allergia ja allergia, voihan se olla yliherkkyyttäkin, mutta helpompi puhua allergia-sanalla.

Meillä on nyt ollut tällä viikolla ohra testeissä (on testattu ennenkin, mutta halusin testata uudelleen koska aikasemmin oli samaan aikaan käytössä näitä allergisoivia aineita). Mitään ulkoista merkkiä ei parissa päivässä ilmaantunut, paitsi poika oli aamupäivän kiukkunen, mutta sehän voi johtua mistä vaan...
 
Laaja nokkosrokko ja silmäluomien ja kasvojen ja käsien turpoaminen taisi olla ensimerkkejä anafylaksiasta, keskimäärin se tulee n. 2 tuntia altistuksesta (tai siis allergisoivan ruuan syönnistä), mutta vaihtelee paljon ja mitä nopeammin alkaa, sen pahempi. Sitten vaan äkkiä päivystykseen, tai soittoa jopa hätänumeroon. Noin pahat reaktiot on kyllä tosi harvinaisia, mutta hyvä varmaan pitää mielessä, että tunnistaa ja osaisi toimia, jos sattuisikin kohdalle.

Mulla oli lapsena allergiaa persikalle ja omenalle ja usein huuli turposi sen seurauksena, mutta se oli sellaista paikallista koska se ruoka-aine oli koskenut siihen. Oisi varmaan paljon huolestuttavampaa, jos sellainen kohta rupeaisi turpoamaan, mihin se ruoka-aine ei ole suoraan koskenut. Kuulostaa kyllä allergiselta reaktiolta odecca, mutta varmaan tässä iässä monet "allergiat" vielä ehtii siedättymään pois, kun lapsi tottuu uuteen ruokaan. Meillekin sanottiin, että kananmuna-allergia yleensä parin ekan vuoden jälkeen katoaa kokonaan.

Atarax-siirappi on ihan vain ataraxia (aika vahva antihistamiini), mutta tämän ikäisille ei kai tabletteja vielä anneta, niin se on sitten samanlaista kuin vauvojen parasetamoli-liuos. Itse asiassa nyt just luin tuosta ataraxista, niin se vaikuttaa kyllä niin tujulta, ettei varmaan heti pienimpiin oireisiin lähdetä antamaan.
 
Nyt kun 10 kk ikä on osalla saavutettu ja osalla kohta täynnä, niin miten meinasitte alkaa totuttaa hapanmaitotuotteisiin?
 
Välipalalla vähän jugurttia hedelmän kanssa, raejuustoa ruoan kanssa, sillä on ainakin isompien kanssa lähdette etenemään ja varmaankin sitten myös (apua, ihan kohta!!) tämän nuorimman kanssa. Lähempänä vuoden ikää sitten pikkutilkka tavis maitoa korvikkeen joukkoon vähitellen määrää lisäten, jos ei tuu siis mitään oireita.
Mutta tossa ihan vahingossa typykkä sai maistaa maitoon tehtyä lettua yks ilta... Eipä siitä mitään tullut, mutta toistaiseksi ei ole enempää annettu maitotuotteita.
 
Mie oon antanu jo jugurttia hedelmäsoseen kans ja maistanu miun lasista tavan maitoaki. Ja aika monena päivänäki vielä eikä oo tullu mittään. Se jugurtti vaan pisti mahaa vähän löysälle ku ekan kerran annoin. Kohtahan nää meijän pienet on jo vuojen!! :eek: aika hurahtanu noppeesti.
 
Meillä olis tarkotus alottaa varovasti tällä viikolla maitotuotteet, kunhan ehdin kauppaan. :) Jogurttia tai rahkaa, alkuun ihan teelusikallinen per päivä. Näin varovasti siksi, että pojalla on ollut sitä yliherkkyyttä/allergiaa. Siitä sitten kasvatetaan määriä jos ei oireita tule. Maitoa varsinaisesti sitten vasta lähempänä vuoden ikää.

Jos ei allergiaa tähänkään asti ole mistään tullut, niin rohkeasti vaan alottasin (hapan)maitotuotteen. Esikoisen kanssa lisättiin aika nopeasti hapanmaitotuotteet kuvioon, niitä valmiita (jo 5 kk ikäsille markkinoituja...) jogurtti-hedelmä-soseita evääksi, välipalaksi jogurttia, rahkaa, ruoan kanssa vähän raejuustoa. Eihän suurimmalle osalle mitään oireita maitotuotteistakaan tule, munuaisihan se pienillä rasittaa se maito ja siksi kuvioon vasta lähempänä vuoden ikää.
 
Takaisin
Top