Kiinteät ruoat

Kaloista: Meillä poika on toistaiseksi syönyt vaan lohta ja pakasteseitiä. Lohta koska se on hyvää ja pakasteseitiä koska se on halpaa. :p Lohta otin ihan vaan meille muille tekemästäni uunilohesta, jätin pyrstön maustamatta ja muussasin haarukalla ja laitoin palasina pakkaseen osan. Seitiä keitin ja muussasin haarukalla.

Vähissä on siis kalalajit ollut, mutta noita me muutkin syödään eniten. Ahventa kesällä kun sitä saa itse kalastettua. Muikkua ostan perattuna sillon kun se on tarjouksessa. Sitä ajattelin seuraavalla kerralla laittaa pojallekin pakkaseen, keittämällä tai uunissa, katsotaan.

Karkeudesta: Sen verran karkeita soseita tuo syö, että kun ostin ekaa kertaa 8 kk ikäisille tarkoitetun purkkiruoan, oli se mun mielestä oudon sileää. :grin (Huom, meidän esikoinen ei todellakaan syönyt tässä iässä 8 kk soseita, ne oli liian karkeita!) Teen ruokia sekä sauvasekottimella että haarukalla. Sauvasekottimella sillon kun haluan isomman satsin pakkaseen vaikka vihanneksia. En kuitenkaan enää liikaa hienonna. Makaronia, parsakaalia yms napsin ruokaan samalla kun teen meille muillekin, ja sillon vaan pilkon haarukalla ja veitsellä palasiksi.
 
Meillä syötiin tänään vihdoin äidin tekemää lihasosetta ihan mielellään! :joyful: Ja kaupan purkkiruuat on menneet jo jonkin aikaa suht hyvin. Aiemmat hankaluudet johtui ilmeisesti siitä, että pojalla ei koskaan ollut nälkä. Nyt kun tarjoan kiinteitä silloin, kun imetyksestä on kulunut jonkin verran, sujuu kaikki paljon helpommin. Enkä myöskään stressaa paljonko pieni suostuu syömään, vaan luotan, että jos sillä olisi nälkä/tarvitsisi enemmän, niin sitten kyllä söisikin.

Vähän aika sitten meillä "kokeiltiin" kalaa ensi kertaa, kun päätin kahvilassa antaa pikkuriikkisen palan mun lämminsavulohesta poitsulle. Maistettuaan mikä se ruuanmurunen oli, pojalle tuli ihan kauhistunut ilme, ja heti sen jälkeen lensi kaikki aiemmin syöty sose ja maito kaaressa kahvilan lattialle. Great success. Konsultoin tästä neuvolaa, ja he olivat sitä mieltä, ettei vaikuttanut allergiselta reaktiolta vaan ihan ällötyksestä johtuvalta ja kalaa voi uudestaan kokeilla huoletta, mutta vielä ei olla kokeiltu. Onko kellään muulla ollut näin vahvoja reaktioita uusiin makuihin?
 
Hyvä että oot saanu soseet menemään! :)Meillä tyttö kyllä tosi hyvin maistellee kaikkee uutta, jopa haluaa lisää maiskuttamalla suuta. :)
 
Ihan noin vahvoja reaktioita meillä ei olla nähty, mutta kyllä jotkut ruoat saa silti kunnon puistatukset aikaan. :grin

Meillä on ollut tässä pari viikkoa vähän ongelmia ruoan kanssa, mutta oletan johtuvan joko menneestä flunssasta tai hampaista. Tiedä näistä. Hetken aikaa kieltäytyi myös maissinaksuja lukuun ottamatta kaikesta sormiruoastakin, mutta nyt sain taas kurkun ja banaanin kelpaamaan.
 
Olisikohan siinä lämminsavulohessa ollut suola ällöttänyt poikaa Annisla? On kuitenkin äkkiseltään varmaan tosi voimakkaan makuista kun ei ole suolaa vielä ruokien mukana saanut.
 
Meillä tyttö syö about kaikkea mielellään, mutta eilen tuli ällötys ja suusta ulos sylkemisreaktio, ekaa kertaa! Luulen, että samaa on teilläkin Annisla

Meillä siis tein aikuisille kalakeittoa pakasteseitistä ja otin tytölle sivuun siitä porkkanaa, perunaa, sipulia, seitiä ja tilliä. Tämä ei mennyt alas sitten ollenkaan. Luulen, että kun aiemmin sipulia on ollut tyyliin bataatin kanssa soseessa, niin tässä se maistuikin vähän liikaa :sad001 Ja toisekseen sose oli karkeampaa kuin aiemmin, onhan se nyt outoa :D

KArkeudesta vielä, hämmennyin kovin, että kuinka sileitä on kaupan 8kk-hedelmäsoseet. Mietin jo että pitääkö ostaa lihasosekin, että näkee mimmosta se on :D
 
Meillä esikoinen oksensi kaikki kaaressa kun maisteli kukkakaalia. No. onhan se kaupan kukkissose aivan karmeen makusta ja hajusta, meinas itelläki lentää laatta :depressed:
 
Ei hitsi, mulla on menny tää keskustelu ihan ohi/unohtunu... Oon tainnu meidän ruokajuttuja ihan vääriin paikkoihin kirjotella! :D Me ollaan nyt vähitellen vähän rakeisempaa ruokaa alettu kokeilee mut ei hirveen hyvin maistu. Mut kaikkein parhaiten maistus vaan sormiruoka, mut kun tuntuu et ei siitäkään nyt niin paljon sinne masuun päädy niin koitan sinnikkäästi soseita tarjoilla...

Mä en oo tähän mennessä muuta kalaa tarjonnu ku lohta. Ite tehtynä palasina maistu mut kaupan valmissoseessa ei maistu millään. Pitäs alkaa muita täälläkin kokeilee mut oon niin tottumaton kalaa laittamaan et tuntuu jotenki hankalalta alottaa! :)
 
Mun makuun se kala ei maistunut yhtään suolaiselta, mutta tietysti vauva maistaisi suolan paljon voimakkaammin, niin voihan se olla johtunutkin siitäkin! Pitää varmaan kokeilla lohta uudestaan itse tehtynä ja katsoa mitä käy.
 
Ihan mielenkiinnosta.. Mistä teillä juodaan? pullosta/nokkamukista/tavallisesta mukista?

Meillä menee vettä mukista, mutta maito huolitaan vain pullosta..
 
Pullosta menee kaikki. Nokkista harjoitellaan kovasti, mutta siitä tulee niin nopeasti, että tyttö ei ehdi niellä. Harjoitusta harjoitusta :)
 
meillä juodaan snapsilasista :grin osaa itse jo aika hyvin juoda,äitin tuulesta riippuen siis joko läträtään tai sitten äiti auttaa.
oon ihan ihastunu tähän sormiruokailuun!niin helppoo ja vaivatonta,lapsen sorminäppäryys on kehittyny hurjasti ja kaikki ruoka uppoo.silleen hieman jopa naurattaa kun täälläkin surraan jos lapsi ei syö karkeita soseita,kun tää likka vetää kokonaista palaa :wink eikä tarvi erikseen ruveta mitään soseita rättään.parasta on kyllä se,että voidaan istua perheenä aterioilla :) typy syöttötuolissa ja me saadaan näinollen itsekin ateriarauha :)
 
Jotenkin en ymmärrä miten tämän ikäiset voi vielä vetää hienontamatonta ruokaa sormiruokaillen. Meillä ei edes valmiit 8 kk soseet mene alas, kahdesti kokeilin ja aiheutti ekasta lusikallisesta yökkäysreaktion ja kaariyrjön. Sauvasekoittimella piti nekin vetää sileäksi ennen kuin kelpasi. Juu, meillä ei vissiin ikinä päästä sormiruokailuun asti...
 
Vettä nokkamukista tai hätätapauksessa ihan tavallisesta lasista. Maito tissistä. Sitä tuttipullon tapaista nokkamukia vaan pureskellaan, pitää olla kunnon isoreikäinen nokka (meillä mallia IKEA :D). Tuttipullosta on pari kertaa juonut maitoa vielä, mutta sitäkin ensin ihmetellyt ja pureskellut.
 
no kai se on se mihin alusta asti oppii ja tottuu...kaikki menee muutenkin suuhun tuolinjaloista lähtien :p:grin
 
Meillä tuttipullosta maito ja vettä oppinu pikkuhiljaa nokkamukista juomaan. Ku tuttipullossa jo ollu 2kk isoreikänen tutti ni ei tuu yllärinä se veden noppeus ku tullee sieltä. :D
 
Ja lapset on yksilöitä myös sormiruokailussa. Esikoiselle jos ei muu ruoka kelvannut (kuten ne karkeat soseet), sormiruokailu onnistu aina. Vaikka sai sormiruokaa vähemmän. Toisin on kakkosen kanssa. Tämä pikkumies on 6 kk ikäisestä lähtien sormiruokaillut jotain joka aterialla ja saanut soseita lisäksi. Soseet menee lähes aina, myös ne karkeat, mutta ollaan nähty jo monen monta sormiruokalakkoa. Ja niin kun sitä kuulee ohjeita, että jos soseet ei mee niin kokeile sormiruokaa, se menee! Jep jep. :grinEi niin yksilöitä nämä pienet kaikissa asioissa.

Meillä juodaan joko lasista tai mukista tai mistä lie, joskus nokkamukista. Ruokailujen päälle vettä ei muuten, poika kyllä rakastaa vettä.

Mä aloin epäillä taas allergia kun oltiin viikko reissussa ja poika söi purkkiruokia (kotona vaan itse tehtyä). Posket ja leuka alkoi helahtaa ihan tulipunaiseksi aina ruokailun yhteydessä. Mitä enemmän purkkiruokia syötiin, sitä pahemmaksi meni. Nyt ollaan sitten vähän yritetty kartottaa syyllisiä, ja epäilen sitten kuitenkin porkkanaa ja tomaattia. Niiden määrä oli paljon isompi kun kotiruoassa. Mutta aika tuskasta tuntuu tuo selvittäminen olevan...
 
Meil on poika ihan alusta saakka vetäny sormiruokaillen itse, eli ei olla soseutettu yhtikäs mitään ja tuo kyllä syö mimmosta vaan. Eilen söi omenalohkoja siskonsa välipalakiposta ja ihan loistavasti meni nekin, ei mitään ongelmaa.
 
en siis anna soseita kun koen turhaks, pari kertaa on kokeiltu ja ei puhettakaan et söis syötettynä muuta kuin puuroa
 
Hei teen täällä kaverin Baby Showeriin semmosta tietovisaa ja mietin et monta kertaa Suomessa on eka vuoden aikana neuvolakäynti? Jollei siis oo mitään poikkeavaa, ihan vaan niitä peruskäyntejä.
 
Takaisin
Top