Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ja mä siis keitin nyt veteen Muksu-ensipuuroa (hienoks jauhettu kaura, laiska mutsi iski jälleen, en jaksanut alkaa sauvasekottimella sotkemaan hiutaleita) ja lisäsin rintamaidot tarjoiluvaiheessa.

Skylar, mä ainakin tein esikoiselle puuron veteen ja lisäsin sitten valmiiseen puuroon äidinmaitoa. Ja siis ihan tavallista (suolatonta) kaurapuuroa syötettiin, ei mitään niitä lapsille markkinoituja. (Ps. Ei meidän 6 kk ikäiselle ainakaan tarvinnut elovena hiutaleita hienontaa, ihan sellaisenaan ne meni.)

Annisla, sormiruokailun aloituksen suhteen on ihan yleinen ohje, että se aloitetaan 6 kk iässä, kun lapsi osaa itse istua. Vähentää tukehtumisvaaraa ja toisaalta ehkä 6 kk iässä muutenkin on taidot moiseen touhuun jo vähän paremmat. :) Jos haluat aloittaa kiinteät aikaisemmin, niin aloita soseilla ja lisäät sitten sormiruoat vähän myöhemmin mukaan. :)

Aikaisemminhan tuntui joka paikassa olevan suositus, että hiljakseltaan makuja ja vähän kerrallaan lisää, eikä ihan heti sekoituksia. Nyt just jostain luin, että nykyään on tutkittu, että jos suositusten mukaan 6 kk iässä aloittaa kiinteät, niin voi nopeasti lisätä vauvan tahtiin monia eri makuja ja sekoituksia ja ottaa aika vauhdilla useampia maistelukertojakin. En sitten tiedä mikä on ohje, jos aloittaa aikaisemmin. Ja itse ainakin ajattelen niin, että kannattaa mennä sen mukaan mikä itsestä hyvältä tuntuu, suositukset tulee ja menee...

Mutta me ollaan nyt menty pojan kiinnostuksen mukaan ja tässä vajaassa viikossa ollaan jo maisteltu porkkana, bataattia, banaania, mangoa ja päärynää. :) Tänään taidan höyryttää parsakaalia pojallekin, saa sitten sitä tällä kertaa sormiruokana. :)

Kyllä on niin eri ohjeita ja täytyy aina myös muistaa että vauvojakin on monen sorttisia :)
Meille siis annettu ohje puuroissa että kauralla hyvä aloittaa, mutta tosiaan vauva sen päättää mikä maistuu :)
Itse kun maistoin perunasosetta niin oli niin mautonta, etten yhtään ihmetellyt ettei uppois.
Ootteko jo huomannut jo allergioita?

Me ollaan jo melko pitkällä noitten soseitten kanssa. Kolme kertaa päivässä syödään muutakin kuin maitoa. Aamupäivästä lounas aikaan annan kasvissosetta, välipalaksi hedelmäsosetta ja iltapalaksi kaurapuuroa.
Neuvolan ohjeistuksen mukaan lihatkin aloitteva ennen kuin 6kk tulee täyteen ja naudan jauhelihalla ollaan nyt viitisen päivää harjoiteltu. Toistaiseksi saa aikaan kakomisrefleksin.. Onkai outoa kun yhtäkkiä ruoassa onkin vähän enemmän rakennetta :)
Kukkakaali, parsakaali, bataatti ja porkkana on kasviksista hyvin uponneet. Peruna ei jostain syystä tytölle maistu.
Mä en ole myöskään mitään rasvoja tai vesiä lisännyt soseisin. Ainostaan maitoa.
Hauskinta tässä on se, että tyttö selvästikkin on ruvennut nauttimaan syömisestä ja varsinkin lusikasta :D

Täällä sama homma kun elämäon:lla, eli kolme kertaa ja samat sapuskat :D Meille sanottiin noista allergiahommista että jos perheessä ei ole voimakasta allergiahistoriaa, niin saa nopeaan tahtiin ottaa uusia makuja. Meillä ei ole mun tai miehen suvussa tietääksemme kellään mitään ruoka-aineallergiaa, niin ollaan otettu sellanen ainakin 2 makua viikossa :) Lihoja ei vielä olla maistettu, ajateltiin se sitten ensi viikolla aloittaa. :)

Meille sanottiin viljoista, että aakkosjärjestyksessä (Kaura, Ohra, Ruis, Vehnä). Ja ihan veteen oon tehny. Lisään pari mitallista jauhekorviketta valmiiseen puuroon. Ekat annokset tein hienonnetuista hiutaleista ja vähän kerrassaan lisäsin joukkoon kokonaisia, nyt viiko syöty puuroa ja menee kaikki hiutaleet kokonaisina.

Mites muuten ootte ratkaisseet pienen aamupuuro-/pala-asian siinä mielessä, että meillä ainakin tuntuu kiinteän aamupalan ajankohta venähtävän sinne klo 10 tienoille (jos herätään siinä 8.30-9 maissa) ja tehdään ensin aamupesut, vaipanvaihdot, pukemiset molemmille (tai no itelle ei onneks tarvita vaipanvaihtoa :p) ja aamutissittely. Jotenkin tuntuu aika myöhältä...meettekö te muut suoraan sängystä yökkärit päällä aamupuurolle vai aamutoimien kautta? Mites sama sitten illalla iltapuurot? Ennen vai jälkeen iltatoimien?

Mekin ollaan krrhm... myöhäisessä rytmissä, ja aamupala menee joskus jopa jonnekin 11 seutuville... Mutta ensin mennään aamupesulle ja vaipanvaihtoon ja vasta sitten puurolle. Usein Anni on juonut maidon sängyssä seiskan-kasin aikaan. Illalla syödään eka puuro ja juodaan maito ja sitten iltapesut.

Mä en oo toistaseks aamuisin vielä kiinteitä tarjonnut, lähinnä sen takia että tyttöllä on yleensä aamulla niin huutava nälkä, että se maito olis saatava ja heti. Nukkuu siis koko yön syömättä n.21:30- 8:30. Neuvolassa täti sanoi, että voihan siitä puuroa maidon jälkeenkin tarjota. Vois tietysti joo, mutta heti perään se ei maistu ja sitten jo 11 maissa syödään lounasta :)
Pitänee miettiä että miten tämän sitten tulevaisuudessa hoitaa..

Mä aloitin tänään kiinteät ja ihan pelkällä sormiruokailulla, pojalla on ikää 5kk 4pvää hyvin istuu syöttötuolissa tuettuna ja hyvin otti ruoan itse ja veisuuhun. KOvasti natusteli ikenillä palasia ja suurimmanosan myös nieli. Sormiruokailun voi alottaa kun huomaa lapsella olevan valmiudet siihen, ne ei suinkaan ilmesty yhdessä yössä kun lapsi on 6kk vaan ne tulee pikkuhiljaa. Mä oon pitänyt vauvaa mukana perheen ruokailuissa aina jos on hereillä siihen aikaan ja istuskellut sylissä tai sitterissä pöydän ääressä. Aikasemmin on saanut kerran keitetyn parsan kukinnon käteensä ja senkin vei jo suuhun ja pureskeli sitä, mutta sylki isoimman osan pois. Olen myös maissinaksulla kokeillut. Mä oon siis tehnyt niin että olen tarjottavan laittanut pöydälle vauvan eteen ja vauva on sen ottanut jos on kiinnostanut.
Tänään laitoin syöttikseen istumaan ja avokado viipaleita eteen kipossa pöydälle. Poika otti niitä ja haukkaili ikenillä ja mutusteli suussaan ja nieli isoimman osan niistä mitä sai irti. Laski pöydälle ja otti toisen viipaleen, eli valmiuden ihan selkeästi on jo, vaikka ei ole sitä maagista 6kk vielä. Nää pienet on yksilöitä ja kannattaa vaan tarkkailla sitä omaansa et milloin alkaa tulla merkkejä et kaipaa muutakin :)

Niin no tuommoista kiinteden aloitusta mä olin juuri kuvitellut, odecca. :) Eli jättää vaan sopivaa ruokaa lähettyville, ja katsoo kiinnostaako vauvaa. Mutta kai vauvan sitten pitäisi osata jo istua ja olla pystyssä.

Tähän liittyen tyhmä kysymys, mistä tietää, että vauva osaa istua tukea vasten? Me ei uskalleta kokeilla, kun sanotaan, ettei saa liian varhain istuttaa.

Meille sanoi terkka eilen neuvolassa, kun käsitteli poikaa, että selkä näyttää jo melko suoralta ja kuukauden päästä saa laittaa jo tuettuna istumaan syöttötuoliin. Olin kuvitellut että menis kauemmin, mutta eiköhän me sit syöttötuoli viritellä kuntoon kun oikein lupa annettiin. :)

Meil vauva pyrkii sylissäkin ite istua pönöttämään ja sitterissä vääntää istumaan niin kokeilin ja hyvin pysyy :)

Tässäkin asiassa taitaa olla montaa koulukantaa. Meillä poika on vääntänyt itseään sylissä istumaan varmaan 3 kk lähtien ja 5 kk neuvolassa terkka totesi että hienosti suoristaa selkäänsä. Silti oli sitä mieltä ettei tarvitse istuttaa tuettuna syöttötuolissa ennenkuin osaa oikeasti istua. Selkä on kuulemma yleensä valmis kun konttausasento on löytynyt.

Suurin osa taitaa istuttaa aikaisemmin... :)

Kyllä meilläki sylissä ja sitterissä ei ennää meinnaa pyssyy makkuulttaan. Neuvolan th sano ku kysyin millon saa istuttaa, ni sitte ku vauva on ite siihen valmis. Yleensä n. 6kk syöttötuoliin. Sylissä saa istuttaa aiemmin.

Meillä oli perjantaina neuvolassa sellanen ryhmä tapaaminen, jossa th kehoitti alottamaan syöttötuolissa istumisen harjoitukset. Meillä ei siis tyttö vielä itekseen istu, mutta hommattiin nyt sitten se syöttötuoli ja muutamia kertoja ollaan jo kokeiltukkin istumista.
Huomaa kyllä että ei oo selän/vatsan lihakset vielä tarpeeksi vahvoja, kun ruokailun loppupuolella ei istumisasento oo enää yhtään niin skarppi. Tyynyä on siis kyllä pidetty selän takana ettei nyt ihan holtittomasti pääse siinä heilumaan.
Harjoitukset jatkuvat :)

Täytyypä itsekin tiedustella 6 kk neuvolakäynnillä joko sitten viimeistään voi aloittaa istumisharjoittelua, nyt 5 kk käynnillä sanoi että ei vielä uskalla kauaa istuttaa kun selkä menee ihan pyöreäksi. Syöpöttelyt siis vieläkin sitterissä, äiti vaan ei tykkää rönytä lattialla. :) Meillä kiinteiden maistelu edennyt kohtuullisesti vaikka joskus on päiviä ettei neitiä kiinnosta yhtään lusikkatouhu, repii ruokalappua eikä suostu suuta avaamaan ja koittaa mahalleen vääntäytyä. Kokeiltuna on jo porkkana, bataatti-kesäkurpitsa, kukkakaali, maissi, päärynä, persikka, omena ja kaurapuuro. Seuraavana varmaankin peruna ja jossain vaiheessa riisipuuro. Kurkkua ajattelin myös kokeilla niin että neiti saa sopivankokoisen palan kouraan imeskeltäväksi.

Tyrkkäsin Annille tänään kurkkuviipaleen kouraan imeskeltäväksi, että saan ite syödä rauhassa. Kauhee huutohan siitä tuli, kun ei reppana saanu ikenillä jäystettyä palaa irti :grin Kanaa testattiin myös tänään. Hyvin upposi, vaikka jätin aika karkeaksi :)
Anni on vielä tiukasti sitterissä vaikka istuukin melko jämäkästi ja pitää selän hyvin suorana, ahistaisi laittaa näin pieni syöttikseen...

Meillä aloitettiin tänään puuron maistelu, puuro olikin nyt sitten niiden harvojen joukossa, joita kieltäytyi syömästä :D Tein puuron ihan normi kaurahiutaleista, huomiseksi kokeilen hienontaa ne ennen valmistusta. Jos ne vähäiset kokkkareet siellä häiritsivät :)

Meillä on nyt maisteltuna aika paljon juttuja,
Suosikit: kesäkurpitsa, bataatti, maissi, porkkana, omena, päärynä, mango, banaani ja näiden lisäksi yrteistä basilika
Ei-niin suosikit: parsakaali, kukkakaali ja kaurapuuro

Seuraavaksi kokeillaan mm.palsternakkaa ja mustikkaa

Meillä on uponnut ihan kaikki tähän mennessä tarjottu. :) No, kesäkurpitsa ei ehkä ollut suosikki mutta söi sitäkin sen tarjotun 3 jääpalaa.

Jos vaan hetki on sopiva, niin taidan tänään keittää maisteluun kaurapuuron.

Takaisin