Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saman olen huomannut, että ei tähän kiinteiden aloittamiseen kovin moni uskalla antaa sellaista yleispätevää neuvoa. Eli on mentävä sillä mikä itsestä oikealta tuntuu. :)

Meillä on nyt kasvissoseita jo valmiina oottamassa sitä lähenevää 6 kk ikää ja aion aloittaa siinä 6 kk iässä (parin viikon päästä) soseilla ja sormiruoalla.

Niin ja tuohon soseiden tekemiseen, mun mielestä se ei ole yhtään työlästä, sitten kun siinä pääsee vauhtiin. Ajatus tuntuu työläältä mutta helpollapa niitä on sitten syntynyt taas.

Esim kun tein bataatti- ja porkkanasoseet pojalle pakkaseen, tein meille samalla samoista raaka-aineista kasvissosekeiton! Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. :wink Ja kun tein meille perunamuussia höystettynä kukkakaalilla ja porkkanalla, laitoin samasta erästä poitsulle vähän pakkaseen. :)

Lihasoseita varten toki pitää olla kunnon sekoitin, mutta noi kasvissoseet menee kyllä niin näppärästi ihan vaan sauvasekoittimella.

Muokattu viimeksi:
Meillä ei mies syö keittoja, jonka takia en ole keittoja tehnyt itsellenikään. Mutta jos sanon, että tehkööt sitten omat ruokansa keittopäivinä :grin
Tulevana viikonloppuna voisin kyllä harkita tekeväni, siinä voisi tehdä pakkaseen samalla sosettakin... :p

Mä oon ollu sen verran laiska mutsi, että kasvissoseet on muussannut eka survimella ja viimeistelly ihan haarukalla, jää karkeammaksi, mutta eipähän tarvi putsailla sauvasekotinta...ja ei sitten tuu ongelmaa siitäkään, että tyyppi tottuis liian sileään suutuntumaan eikä söis sitten esim sormiruokia/muutakaan...lihat täytyy tietty pistää kunnolla sekottimen kautta ellei sitten siirry siinä vaiheessa sormiruokailuun..

Meillä aloitettiin maistelu lähinnä kai noiden iltaraivareiden takia. En tiedä mitä se muka hyödyttää, mutta en jaksanut laittaa miehelle hanttiin. Poika syö tosiaan sen 4-6 krt päivässä ja kasvanut ok, joten sen puoleen ei soseilla olisi kiire.

Tää kuuluisi tuonne imetysketjuun, ja pitäisi siellä kai asiaa kyselläkin. Mutta lyhyehkösti lisään tähän perään, että viikon tutkiskelun jälkeen olen todennut iltojen tissin hylkimisen olevan rintaraivareita. Maitoa tulisi kyllä, mutta tietyn pisteen jälkeen poika päättää, että hän ei tissiin koske. Ei siis liity treenaamiseen ja siitä johtuvaan maidon ehtymiseen tai pahaan makuun. Erittäin ärsyttävää, mutta koitan olla sinnikäs ja saada imetyksen taas sujumaan.

Gemini, on tuo vauva neuvolan mukaan hyvin kasvanut, ja pituuskasvu on ollut aika tasaista. Kuitenkin sen paino/pituussuhde on viime kuukausina tasaisesti laskenut 0-käyriltä nyt -2 -käyrälle, eli vauva on hoikistunut koko ajan. Eihän tuo kai vielä liian hoikka ole ja näyttää ihan hyvinvoivalta, muttei enää sitten ole varaakaan laihtua. Toisaalta runsas pulauttelu on ehkä vaikuttanut myös tuohon hoikistumiseen, ja se on sentään selkeästi nyt vähentymään päin.

En ole kauheasti seurannut imetysaikoja, kun ei ole vielä tuntunut olevan tarvetta. Ei siis olla tissillä koko ajan kiinni ja yösyöttöjäkin on noin 2, eli ei paha. Päinvastaista ongelmaa on kyllä ollut, eli tissiä hyljitään nyt usein ja saa useamman kerran neuvotella vauvan kanssa, ennenkö suostutaan syömään. Lähinnä äidin mielenrauhan vuoksi lihottaisin tuota poikaa mielelläni vähäsen. Varmaan voisin aloitella kiinteitä pikkuhiljaa parin viikon sisällä, ja katsoa, onko vauvalla niihin kiinnostusta - jos ei, niin voi hyvin odottaakin vielä.

Meillä ei ole vielä edes sauvasekoitinta, pitäisi varmaan hankkia!

Äsken sössäsin kesäkurpitsat sauvasekottimella siementen vuoksi ja äh, eihän sen käyttö ja pesu ollutkaan niin monimutkaista kun muistin..ja tuli sileetä jälkeä, ehkä tosiaan liiankin, kun ne puurotkin pitäs kohta alotella...

Pihla, mäkin olen ajatellut, että varmasti sun maito riittää, kun kerran saat talteenkin pakastettua! Tsemppiä raivareiden kanssa, hermoja raastavaa touhua!

Yhä edelleen väärä ketju, sori. Pakko vaan hehkuttaa, että tänä iltana imetys sujui kuin unelma eikä raivareista ollut tietoakaan. Aah. <3 Liekö bataattisoseen ansiota, jota tänään ihan syötiin 5 tl ja jopa vaadittiin lisää. :)

Toissapäivä annoin poitsun maistella perunaa...tosi hyvin osasi syödä ja meinasi suuttua kun ei saanut lisää. Seuraavana päivänä olikin sitten hirveät ilmavaivat ja vatsakivut ja kakkakin jäi tulematta. Viime yökin oli hieman levoton. No tänään aamulla alkoi taas vatsa toimia. Voisiko tästä päätellä, että peruna ei oikein sopinut vai onko vatsakivut ihan normaaleja...kyselee neljän lapsen äiti ;)

Alkuun varmaan usein tulee vähän vatsan kivistelyä enivei, mutta perunan tärkkelys vissiin eri toten saattaa olla hankala. Oisko porkkana pehmeämpi masulle?

Annille tulee ainakin vatsanväänteitä potusta :/ Bataattia ollaan sitten suosittu sen tilalla, ja nyt kun pikkuhiljaa alkaa taas maistattaa sitä perunaakin, niin alkaa masu kestää paremmin. Mäkin oon ymmärtäny että tärkkelyksellä olis jotain tekemistä asian kanssa.

Me kokeillaan nyt perunaa bataatin seassa, katotaan mitä sanoo. Bataatti on sopinut hyvin. Omena-kesäkurpitsa oli vielä liian tujua tavaraa, se saa jäädä odottamaan myöhempiä aikoja. Hyvin meni alas kyllä, mutta illalla huudettiin ja hyljeksittiin tissiä taas... *huoh* (rintakumi hämäs pojan imemään, mutta asennon vaihto oli virhe ja sit huudettiin kumillekin)

Meillä on peruna toiminut ihan ok, mutta bataatti tuntui tekevän vatsanpuruja. Kokeillaan sitä sitten uudestaan myöhemmin.

Me ollaan aika rohkeasti maisteltu porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa ja nyt omenaakin. Kohta jo syödään kiinteitä 2 krt. päivässä. Tyttö syö melkein kaiken minkä eteen kantaa :)

Meillä otettiin varaslähtö kiinteiden maisteluun näin pari päivää ennen 6 kk ikää! :grin Ihan hetken mielijohteesta nappasin anoppilassa olleen luomubanaanin käteen ja sillä alotettiin. :grin Nyt on sitten maisteltu sitä banaania ja porkkanaa, ja hyvin on maistunut. Tästä se sitten lähtee.

Jei, meille tuli eilen postissa se Stokken Tripp Trapp syöttötuoli. Kun tyttö vielä oppis istumaan... :rolleyes:

Meillä syödään tällä hetkellä kaks kertaa päivässä soseita. Päivällä annan vihannes-peruna-liha sosetta tai pelkkää vihannesta ja perunaa. Ja sit siihen jälkkäriksi vähän jotain hedelmäsosetta et lihasta imeytys rauta paremmin. Ja illalla 5-6 aikaan annetaan puuroa (tähän mennessä hirssiä vaan). Tyttö syö kaikista mieluiten tietty hedelmää... tähän mennessä oon päärynää ja banaania antanu. Vihannessoseetki ihan hyvin menee mut sen puuron kans tahtoo olla vähän ongelmia aina. Mä luulen kyllä et se johtuu siitä ku tyttö on jo siihen aikaan niin väsyny. Vaikka ois siis 2-3 päikkäritki nukkunu ni silti... Jotenki tuntuu et se pitäis aina olla niin täydellisesti ajoitettu se ruokahetki, jotta se vois onnistua. Vähän pelottaa että mitä näistä meidän tulevista reissuista tulee ruokailujen suhteen :sad001 Tähän mennessä oon tehny pääasiassa soseet itse, mutta reissussa aijon kyllä antaa valmissoseita. Sain siis anopilta semmosen Babycook laitteen, jolla saa höyrytettyä ja soseutettua ruuat todella helposti. Muuten en ehkä aina jaksais/ehtis tehdä niitä itse :wink

Voi herra siunaa ja varjele kun ton pikkuakan tuotos on alkanu haisemaan nyt kun alotettiin kaurapuuro :sick009 Eikä helpota ollenkaan tää pahoinvointi noita pepun pesuhommia...

Heippa hei.
Meillä aloitettiin kiinteiden maistelut 4kk.n tienoilla, ja poika hiffas heti, mikä juttu tää on. Maissi, bataatti, parsa, porkkana,mustikka, kukkakaali, luumu, peruna ja päärynä. Tässä järjestyksessä aloitettiin, ensin muutama teelusikallinen kerran pv.ssä, sitten neuvolasta sanottiin että jos menee niin hyvin, niin 2 krt pv.ssä ja yht. n. pienen pilttipurkin verran. Meillä on mennyt kaikki maistelut ja syömiset hyvin,porkkanasta saattoi tulla vihreä kakka ja mustikasta musta (varmaan värjäs kakankin?) ja peruna ei maistunut yksinään (tai se saattoi myös johtua flunssasta). Olen antanut ekan ruuan 11-13 aikaan eli ekojen päikkäreitten jälkeen ja toiset 16-17 aikaan. Nyt aattelin lisätä aamuksi puuroa ja tehdä sekoituksia (tätä ennen tosiaan yksi maku/ruoka/viikko). Soseutettuna valmiina päärynä ja porkkana, pitäis keksiä näille kaverit :)
Ja tänään sain kuulla lääkäriltä, että lihojakin voisin laittaa, mä niin muistin että vasta 6kk, katsotaan mitä poika tykkää kanasta....jotenkin oon itse niin innoissani tästä kaikesta ja huomaan että poikakin on jo rutinoitunut että sitterissä ja keittiössä saadaan syötävää ja on niin hymyä täynnä <3 Ja vaikka en ole joulu ihminen, mutta on mukavaa ajatella, että poikakin on niin iso silloin, että melkein syö samaa ruokaa kuin muutkin :D
Ja meillekin tilattu syöttötuoli, sitä ja pojan kehitystä odotellessa....

Meilläkin tuotos vaipassa on alkanut haiskahtamaan aika pahalta sekä tyttö päästelee aika paljon ilmoja välillä :)
Nyt ostin luumusosetta, kun huomasin tytöllä olevan vähän ummetusta, niin jospa auttaisi.

Oon alkanut soseen jälkeen antamaan maitoa nokkamukista. Aluksi maitoa valui kuin olisi reikä leuassa, mutta nyt on pikkuhiljaa alkanut sujumaan aika hyvin :)

Djmug, teillä on sujunut yhtä hyvin kiinteiden aloitus kuin meilläkin ja samoilla ruokailuajoilla mennään myös :)
Meillä menee jo kaksi purkkia päivässä, yksi hedelmäsose ja yksi kasvissose.

Oli muuten aika jännä, kun hedelmäsose ei ole mennyt yhtä hyvin alas kuin kasvissose. Kasvissosetta kun antoi ensimmäistä kertaa niin oikein nautiskeli, mutta kun ensimmäisen kerran sai hedelmäsosetta niin tyttö katsoi mua, että "äiti, mitä tää mössö on?" Ehkä tämä tyttö ei ole niin makean perään kuin isosiskonsa (ja äitinsä..) :grin

Laitatteko te yleensä itsetehtyihin kasvissoseisiin mitään rasvaa, vai onko se vaan kasviksia + vettä? Katselin tuossa kaupan hyllyjen soseita vähän aika sitten, ja huomasin, että aika monessa oli jotain kasvisöljyä vähän mukana. Olin kuvitellut, että olisi vain vettä ja kasvista, niin vähän yllätti. Jos itselle tekisin kasvissoseita, laittaisin varmasti ripauksen voita tai oliiviöljyä tms joukkoon, mutta ei kai sellaisia vauvan soseisiin laiteta, vai?

En oo laittanu. Jos neuvolassa huomattais, että paino ei nouse, niin sit tietysti. Luotan siihen, että tarvittavat rasvat saa maidosta :)

Takaisin