Kielletyt ruoka-aineet

Jos syö raskausajan vitamiineja , siis niitä mamma monivitamiineja niin tarviiko siihen vielä lisäksi noita kaikkea? Eikö niissä mamma monivitamiineissa oo jo kaikki tarpeellinen?
 
^ Mulla monivitamiinin lisäks foolihappo perussairauden lääkityksen takia ja kalkki-d imetyksen takia.
 
Mä syön vaan noita monivitamiineja, niitä söin esikoisenkin aikana ja muuten söin suht normaalisti :)
 
Mä ainakin luotan siihen, että saan noista raskausajan vitamiineista ja perusterveellisestä ruuasta kaikki tarpeelliset vitamiinit ym. Rautaa taisin kyllä syödä jossakin vaiheessa esikoista odottaessa, kun hb tippui, joten hb:ta täytynee taas seurata ja napsia rautaa sen mukaan...
 
Nuista pellavansiemenistä sen verran että nuo kyseenomaiset raskasmetallit enemmän vaikuttavat poikiin, joten en ihan hysteeriseksi menisi varsinkaan tyttöä odottaessani jos sellaisia vahingossa söisin.
Itse käytän omegoiden takia NeoLinum merkkistä pellavansiemen öljyä, joka on käsitelty niin ettei siinä noita haitallisia raskasmetalleja ole. Muista pellavansiemenöljyistä en tiedä, mutta neuvolasta pystyvät nopeasti katsomaan tiedoistansa soveltuuko raskausajan ravinnoksi (vaikken itse kyllä tykkää popsia raskasmetalleja tietoisesti ilman raskauttakaan, kun ne yleensä tykkäävät varastoitua elimistöön moniksi kymmeniksi vuosiksikin, esim pellavansiemen sisältämän (en muista tarkemmin minkä niistä)metallin puoliintumisaika on 30vuotta jos oikein muistan).

Soijasta kanssa olen kuullut Hanna Skyttä nimisen raintovalmentajan suusta sen tyylistä, että se sisältää jotain naishormoniperäistä tavaraa siinä määrin että poikalapsille ei sitä suosittele. Siitä olen itse vetänyt johtopäätöksen kohdistuen naisiin jotka odottavat poikavauvaa, itse olen tietoisesti (ja yökötyksen takia myös pakosta) vähentänyt sitä huomattavasti ruokavaliostani, kun en vielä tiedä ketä masussa luuraa. Kuitenkin esim. nokkosessa pitäisi olla jotain sellaista ainetta joka kumoaa soijan hormonaalisen vaikutuksen. Itse kasvissyöjä-naisena olen soijaa paljon popsinut, mutta tosi varovasti suhtaudun sen antamiseen pojilleni.
Tjooh, olisin voinut tutkia päiväsaikaan asiaa hieman enemmän jotta olisi tullut fiksumpi tekstipätkä. En jaksanut enää yömyöhään etsiä kyseistä videopätkää internetin ihmeellisestä maailmasta..
 
Muokattu viimeksi:
Tietääkö muuten kukaan a-vitamiinin suositusrajoista raskauden aikana? Kiinnostaisi tietää kun itsellä a-vitamiinin saanti on aikalailla pyöreä nolla tällä hetkellä, ja olen miettinyt että mahtaako se nyt olla kauhean suositeltavaa.(??)
 
Mä muistelinkin lukeneeni jostain tosta soijasta, mutten ole ehtinyt ja muistanut selvittää asiaa sen paremmin. Hyvä kun tuli puheeksi.
Tosin tällä tofuhiirellä on nyt tullutkin ihan täys stoppi sitä kohtaan, kyllä keho tietää :)
 
Itsellä ei tarkempaa tietoa tuosta A-vitamiinista ole, mutta eikös esim maksassa sitä ole ja siksi maksaa tulisi raskaana ollessa välttää? Tämmöinen mielikuva mulla on. Kun ei noissa monivitamiineissa ole ollenkaan. Sitä en sitten tiedä, että mistä muualta sitä ruokavaliossa saa.
 
Mulla tää rajottunu ruokavalio estää saamasta kaikkia vitskuja ruuasta ja siks syön niitä enempi :) sitäpaitsi pillerimuodossa olevista vitamiineista ei edes imeydy kaikki mitä pakkaukseen on kirjattu. Se oli muistaakseni 15% mikä vaan imeytyy (en vanno et muistan oikein), eli hurjan pieni osa.. Jos voisin syödä kaikkea monipuolisesti niin silloin en varmaan edes vitamiinilisiä söis :) Ainoana varmaankin d.
 
Mun ymmärtääkseni a-vitamiinit sellaisenaan olis kielletty, mutta esim betakaroteenit (a-vitamiinin esiaste) ei ole kielletty. Eli popsi, popsi porkkanaa! En ole asiaan koskaan tutustunut, eli muuttuuko betakaroteeni miten tehokkaasti a-vitamiiniksi (siis johtuuko syöntilupa heikosta muuntautumisesta). Enkä tiedä onko betakaroteeni purkista otettuna suotavaa.
 
Muistaakseni mulle neuvolan täti sanoi ettei a:ta saisi ottaa erikseen purkista. Riittää kuulemma perusmammavitskut :)
 
Viime raskaudessa vedin kaikkia kaupan pastoröituja juustoja niinku ennenkin, suoraan paketista tai sitten salaatissa yms. Hyvin harvat on pastöroimattomia, siis niitä ei vaan löydä. Eli kaikkia tuorejuustoja, homejuustoja ym. söin enkä todellakaan kuumentanut.

(pihvi)Lihat söin niinkuin ennenkin: medium tai medium-miinus. Hirvenlihaakin söin, vaikka sitäkin kuulemma pitäisi varoa lyijyn takia. Inkivääriä jos käyttää ruuanlaitossa palasen, niin enpä usko siitä haittaa olevan. Ilmakuivattu kinkku on herkkua ja sitäkin söin.

Mitään erikois-rasva-valmisteita en suosittele kenellekään. Oliiviöljy ja voi ovat meillä peruspilarit, joitten rinnalla käyttäisin myös kookosöljyä. Mitä pidemmälle prosessoitu, sen huonompi valinta.

Muutoin meillä käytetään mahdollisimman paljon luomua ja riistaa ja oman pellon säilöttyjä tuotteita.

Oon kans miettinyt tota pellavansiemenjuttua, kun ite käytän kans jugurtin seassa pellavasiemenROUHETTA (sekä muita siemeniä), joka on eri asia imeytymisen kannalta kuin siemenet. Pitänee tosta vielä neuvolasta kysyä. Ruuansulatus pysyy jokseenkin hyvässä kuosissa tuon rouheen ansiosta, etten siksikään sitä haluaisi lopettaa...

Kauheesti kielletään kaikkea, mitä nyt ei oo tutkittu, ni varuiksi kielletään. Eri asia joku alkoholi ja tupakka. Niitä en käytä raskausaikana, enkä kyllä tupakkaa muutenkaan polta, etten nytkään kyllä alota ;D
 
Hei!
Tammikuisesta vierailen. Graavilohta olen itse syönyt, mutta en vakuumipaketista. Pastöroituja maitotuotteita (tuorejuustot) olen myös käyttänyt, mutta niissä olen keskittynyt pohjoismaisiin tuotteisiin, luotan niihin vain enemmän.

Antti Heikkilää en osaa ottaa tosissani, mielestäni kukaan joks väittää että sekä tyypin 1 että 2 diabetekset hoituvat hänen ruokavalio-ohjaillaan ei voi kulkea täysillä kierroksilla. Rahaahan hänkin mielipiteillään tekee.

Itse olen välttänyt isoja kaloja, Itämeren kaloja, soijaa (odotan poikaa), alkoholia... Maksalaatikkoa syön satunnaisesti mutta ei noissa valmislaatikoissa hirveän isot pitoisuudet ole. Inkivääriä olen syönyt jonkin verran, mutta en tietenkään kapseleita tm. Kalaöljykapseleita syön. Öljyissähän on välttämättömiä rasvahappoja joita ei kovissa rasvoissa (kookos mukaanlukien) ole. Kotimaisia marjoja söin kesällä, mutta tuontimarjoja en ole raakana/pakkasesta suoraan syönyt. Elohopean vuoksi olen myös satunnaisesti valinnut ei-tonnikalavaihtoehdon, mutta mitään ehdotonta kieltoa en niistäkään ole pitänyt, eikä taida olla mainintaa suosituksissa.
 
Löysin tuohon omaan a-vitamiini kysymykseen vastauksen;
"A-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti ravinnosta:
-raskaana olevat 800µg /vrk
-aikuiset naiset 800µg /vrk
-imettävät 1100µg /vrk"
(kemikaalikimara lapsiperheille-nimisestä kirjasta bongasin)

Ja olin aivan väärässä luulossa etten sitä mistään oikein saisi, lihan lisäks sitä saa myös (minunkin käyttämistäni) kananmunista ja kasviksista.
 
Niin ja noista kalaöljykapseleista, kuullemma niissä joissain merkintä ettei raskaana oleville. Ne siis kyllä jees missä ei merkintää ole, mutta kannattanee varmistaa se oma purnukka.
 
Meillä oli neuvolan seinällä noista omega-valmisteista (kalaöljyistä), että niitä ei pitäisi käyttää... olikohan viimeisellä raskauskolmanneksella vai tyyliin rv 36 jälkeen. Voivat kuulemma vaikuttaa vereen jotenkin, kun nyt muistais oliko hyytymiseen vai mihinkä.. Mutta että kuitenkin synnytystä silmällä pitäen suositellaan lopetettavaksi ajoissa. Muuten ovat ok. Mä syön hampunsiemeniä, joissa on omegoja, niin ei tarvi enää kalaöljykapseleita. :) Lisäksi mammavitamiinia ja erikseen lisää d-vitamiinia.
 
Miten toi salmiakki? Mä jonkun oisko ollu 15g askin ostin ku nii teki mieli ja sen jälkee tuli mieleen et sitä ei sais syödä? Onko se joku ehdoton ei?
 
Mulle neuvolassa sanottiin että 50g päivässä olis salmiakin raja päivässä. Verenpainetta nostaa niin siks ei suuria määriä saa syödä.
 
Hyytymiseen vaikuttaa nuo omegat ja itse suhtaudun niihin hyvinkin kriittisesti vaikka ovatkin suositeltavia. Omegoita työnnetään nykyään vähän joka toiseen valmisteeseen (tuntuu ainakin siltä) eikä niitä aina huomaa saavansa. Huonoa myöskin nuissa omegoissa on se että hyytyminen on hyvän tovin heikompaa eikä niille juuri ole "vasta-ainetta" kuten on monille lääkkeille jotka verenhyytymiseen vaikuttaa.
 
Takaisin
Top