Kg :)

Sophie82

Kommentoinnin ninja
Moikka!

Aloitan tällaisen keskustelun kun kg 
Onko teillä jo alkanut paino nousta? Kauhulla selasin noita muita ryhmiä joissa joillakin on paino noussut jopa 16kg ekan 3kk aikana! Itselläni vaaka näyttää tänään 1,5kg enemmän kun pari viikkoa sitten (ennen plussausta). Tästä se sitten lähtee 

Moi!

Tässä raskaudessa en vielä ole tainnut ehtiä kerätä kiloja, nestettä ehkä jos jotain, mutta edellisestä raskaudesta voin kertoa, että herkuttelu alkoi välittömästi plussauksen jälkeen ja söin surutta kaikkea mitä mieli teki. Liikunta oli minimissään ja vaikeiden liitoskipujen ja pehmentyneen kohdunsuun takia loppuaikoina kiellettyäkin.
Jäin kiikkiin sokerirasituksessa, jonka kohonneiden arvojen takia jouduin herkkulakkoon (onneksi) ja loppuraskauden painoonousu oli vähän maltillisempaa.

Ehdin kuitenkin keräämään kiloja ekassa raskaudessa n. 17-18 

Tilastojen mukaan keskimääräinen painonnousu ensimmäisellä kolmanneksella on 0-2kg, toisella kolmanneksella tulee eniten ja loppua kohden taas hidastuu.
Mutta tilastot hemmettiin, painonnousu on yksilöllistä ja esim. hoikat naiset keräävät kiloja enemmän kuin ne joilla rasvaa on jo valmiiksi omasta takaa. Myös turvotus, ummetus ja verimäärän lisäys ja rintojen kasvu vaikuttavat painoon.

Syö rennosti, mutta järkevästi (eli ei niinkuin minä suklaalevy välipalaksi ja jäätelölitra iltapalaksi... ;)

Hih.. luulen, että nämä 1,5kg ovat ihan vaan turvotusta ja siitä ettei vatsa toimi enää kunnolla. Toki urheilu on vähentynyt melkein olemattomaksi koska väsymyksen takia ei vain jaksa... Yritän pitää herkut pannassa, olen ostanut pari pientä luomusuklaalevyä ja syönyt pari palasta päivästä. Lisäksi olen yrittänyt juoda kaakaota. Kaakao sen takia etten tykkää tästä paikallisesta maidosta, ah mikä ihana tekosyy :D Mutta tosiaan yritän pitää myös nuo välipalat terveellisinä, saas nähdä :D

Kirjoitanpa siis tänne uusiks viereisestä ketjusta: rv 8+3 ja painoa huomatakseni +3 kg raskauden aikana. Tähän mennessä näkyy rintojen kasvuna, KUULEMMA lantion levenemisenä ja pömppönä (turvotusta?!) masussa, farkut ei meinaa mahtua kii!!! Liikuntaa lähinnä hyötyliikunta, sitä tulee kyllä yksistään jo työmatkojen pyöräilyä lähes 50 km viikossa.. & liikkuva työ. Mutta herkut olen 99% jättänyt pois - vain normaalia, terveellistä ruokaa. :D vauvamasu ei pelota, mutta ylimalkainen levähtäminen ja kilojen kerääminen kyllä - meillä sukuvikana, että raskaudessa hankitut kilot on ja pysyy... :(

Kovasti yritän pitää itselleni kovaa kuria, ettei tässä raskaudessa kiloja kertyisi. Viikkoja nyt 8+4 ja toistaiseksi ei paino ole vielä noussut. (siitä huolimatta maha jo pullottaa ja farkut eivät tahdo enää mennä kiinni)
Edellisissä raskauksissa on painoa todellakin kertynyt. Olen hoikka, mutta ensimmäisestä haalin +22kg ja toisesta +19kg emoticon  ja pudotettavaa jäi molemmilla kerroilla imetyksen jälkeen 12kg. Raskausdiabetes iski myös kummankin raskauden aikana, joten nyt olisi kyllä ihan terveydellistenkin syiden nojalla syytä pitää paino kurissa...

Onneksi paino on vähän tasoittunut, eli nyt on vain 0,6kg tullut lisää tässä parissa viikossa. Olen kyllä syönyt kunnolla, koska tyhjällä vatsalla alkaa kädet tärisee, heikottaa ja tulee helposti paha olo. 

Mulla ei ole tullut ollenkaan kiloja ensimmäisellä kolmanneksella, päin vastoin paino alkoi tippua. Toisaalta se saattaa johtua siitä, että oli muutettava ruokavaliota terveellisemmäksi. Ennen söin kerran päivässä suuren määrän nyt syön monta kertaa päivässä vähän.

Viikko sitten saavutin raskauden puoli välin, mutta painan yhä -2kg vähemmän kuin ennen raskautta. Nyt siis alkaa se pari kuukautta, joiden aikana pitäisi tulla painoa eniten koko raskausaikana, joten kai se tästä vielä nousee.

Paino ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen, vielä. Eiköhän niitä kilojakin ehdi tulla.. ainakin, kun pahin ällötys olo katoaa.. 

Kopioitu netistä:

RASKAUDEN AIKAINEN PAINONNOUSU

Raskauden aikana paino nousee keskimäärin kymmenen kiloa. Tämä koostuu seuraavasti: sikiö 3 - 4 kg, lapsivesi 500 g - 1 kg, istukka 500 - 600 g ja verivolyymin kasvu 1,2 kg. Näiden lisäksi kehoon varastoituu rasvaa joka yleensä kuluu imetyksen aikana. Suurin osa raskauden aikaisesta painonnoususta tapahtuu 20. raskausviikon jälkeen.

Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää.

Harmi kun en löytänyt nyt sitä kuvaa mistä näkyy hienosti miten paino muodostuu eri osasista raskauden eri vaiheissa. Siinä on esitetty niin, että 10-12kg:n nousu on normaali ja siinä ei ole "mitään ylimääräistä".

Itselläni ensimmäisestä painoa tuli +14kg ja toisesta +12kg. Ja painoa kyllä alkoi tulla ihan alusta asti, tosin hiukan vaan ja puolen välin jälkeen saattoi tulla jopa sellainen +500g/vko.

tuollaisen taulukon löysin..

Pregnancy weight gain metric chart

Your pre-pregnancy weight ( Kilos )

Height underweight normal overweight   obese 
1.52 m  < 46 46 - 60 60 - 66.5 > 67
1.57 m  < 48.5 48.5 - 63.5 63.8 - 71 > 72
1.63 m  < 52.5 52.5 - 68.8 69 - 77 > 77.5
1.68 m  < 55.5 55.6 - 72.8 73 - 81.5 > 82
1.78 m   < 62.5 62.5 - 82 82 - 91.5 > 92

Your gain plan ( Kilos )

if you were . . . underweight   normal  overweight   obese 
reasonable weight gain in Kilos. . . 13 - 18 11 - 16 8 - 12 < 8 

[ Pounds, lb oz ? ] Pregnancy weight gain imperial charts

Where do the pregnancy Kilos go?

Maternal stores of nutrients
   and muscle development

3 Kg
   Increased body fluid 2 Kg
   Increased blood 1.5 - 2 Kg
   Breast growth 600g
   Enlarged uterus 1 Kg
   Amniotic fluid 1 Kg
   Placenta 600g
   Baby 3.4 - 4 Kg
   Total 11 - 16 Kg

Komppaan Sash'ia, sä olit kirjoittanut hyvin tästä. Painonnousu on tosi yksilöllistä, ja ne joilla on valmiiksi enemmän, ei yleensä kerää niin paljon kuin hoikemmat. Mun ystävä oli itse asiassa kolmatta synnyttäessään tasan saman painoinen kuin sen raskauden alkaessa - kun edellisistä raskauksista oli jäänyt useampi kilo völjyyn... Sairaalasta kotiutuessaan hän painoikin sitten 10kg vähemmän kuin raskauden alussa ;)
Itsellä paino nousi ensimmäisessä raskaudessa "parhaimmillaan" 18kg (oon normaalipainoinen), tosin viimeisinä viikkoina tipahti pari kiloa. Mutta kun olo oli hyvä eikä raskausdiabeteksestä ollut tietoakaan, mua ei olis voinut ne kilot tai neuvolan mutinat vähempää kiinnostaa! Ja ne kilot oli kaikki lapsen nimiäisiin mennessä hävinneet. Tällä kertaa aion vähän yrittää karsia herkkujen syömistä (se kun jäi päälle edellisestä raskaudesta), mutta muuten en stressaa painon noususta. Itse asiassa herkkujakaan en karsi varsinaisesti painon takia vaan sen ettei yletön sokerin & rasvan mättäminen ole muuten terveellistä!

Voi kauhea minkä palstan olette tänne perustaneet :D
Okei, mutta aattelin tänne nyt sit tulla vetäseen enkat... eli 25 kg tuli ekasta! Tsiisös! Mut 30 lähti sit reilussa vuodessa, että eipä tässä hätiä oo silleen ollu... nyt vaan kauhistuttaa ettei taas mee samaan! Mut suunnitelmat on tehty nyt tätä torjuakseni ja nyt kun täällä on tää "vahtimisketju" ni tuun sit pyytää kurinpalautusta jos alkaa tuntua siltä et sitä tarvii! :)

"Mutta tilastot hemmettiin, painonnousu on yksilöllistä ja esim. hoikat naiset keräävät kiloja enemmän kuin ne joilla rasvaa on jo valmiiksi omasta takaa."

Tohon viitaten, että ei päde kaikilla. Itse olen hoikka ja tuli raskauskiloja vain 7,5kg ja lapsi oli syntyessään kuitenkin 3,6kg. Toisilla ei tartu, ja toiset ei vaan mässäile. Monta tekijää. Minulla on suvussa ylipainoa joten sain muuten "olla varuillani", mutta onneksi ei tarttunut.

Mulla ei ole paino noussut vielä kun raskaus alko niin sitä rupes tippumaan hurjasti mutta eiköhän se selvii sitten 6.5 neuvolakäynnissä vaihteeksi paljon se sitten on :s en hirveästi odota niitä raskauskilo mutta minkäs teet jos niitä tulee :) sittä tehdään kovasti töitä kun lapsi on syntynyt että ne saadaan pois!

Vaikka paino ekoina viikkoina nousikin heti pari kg, on se nyt palautunut parempaan suuntaan, eli tässä 3kk kohdalla painoa tullut 0,9kg lisää siitä mitä se oli tammikuussa, joten ihan sallituissa painoissa mennään vielä. Nyt 3kk ohitettua alkaa vissiin painokin nousta enemmän ja nopeammin :o

Ekassa raskaudessa tuli 15-16kg, imetys on aika tehokas laihtumiskeino synnytyksen jälkeen, (joillain tosi hoikilla jopa liian tehokas) joten kyllä ne melkein kaikki sit tippuikin. Nyt ei ole tässä raskaudessa tainnut nousta kuin kilolla parilla, mutta ei se viimeksikään alussa...katotaans sit kesämmällä :) Se paha mulla on näköjään taas, että herkkuhimot nousee taivaisiin ja oon kyllä nyt herkutellutkin. Koitan vaan katsoa, että söisin myös terveellisesti päivittäin.
Sokerirasitus on edessä jälleen, toivottavasti se menee kuten viime raskaudessa eli ei tulis sanomista ja arvot olis hyvät.

Nonni,kaippa mäki tästä nyt kirjoittelen oikeeseen paikkaan..
Eli nyt 15+2 ja painoa lähtenyt yhteensä 8.5 kg siitä plussauksesta asti. ruokailutottumukset ei ole muuttunut miksikään,liikunta on vähentynyt,mut paino ei vaan nouse..
Esikoisen aikana tuli 24 kg yhteensä ylimääräistä..
Ennen raskautta painoa oli silloin 64kg ja viimeisilläni 88kg..synnärilt päästyäni painoin 82,sit imetyksen kans sain tippumaaan 76 ja sit se alkoiki taas nousemaan vaan..nyt painoin ennen odotusta jo parin vuoden 91kg enkä saanut millään tippumaan vaik mitä tein.... ja nyt painan 82,5kg..

Toivon mukaan se nyt ei ainakaan enempää laskis..kuulee muutenkin maanantaina et mitähän tuo neuvolatäti tästä sanoo... mä siis todellakin syön samankokoisia annoksia,samaa ruokaa ja samoihin aikoiohin kun ennenkin...

Mä kaivoin kans vanhat neuvolalukemat esikoisen ajalta esiin, ja kyllä vaan, itselläkin paino nousi kokonaiset 24kg eli kun alkupaino oli 63kg, painoin ennen synnytystä 87kg! Ja vkolla 20 olin jo 73kg eli kymmenen kiloa isompi, huh-huh!
Mutta olinkin loppuvaiheessa sitten tosi iso, ja koska esikoinen syntyi kesähelteillä, olin myös ihanan turvonnut päästä varpaisiin ;)
Nyt onkin ihanaa olla raskauden loppumetreillä syksyllä, jee, ehkä musta ei tuu ihan samanlaista turboa!
Mutta mielestäni en kyllä syönyt mitenkään epäterveellisesti, eli normaalilla ja terveellisellä ravinnolla mentiin vaikka painoa tulikin noin paljon.

Tällä kertaa tähän mennessä (vko16) painoa on tullut lisää 1 1/2kg ja toivon todellakin etten ihan kymmentä kiloa kerryttäisi tässä kuukauden sisään.... toisaalta lähtöpainokin on hitusen korkeampi kun en ihan kaikkea vyötärölle kertynyttä ole karistanut tässä välillä. Ehkä ne katoaa sit seuraavan jälkeen. Eipä kyllä oo niin kamalasti haitannut tää painon nousu ekan raskauden jälkeen jos totta puhutaan, huomio on mennyt muualle eli esikoiseen, ja kyllä sitä muutenkin levähti lantiosta ja rinnuksista niin paljon että pillifarkut ja tiukimmat mekot piti vaihtaa suurempaan kokoon. Eli kunnon mullistukseen se mun kroppa ainakin joutui, ehkä tää toinen raskaus ei muuta enää niin paljoa?

Eniten olin ekaa odottaessani peloissani siitä että mun jalka kasvais raskauden aikana enkä vois käyttää kaikkia omistamiani kenkiä (!) mutta onneks koko pysyi samana. Siskollani taisi jalan koko kasvaa kokonaiset kaksi mittaa, eli joutui uusimaan koko kenkävarastonsa!

Rv 16+4, paino ennen raskautta 54 kg, nyt 59,5. Vähän hankala hahmottaa nouseeko sopivasti vai liikaa, mut yritän olla huolehtimatta liikaa.. Kai se sitten lähteekin. Eikä ne kilot oo tullu ku vatsan ja rintojen kohdalle näkyviin, joten en läskiksikään usko. Toivon, että paino jää siihen max 70 kg viimeisillään.. Kassotaan!

Minulle katilo sanoi ekatapaamisella (n. viikolla 9) punnituksen jalkeen, etta minulle saa tulla(?) 8-10 kg koko raskauden aikana. Olen edelleen alkupainossani 56kg ja pituus 172cm. En tosin nyt ole varma, sanoiko han "sinulle SAA TULLA" vai "SINULLE TULEE"... Kuitenkin tuo 8:sta 10:een kiloon kummittelee mielessa. Juu, katsotaas nyt..

Takaisin